........
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D.3 (D.III / M-19K) |
Cat 1 -- totaal 10 stuks |
Informatie:
De Fokker D-III, Fokker M-19, was een directe doorontwikkeling van de Fokker D-I (Fokker M-17) en Fokker D-III (Fokker M-18). Deze ware nog ontworpen door de in juni 1916 tijdens een testvlucht met een productie Fokker D-I, omgekomen Martin Kreutzer, Fokkers hoofd-ontwerper. Deze werd opgevolgd door Reinhold Platz.
De M-19 was eigenlijk een aangepaste Fokker D-II met een 160 pk Oberursel U.3 rotatie-motor (met een dubbele rij cilinders) en een vleugeloppervlak ter grootte van dat van de Fokker D-I. Het toestel vloog voor het eerst begin 1916. Het was gebouwd op de typische Fokker manier met staal buizen romp en roeren met houten vleugels.
De D-III had beduidend betere prestaties dan z'n beide voorgangers. In september 1916, ontving de bekende Duitse oorlogsvlieger Boelcke een toestel. Aanvankelijk was hij zeer gecharmeerd van het toestel, en behaalde er gedurende de eerste weken nog zes overwinningen. Maar Boelcke ondervond wel dat het toestel trager was dan de Sopwith 11/2 Strutter en een stuk langzamer dan de Nieuport Scout. Reden voor hem om over te stappen op de Albatross DI. Deze was een stuk sneller. De D.III werd ten gevolge van Boelckes advies van de frontlinie teruggetroken en werden ze ingezet voor het thuisfront. Ze werden niet zo heel lang ingezet. De onbetrouwbare Oberursel motor was wellicht hier een oorzaak van.
Aanvankelijk was het toestel nog niet voorzien van ailerons maar "scheluw trekking" . Deze vroege D.III's hadden fabrieksaanduiding M-19F. Later werden ze wel voorzien van ailerons, wat de wendbaarheid flink verbeterde. Deze versie kreeg de fabrieksaanduiding M-19K en van dit type werden de meesten gebouwd ook voor de LVA. Ook werden wel propellers van verschillende diameter toegepast.
Fokker, jager
Spanwijdte: 9,05 m
Lengte: 6,30 m
Hoogte: 2,25 m
Max snelheid circa 160 km/u met Oberursel UR.3 160 pk rotatie motor
Bereik: 220 km
Plafond: 4000 m
2 mitrailleurs LMG 08 7,92 mm gesynchroniseerd
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, 2007-4
|
Wilko Jonker
|
pagina 36-38,
|
2007
|
IPMS Nederland
|
Fokker, the creative years
|
A.R. Weyl
|
pagina 170-172
|
1965
|
Putnam London
|
Fokker aircraft of world war I
|
Paul Leaman
|
pagina 69 e.v.
|
2001
|
Crowood
|
Fokker D.III / M-19K
|
Joop Wenstedt
|
1980-1
|
Avia Hobby
|
.
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze