648

Cat 4. MLD

MLD verkreeg  20 stuks (kenmerken  D20 t/m D39); 1 opgebouwd D-40 .

Na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog "smokkelde" Fokker " vanuit Schwerin zo'n 98 D.VII (en 118 C.1) toestellen met motoren rond mei 1919 naar Nederland alhoewel het vermoeden is dat dit met goedvinden van Nederland plaatsvond. De "order" liep via Spijker in de fabriek van Trompenburg die de samenbouw wilde doen maar uiteindelijk werd er na het nodige gedoe het contract naar Fokker overgedragen januari 1920. Later volgde het contract voor de MLD ook.
 
De MLD kisten hadden BMW IIIa motoren van 185 pk. Werden gebruikt vanaf De Kooy en Vlissingen vanaf 1920 als jager, weerverkenner maar later ook als overgangstrainer. Er was ook een klein demoteam met de naam "blue band escadrille".  
 
Vanaf 1925 werden 25 kisten uitgerust met de sterkere BMW IV motor van 230 pk en verdere modificaties zoals een intrekbare waterkoeler onder de neus en meer gestroomlijnde motorbeplating; ook kreeg de vlieger een hoofdsteun.

 

Registratiegegevens MLD Fokker D.VII:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
D-20
 
01-01-1920
01-01-1937
In dienst medio 1920; beschadigd bij Petten 29-09-1925; Uit dienst medio 1937. zie opmerking bij "D-28"
D-21
 
01-01-1920
02-05-1930
In dienst medio 1920 Verongelukt nabij Marine Vliegkamp De Kooy
D-22
 
01-01-1920
1933
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 15-11-1920 bij De Kooy;
D-23
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; ?
D-24
 
01-01-1920
20-07-1936
In dienst medio 1920; Verongelukt
D-25
 
01-01-1920
11-03-1937
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937
D-26
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-27
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-28
 4404/18
01-01-1920
30-06-1937
In dienst medio 1920; had ongeval sept 1929 maar herstedl; uit dienst medio 1937 en bestemd voor beoogd KNVvL museum; waarschijnlijk afgevoerd bij de Duitse bezetting en opgenomen in de Deutsche Lufthart Sammlung in Berlijn. Deze ex-MLD kist is nog steeds in Deutsches Museum Munchen Oberschleissheim maar in Duitse beschildering. Volledige zekerheid dat het de D-28 is, is er niet.
D-29
 
01-01-1920
16-07-1935
In dienst medio 1920; Verongelukt Marine Vliegkamp De Kooy
D-30
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 02-09-1927 bij De Kooy; Uit dienst medio 1937 ?
D-31
 
01-01-1920
14-12-1929
In dienst medio 1920; beschadigd
D-32
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-33
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; beschadigd 1923 ?
D-34
 
01-01-1920
19-03-1930
In dienst medio 1920; ongeval
D-35
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-36
 
01-01-1920
21-04-1936
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 14-12-1927 bij Riderkerk;
D-37
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920;
D-38
 
01-01-1920
1920
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1920;
D-39
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-40
 
01-01-1930
medio 1937?
Eigen bouw MVK De Kooy uit delen van andere kisten. In dienst medio 1930;

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1975-3 en 1974-10

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)