495

Cat 5.  LA-KNIL

6 stuks (kenmerken  F301 t/m F306),  

In juni 1920 volgde een oorspronkelijke bestelling voor Indië (voor de luchtvaartafdeeling LA-KNIL) voor een zestal Fokker D.VII toestellen met als bedoeling voorzien van een BMW-IIIa motor. Fokker kreeg het contract omdat de gegunde Spijker "Trompenburg" gestopt was met de vliegtuigbouw. En aangezien dit Fokker type zeer succesvol was in de Eerste Wereldoorlog. Maar het motortype waarmee de kisten werden afgeleverd werd al gauw de Armstrong Siddeley Puma 230 pk motor omdat die goedkoper  waren. (Daar zou men later spijt van krijgen). Er werd een proefvliegtuig gebouwd maar deze crashte begin 1921.

De kisten waren eigenlijk de eerste echte jagers die in Nederlandsch Indië vlogen. Van 1922 tot 1928, vooral vanaf Soekamiskin bij het eerste eskadrille met een witte kat als embleem en later het derde eskadrille met een pinquin als symbool.  Er waren nogal wat problemen met de Puma motor want deze kwam veel te laat op een juiste gebruikstemperatuur. De inzet in Indië was dan ook geen succes en de laatste ging 1928 uit dienst.


 

Registratiegegevens: LA-KNIL
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
F-301   1922 1926 afgeleverd met Puma motor
F-302   1922 1926 afgeleverd met Puma motor
F-303   1922 1928 afgeleverd met Puma motor
F-304   1922 1926 afgeleverd met Puma motor
F-305   1922 1927 afgeleverd met Puma motor
F-306   1922 1926 afgeleverd met Puma motor

 Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)