3. KLu Fokker F.27 Maritime (foto bijlage)
- 1415
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Vliegend voor de haven van Willemstad, Curaçao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In de hangaar op Hato. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De pod onder de vleugel is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Boven Curaçao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Interieur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Interieur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
INFO Fokker F.27 Maritime (F-27)
- 2128
.....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | Maritime |
Type-aanduiding | F.27 MPA |
Cat 3 -- totaal 2 stuks |
Informatie:
De F-27 werd als civiel toestel na de oorlog ontworpen en gebouwd door Fokker en werd een zeer groot succes. Prototype vloog 24 november 1955. Uitgerust met turboprops en gelijmde verbindingen wat nieuw voor die tijd was. Fokker voorzag een grote markt omdat veel oorlogse DC-3 toestellen vervangen moesten worden. Het prototype was korter met een cabine voor 28 passagiers maar de mk.100 had een cabine voor 32 passagiers die 80 cm langer was. Het productietype mk.100 met RR Dart 511 motoren vloog maart 1958 maar de eerste airline Air Lingus kreeg het toestel december 1958. De mk.500 vloog november 1967 en de mk.600 november 1968. De F-27 werd het meest verkochte toestel in zijn klasse en er waren diverse varianten. Er waren ook Fokker F-27 militaire varianten met allerlei apparatuur.
MPA = maritime patrol versie van de F-27.mk 200. De MPA vloog voor het eerst in 1976 en werd in kleine aantallen ook verkocht aan andere landen.
Lengte: 23,50 m
Spanwijdte: 29,00 m
2 x Rolls Royce Dart 511-7E motoren van 1600 pk op de propeller
Gewicht: maximaal 17.700 kg
Snelheid: maximaal 410 km/u
Vliegbereik ongeveer 2200 km
Uitgerust met zoekradar
Lees meer over de Fokker F-27 hier....
Literatuur:
|
||||
336 squadron in de West
|
Sectie historie
|
Boek no. 11
|
2000
|
Ministerie van Defensie
|
Onze Luchtmacht
|
-
|
Okt/Nov 1996
|
-
|
Ver.Onze Luchtmacht
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
historie en bouw 1/72 modellen F-27 algemeen
|
1993-4
fokker-f27-mip.pdf download
|
M. de Vreeze / B. Damen
|
IPMS Nederland
|
Websites:
|
-- IPMS NL F.27M walk around |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Fokker F.27 Maritime (F-27 MPA)
- 2462
Cat 3. KLu
Maritiem MPA:
Voor de MLD werden er ook MPA "F27 maritimes" geopereerd door de KLu en wel 2 stuks, registraties M1 en M2.
De Nederlandse Staatssecretaris gaf in 1978 opdracht voor een onderzoek om te kijken of de Maritime geschikt zou zijn als goedkope vervanger van de Neptune voor inzet vanaf de Nederlandse Antillen. Het resultaat was positief en in juni 1980 werden twee kisten bij Fokker besteld voor ongewapende maritieme operaties op de Antillen. Eerste aflevering was september 1981 en de tweede in maart 1982 en ze werden niet bij de MLD ingedeeld maar bij de KLu maar wel Koninklijke Marine bemanningen.
De toestellen vlogen bij het heropgerichte KLu no.336 squadron vanaf Hato, Curaçao van november 1981 tot 1998. (De laatste Neptune 203/H vertrok maart 1982 naar Nederland en de MLD vloog in feite niet meer met vliegtuigen in de Antillen).
Belangrijke taken waren Search and Rescue (SAR) met het regionale Rescue coordination centre, patrouilles, controle op visserij en drugstransporten op zee opsporen. De MPA toestellen voldeden prima en beschikten bijvoorbeeld over een nauwkeurig plaatsbepalingssysteem en er kon heel eenvoudig reddingsmateriaal worden afgeworpen en het toestel kon wel 11 uur in de lucht blijven. Reeds vanaf het begin waren er wel flinke problemen met zoutcorrosie, ook met de propellers. Dit betekende veel wassen en extra maatregelen tegen de zoutinvloeden. Alhoewel pas in 1986 er afdoende hangaar accommodatie op Hato was gebouwd bleven er problemen.
Veelal werd assistentie gegeven vanwege catastrofale tropische orkanen, zoals Luis in 1995 op de Bovenwinden en Lenny in 1999. Vanaf 1996 vlogen de kisten voor de toen opgerichtte Kustwacht en de taak werd vooral visserijcontrole en bestrijding van drugssmokkel.
(Vanaf 1993 werden in de regel 2 of 3 P-3C Orions van de MLD werden op Hato Curaçao gestationeerd, welke zich richtten op primair militaire taken samen vanaf 1999 met de Amerikaanse eenheden op Hato).
Eind 1999 vertrokken de F.27 Maritimes vanaf Hato terug naar Nederland en werd op Hato KLu no.336 opgeheven. Hun taken werden deels overgenomen door de Kustwacht met een aantal DASH-8's welke door een ingehuurd Canadees bedrijf worden ingezet.
Maritime op Hato, Curaçao . Foto: collectie H. Hirs (used with permission)
De F-27 Maritime, 336 squadron ingezet ook op Hato, Curaçao . Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Detailopname met de geopende toegangsdeur. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
De speciale pod met zoeklicht. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Detailopname staart van de "M-1". Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Registratiegegevens:
|
||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
M-1
|
10612
|
30-09-1981
|
07-07-2000
|
Fokker F-27 Maritime; Ingevlogen als PH-EXC; uitgeschreven en 3C-QSB
|
M-2
|
10622
|
25-02-1982
|
11-04-2000
|
Fokker F-27 Maritime; Ingevlogen als PH-EXD; uitgeschreven en 3C-QSC
|
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Kist gebruikt als eerste prototype Maritime staat in Baarlo (PH-FCX)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Fokker F.27 Maritime
- 2137
MODELBOUW F-27 MPA MARITIME
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
F-27 Maritime:
----------
ScratchAeronautics (resin)
Airfix (big conversion)
Esci / Italeri (MPA uitgave) #1455
|
-
|
-
|
. > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)
Modelbouw varia:
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(1)
|
|
< K31> wit (bovenzijden)
< K10> lichtblauwgrijs
|
< K10> lichtblauwgrijs
|
|
|
(2)
|
|
< K31> wit (bovenzijden)
< K12> Extra dark sea grey
|
< K12> Extra dark sea grey
|
|
late schema
|
Zie ook de tekeningen van de Fokker F-27....
De 1/72 ESCI en identieke Italeri uitgave van de F.27 MPA is niet accuraat van vorm maar wel makkelijk te bouwen. De uitgave #1455 van 2022 heeft ook de decals voor de KLu kist die op de Antillen vloog.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)