.....

Fabriek Fokker
Vliegtuig Maritime
Type-aanduiding F-27 MPA
Cat 3 --  totaal 2 stuks
 


fokker-f27-mpa-flight

Informatie:

De F-27 werd als civiel toestel na de oorlog ontworpen en gebouwd door Fokker en werd een zeer groot succes. Prototype vloog 24 november 1955. Uitgerust met turboprops en gelijmde verbindingen wat nieuw voor die tijd was. Fokker voorzag een grote markt omdat veel oorlogse DC-3 toestellen vervangen moesten worden. Het prototype was korter met een cabine voor 28 passagiers maar de mk.100 had een cabine voor 32 passagiers die 80 cm langer was.  Het productietype mk.100 met RR Dart 511 motoren vloog maart 1958 maar de eerste airline Air Lingus kreeg het toestel december 1958. De mk.500 vloog november 1967 en de mk.600 november 1968. De F-27 werd het meest verkochte toestel in zijn klasse en er waren diverse varianten. Er waren ook Fokker F-27 militaire varianten met allerlei apparatuur.

MPA = maritime patrol versie van de F-27.mk 200. De MPA vloog voor het eerst in 1976 en werd in kleine aantallen ook verkocht aan andere landen.  

 Lengte:  23,50 m  
 Spanwijdte:  29,00 m  
 2 x Rolls Royce Dart 511-7E motoren van 1600 pk op de propeller
 Gewicht:  maximaal 17.700 kg  
 Snelheid: maximaal  410 km/u  
 Vliegbereik ongeveer   2200 km
 Uitgerust met zoekradar

Lees meer over de Fokker F-27 hier....


 

Literatuur:
336 squadron in de West
 Sectie historie
Boek no. 11
2000
Ministerie van Defensie
Onze Luchtmacht
-
Okt/Nov 1996
 -
Ver.Onze Luchtmacht
Modelbouw in Plastic, MIP
historie en bouw 1/72 modellen F-27 algemeen
1993-4
M. de Vreeze / B. Damen
IPMS Nederland

  

Websites:
-- IPMS NL  F.27M walk around

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-f27-mpa-flight
  • fokker-f27m-hirs-ar
  • fokker-f27mpa-mdv-a2
  • fokker-f27mpa-mindef-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze 


Cat 3.  KLu 

Maritiem MPA:
Voor de MLD werden er ook MPA "F27 maritimes" geopereerd door de KLu en wel 2 stuks, registraties M1 en M2.

De Nederlandse Staatssecretaris gaf in 1978 opdracht voor een onderzoek om te kijken of de Maritime geschikt zou zijn als goedkope vervanger van de Neptune voor inzet vanaf de Nederlandse Antillen. Het resultaat was positief en in juni 1980 werden twee kisten besteld voor ongewapende maritieme operaties op de Antillen. Eerste aflevering was september 1981 en de tweede in maart 1982 en ze werden niet bij de MLD ingedeeld maar bij de KLu maar wel Koninklijke Marine bemanningen.

De toestellen vlogen bij het heropgerichte no.336 squadron vanaf Hato, Curaçao van november 1981 tot 1998. (De laatste Neptune 203/H vertrok maart 1982 naar Nederland). Belangrijke taken waren Search and Rescue (SAR) met het regionale Rescue coordination centre, patrouilles, controle op visserij en drugstransporten op zee opsporen.  

De toestellen voldeden prima en beschikten bijvoorbeeld over een nauwkeurig plaatsbepalingssysteem en er kon heel eenvoudig reddingsmateriaal worden afgeworpen en het toestel kon wel 11 uur in de lucht blijven. Reeds vanaf het begin waren er wel flinke problemen met zoutcorrosie, ook met de propellers. Dit betekende veel wassen en extra maatregelen tegen de zoutinvloeden. Alhoewel pas in 1986 er afdoende hangaar accommodatie op Hato was gebouwd bleven er problemen.

Veelal werd assistentie gegeven vanwege catastrofale tropische orkanen, zoals Luis in 1995 op de Bovenwinden en Lenny in 1999.  Vanaf 1996 vlogen de kisten voor de toen opgerichtte Kustwacht en de taak werd vooral visserij controle en bestrijding van drugssmokkel.

(Ook een aantal P-3 Orions werden op Hato Curaçao gestationeerd, welke zich richtten op primair militaire taken samen vanaf 1999 met de Amerikaanse eenheden op Hato).

Eind 1999 vertrokken de F.27 Maritimes vanaf Hato terug naar Nederland. Hun taken werden deels overgenomen door een aantal DASH-8's welke door een ingehuurd Canadees bedrijf worden ingezet.

fokker-f27mpa-mdv-a2

Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

fokker-f27m-hirs-ar

Maritime op Hato, Curaçao . Foto: collectie H. Hirs (used with permission)

fokker-f27mpa-mindef-archive                                          
De F-27 Maritime, 336 squadron ingezet ook op Hato, Curaçao . Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)


 Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vliegend voor de haven van Willemstad, Curaçao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In de hangaar op Hato. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De pod onder de vleugel is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Boven Curaçao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Interieur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Interieur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
M-1
10612
30-09-1981
07-07-2000
Fokker F-27 Maritime; Ingevlogen als PH-EXC; uitgeschreven en 3C-QSB
M-2
10622
25-02-1982
11-04-2000
Fokker F-27 Maritime; Ingevlogen als PH-EXD; uitgeschreven en 3C-QSC

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. 

Kist gebruikt als eerste prototype Maritime staat in Baarlo (PH-FCX)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 MODELBOUW F-27 MPA MARITIME

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
F-27 Maritime:
ScratchAeronautics (resin)
Airfix (conversion)
Esci (MPA uitgave)
-
-

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)

Modelbouw varia:

  • f27-mpa-esci-box
  • scratchaero-f27m-72

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(1)
 
< K31> wit (bovenzijden)
< K10> lichtblauwgrijs
< K10> lichtblauwgrijs
 
 
(2)
 
< K31> wit (bovenzijden)
< K12> Extra dark sea grey
< K12> Extra dark sea grey
 
late schema

Zie ook de tekeningen van de Fokker F-27....

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)