Cat 3.  KLu 

Maritiem MPA:
Voor de MLD werden er ook MPA "F27 maritimes" geopereerd door de KLu en wel 2 stuks, registraties M1 en M2.  

De Nederlandse Staatssecretaris gaf in 1978 opdracht voor een onderzoek om te kijken of de Maritime geschikt zou zijn als goedkope vervanger van de Neptune voor inzet vanaf de Nederlandse Antillen. Het resultaat was positief en in juni 1980 werden twee kisten bij Fokker besteld voor ongewapende maritieme operaties op de Antillen. Eerste aflevering was september 1981 en de tweede in maart 1982 en ze werden niet bij de MLD ingedeeld maar bij de KLu maar wel Koninklijke Marine bemanningen.

De toestellen vlogen bij het heropgerichte KLu no.336 squadron vanaf Hato, Curaçao van november 1981 tot 1998. (De laatste Neptune 203/H vertrok maart 1982 naar Nederland en de MLD vloog in feite niet meer met vliegtuigen in de Antillen).

Belangrijke taken waren Search and Rescue (SAR) met het regionale Rescue coordination centre, patrouilles, controle op visserij en drugstransporten op zee opsporen. De MPA toestellen voldeden prima en beschikten bijvoorbeeld over een nauwkeurig plaatsbepalingssysteem en er kon heel eenvoudig reddingsmateriaal worden afgeworpen en het toestel kon wel 11 uur in de lucht blijven. Reeds vanaf het begin waren er wel flinke problemen met zoutcorrosie, ook met de propellers. Dit betekende veel wassen en extra maatregelen tegen de zoutinvloeden. Alhoewel pas in 1986 er afdoende hangaar accommodatie op Hato was gebouwd bleven er problemen.

Veelal werd assistentie gegeven vanwege catastrofale tropische orkanen, zoals Luis in 1995 op de Bovenwinden en Lenny in 1999.  Vanaf 1996 vlogen de kisten voor de toen opgerichtte Kustwacht en de taak werd vooral visserijcontrole en bestrijding van drugssmokkel.

(Vanaf 1993 werden in de regel 2 of 3 P-3C Orions van de MLD werden op Hato Curaçao gestationeerd, welke zich richtten op primair militaire taken samen vanaf 1999 met de Amerikaanse eenheden op Hato). 

Eind 1999 vertrokken de F.27 Maritimes vanaf Hato terug naar Nederland en werd op Hato KLu no.336 opgeheven. Hun taken werden deels overgenomen door de Kustwacht met een aantal DASH-8's welke door een ingehuurd Canadees bedrijf worden ingezet.


fokker-f27m-hirs-ar

Maritime op Hato, Curaçao . Foto: collectie H. Hirs (used with permission)

fokker-f27mpa-mindef-archive                                          
De F-27 Maritime, 336 squadron ingezet ook op Hato, Curaçao . Foto: Archief Ministerie van Defensie  (used with permission)

f27 mar wj aut 102 

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f27 mar wj aut 108 

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f27 mar wj aut 104 

Detailopname met de geopende toegangsdeur. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f27 mar wj aut 106 

De speciale pod met zoeklicht. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f27 mar wj aut 110 

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

f27 mar wj aut 112 

Detailopname staart van de "M-1". Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

 


 

Registratiegegevens:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
M-1
10612
30-09-1981
07-07-2000
Fokker F-27 Maritime; Ingevlogen als PH-EXC; uitgeschreven en 3C-QSB
M-2
10622
25-02-1982
11-04-2000
Fokker F-27 Maritime; Ingevlogen als PH-EXD; uitgeschreven en 3C-QSC

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. 

Kist gebruikt als eerste prototype Maritime staat in Baarlo (PH-FCX)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)