435

Cat 2. LVA

1 exemplaar c/n 5045 werd september 1939 gehuurd van de KLM door de ML voor karteringswerk. Het had Jupiter VI motoren en het passagiersvliegtuig was mei 1928 bij de KLM in dienst gekomen als H-NAEH en later PH-AEH. (de KLM had diverse kisten; zo werd een andere kist PH-AEI c/n 5046 in 1932 nog beproefd met een Wasp motor).

Het vliegtuig werd in 1933 grondig verbouwd. De kist kreeg twee Wright Cyclone R-1820-F motoren van 640 pk die aan de vleugelvoorrand werden geplaatst. Het toestel zag er dus heel anders uit dan de gewone Fokker F.VIII. Verder werden langere verende Messier wielstijlen en Townend ringen bij de motoren gemonteerd. Het leeggewicht was circa 3800 kg en het totaalgewicht 5479 kg. De grote verbouw werd gedaan omdat de KLM proeven wilde doen i.v.m de bouw van de Fokker F.36 en F.22. In 1934 werden tijdelijk de Cyclone R-1820-F motoren vervangen door Cyclone R-1820 F.2 direct drive motoren die 690 pk leverden. De cabine kon 8 passagiers herbergen.

Dit toestel raakte 7 augustus 1935 beschadigd bij een noodlanding bij Hoofddorp. Besloten werd het om te bouwen waarbij het naast passagiersvliegtuig ook een rol zou kunnen vervullen als foto-vliegtuig. Het kreeg de registratie PH-OTO. De motoren waren weer de eerdere Cyclone R-1820-F.

Dit toestel kreeg september 1939 het ML pseudo kenmerk  951 en werd gehuurd van de KLM. Het werd voor karteringsvluchten gebruikt tot de Duitse aanval mei 1940. Op 10 mei ging het verloren bij een aanval op vliegveld Waalhaven.

fokker-f8-phaeh-hb-archive

de Fokker kist, hier nog in KLM beschildering maar al wel verbouwd met de Cyclone motoren aan de vleugelvoorrand. Foto: Collectie H.G. Berfelo (used with permission)

  

Registratiegegevens:
Registratie
Constructienummer c/n
Datum in ML dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
951
romp no.5045 
sept 1939
10-05-1940
KLM kist in dienst mei 1928 H-NAEH met Jupiter motoren, later als PH-AEH; werd in 1933 omgebouwd met motoren aan de vleugelneus; nog later geschikt gemaakt tot foto-kist bij KLM als PH-OTO; september 1939 werd het gehuurd door de LvA voor karteringswerk met pseudo regi "951"; vernield op Waalhaven tijdens Duitse aanval 10 mei 1940

 Bronnen o.a. [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2002-4 en 1988-12 en 1969-10

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)