....

Fabriek Fokker
Vliegtuig Instructor
Type-aanduiding S.11
Cat 3, 4 --  totaal 39 + 1 stuks
 

 

fokker-s11-profile 

Informatie:

Eenmotorig lesvliegtuig van Fokker, ontwikkeld na de oorlog voor de elementaire vliegopleiding; Ontwerp no.223 werd de S-11 waarvan het prototype vloog 18 december 1947. Er waren wat aanloop problemen zoals een beperkte dwarsstabiliteit en ook de vleugel kreeg een grotere V-stelling. Ook zou het een Gipsy motor krijgen maar er werd gekozen voor een sterkere Lycoming motor. Bij een demo vlucht in Zweden brak een vleugel en dat betekende dat sterkte aanpassingen in de constructie nodig waren.

In de zomer van 1950 kwam de productie op gang. Het geknikte landingsgestel in combinatie met dwarswind maakte het moeilijk te vliegen. Bij het toestel zaten leerling en instructeur  naast elkaar en is zelfs nog wat ruimte voor een derde persoon. De vliegtuigromp heeft een gelaste buisconstructie en is bedekt met geimpregneerd doek. De vleugel is van lichtmetaal. De Fokker productie in Nederland duurde tot 1952.

S-11 gegevens: 
Lycoming O-435A van 190 pk motor  (AvioDiepen FDV 2015 propeller of na 1956 Aeromatic prop ).
Lengte:  8,18 m 
Spanwijdte:  11,00 m 
Vleugeloppervlakte: 18,5 m2
Leeggewicht: circa 800 kg
Startgewicht: circa 1100 kg
Maximum snelheid:  215 km/u 
Kruissnelheid: 164 km/u
Vliegbereik:  630 km 

De S-11 trainer werd ook geexporteerd en wel 41 toestellen aan Israel S-11.2 welke in 1950/1951 werden geleverd. AerMacchi in Italie bouwde de S-11.3 in licentie ook als M.416  (180 stuks!). In Brazilie was ook licentie bouw van 95 stuks "T-11" onder Fokker auspicien door de opgerichtte Fokker Industria Aeronautica; dit type was lokaal bekend als de T-21 Instructor. 

( De S.11 werd als type ook omgebouwd door Fokker met een neuswiel en dit werd de S-12 waarvan het prototype vloog november 1948. Deze was verder geen succes maar door Brazilie werden in licentie toch 50 stuks "T-22" gebouwd; uit de T-22 werd aldaar ook de FG-8 Guanabara ontwikkeld met een intrekbaar onderstel en tiptanks).


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP en , (vele details),  J. de Wolf  1991-3 bouwverslag CMK model IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic Wim Nijenhuis  1991-2 IPMS Nederland
Geschiedenis Fokker S-11 Fred Roos 1987  eigen uitgave Nijmegen
Fokker S.11 in serie luchtvaartencyclopedie Bart v.d. Klaauw / P. Alting jan 1977   Afd. Luchtvaartkennis LvK
Camouflage en kentekens  J.H.N. Greuter e.a zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v   
Bonneville, 1997

 ..

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-s11-kluauthor
  • fokker-s11-lvk-1-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-2-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-3-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-4-goth-auth
  • fokker-s11-lvk-5
  • fokker-s11-lvk-6
  • fokker-s11-mdv-a2
  • fokker-s11-mdv-a3
  • fokker-s11-mdv-a6
  • fokker-s11-mdv-author
  • fokker-s11-mindef-archive
  • fokker-s11-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 3.  KLu

De KLu had 39 stuks van de Fokker S-11 (type S-11.1) in dienst, kenmerken E-1 t/m E-39.
Het type was in dienst van 1949 - 1976 voor de elementaire Vlieger Opleiding, Woensdrecht, later Gilze Rijen. Een aantal kisten werd uitgeleend aan de MLD. 

Er werd een Fokker S-12 met neuswiel getest (E-41) , maar dat beviel minder en is nooit in operationele KLu dienst geweest.

fokker-s11-mdv-a2

Foto:  Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-s11-mindef-archive

Vooraan in KLu beschildering, daarachter in MLD (Kon.Marine) titels. Foto:  Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-s11-mdv-a3

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission).

fokker s11 lvk 1 goth auth

Foto: dhr.  F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 3 goth auth

Foto: dhr.  F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 4 goth auth

Foto: dhr.  F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fokker s11 lvk 6

Leuk is de Bristol freighter rechts in beeld. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker s11 lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De zwarte walkway bij de vleugelwortel is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderaanzicht, handig voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Staartdetail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorsectie detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Let op de uitlaten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorkappen open! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens KLu:
Registratiegegevens Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
E-1 (4) 6199  nov 1950  sep 1973  Er waren "diverse E-1" toestellen, oa door Fokker voor demo's gebruikt;  de vierde was de echte van de KLu;  Naar OO-PCH 
E-2 (2) 6191   1951 1972 de tweede was de echte van de KLu; Naar PH-NDZ 
E-3 (3) 6192   feb 1951 1972  de derde E-3 was de echte 
E-4  6193   1950 1972  Gesloopt
E-5  (2) 6257   feb 1951 "993" de eerste E-5 nooit echt afgeleverd; tweede was de echte; later afgeschreven
E-6  6195   1950 1973  Naar PH-HOT, KLu historische vlucht 
E-7  6196   1950  1972 Gesloopt
E-8  6197   1951  1972 Gesloopt
E-9  6200   1950  sep 1973 Naar Aviod(r)ome, nu "E-42" ?
E-10  6201   1950  1972 Gesloopt
E-11  6202   1950  1973 Naar G-BJDR 
E-12  6203   1950  1972 Gesloopt
E-13 6204   1950  1972 Afgeschreven
E-14  6205   1950  1973 Naar PH-AFS 
E-15  6206   1950  1973 Naar G-BIYU 
E-16  6207   1951  24-05-1961 Afgeschreven
E-17  6208   1950  1973 Naar OO-MCH 
E-18  6209   1951  1972 Naar PH-HTC 
E-19  6210   1951  28-06-1961 Afgeschreven Gilze
E-20  6211   1951  1973 Naar PH-GRB 
E-21  6212   1951  08-12-1954 Afgeschreven Woensdrecht
E-22  6213   1951  1973 Opslag MLM Soesterberg
E-23  6214   1951 29-07-1953 Afgeschreven Woensdrecht
E-24  6215   1951  1973 Naar Aviodrome / Stichting Hist Vlucht
E-25  6216   1951  1973 Naar OO-LMC 
E-26  6269   1952  1973 Naar OO-MSH 
E-27  6270   1952  1973 Naar PH-HOL 
E-28  6271   1952  04-02-1964 Afgeschreven Zandvliet
E-29  6272   1952  1973 Naar PH-HOK 
E-30  6273   1952  1972 Opslag
E-31  6274   1952  1970 Naar MLD als 174
E-32  6282   1953  1970 Naar MLD als 175; PH-HOI, later als E-32 naar Stichting Hist Vlucht KLu
E-33  6276   1953  1970 Naar MLD als 176
E-34  6277   1953  1970 Naar MLD als 177
E-35  6278   1953  1970 Naar MLD als 178
E-36  6279   1953  1970 Naar MLD als 179
E-37  6280   1953  1970 Naar MLD als 197
E-38  6281   1953  1970 Naar MLD als 198
E-39  6275   jan 1954  juni 1970 Naar MLD als 199
E-41 6287  april 1949  1949 Fokker S-12 met staartwiel; alleen getest en niet in dienst

 Bronnen o.a.  [B5] Luchtv.encycl. LvK,  [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: "E-42" in museum Arnemuiden is ex RLS kist met fake KLu registratie;
In Aviodrome staat ook de S-12 (c/n 6287) PH-NDC (nooit in operationele dienst geweest. )
.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Cat 4.  MLD

De MLD had er ook een aantal Fokker S-11 toestellen, 9 stuks, die werden geleend van de KLu en deels overgenomen. Gebruikt door VSQ-9 squadron op met name De Kooy. Tot 1973 gebruikt.

fokker s11 lvk 2 goth auth

S-11 gebruikt voor opleiding marine, veelal met de "K" van De Kooij op de staart. Foto: dhr.  F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens MLD:
Registratiegegevens Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
174 6274 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-31 KLu
175 6282 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-32 KLu
176 6276 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-33
177 6277 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-34
178 6278 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-35
179 6279 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-36
197 6280 26-01-1970 10-09-1973 Verkocht; Was E-37
198 6281 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-38
199 6275 26-01-1970 28-08-1973 Verkocht; Was E-39

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

MODELBOUW   FOKKER S.11

Modellen (type)  ?  nooit gezien @ moeilijk te vinden  ?  never seen @ hard to find
1/72 1/48 1/32
CMK / Alliance (resin)  -  -

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/40:  Atma-Paulista / Smer

1/50 ?? : Smer / Artiplast 

BOXART

  • artiplast-fokker-s11-50
  • atma-fokker-s11-50
  • cmk-fokker-s11-72
  • fokker-s11-smer-box
  • smer-fokker-s11-50

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 Schema  Algemeen Kleur boven- en zijkanten  Kleur onderzijde  Details Opmerkingen 
(a) . < K60> Identification yellow; stabilo+deel vleugel: <K130> aluminium verf; stabilo+deel vleugel: blank metaal < K60> Identification yellow; stabilo+deel vleugel:  <K130> aluminium verf; stabilo+deel vleugel: blank metaal rozetten "groot"; zwarte prop met gele tips; finflash/vlag op staart beginperiode  lesvliegtuig overall
(b) . < K61> geel < K61> geel rozetten "groot" of klein; zwarte prop met gele tips; finflash/vlag op staart lesvliegtuig overall
(c) . < K61> geel ; < K140> rood-oranje vlakken ; < K61> geel ; < K140> rood-oranje vlakken ; rozetten "groot" of klein; zwarte prop met wit-dayglow-wit tips; lesvliegtuig overall  KLu of MLD schema

.

Modelbouw informatie:
onderstel poten e.d: aluminium;
interieur: groen met zwart instrumenten paneel; stoelkussens groen of bruin; stoelknuppels groen; 
doek achter stoelen: khaki of groen;
er was een variatie in de VHF danwel UHF antenne op de cockpitkap; soms ook een UHF antenne onder de romp;
soms anti glare panel; 
zwarte antislip walkways;
de registratie letter grootte varieerde wat;


 

ipms-fokker-s11-wn-b

Tekeningen Wim Nijenhuis voor IPMS Nederland (used with permission)

ipms fokker s11 wn

 ipms-fokker-s11-wn2

 


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker S11 KLU 1A 
en meer...

  • Fokker_S11-KLU-1A
  • Fokker_S11-KLU-1B
  • Fokker_S11-KLU-2
  • Fokker_S11-KLU-3
  • Fokker_S11-KLU-4A
  • Fokker_S11-KLU-4B
  • Fokker_S11-MLD-1

 


Artikel in de oude Aviation Week van augustus1947 . Collectie M. de Vreeze (used with permission):

fokker s11 avweek 1947

 Artikel in de oude Aviation Week van juni 1949 . Collectie M. de Vreeze (used with permission):

fokker s11 avweek 1949

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)