INFO Fokker S.11 / S.12
- 1990
....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | Instructor |
Type-aanduiding | S.11 |
Cat 3, 4 -- totaal 39 + 1 stuks |
Informatie:
Eenmotorig lesvliegtuig van Fokker, ontwikkeld tijdens de heropbouw van de Fokker na de Tweede Wereldoorlog. Het toestel was voor de elementaire vliegopleiding als opvolger van de Tigermoth; Ontwerp no.223 werd de S-11. Leerling en instructeur zitten naast elkaar onder een grote plexiglas kap en hadden ieder een stuurknuppel. De romp is een vakwerk constructie met triplex en linnen bekleding en de vleugel, kielvlak en stabilo van lichtmetaal. De richting- en hoogteroeren waren bekleed met linnen. Een aantal motoren werd overwogen maar er werd gekozen voor een sterkere Lycoming motor.
De eerste vlucht was op 18 december 1947. Bij een demo vlucht op 16 juni 1949 in Zweden brak een vleugel en dat betekende dat sterkte-aanpassingen in de constructie nodig waren.
Er waren nog wat aanloop problemen met de S-11 zoals een beperkte dwarsstabiliteit. Daarom kreeg het stabilo een lagere positie en werd een grote kielvlak met richtingsroer toegepast alsook een kleine rugvin. De plexiglas kap werd ook wat langer gemaakt en was er zelfs nog wat krappe ruimte voor een derde persoon achter piloot en leerling of enige bagage. Er was zelfs een klapdeurtje voor maar dat werd later niet meer toegepast.
In de zomer van 1950 kwam de S-11 productie op gang. Het toestel mag aerobatic manoeuvres maken maar het geknikte Olaer landingsgestel in combinatie met dwarswind maakte soms het moeilijk te vliegen. De Fokker S-11 productie in Nederland duurde tot 1952. De eerste houten prop voldeed niet en in daaropvolgende Aeromatic prop kwamen haarscheurtjes. Later werden daarom alle propellers bij de KLu kisten vervangen door de Hoffmann HO-33 prop; op deze laatste kon een spinner worden geplaatst maar in de praktijk gebeurde dat vaak niet.
S-11 gegevens:
Lycoming O-435A van 190 pk met 6 cilinder boxermotor bij 2550 omw.; kruisvermogen 110 pk bij 2100 omw.
Lengte: 8,18 m
Spanwijdte: 11,00 m
Vleugeloppervlakte: 18,5 m2
Leeggewicht: circa 810 kg
Startgewicht: circa 1100 kg
Maximum snelheid: 209 km/u
Kruissnelheid: 164 km/u
De S-11 trainer werd ook geexporteerd en wel 41 toestellen aan Israel S-11.2 welke in 1950/1951 werden geleverd. AerMacchi in Italië bouwde de S-11.3 in licentie ook als M.416 (180 stuks!). In Brazilië was ook licentie bouw van 95 stuks "T-11" onder Fokker auspicien door de opgerichtte Fokker Industria Aeronautica; dit type was lokaal bekend als de T-21 Instructor.
( De derde S.11 werd als type ook omgebouwd door Fokker met een neuswiel op verzoek van het Ned.Instituut voor Vliegtuigontwikkeling; Het had een neuswiel en meer naar achter geplaatst hoofdonderstel met nog een paar aanwijzingen. Dit werd de S-12 waarvan het prototype vloog november 1948. Het was verder geen succes maar door Brazilië werden in licentie toch 50 stuks "T-22" gebouwd; uit de T-22 werd aldaar ook de FG-8 Guanabara ontwikkeld met een intrekbaar onderstel en tiptanks).
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP (vele details) | J. de Wolf | 1991-3 | bouwverslag CMK model | IPMS Nederland |
Modelbouw in Plastic | Wim Nijenhuis | 1991-2 | IPMS Nederland | |
Geschiedenis Fokker S-11 | Fred Roos | 1987 | eigen uitgave | Nijmegen |
Fokker S.11 in serie luchtvaartencyclopedie | Bart v.d. Klaauw / P. Alting | jan 1977 | Afd. Luchtvaartkennis LvK | |
Fokker S.11 komt eraan | Kosman | maart 1949 | Avia tijdschrift | |
het S-11 boek | Henk Amstelveen | 2019 | ?? | |
Camouflage en kentekens | J.H.N. Greuter e.a | zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v | |
Bonneville, 1997 |
..
Websites:
|
IPMS NL Walkaround Fokker S-11
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Fokker S.11
- 1902
Cat 3. KLu
De KLu had 39 stuks van de Fokker S-11 (type S-11.1) in dienst, kenmerken E-1 t/m E-39.
Het type was in dienst van 1949 - 1976 voor de elementaire Vlieger Opleiding, Woensdrecht, later vanaf Gilze Rijen.
Een aantal kisten werd uitgeleend aan de MLD.
(Er werd een Fokker S-12 met neuswiel getest met nummer E-41, maar dat beviel minder en is nooit in operationele KLu dienst geweest).
Een hele vroege S-11. Foto: dhr. F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Hier met de latere Hoffmann propeller en zelfs met een spinner dop. Foto: dhr. F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Leuk is de Bristol freighter rechts in beeld. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Hier vliegt de S-11 zonder propspinner wat meestal het geval was. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens KLu: | |||||
Registratiegegevens |
Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
E-1 (4) | 6199 | nov 1950 | sep 1973 | Er waren "diverse E-1" toestellen, oa door Fokker voor demo's gebruikt; de vierde was de echte van de KLu; Naar OO-PCH | |
E-2 (2) | 6191 | 1951 | 1972 | de tweede was de echte van de KLu; Naar PH-NDZ | |
E-3 (3) | 6192 | feb 1951 | 1972 | de derde E-3 was de echte | |
E-4 | 6193 | 1950 | 1972 | Gesloopt | |
E-5 (2) | 6257 | feb 1951 | "993" | de eerste E-5 nooit echt afgeleverd; tweede was de echte; later afgeschreven | |
E-6 | 6195 | 1950 | 1973 | PH-HOE en vanaf 1978 Autotron Rosmalen; in 1998 KLu Hist.vlucht voor onderdelen/opslag; |
|
E-7 | 6196 | 1950 | 1972 | Gesloopt | |
E-8 | 6197 | 1951 | 1972 | Gesloopt | |
E-9 | 6200 | 1950 | sep 1973 | Naar Aviod(r)ome, nu "E-42" ? | |
E-10 | 6201 | 1950 | 1972 | Gesloopt | |
E-11 | 6202 | 1950 | 1973 | Naar G-BJDR | |
E-12 | 6203 | 1950 | 1972 | Gesloopt | |
E-13 | 6204 | 1950 | 1972 | Afgeschreven | |
E-14 | 6205 | 1950 | 1973 | Naar PH-AFS | |
E-15 | 6206 | 1950 | 1973 | Naar G-BIYU | |
E-16 | 6207 | 1951 | 24-05-1961 | Afgeschreven | |
E-17 | 6208 | 1950 | 1973 | Naar OO-MCH | |
E-18 | 6209 | 1951 | 1972 | Naar PH-HTC | |
E-19 | 6210 | 1951 | 28-06-1961 | Afgeschreven Gilze | |
E-20 | 6211 | 1951 | 1973 | Naar PH-GRB | |
E-21 | 6212 | 1951 | 08-12-1954 | Afgeschreven Woensdrecht | |
E-22 | 6213 | 1951 | 1973 | Opslag MLM Soesterberg | |
E-23 | 6214 | 1951 | 29-07-1953 | Afgeschreven Woensdrecht | |
E-24 | 6215 | 1951 | 1973 | Tijd in MLM; naar Aviodrome KLu Hist.vlucht PH-SII, nu voor onderdelen/opslag; |
|
E-25 | 6216 | 1951 | 1973 | Naar OO-LMC | |
E-26 | 6269 | 1952 | 1973 | Naar OO-MSH | |
E-27 | 6270 | 1952 | 1973 | Naar PH-HOL | |
E-28 | 6271 | 1952 | 04-02-1964 | Afgeschreven Zandvliet | |
E-29 | 6272 | 1952 | 1973 | Naar PH-HOK | |
E-30 | 6273 | 1952 | 1972 | Opslag | |
E-31 | 6274 | 1952 | 1970 | Naar MLD als 174 | |
E-32 | 6282 | 1953 | 1970 | Naar MLD als 175; PH-HOI, later als E-32 naar Stichting Hist Vlucht KLu | |
E-33 | 6276 | 1953 | 1970 | Naar MLD als 176 | |
E-34 | 6277 | 1953 | 1970 | Naar MLD als 177 | |
E-35 | 6278 | 1953 | 1970 | Naar MLD als 178 | |
E-36 | 6279 | 1953 | 1970 | Naar MLD als 179 | |
E-37 | 6280 | 1953 | 1970 | Naar MLD als 197 | |
E-38 | 6281 | 1953 | 1970 | Naar MLD als 198 | |
E-39 | 6275 | jan 1954 | juni 1970 | Naar MLD als 199 | |
E-41 | 6287 | april 1949 | 1949 | Fokker S-12 met staartwiel; alleen getest en niet in dienst |
Bronnen o.a. [B5] Luchtv.encycl. LvK, [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: "E-42" in museum Arnemuiden is ex-RLS kist met fake KLu registratie;
In Aviodrome staat ook de S-12 (c/n 6287) PH-NDC (nooit in operationele dienst geweest. )
.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Fokker S.11 (foto bijlage)
- 1258
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De zwarte walkway bij de vleugelwortel is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderaanzicht, handig voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Staartdetail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motorsectie detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Let op de uitlaten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motorkappen open! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
4. MLD Fokker S.11
- 1827
Cat 4. MLD
De MLD had er ook een aantal Fokker S-11 toestellen, 9 stuks, die werden geleend van de KLu en deels overgenomen. Gebruikt door VSQ-9 squadron op met name De Kooy. Tot 1973 gebruikt.
S-11 gebruikt voor opleiding marine, veelal met de "K" van De Kooij op de staart. Foto: dhr. F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens MLD: | |||||
Registratiegegevens | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
174 | 6274 | 26-01-1970 | 28-08-1973 | Verkocht; Was E-31 KLu | |
175 | 6282 | 26-01-1970 | 28-08-1973 | Verkocht; Was E-32 KLu; later PH-HOI vanaf 1996 bij Stichting Vliegsport Gilze-Rijen; |
|
176 | 6276 | 26-01-1970 | 28-08-1973 | Verkocht; Was E-33 | |
177 | 6277 | 26-01-1970 | 28-08-1973 | Verkocht; Was E-34; verkocht opkoper Honcoop en 1974 Stichting Vliegsport Gilze-Rijen PH-GAF; crash 03-04-1976 Gilze-Rijen |
|
178 | 6278 | 26-01-1970 | 28-08-1973 | Verkocht; Was E-35 | |
179 | 6279 | 26-01-1970 | 28-08-1973 | Verkocht; Was E-36; naar Stichting Vliegsport Gilze-Rijen en in 1977 verkocht aan prive persoon PH-ACG; |
|
197 | 6280 | 26-01-1970 | 10-09-1973 | Verkocht; Was E-37; verkocht en later in 1974 naar Stichting Vliegsport Gilze-Rijen en in 1976 PH-GRY toit december 1976; |
|
198 | 6281 | 26-01-1970 | 28-08-1973 | Verkocht; Was E-38 | |
199 | 6275 | 26-01-1970 | 28-08-1973 | Verkocht; Was E-39 |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker S.11 (foto bijlage)
- 1200
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker S.11
- 2686
MODELBOUW FOKKER S.11
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden | ? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
KP #0371 [recensie] CMK / Alliance (resin) |
- | - |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/40: Atma-Paulista / Smer
1/50 ?? : Smer / Artiplast
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | < K60> Identification yellow; stabilo+deel vleugel: <K130> aluminium verf; stabilo+deel vleugel: blank metaal | < K60> Identification yellow; stabilo+deel vleugel: <K130> aluminium verf; stabilo+deel vleugel: blank metaal | rozetten "groot"; zwarte prop met gele tips; finflash/vlag op staart | beginperiode lesvliegtuig overall |
(b) | . | < K61> geel | < K61> geel | rozetten "groot" of klein; zwarte prop met gele tips; finflash/vlag op staart | lesvliegtuig overall |
(c) | . | < K61> geel ; < K140> rood-oranje vlakken ; | < K61> geel ; < K140> rood-oranje vlakken ; | rozetten "groot" of klein; zwarte prop met wit-dayglow-wit tips; | lesvliegtuig overall KLu of MLD schema |
.
Modelbouw informatie:
onderstel poten e.d: aluminium;
interieur: mat groen met glans zwart instrumenten paneel; stoelkussens groen of bruin; stoelknuppels groen;
doek achter stoelen: khaki of groen;
er was een variatie in de VHF danwel UHF antenne op de cockpitkap; soms ook een UHF antenne onder de romp;
soms anti-glare panel;
zwarte anti-slip walkways;
de registratieletter grootte varieerde wat;
Eind 2022 heeft Kovozávody Prostejov (KP) een serie 1/72 plastic bouwdozen van de S-11 / S-12 uitgebracht; het kitje heeft een klein foutje: de dorsal fin voor het kielvlak is ietwat te klein, dit kan met een plastic stripje en wat plamuur worden aangepast. Lees hier de recensie van Arie Vos...
Tekeningen Wim Nijenhuis voor IPMS Nederland (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
Artikel uit de oude Aviation Week van augustus 1947 . Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Artikel in de oude Aviation Week van juni 1949 met een impressie en het eerste prototype. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)