INFO Fokker S.14 MACH trainer
- 1719
....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | Mach trainer |
Type-aanduiding | S.14 |
Cat 3 -- totaal 19 stuks |
Informatie:
S-14 "Mach trainer" lesvliegtuig van Fokker, een uniek toestel voor die tijd. Na de Tweede Wereldoorlog werd de N.I.V. (Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling) opgericht. Een van de eerste opdrachten was het ontwerpen van een straaltrainer met als uitgangspunt Engelse eisen. Het kwam dan mogelijk in aanmerking om de standaard jet-trainer voor de NAVO landen te worden. Een van de argumenten voor de ontwikkeling was dat men de overgang van propellertoestel naar straalvliegtuig te groot achtte. Dit resulteerde in de Fokker S-14 (model 240), het eerste straalvliegtuig van Fokker. Het was de eerste zuivere straaltrainer ter wereld.
Op 19 mei 1951 was het prototype, K-1 gereed voor de eerste vlucht. Fokker’s chef-invlieger Gerben Sonderman zou het toestel in vliegen. Bij de eerste vlucht merkte de vlieger dat de hoofdlandingsgestel niet geheel inklapte en maakte meteen een voorzorgslanding. Na enkele uren sleutelen was het probleem verholpen en werd het testprogramma uitgevoerd. Nu echter kwam het landingsgestel niet naar buiten. Sonderman maakte een buiklanding op het gras naast de baan. Het toestel kon worden hersteld. Op 15 juli 1951 stond het prototype op de Fokker-stand op de Parijse Luchtvaartsalon opgesteld, al was het over de grond vervoerd.
Het prototype was voorzien van een Rolls Royce Derwent V straalmotor maar ook de Nene was een optie. De gehele constructie is lichtmetaal, en het toestel is voorzien van een Rolls Royce Derwent straalmotor met een pneumatisch druksysteem. Verdere systemen waren eenvoudig zoals een VHF radio en een Lear ADF. Het was als trainer onbewapend. De S-14 was een stabiel, eenvoudig te vliegen toestel met lage onderhoudskosten. Het was speciaal omdat leerling en instructeur naast elkaar zaten met een naar achter schuivende kap. De leerling kon zich dan eerst concentreren op het straalvliegen.
De productieversie van de S-14, bestemd voor de KLu werd uitgerust met de krachtiger Rolls Royce Derwent VIII. De eerste kist maakte op 15 januari 1955 de eerste vlucht.
(Ook in het buitenland was interesse, zoals Zweden. Ook verwierf Fairchild de licentierechten en zouden er vijftig aan Brazilie worden geleverd, waarvan er vijfenveertig door de Braziliaanse Fokker vestiging zouden worden gebouwd. Mede door het Amerikaanse MDAP werd de markt overspoeld met Lockheed T-33 straaltrainers, daarmee de kansen voor de Fokker S-14 tot nul reducerend. Ook mede door het op de markt komen van de Fouga Magister, maakte de S-14 geen kans meer voor de voorgezette opleiding).
Fokker besloot later hun oorspronkelijke prototype uit te rusten met de krachtiger Rolls Royce Nene 3 van 2315 kg stuwdruk. Het toestel kreeg hierdoor wat hogere prestaties en zou beter geschikt zijn voor de gevorderden opleiding. Deze uitvoering, bekend als Machtrainer II maakte op 23 oktober 1953 de eerste vlucht. Ondanks alle lovende rapporten over deze variant werden helaas geen orders geplaatst. Het toestel kwam op 21 augustus 1961 in dienst als PH-XIV bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart (NLR) Laboratorium. Na uitdienst stelling kwam het toestel K-1 terecht in het Aviodome op Schiphol, later Aviodrome op vliegveld Lelystad.
Gegevens:
Rolls Royce Derwent VIII straalmotor (KLu) met 3500 lb stuwdruk
Spanwijdte: 12,02 m
Lengte: 13,3 m
Maximum snelheid: 730 km/u
Leeggewicht circa 3750 kg
Maximum gewicht circa 5350 kg
Plafond circa 11200 m
Vliegbereik: 900 km
1 instructeur en 1 leerling, side-by-side
Geen bewapening (trainer) (of 2 kanonnen in pod onder romp)
Twee Mk.2FK schietstoelen
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, MIP
|
|
-
|
1983-2
|
IPMS Nederland
|
Fokker S-14 | uit serie luchtvaartencyclopedie | Harm Hazewinkel | okt 1975 | Afd. Luchtvaartkennis |
Fokker, the man and his aircraft
|
|
Hegener
|
|
Harleyford publications
|
Fokker S.14 Machtrainer in dienst van de Nederlandse Luchtvaart
|
standaard werk
|
Braas en Vredeling
|
2009
|
Geromy uitgevers
|
Piloot en vliegtuig
|
|
|
2002-pag 881
|
Reed
|
Flight artikelen en advertentie
|
-
|
1952
|
Flight magazine
|
.
Websites:
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Fokker S.14
- 1922
Cat 3. KLu
20 stuks , kenmerken L-1 t/m L-20
Het type Fokker S-14 was van 1955 tot 1967 bij de KLu in dienst. In 1952 werd door de KLu een bestelling van 20 stuks geplaatst welke zouden worden voorzien van de Derwent VIII motor, het type motor dat ook in de Gloster Meteor zat.
Op 20 augustus 1955 arriveerde de eerste S-14 met registratie L-1 voor de KLu op vliegbasis Twenthe. De laatste twee, met registratie L-14 en L-20, arriveerden half november 1955. De KLu toestellen hebben verder zonder problemen dienst gedaan. Het werd wel "de plank" genoemd door de vliegers gezien zijn rechte vleugel. De kisten vlogen o.a. vanaf Twenthe, Ypenburg en Soesterberg. Ook werd het instrumentvliegen beoefend. September 1967 ging de laatste S-14 uit dienst bij de KLu.
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Er was 24 augustus 1957 een competitiedag van de Stichting Luchtmachtdemonstraties op Gilze-Rijen waar ook 4 Fokker S-14's aan meededen (L-7, 12, 16, 20) . Het schema is die met de gele strepen. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Nog een foto van de competitiedag van 24-08-1957. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: dhr. F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Instrumentenpaneel. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
en een tekening: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Indruk van de Nene motor van de Machtrainer II; in de KLu kisten zat echter een Rolls Royce Derwent 8 motor . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
L-1 | 7346 | 11-08-1955 | 15-05-1962 | Gesloopt 1964 na nog een tijdje poortwachter op Twenthe | |
L-2 | 7347 | 11-08-1955 | 24-05-1963 | Gesloopt 1963 | |
L-3 | 7348 | 30-08-1955 | 17-07-1963 | Gesloopt 1963 | |
L-4 | 7349 | . | 20-10-1955 | De L-4 was bijna afgeleverd aan KLu maar werd uitgeleend aan Fokker voor een USA demo. Werd in oktober 1955 verscheept naar de Verenigde Staten. Helaas verongelukte de befaamde Fokker testvlieger Gerben Sonderman op 20 oktober 1955 bij het vliegveld van Fairchild Aircraft Corporation te Hagerstown USA tijdens de uitvoering van een vrille vlucht. De L-4 vloog in feite dus nooit voor de KLu. | |
L-5 | 7350 | 29-09-1955 | 09-07-1962 | Afgeschreven? |
|
L-6 | 7351 | 08-02-1957 | 09-09-1963 | Gesloopt 1963 | |
L-7 | 7352 | 29-10-1955 | 28-05-1964 | neergestort Heenvliet? Afgeschreven | |
L-8 | 7353 | 31-12-1955 | 28-03-1963 | Gesloopt 1963 | |
L-9 | 7354 | 14-06-1956 | 07-07-1964 | Gebruikt voor instructiedoeleinden in 1966 gesloopt. | |
L-10 | 7355 | 31-12-1955 | 17-10-1963 | Gesloopt 1964 | |
L-11 | 7356 | 27-01-1956 | 07-07-1964 | Gebruikt voor instructiedoeleinden Anthony Fokkerschool Den Haag; later naar MLM | |
L-12 | 7357 | 21-01-1956 | 07-07-1964 | Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1966; | |
L-13 | 7358 | 16-06-1956 | 07-01-1965 | Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1966 | |
L-14 | 7359 | 01-11-1956 | Bewaard (soms als L-37 LETS en L-20 HTS) | ||
L-15 | 7360 | 13-12-1956 | 07-01-1965 | Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1965 | |
L-16 | 7361 | 11-01-1957 | 07-07-1964 | Bewaard | |
L-17 | 7362 | 03-12-1956 | Bewaard , Stichting Historische Vlucht Gilze Rijen | ||
L-18 | 7363 | 06-12-1956 | Bewaard (was o.a monument Ypenburg) |
||
L-19 | 7364 | 13-12-1956 | Gesloopt | ||
L-20 | 7365 | 06-12-1956 | Gesloopt / voor brandweeroefeningen? |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: de "K-1" (c/n 6289) is alleen door Fokker voor de demo en prototype gebruikt en werd later voorzien van een krachtiger motor; ging later naar NLR (PH-XIV) en daarna naar het Aviod(r)ome (niet bij KLu gebruikt) .
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Fokker S.14 (foto bijlage)
- 1299
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Hier met Fokker prototype met fictief Klu "K-1" regi. Bleef Fokker eigendom. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In eerste KLu schema rond 1953. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier met een cheatline. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderaanzicht, handig voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dayglow vlakken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In de landing met open remkleppen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Staartdetails. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Klaar om te gaan. Let op de ladder. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Pegasus embleem hier op de staart van de "L-12". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Fokker S.14
- 2466
MODELBOUW FOKKER S.14 MACH TRAINER
Modellen (type)
|
? nooit gezien @ moeilijk te vinden
|
? never seen @ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
CMR Czech (review) **/ Alliance (resin)
Czech/ IPMS (resin) *
Alpha/IPMS-NL (vacu) @
|
Geromy (resin)
|
-
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K130> aluminium verf | < K130> aluminium verf | soms gele strepen van 3 ft breed rondom vleugel en achterstuk romp; 2 kleine roundels op romp en 2x2 grote roundels op en onder de vleugel; veelal blauwe cheat line op de romp |
||
(b) | < K130> aluminium verf | < K130> aluminium verf | met < K140> rood-oranje day glow vlakken; 4 kleinere roundels; blauwe cheat line op de romp |
.
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE: (door Meindert de Vreeze)
Het toestel is niet blank metaal maar aluminium verf geschilderd. Verder was er in de praktijk nogal variatie in de dayglow (rood-oranje) vlakken en roundels, kijk dus naar foto's voor het gewenste model.
* Het hele oude 1/72 Czech/ IPMS model uit de jaren negentig was basic maar een hele verbetering t.o.v de oude Alpha vacuk it al had het geen KLu roundels. Het cockpitkapje vergeelde na verloop van tijd. Het onderstel is erg kwetsbaar want het giethars/ resin model is enorm zwaar.
** De 1/72 kit is door CMK rond 2004 herzien en heeft meer detail en minder massief gegoten romp. Zie de recensie hier. Jaren later, in 2021 is dit model als CMR72-5048 nog eens uitgebracht op initiatief van de LuchtvaartHobbyShop/ Aviation Mega Store inclusief een mooie (Dutch) decalset in de bouwdoos en een cockpitkapje van ander materiaal dat minder gauw vergeelt.
Tekening van prototype. De productiekist wijkt wat af o.a. vorm remkleppen, antennes en pitotbuis. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
-------------------------------
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
Klik op plaatje voor vergroting!
en meer...
.
KLU VOORSCHRIFTEN E.D , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)
Promotie in de Aviation Week van juli 1951. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
(de tekening toont een indruk, uiteraard zitten er 2 schietstoelen in!)
=====================
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website); update 2021