IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap / lid worden?
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Vergeten Conflicten
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL Discord (link ->)
    • IPMS NL YouTube (LINK ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
        • Airbus Caracal H225
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fokker S.14 Mach trainer

  • INFO Fokker S.14 MACH trainer
  • 3. KLu Fokker S.14
  • 3. KLu Fokker S.14 (foto bijlage)
  • Modelbouw Fokker S.14

INFO Fokker S.14 MACH trainer

Laatste update: 02 november 2021
1967

....

Fabriek Fokker
Vliegtuig Mach trainer
Type-aanduiding S.14
Cat 3 --  totaal 19 stuks
 

 

fokker-s14-profile
 

Informatie:

S-14 "Mach trainer" lesvliegtuig van Fokker, een uniek toestel voor die tijd. Na de Tweede Wereldoorlog werd de N.I.V. (Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling) opgericht. Een van de eerste opdrachten was het ontwerpen van een straaltrainer met als uitgangspunt Engelse eisen. Het kwam dan mogelijk in aanmerking om de standaard jet-trainer voor de NAVO landen te worden.  Een van de argumenten voor de ontwikkeling was dat men de overgang van propellertoestel naar straalvliegtuig te groot achtte. Dit resulteerde in de Fokker S-14 (model 240), het eerste straalvliegtuig van Fokker. Het was de eerste zuivere straaltrainer ter wereld. 

Op 19 mei 1951 was het prototype, K-1 gereed voor de eerste vlucht. Fokker’s chef-invlieger Gerben Sonderman zou het toestel in vliegen. Bij de eerste vlucht merkte de vlieger dat de hoofdlandingsgestel niet geheel inklapte en maakte meteen een voorzorgslanding. Na enkele uren sleutelen was het probleem verholpen en werd het testprogramma uitgevoerd. Nu echter kwam het landingsgestel niet naar buiten. Sonderman maakte een buiklanding op het gras naast de baan. Het toestel kon worden hersteld.  Op 15 juli 1951 stond het prototype op de Fokker-stand op de Parijse Luchtvaartsalon opgesteld, al was het over de grond vervoerd. 

Het prototype was voorzien van een Rolls Royce Derwent V straalmotor maar ook de Nene was een optie. De gehele constructie is lichtmetaal, en het toestel is voorzien van een Rolls Royce Derwent straalmotor met een pneumatisch druksysteem. Verdere systemen waren eenvoudig zoals een VHF radio en een Lear ADF. Het was als trainer onbewapend. De S-14 was een stabiel, eenvoudig te vliegen toestel met lage onderhoudskosten. Het was speciaal omdat leerling en instructeur naast elkaar zaten met een naar achter schuivende kap. De leerling kon zich dan eerst concentreren op het straalvliegen.

De productieversie van de S-14, bestemd voor de KLu werd uitgerust met de krachtiger Rolls Royce Derwent VIII. De eerste kist maakte op 15 januari 1955 de eerste vlucht.

(Ook in het buitenland was interesse, zoals Zweden. Ook verwierf Fairchild de licentierechten en zouden er vijftig aan Brazilie worden geleverd, waarvan er vijfenveertig door de Braziliaanse Fokker vestiging zouden worden gebouwd. Mede door het Amerikaanse MDAP werd de markt overspoeld met Lockheed T-33 straaltrainers, daarmee de kansen voor de Fokker S-14 tot nul reducerend. Ook mede door het op de markt komen van de Fouga Magister, maakte de S-14 geen kans meer voor de voorgezette opleiding). 

Fokker besloot later hun oorspronkelijke prototype uit te rusten met de krachtiger Rolls Royce Nene 3 van 2315 kg stuwdruk. Het toestel kreeg hierdoor wat hogere prestaties en zou beter geschikt zijn voor de gevorderden opleiding. Deze uitvoering, bekend als Machtrainer II maakte op 23 oktober 1953 de eerste vlucht. Ondanks alle lovende rapporten over deze variant werden helaas geen orders geplaatst. Het toestel kwam op 21 augustus 1961 in dienst als PH-XIV bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart (NLR) Laboratorium. Na uitdienst stelling kwam het toestel K-1 terecht in het Aviodome op Schiphol, later Aviodrome op vliegveld Lelystad. 

Gegevens: 
Rolls Royce Derwent VIII straalmotor (KLu) met 3500 lb stuwdruk
Spanwijdte: 12,02 m
Lengte: 13,3 m
Maximum snelheid: 730 km/u
Leeggewicht circa 3750 kg
Maximum gewicht circa 5350 kg 
Plafond circa 11200 m
Vliegbereik: 900 km
1 instructeur en 1 leerling, side-by-side
Geen bewapening (trainer) (of 2 kanonnen in pod onder romp) 
Twee Mk.2FK schietstoelen


  

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP
 -
 1983-2
IPMS Nederland
Fokker S-14 uit serie luchtvaartencyclopedie Harm Hazewinkel okt 1975 Afd. Luchtvaartkennis
Fokker, the man and his aircraft
 
Hegener
 
Harleyford publications
Fokker S.14 Machtrainer in dienst van de Nederlandse Luchtvaart
 standaard werk
Braas en Vredeling
 2009
Geromy uitgevers
Piloot en vliegtuig
 
  
2002-pag 881
Reed
Flight artikelen en advertentie
pdf logo
fokker-s14-flight-advertentie.pdf
fokker-s14-flight-page68.pdf
fokker-s14-flight-page69.pdf
-
1952
Flight magazine

.

Websites:
IPMS NL Walkaround Fokker S-14

 

FOTO GALERIJ:

  • Fokker-S14-cockpit-mdv-arc2
  • fokker-s14-2-mdv-author
  • fokker-s14-kluauthor
  • fokker-s14-lvk-1-goth-auth
  • fokker-s14-mdv-fl2
  • fokker-s14-profile
  • s-14-demo-mindef
  • s-14-demo2-mindef
  • s-14-wj-aut-100

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. KLu Fokker S.14

Laatste update: 31 juli 2021
2231

Cat 3.  KLu 

20 stuks , kenmerken  L-1 t/m L-20

Het type Fokker S-14 was van 1955 tot 1967 bij de KLu in dienst. In 1952 werd door de KLu een bestelling van 20 stuks geplaatst welke zouden worden voorzien van de Derwent VIII motor, het type motor dat ook in de Gloster Meteor zat. 


Op 20 augustus 1955 arriveerde de eerste S-14 met registratie L-1 voor de KLu op vliegbasis Twenthe. De laatste twee, met registratie L-14 en L-20, arriveerden half november 1955. De KLu toestellen hebben verder zonder problemen dienst gedaan. Het werd wel "de plank" genoemd door de vliegers gezien zijn rechte vleugel. De kisten vlogen o.a. vanaf Twenthe, Ypenburg en Soesterberg. Ook werd het instrumentvliegen beoefend. September 1967 ging de laatste S-14 uit dienst bij de KLu.


 

fokker-s14-kluauthor
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-s14-2-mdv-author
Foto: M. de Vreeze (used with permission)

 s 14 wj aut 100

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

 

s 14 demo mindef

Er was 24 augustus 1957 een competitiedag van de Stichting Luchtmachtdemonstraties op Gilze-Rijen waar ook 4 Fokker S-14's aan meededen (L-7, 12, 16, 20) . Het schema is die met de gele strepen.  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

s 14 demo2 mindef

Nog een foto van de competitiedag van 24-08-1957. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

 

fokker s14 lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

 

 

Fokker S14 cockpit mdv arc2
Instrumentenpaneel. Foto:  Collectie M.de Vreeze (used with permission)

 

fokker-s14-mdv-fl1

en een tekening: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)
fokker-s14-mdv-fl2
Indruk van de Nene motor van de Machtrainer II; in de KLu kisten zat echter een Rolls Royce Derwent 8 motor . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
L-1 7346 11-08-1955 15-05-1962 Gesloopt 1964 na nog een tijdje poortwachter op Twenthe
L-2 7347 11-08-1955 24-05-1963 Gesloopt 1963
L-3 7348 30-08-1955 17-07-1963 Gesloopt 1963
L-4 7349 . 20-10-1955 De L-4 was bijna afgeleverd aan KLu maar werd uitgeleend aan Fokker voor een USA demo. Werd in oktober 1955 verscheept naar de Verenigde Staten. Helaas verongelukte de befaamde Fokker testvlieger Gerben Sonderman op 20 oktober 1955 bij het vliegveld van Fairchild Aircraft Corporation te Hagerstown USA tijdens de uitvoering van een vrille vlucht. De L-4 vloog in feite dus nooit voor de KLu. 
L-5 7350 29-09-1955 09-07-1962 Afgeschreven?
L-6 7351 08-02-1957 09-09-1963 Gesloopt 1963
L-7 7352 29-10-1955 28-05-1964 neergestort Heenvliet? Afgeschreven
L-8 7353 31-12-1955 28-03-1963 Gesloopt 1963
L-9 7354 14-06-1956 07-07-1964 Gebruikt voor instructiedoeleinden in 1966 gesloopt.
L-10 7355 31-12-1955 17-10-1963 Gesloopt 1964
L-11 7356 27-01-1956 07-07-1964 Gebruikt voor instructiedoeleinden Anthony Fokkerschool Den Haag; later naar MLM 
L-12 7357 21-01-1956 07-07-1964 Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1966;
L-13 7358 16-06-1956 07-01-1965 Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1966
L-14 7359 01-11-1956 Bewaard (soms als L-37 LETS en L-20 HTS)
L-15 7360 13-12-1956 07-01-1965 Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1965
L-16 7361 11-01-1957 07-07-1964 Bewaard
L-17 7362 03-12-1956 Bewaard , Stichting Historische Vlucht Gilze Rijen
L-18 7363 06-12-1956 Bewaard (was o.a monument Ypenburg)
L-19 7364 13-12-1956 Gesloopt 
L-20 7365 06-12-1956 Gesloopt / voor brandweeroefeningen?

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: de "K-1" (c/n 6289) is alleen door Fokker voor de demo en prototype gebruikt en werd later voorzien van een krachtiger motor; ging later naar NLR (PH-XIV) en daarna naar het Aviod(r)ome (niet bij KLu gebruikt) .

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


3. KLu Fokker S.14 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
1536

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Hier met Fokker prototype met fictief Klu "K-1" regi. Bleef Fokker eigendom. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In eerste KLu schema rond 1953. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier met een cheatline. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderaanzicht, handig voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met dayglow vlakken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In de landing met open remkleppen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Staartdetails. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Klaar om te gaan. Let op de ladder. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Pegasus embleem hier op de staart van de "L-12". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan het NIMH.

Modelbouw Fokker S.14

Laatste update: 15 augustus 2023
3046

 MODELBOUW  FOKKER S.14 MACH TRAINER

Modellen (type)
 ?  nooit gezien @ moeilijk te vinden
 ?  never seen @ hard to find
1/72
1/48
1/32
CMR Czech (review) **/ Alliance (resin)
Czech/ IPMS (resin) *
Alpha/IPMS-NL (vacu) @
 Geromy (resin)
   -

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first); 

BOXART

  • cmk-fokker-s14-72
  • cmr-fokker-s14-72
  • geromy-fokker-s14-48

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 Schema  Algemeen Kleur boven- en zijkanten  Kleur onderzijde  Details Opmerkingen 
(a) < K130> aluminium verf < K130> aluminium verf soms gele strepen van 3 ft breed rondom vleugel en achterstuk romp; 2 kleine roundels op romp en 2x2 grote roundels op en onder de vleugel; veelal blauwe cheat line op de romp
(b)   < K130> aluminium verf < K130> aluminium verf   met < K140> rood-oranje day glow vlakken; 4 kleinere roundels; blauwe cheat line op de romp

.

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE: (door Meindert de Vreeze)

Het toestel is niet blank metaal maar aluminium verf geschilderd. Verder was er in de praktijk nogal variatie in de dayglow (rood-oranje) vlakken en roundels, kijk dus naar foto's voor het gewenste model. 

* Het hele oude 1/72 Czech/ IPMS model uit de jaren negentig was basic maar een hele verbetering t.o.v de oude Alpha vacuk it al had het geen KLu roundels. Het cockpitkapje vergeelde na verloop van tijd. Het onderstel is erg kwetsbaar want het giethars/ resin model is enorm zwaar.

** De 1/72 kit is  door CMK rond 2004 herzien en heeft meer detail en minder massief gegoten romp. Zie de recensie hier. Jaren later, in 2021 is dit model als CMR72-5048 nog eens uitgebracht op initiatief van de LuchtvaartHobbyShop/ Aviation Mega Store inclusief een mooie (Dutch) decalset in de bouwdoos en een cockpitkapje van ander materiaal dat minder gauw vergeelt.

 

fokker s14 drawing

Tekening van prototype. De productiekist wijkt wat af o.a.  vorm remkleppen, antennes en pitotbuis. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

  -------------------------------

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Klik op plaatje voor vergroting!

Fokker S14 1

en meer...

  • Fokker_S14_1
  • Fokker_S14_2

.


KLU VOORSCHRIFTEN E.D  , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)

  • voorschrift-s14-1
  • voorschrift-s14-3
  • voorschrift-s14-4
  • voorschrift-s14-5
  • voorschrift-s14-6
  • voorschrift-s14-7
  • voorschrift-s14-8

Promotie in de Aviation Week van juli 1951. Collectie M. de Vreeze (used with permission):

fokker s14 avweek 1951a

                                        (de tekening toont een indruk, uiteraard zitten er 2 schietstoelen in!)

fokker s14 avweek 1951b

fokker s14 avweek 1951c

  ===================== 

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website); update 2021


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fokker S.14 Mach trainer

Copyright © 2025 - IPMS Nederland