Cat 3. KLu
20 stuks , kenmerken L-1 t/m L-20
Het type Fokker S-14 was van 1955 tot 1967 bij de KLu in dienst. In 1952 werd door de KLu een bestelling van 20 stuks geplaatst welke zouden worden voorzien van de Derwent VIII motor, het type motor dat ook in de Gloster Meteor zat.
Op 20 augustus 1955 arriveerde de eerste S-14 met registratie L-1 voor de KLu op vliegbasis Twenthe. De laatste twee, met registratie L-14 en L-20, arriveerden half november 1955. De KLu toestellen hebben verder zonder problemen dienst gedaan. Het werd wel "de plank" genoemd door de vliegers gezien zijn rechte vleugel. De kisten vlogen o.a. vanaf Twenthe, Ypenburg en Soesterberg. Ook werd het instrumentvliegen beoefend. September 1967 ging de laatste S-14 uit dienst bij de KLu.
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Er was 24 augustus 1957 een competitiedag van de Stichting Luchtmachtdemonstraties op Gilze-Rijen waar ook 4 Fokker S-14's aan meededen (L-7, 12, 16, 20) . Het schema is die met de gele strepen. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Nog een foto van de competitiedag van 24-08-1957. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: dhr. F. Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Instrumentenpaneel. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
en een tekening: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Indruk van de Nene motor van de Machtrainer II; in de KLu kisten zat echter een Rolls Royce Derwent 8 motor . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
L-1 | 7346 | 11-08-1955 | 15-05-1962 | Gesloopt 1964 na nog een tijdje poortwachter op Twenthe | |
L-2 | 7347 | 11-08-1955 | 24-05-1963 | Gesloopt 1963 | |
L-3 | 7348 | 30-08-1955 | 17-07-1963 | Gesloopt 1963 | |
L-4 | 7349 | . | 20-10-1955 | De L-4 was bijna afgeleverd aan KLu maar werd uitgeleend aan Fokker voor een USA demo. Werd in oktober 1955 verscheept naar de Verenigde Staten. Helaas verongelukte de befaamde Fokker testvlieger Gerben Sonderman op 20 oktober 1955 bij het vliegveld van Fairchild Aircraft Corporation te Hagerstown USA tijdens de uitvoering van een vrille vlucht. De L-4 vloog in feite dus nooit voor de KLu. | |
L-5 | 7350 | 29-09-1955 | 09-07-1962 | Afgeschreven? |
|
L-6 | 7351 | 08-02-1957 | 09-09-1963 | Gesloopt 1963 | |
L-7 | 7352 | 29-10-1955 | 28-05-1964 | neergestort Heenvliet? Afgeschreven | |
L-8 | 7353 | 31-12-1955 | 28-03-1963 | Gesloopt 1963 | |
L-9 | 7354 | 14-06-1956 | 07-07-1964 | Gebruikt voor instructiedoeleinden in 1966 gesloopt. | |
L-10 | 7355 | 31-12-1955 | 17-10-1963 | Gesloopt 1964 | |
L-11 | 7356 | 27-01-1956 | 07-07-1964 | Gebruikt voor instructiedoeleinden Anthony Fokkerschool Den Haag; later naar MLM | |
L-12 | 7357 | 21-01-1956 | 07-07-1964 | Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1966; | |
L-13 | 7358 | 16-06-1956 | 07-01-1965 | Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1966 | |
L-14 | 7359 | 01-11-1956 | Bewaard (soms als L-37 LETS en L-20 HTS) | ||
L-15 | 7360 | 13-12-1956 | 07-01-1965 | Gebruikt voor instructiedoeleinden tot 1965 | |
L-16 | 7361 | 11-01-1957 | 07-07-1964 | Bewaard | |
L-17 | 7362 | 03-12-1956 | Bewaard , Stichting Historische Vlucht Gilze Rijen | ||
L-18 | 7363 | 06-12-1956 | Bewaard (was o.a monument Ypenburg) |
||
L-19 | 7364 | 13-12-1956 | Gesloopt | ||
L-20 | 7365 | 06-12-1956 | Gesloopt / voor brandweeroefeningen? |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: de "K-1" (c/n 6289) is alleen door Fokker voor de demo en prototype gebruikt en werd later voorzien van een krachtiger motor; ging later naar NLR (PH-XIV) en daarna naar het Aviod(r)ome (niet bij KLu gebruikt) .
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)