Cat 2.  LVA

14 stuks, kenmerken 85  t/m  98; in periode 1923-1937

Vlogen veelal vanaf Soesterberg. De S.II vloog met diverse motoren, vaak omdat er problemen met een type motor waren. Afgeleverd met een Thulin G motor van 110-125 pk, later vanaf 1926 met aangekochte Le Rhone-Oberursel van 110 pk. Vanaf eind jaren twintig kregen een aantal kisten nog een Mongoose motor en de meeste resterende kisten in 1931 in onderdelen "in opslag".

De "94" werd in eind 1931 verbouwd op Soesterberg tot ambulance variant, de S.IIA met een dichte kap en een Lynx 220 pk motor. Het toestel vloog februari 1932 en zag er dan ook heel anders uit met een kruis op de romp en er kon een brancard mee. De staart werd ook nog wat aangepast voor meer stabiliteit.

De kist vloog nog wel eens naar een Waddeneiland en vloog tot meidagen 1940! Het viel onbeschadigd in Duitse handen toen het op De Vlijt op Texel stond.


fokker-s2-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie  (used with permission)


 

 

Registratiegegevens:

Registratie

F-

Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
84    n.v.t -
gebruikt in 1923 voor belastingsproeven
85   okt 1923 1931 werd later nog omgebouwd met Mongoose motor ; gereserveerd voor ambulance ombouw; opslag in onderdelen
86    okt 1923  24-06-1927 afgeschreven
87   okt 1923  1931 had 20-07-1924 ongeval bij landing; opslag in onderdelen 1931 ?
88   okt 1923  27-04-1925 vernield bij landing
89   okt 1923  04-06-1926 neusstand? ongeval op Soesterberg 
90   okt 1923  1931 opslag in onderdelen
91   okt 1923  maart 1935 werd later nog omgebouwd met Mongoose motor  
92   okt 1923 1931 opslag in onderdelen 
93   okt 1923 1931 werd later nog omgebouwd met Mongoose motor ; opslag in onderdelen
94   okt 1923 mei 1940 ! omgebouwd 1931 tot "S.IIa" ambulance met Lynx 220 pk motor; weinig gebruikt; stond tijdens Duitse aanval mei 1940 op De Vlijt/ Texel. Buitgemaakt door de Duitsers.
95   okt 1923 30-03-1937 werd later nog omgebouwd met Mongoose motor  
96   okt 1923 1931 opslag in onderdelen  
97   okt 1923 19-03-1935 werd later nog omgebouwd met Mongoose motor 
98   okt 1923 1932  

 Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd, [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2003-3 en 1968-2

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)