INFO Fokker S.4 (S.IV)
- 1393
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | S.4 / S.IV |
Cat 2, 5 -- totaal 31 stuks |
tekening met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis
Informatie:
"Schoolvliegtuig" oftewel les/trainer toestel van Fokker naar een LvA specificatie en het leek sterk op de S.III. De eerste S.IV kist werd door de LvA beproefd juni 1924 voorzien van een Le Rhone Oberursel motor van 110 pk. De instructeur en leerling zaten achter elkaar. Eind 1924 kreeg Fokker een contract voor de levering van de S.IV met Le Rhone Oberursel motoren.
Werd ook gebruik gemaakt van andere motoren zoals een Thulin, Siemens of Bristol Lucifer 130 pk motor. Later werd ook de Gnome Oberursel motor gebruikt en nog later een Mongoose motor. Het was een betrouwbare kist die erg veilig vloog.
Lengte: 8,5 m
Leeggewicht: 750 pk
Startgewicht: 1050 kg
Max snelheid: 150 km/u
Vliegbereik: 600 km
Literatuur: | ||||
KLu vliegtuigen |
Wim Schoenmaker en Thijs Postma | 1987 | De Alk |
|
Fokker S.IV | Frits Gerdessen | 2005-1 | Afd.Luchtvaartkennis |
.
Websites:
|
--
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA / ML Fokker S.4
- 1367
Cat 2. LvA
30 stuks, kenmerken 99-128
1924-1940;
Besteld in 1924 met een le Rhone Oberursel en Gnome Oberursel motor; type motor werd vanaf 1928 bij enige en later bij veel kisten vervangen door de Armstrong Siddeley Mongoose stermotor met 140 pk .
Het was de standaardtrainer van de LvA en vloog o.a. vanaf Soesterberg bij de vliegschool. Zelfs enige toestellen tot 1940 in gebruik zo stevig was de kist. Begin 1940 vlogen er nog toestellen op veld Souburg bij Vlissingen voor de opleiding. Acht toestellen ontsnapten zelfs na de Duitse inval 14 mei 1940 naar Frankrijk en werden bij Boulogne aan de kust overgedragen aan de Franse Armee de l'Air.
Ook de "106". Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: LvA | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
99 | 22-10-1924 | okt/nov 1937 | eind 1932 voorzien van Mongoose motor; 06-10-1937 noodlanding Anna Paulowna | |
100 | 30-10-1924 | okt/nov 1939 | mid 1931 voorzien van Mongoose motor; oktober 19139 neergestort in Zeeland. | |
101 | 29-10-1924 | 1939 / 1940 ? | mid 1931 voorzien van Mongoose motor; | |
102 | 30-10-1924 | april 1937 | mid 1931 voorzien van Mongoose motor; april 1937 landing Ijsseemeer | |
103 | 31-10-1924 | mei 1940 | eind 1931 voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
104 | 28-10-1924 | mei 1940 | sept 1931 voorzien van Mongoose motor; | |
105 | 31-10-1924 | 04-08-1931 | begin aug 1931 voorzien van Mongoose motor; 04-08-1931 ongeval bij Soest | |
106 | 31-10-1924 | feb 1940 ? | 1928 ? voorzien van Mongoose motor; | |
107 | 31-10-1924 | mei 1940 | 1928 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
108 | 30-10-1924 | mei 1940 | eind 1930 voorzien van Mongoose motor; mei 1940 buitgemaakt door Duitsers en naar TH Delft tijdens de oorlog; later in Aviodome | |
109 | 30-10-1924 | 1926 | afgeschreven na botsing Soesterberg | |
110 | 30-10-1924 | juli 1927 | ongeval en afgeschreven | |
111 | 30-10-1924 | mei 1940 | voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken voor vlucht Frankrijk maar in Rozenburg geland. | |
112 | 30-10-1924 | mei 1940 | eind 1929 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
113 | 30-10-1924 | 01-05-1929 | voorzien van Mongoose motor; ongeluk bij hei Venlo, afgeschreven. | |
114 | 06-05-1925 | 30-08-1938 | in 1933 voorzien van Mongoose motor; verongelukt bij landing Gilze-Rijen en daarna oktober 1938 afgeschreven. | |
115 | 07-05-1925 | 1926 | afgeschreven | |
116 | 06-05-1925 | mei 1940 | in 1933 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk maar moest landen bij Oostende; | |
117 | 06-05-1925 | mei 1940 | voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
118 | 07-05-1925 | mei 1940 | achtergebleven bij vliegschool. | |
119 | 26-05-1925 | 09-03-1933 | ook getest zomer 1926 met Siemens en Halske stermotor; 1930 ? voorzien van Mongoose motor; na ongeluk heide Venlo afgeschreven. | |
120 | 14-05-1925 | 04-03-1940 | voorzien van Mongoose motor; in Schelde gestort tijdens mist en afgeschreven. | |
121 | 19-05-1925 | 02-11-1934 | noodlanding Hulten en april 1935 formeel afgeschreven. | |
122 | 14-05-1925 | 02-03-1940 | in 1931 ? voorzien van Mongoose motor; ongeval 1940 en later gesloopt. | |
123 | 26-05-1925 | mei 1940 | voorzien van Mongoose motor; mei 1940 achtergelaten; (Mongoose 5149 motor later museum MLM) | |
124 | 19-05-1925 | 14-10-1938 | voorzien van Mongoose motor; noodlanding Coesfled (D) | |
125 | 19-05-1295 | 1939 | in 1932 ? voorzien van Mongoose motor; ongeval ergens begin 1939 | |
126 | 26-05-1925 | mei 1940 | voorzien 1929 van Mongoose motor en 'koolhoven onderstel"; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
|
127 | 14-05-1925 | 24-04-1940 | voorzien van Mongoose motor; noodlanding Grijpskerk Vlissingen april 1940 | |
128 | 14-05-1925 | mei 1940 | voorzien van Mongoose motor en 'koolhoven onderstel"; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 2005-1 en 2005-2
Opmerking: onderdelen uit 1925 inclusief motor van "108" zijn bewaard in het Aviodrome
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA / ML Fokker S.4 (foto bijlage)
- 1171
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
De "106" nog met de rotatiemotor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met latere Mongoose stermotor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Noodlanding bij Grijpskerke, 23 april 1940. Voorzien van driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. ML-KNIL Fokker S.4
- 1383
Cat 5. LA-KNIL
1 stuks, nummer FS58
1925-1928
In 1924 gekocht voor proefnemingen en uitgerust met een Clerget rotatie motor. Kwam december 1924 aan in Indië en vloog daar op proef. Uiteindelijk koos men voor een modernisering van de oude Avro toestellen die daar al in gebruik waren. Deze enige Fokker kist werd nog wel gebruikt voor opleiding.
geen foto helaas. Wie heeft deze en wil deze beschikbaar stellen? Gebruik het NedMil Contactformulier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Fokker S.4
- 1569
MODELBOUW FOKKER S.IV
Modellen (type)
|
? nooit gezien @ moeilijk te vinden
|
? never seen @ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Omega (resin)
Vami (resin)**
|
-
|
-
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) LVA | de toestellen waren geheel LVA blauw | < K108> LvA Blauw | < K108> LvA Blauw | Motorkap: metaalkleurig; Zwarte registraties, aanvankelijk in krulletters; later van een strak type; Rozet met rood-wit-blauw richtingsroer. | eerst met rozetten; resterende toestellen na september 1939 voorzien van oranje driehoeken |
(2) ML-KNIL | < K82> Khaki | < K82> Khaki | was voorzien van Clerget rotatie-motor | ML-KNIL 1 toestel met regi FS.58 in wit |
** Opmerking: de VAMI kit lijkt een kopie van de Omega resin kit
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)