.

Fabriek Fokker
Vliegtuig   
Type-aanduiding S.4 / S.IV
Cat 2, 5 --  totaal 31 stuks
 

 fokker s4 profile lvk

                               tekening met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis

Informatie:

"schoolvliegtuig" oftewel les/trainer toestel van Fokker naar een LVA specificatie. De eerste kist werd door de LVA beproefd juni 1924 voorzien van een Le Rhone Oberursel motor van 110 pk. Werd ook getest met diverse andere motoren zoals een Lucifer en Siemens motor.  De instructeur en leerling zaten achter elkaar. Eind 1924 kreeg Fokker een contract voor de levering van de S.IV met Le Rhone Oberursel motoren. later werd ook de Gnome Oberursel motor gebruikt en nog later een Mongoose motor.

 Le Rhone-Oberursel 110 pk rotatie motor, later Armstrong Siddeley Mongoose stermotor 140 pk
 Spanwijdte:  11,2 m
 Lengte: 8,5 m
 Leeggewicht: 750 pk
 Startgewicht: 1050 kg
 Max snelheid: 150 km/u
 Vliegbereik: 600 km
 
(er werd in 1924 ook een toestel no. F.S.58 met een Clerget rotatiemotor ter beproeving voor de ML-KNIL gereed gemaakt; de kist ging september 1924 per schip naar Indie).

 

Literatuur:
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma   1987 De Alk
Fokker S.IV Frits Gerdessen   2005-1 Afd.Luchtvaartkennis

.

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-s4-2-mdv-archive
  • fokker-s4-lvk-1
  • fokker-s4-mdv-arc1
  • fokker-s4-mdv-arc3
  • fokker-s4-mdv-arch
  • fokker-s4-mindef-archive
  • fokker-s4-profile-lvk

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 2. LvA

30 stuks, kenmerken  99-128
1924-1940;  

Besteld in 1924 met een le Rhone Oberursel en Gnome Oberursel motor; type motor werd vanaf 1928 bij enige en later bij veel kisten vervangen door de Armstrong Siddeley Mongoose stermotor met 140 pk .

Het was de standaardtrainer van de LvA en vloog o.a. vanaf Soesterberg bij de vliegschool. Zelfs tot 1940 in gebruik zo stevig was de kist. Begin 1940 vlogen er nog toestellen op veld Souburg bij Vlissingen voor de opleiding. Acht toestellen ontsnapten 14 mei 1940 naar Frankrijk en werden bij Boulogne aan de kust overgedragen aan de Franse Armee de l'Air.

fokker-s4-2-mdv-archive

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-s4-mdv-arc1

Met rotatie motor; Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker s4 mdv arch

Met Mongoose stermotor in de jaren dertig; Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-s4-mdv-arc3

Let op de orientatie van de rozetten op de "106". Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-s4-mindef-archive

Ook de "106". Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker s4 lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

De "106" nog met de rotatiemotor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met latere Mongoose stermotor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Noodlanding bij Grijpskerke, 23 april 1940. Voorzien van driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens: LvA
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
99   22-10-1924  okt/nov 1937 eind 1932 voorzien van Mongoose motor; 06-10-1937 noodlanding Anna Paulowna
100   30-10-1924  okt/nov 1939 mid 1931 voorzien van Mongoose motor; oktober 19139 neergestort in Zeeland.
101   29-10-1924  1939 / 1940 ? mid 1931 voorzien van Mongoose motor;
102   30-10-1924  april 1937 mid 1931 voorzien van Mongoose motor; april 1937 landing Ijsseemeer
103   31-10-1924  mei 1940 eind 1931 voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air.
104   28-10-1924  mei 1940 sept 1931 voorzien van Mongoose motor;
105   31-10-1924  04-08-1931 begin aug 1931 voorzien van Mongoose motor; 04-08-1931 ongeval bij Soest
106   31-10-1924  feb 1940 ? 1928 ? voorzien van Mongoose motor;
107   31-10-1924  mei 1940 1928 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air.
108   30-10-1924  mei 1940 eind 1930 voorzien van Mongoose motor; mei 1940 buitgemaakt door Duitsers en naar TH Delft tijdens de oorlog; later in Aviodome
109   30-10-1924   1926 afgeschreven na botsing Soesterberg
110   30-10-1924    juli 1927 ongeval en afgeschreven
111   30-10-1924   mei 1940 voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken voor vlucht Frankrijk maar in Rozenburg geland.
112   30-10-1924  mei 1940 eind 1929 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air.
113   30-10-1924  01-05-1929 voorzien van Mongoose motor; ongeluk bij hei Venlo, afgeschreven.
114   06-05-1925  30-08-1938 in 1933 voorzien van Mongoose motor; verongelukt bij landing Gilze-Rijen en daarna oktober 1938 afgeschreven.
115   07-05-1925  1926 afgeschreven
116   06-05-1925  mei 1940 in 1933 ? voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk maar moest landen bij Oostende;
117   06-05-1925  mei 1940 voorzien van Mongoose motor; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air.
118   07-05-1925  mei 1940 achtergebleven bij vliegschool. 
119   26-05-1925  09-03-1933  ook getest zomer 1926 met Siemens en Halske stermotor; 1930 ? voorzien van Mongoose motor; na ongeluk heide Venlo afgeschreven.
120   14-05-1925  04-03-1940 voorzien van Mongoose motor;  in Schelde gestort tijdens mist en afgeschreven.
121   19-05-1925  02-11-1934 noodlanding Hulten en april 1935 formeel afgeschreven.
122   14-05-1925  02-03-1940 in 1931 ? voorzien van Mongoose motor; ongeval 1940 en later gesloopt.
123   26-05-1925  mei 1940 voorzien van Mongoose motor; mei 1940 achtergelaten; (Mongoose 5149 motor later museum MLM)
124   19-05-1925  14-10-1938 voorzien van Mongoose motor;  noodlanding Coesfled (D)
125   19-05-1295  1939 in 1932 ? voorzien van Mongoose motor; ongeval ergens begin 1939
126   26-05-1925  mei 1940 voorzien 1929 van Mongoose motor en 'koolhoven onderstel"; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air.
127   14-05-1925  24-04-1940 voorzien van Mongoose motor; noodlanding Grijpskerk Vlissingen april 1940
128   14-05-1925  mei 1940 voorzien van Mongoose motor en 'koolhoven onderstel"; 14 mei 1940 uitgeweken naar Frankrijk! Overgedragen Armee de l'Air.

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 2005-1 en 2005-2

Opmerking: onderdelen uit 1925 inclusief motor van "108" zijn bewaard in het Aviodrome

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Cat 5.  ML-KNIL

1 stuks, nummer FS58
1925-1928

In 1924 gekocht voor proefnemingen en uitgerust met een Clerget rotatie motor. Kwam december 1924 aan in Indië en vloog daar op proef. Uiteindelijk koos men voor een modernisering van de oude Avro toestellen die daar al in gebruik waren. Deze enige Fokker kist werd nog wel gebruikt voor opleiding. 

geen foto helaas. Wie heeft deze en wil deze beschikbaar stellen? Gebruik het NedMil Contactformulier...

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 MODELBOUW  FOKKER S.IV

Modellen (type)
? nooit gezien @ moeilijk te vinden
? never seen @ hard to find
1/72
1/48
1/32
Omega (resin)
Vami (resin)**
   -
-

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; 

BOXART

  • fokker-s4-omega-box
  • fokker-s4-omega-mod1
  • fokker-s4-omega-mod2

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
II LVA de toestellen waren geheel LVA blauw < K108> LvA Blauw < K108> LvA Blauw Motorkap: metaalkleurig; Zwarte registraties, aanvankelijk in krulletters; later van een strak type; Rozet met rood-wit-blauw richtingsroer. Resterende toestellen na september 1939 oranje driehoek
V ML-KNIL ???         

  ** Opmerking:  waarschijnlijk is de VAMI kit een kopie van de Omega resin kit

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)