562

Cat 2. LvA / ML

19 stuks, kenmerken nrs. 31 t/m 50 (de laatste werd niet meer op tijd geleverd);  De Fokker kist  X3 ("996") werd nog gevorderd. (Er werden er nog eens 20 kisten besteld eind 1939 maar deze werden nooit meer geleverd).  

De Genet Major motor voor de LvA variant  moest in licentie ter plaatse door de firma Kromhout worden gemaakt maar dit gaf veel problemen. Er werden eerst tweedehands motoren gekocht en gereviseerd vanaf augustus 1939 maar de eerste toestellen werden vanaf maart 1940 pas geleverd aan de LvA. Mei 1940 waren er 19 afgeleverd.

Het toestel werd voor de opleiding ingezet vanaf o.a. Soesterberg en had twee open cockpits. Begin 1940 vlogen er nog toestellen op veld Souburg bij Vlissingen voor de opleiding.

Bij de Duitse aanval op 10 mei 1940 waren zo'n 16 toestellen op Souburg. Vijftien toestellen ontsnapten er voor de capitulatie 14 mei 1940 naar Caen in Frankrijk. De toestellen die het haalden werden overgedragen aan de Armee de l'Air en zelfs gebruikt door de Fransen in hun vliegschool te Evreux en later Moissac . (de bemanningen gingen meestal naar Engeland).


 

Registratiegegevens: LvA
Registratie Constructienummer romp
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
X3, "996" prototype 5479
 feb 1940  april 1940 Fokker prototype "X3", gevorderd mobilisatie, pseudo regi "996". Laatste vlucht april 1940.
31 5616  aug 1939  mei 1940 Britse Genet Major motor; vernield Duitse luchtaanval
32 5617  aug 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, beschadigd bij landing Buisson (F)
33 5618  aug 1939  03-05-1940 Britse Genet Major motor; neergestort bij Souburg ?
34 5619  aug 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
35 5620  april 1940  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
36 5621  aug 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
37 5622  sept 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; noodlanding 14-05-1940 strand Belgie en achtergelaten
38 5623  sept 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
39 5624  sept 1939  14-10-1939 Britse Genet Major motor; ongeval op Soesterberg? afgeschreven
40 5625  sept 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
41 5626  sept 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
42 5627  okt 1939  ? licentie Genet Major motor ?
43 5628  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
44 5629  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
45 5630  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
46 5631  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
47 5632  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
48 5633  april 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, noodlanding Calais en achtergelaten.
49 5634  april 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
"50" 5635 ; niet afgeleverd     niet op tijd afgeleverd vanwege Duitse aanval mei 1940; verbrand

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 2005-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)