Cat 2. LvA / ML
19 stuks, kenmerken nrs. 31 t/m 50 (de laatste werd niet meer op tijd geleverd); De Fokker kist X3 ("996") werd nog gevorderd. (Er werden er nog eens 20 kisten besteld eind 1939 maar deze werden nooit meer geleverd).
De Genet Major motor voor de LvA variant moest in licentie ter plaatse door de firma Kromhout worden gemaakt maar dit gaf veel problemen. Er werden eerst tweedehands motoren gekocht en gereviseerd vanaf augustus 1939 maar de eerste toestellen werden vanaf maart 1940 pas geleverd aan de LvA. Mei 1940 waren er 19 afgeleverd.
Het toestel werd voor de opleiding ingezet vanaf o.a. Soesterberg en had twee open cockpits. Begin 1940 vlogen er nog toestellen op veld Souburg bij Vlissingen voor de opleiding.
Bij de Duitse aanval op 10 mei 1940 waren zo'n 16 toestellen op Souburg. Vijftien toestellen ontsnapten er voor de capitulatie 14 mei 1940 naar Caen in Frankrijk. De toestellen die het haalden werden overgedragen aan de Armee de l'Air en zelfs gebruikt door de Fransen in hun vliegschool te Evreux en later Moissac . (de bemanningen gingen meestal naar Engeland).
Registratiegegevens: LvA | ||||
Registratie | Constructienummer romp |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
X3, "996" | prototype 5479 |
feb 1940 | april 1940 | Fokker prototype "X3", gevorderd mobilisatie, pseudo regi "996". Laatste vlucht april 1940. |
31 | 5616 | aug 1939 | mei 1940 | Britse Genet Major motor; vernield Duitse luchtaanval |
32 | 5617 | aug 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, beschadigd bij landing Buisson (F) |
33 | 5618 | aug 1939 | 03-05-1940 | Britse Genet Major motor; neergestort bij Souburg ? |
34 | 5619 | aug 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
35 | 5620 | april 1940 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
36 | 5621 | aug 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
37 | 5622 | sept 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; noodlanding 14-05-1940 strand Belgie en achtergelaten |
38 | 5623 | sept 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
39 | 5624 | sept 1939 | 14-10-1939 | Britse Genet Major motor; ongeval op Soesterberg? afgeschreven |
40 | 5625 | sept 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
41 | 5626 | sept 1939 | 14-05-1940 | Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
42 | 5627 | okt 1939 | ? | licentie Genet Major motor ? |
43 | 5628 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
44 | 5629 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
45 | 5630 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
46 | 5631 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
47 | 5632 | maart 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
48 | 5633 | april 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, noodlanding Calais en achtergelaten. |
49 | 5634 | april 1940 | 14-05-1940 | licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air. |
"50" | 5635 ; niet afgeleverd | niet op tijd afgeleverd vanwege Duitse aanval mei 1940; verbrand |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 2005-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)