INFO Fokker T.5 (T.V)
- 2041
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | T.5 , ( T.V ) |
Cat 2 -- totaal 16 stuks |
Informatie:
Fokker T-5 (of T.V) vloog in 1937 als bommenwerper en werd in 1933-1934 ontworpen als "luchtkruiser". Het idee van de LvA was het luchtruim te "controleren" en langere tijd te patrouilleren met een vliegtuig met een significante bewapening. Er werden nogal eens andere eisen gesteld. Fokker kwam uiteindelijk met Ontwerp no.111 in het jaar 1934 en deze werd door de LVA geaccepteerd. De toestellen die werden gebouwd waren eigenlijk continu aan verandering onderhevig door steeds andere wensen van LvA. Het ontwerp had een gemengde bouwwijze met o.a houten vleugel en rompmiddenstuk en staalbuis in voor- en achterstukken van de romp. Er was een bommenruimte met maximaal 1.000 kg bommen en bewapening. In de neus zat een soort anti-tankgeweer (20 mm Soloturn).
Fokker had ook verwacht toestellen te kunnen leveren aan ML-KNIL. Hier viel de keus echter op de Glenn Martin 139.
Bemanning: 5
2 Bristol Pegasus XXVI motoren van 925 pk
Spanwijdte: 21,0 m
Lengte: 16,15 m
Kruissnelheid: 330 km/u
Maximum snelheid: 420 km/u
Vliegbereik: 1600 km
Leeggewicht: 4720 kg
Maximum startgewicht: 7235 kg
Bewapening: 3 tot 5 7,9mm mitrailleurs, 1x20 mm Soloturn neuskanon.
Maximum bommenlast: 1000 kg (maar bommenrekken waren niet altijd al gemonteerd).
Literatuur: | ||||
Illusies en incidenten | P. Grimm e.a | Den Haag | 1988 | KLu uitgave |
Fokker T.V en T.IX | Hugo Hooftman | Cockpit uitgeverij te Bennekom | 1979 | Nederlandse vliegtuigencyclopedie no.8 |
Fokker T.V | Frits Gerdessen en Luuk Boerman | ISBN 978-94-90092-01-6 | 2009 | Dutch Profile 9 (deel 1 en deel 2) |
Fokker T.5 | Frits Gerdessen | blad LvK | 2007-4 en 2008-1 | Afd.Luchtvaartkennis |
Modelbouw in plastic | Peter Booy | bouw Czech resin kit |
1995-1 | IPMS Nederland, pag. 16-19 |
Flight artikel 1937 | - | fokker-t5-flight-1937.pdf | 1937 | Flight magazine |
Websites:
|
--
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA/ML Fokker T.5
- 1743
Cat 2. LvA / ML
16 stuks besteld , met kenmerken 850 t/m 865
De LvA bestelde dit type en het eerste toestel werd in de herfst van 1938 afgeleverd; De prestaties waren redelijk maar de vliegeigenschappen lieten te wensen over. Ook de Pegasus motoren gaven de nodige problemen, ze gebruikten erg veel olie. Verder had de LvA (vernoemd wapen der Militaire Luchtvaart vanaf juli 1939) geen ervaring met dergelijke zwaardere tweemotorige toestellen, veel vliegers hadden dan ook een eerste opleiding bij de KLM. Met de bewapening bleek dat er diverse "dode hoeken" waren waar de mitrailleurs niet het luchtruim als "luchtkruiser" rondom konden bestrijken.
Begin mei 1940 waren er 9 toestellen vliegklaar ( 850, 853, 854, 855, 856, 858, 859, 862 en 865 op Schiphol). Waren ingedeeld bij de BomVA (bombardeer vliegtuig afdeeling) op Schiphol. Echter maar twee T-5's uitgerust met goede Duitse Heber bommenrekken. De rest had geïmproviseerde bommenrekken en konden slechts 400kg aan bommen meenemen.
Bij de Duitse aanval op 10 mei 1940 kwamen er direct een aantal kisten in de problemen. Al snel zijn er nog maar zes kisten inzetbaar en worden diverse riskante en succesvolle vluchten er mee uitgevoerd. Zo wordt vliegveld Ockenburg gebombardeerd waar de Duitsers geland waren en enige tijd later ook Waalhaven. Verder wordt gepoogd de Maasbruggen in Rotterdam te bombarderen en op 13 mei met de enige nog inzetbare kist de brug bij Moerdijk.
Na de capitulatie schijnen nog een vijftal kisten te zijn gebruikt door de Duitsers waarvan een aantal nog bij Fokker in aanbouw waren en twee hebben waarschijnlijk in Duitsland gevlogen.
Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Leeuwarder Courant artikel d.d. 16-10-1937 (Collectie M. de Vreeze)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
850 | 5445 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Het oorspronkelijke prototype van de Fokker T-V. Maakte op 16-10-1937 de eerste vlucht. Maakte drie oorlogsvluchten, de laatste op 11 mei, waarbij een Me-110 werd neergeschoten; bij Waddinxveen neergeschoten |
851 | 5446 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Stond in Hangar C op Schiphol en deed dienst als "kerstboom", waarbij de onderdelen werden gebruikt om de overige toestellen operationeel te houden. Is verbrand bij het bombardement van Schiphol. |
852 | 5447 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Stond voor eindmontage in de Fokkerloods van Schiphol en was voor circa 95% gereed. Het toestel is buitgemaakt en in Duitse handen gevallen. Voltooid t.b.v Luftwaffe en overgevlogen Straussberg (D) |
853 | 5448 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Maakte 10 mei 1940 noodlanding wegens motorstoring op Ruigenhoek. Door eigen personeel verbrand/vernield. |
854 | 5449 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Heeft drie oorlogsvluchten gemaakt. Landde op 10 mei 1940 op Ruigenhoek en startte vandaar voor een bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Werd boven Oud-Beierland neergeschoten. |
855 | 5450 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Maakte twee oorlogsvluchten. Werd op 11 mei 1940 door vijf jagers boven zee bij Den Haag neergeschoten door vijf BF-109's |
856 | 5451 | 01-10-1938 | 13-05-1940 | Heeft zeven oorlogsvluchten gemaakt. Landde op 10 mei 1940 op Ruigenhoek en startte vandaar voor een bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Viel op 11 mei tweemaal de Maasbrug aan, maar miste beide keren doel; bij Ridderkerk neergeschoten |
857 | 5452 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Was niet gevechtsgereed en stond zonder motoren in de militaire hangaar op Schiphol. Beschadigd tijdens bombardement van Schiphol en in Duitse handen gevallen ?? |
858 | 5453 | 01-10-1938 | 13-05-1940 | Schoot op 10 mei bij IJmuiden een Duitse bommenwerper neer. Landde op Souburg en startte voor vertrek naar Schiphol. Geraakt door eigen luchtafweer en geland op Haamsteede. Daar op 13 mei door de Luftwaffe bij aanval vernield. |
859 | 5454 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Bij start op 10 mei van Schiphol door bomscherven beschadigd en in Duitse handen gevallen. |
860 | 5455 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Was niet gevechtsgereed en stond onbewapend op Schiphol. Is door bombardement verbrand. |
861 | 5456 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Stond bij de Vliegschool op De Vlijt te Texel. Is daar op 10 mei 1940 in brand geschoten |
862 | 5457 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Schoot bij Katwijk een Duits toestel neer en beschadigde de andere twee. Landde op Ruigenhoek. Vandaar af bombardementsvlucht naar Ockenburg en Waalhaven. Werd boven Oud-Beierland neergeschoten. |
863 | 5458 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Was niet gevechtsgereed en onbewapend. Is door bombardement van Schiphol doorzeefd, deels gerepareerd en later in Duitse handen gevallen. |
864 | 5459 | 01-10-1938 | 11-05-1940 | Stond voor reparatie bij Fokker in Amsterdam-Noord. Was voor 40% gereed. Is in Duitse handen gevallen. |
865 | 5460 | 01-10-1938 | 10-05-1940 | Maakte een oorlogsvlucht (met wielen uit) en landde op 10 mei 1940 op De Kooy. Daar bij luchtaanval in brand geschoten. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2008-1 en 1989-5
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA/ML Fokker T.5 (foto bijlage)
- 1430
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Eerste toestel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Eerste kist in demo start. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De camouflage is vaag te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met test pitot? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Schiphol, zomer 1939. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Staartkoepel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Camouflage patroon is goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Neuskoepel en deel instrumenten paneel T.V. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker T.5 (T.V)
- 2580
MODELBOUW FOKKER T.V bommenwerper
Modellen (type)
|
? nooit gezien @ moeilijk te vinden
|
? never seen @ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Valom ** ;
Xotic / Aviation Usk (vacu/inject) ;
Czech CMK resin (Czech IPMS kit) ;
KPL (vacu) @
|
Geromy (resin en lastig te bouwen)
|
.
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
LvA | . | aluminium verf | aluminium verf | . | bij invliegen |
LvA | . |
< K124> camouflagebruin < K66> camouflagebeige < K89> camouflagegroen |
< K124> camouflagebruin | . | patroon (1) no 850 t/m 857 patroon (2) no 858 t/m 865 |
.
** een bouwverslag van de 1/72 Valom kit van Rene Erhart is gepubliceerd in ons IPMS magazine "Modelbouw in Plastic" MIP 2017-2.
Tekeningen: P.J.A. Booy / IPMS Nederland 1995 (used with permission)
Modellen Galerij
Model Czech resin op 1/72 gezien op een IPMS bijeenkomst. Bouwer onbekend.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)