INFO Fokker T.8w
- 1831
....
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | T.8w ( T.VIIIw) |
Cat 4, 6 -- totaal 11 stuks |
Informatie:
Fokker drijvervliegtuig, ontwikkeld in 1939 naar marine specificatie voor een driezits lange afstands torpedobommenwerper en verkenningsvliegtuig op drijvers. Het eerste exemplaar maakte zijn eerste vlucht februari 1939 vanaf Schellingwoude. Fokker gebruikte voor dit ontwerp meer metaalbouw in met name ook de voorste delen van de romp en het werd uitvoerig getest. Het bleek goed te voldoen en had goede eigenschappen. (het was het laatste drijvervliegtuig dat Fokker ooit ontwikkelde).
Diverse motoren o.a. 2 x Wright Whirlwind R-975-E3 van 450 pk
Spanwijdte: 18,0 m
Lengte: 15,20 m
Maximum snelheid: 285 km/u
Kruissnelheid zo'n 220 km/u
Maximum startgewicht: circa 5800 kg
Vliegbereik: 1150 km
2 mitrailleurs, torpedo of bommen van max 600 kg.
3 bemanningsleden
Literatuur: | ||||
70 jaar MarineLuchtvaartDienst | Nico Geldhof | uitgeverij Eisma | 1987 | |
Finse Fokker T.VIIIw ? | Nico Geldhof | Afd.Luchtvaartkennis | LvK | 1995-6 |
apart artikel Flight | - | Flight magazine | fokker-t8w-flight-1942.pdf | 1942 |
.
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Fokker T.8w
- 1981
Cat . 4 MLD en 6. Ops Engeland
De MLD had er 11 ter beschikking in 1940 (er waren er 19 en later nog eens 12 besteld).
Kenmerken: Type G1: R-1 t/m R-6 ; Type G2: R-7 t/m R-11
Het toestel werd na aflevering eerst gebruikt voor omscholing en uiteindelijk werd het nooit ingezet als torpedo toestel. Bij de Duitse aanval mei 1940 waren er 8 toestellen inzetbaar. Diverse werden gebruikt voor de evacuatie van de regering naar Engeland. In mei 1940 ontsnapten acht stuks naar Engeland. Deze toestellen werden vervolgens ingezet bij het Engelse "Coastal Command" te Pembroke Docks in Wales.
Al snel resorteren de kisten 1 juni 1940 onder het opgerichte Dutch no.320 squadron. De Engelse roundels werden provisorisch aangebracht en diverse kisten deden escortes in de Ierse Zee, het St. George Channel en het Bristol Channel. Onder oorlogsomstandigheden bleek de Fokker T.VIIIw matig te voldoen. De bewapening was licht (al gauw werden Engelse mitrailleurs gemonteerd) en de actieradius te klein. Door gebrek aan onderdelen werd de laatste Fokker T.VIIIw in 1941 uit dienst gesteld.
Er werden ook diversen toestellen die nog in aanbouw waren bij Fokker afgebouwd en door de Luftwaffe ingezet. Zelfs nog een jaar na de inval op 6 mei 1941 ontsnapte nog een toestel "R-25" vanuit Nederland naar Engeland.
Artikel uit een Indische krant d.d 17-04-1939 (Collectie M. de Vreeze)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Deze kist ontsnapte naar Engeland en is hier met Engelse roundels te zien en zo te zien camouflage. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Nog een foto van deze kist. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||||
Registratie |
Constructie-nummer |
Engelse Registratie | Type | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
R-1 | 5609 | AV958 | T-VIII W/G-1 | 25-04-1939 | 28-11-1940 | Gevlucht naar Engeland. Vloog vanaf Pembroke Dock in Wales. In november na crash Sudbury afgeschreven |
R-2 | 5601 | n.v.t | T-VIII W/G-1 | 05-05-1939 | 10-05-1940 | noodlanding Rozenburg en door bemanning vernietigd |
R-3 | 5611 | AV959 | T-VIII W/G-1 | 27-06-1939 | sept 1940 | Ontsnapt naar Engeland. Vloog vanaf Pembroke Dock in Wales. Aldaar sept 1940 afgeschreven |
R-4 | 5612 | n.v.t | T-VIII W/G-1 | 28-07-1939 | 10-05-1940 | Neergeschoten bij Scheveningen door Duitse vliegtuigen |
R-5 | 5613 | n.v.t | T-VIII W/G-1 | 28-07-1939 | 13-09-1939 | Neergeschoten voor de oorlog september 1939 per vergissing door Luftwaffe; Oranje driehoeken werden ingevoerd; |
R-6 | 5638 | AV960 | T-VIII W/G-2 | 10-05-1940 | 28-11-1940 | Ontsnapt naar Engeland. Vloog vanaf Pembroke Dock in Wales. Aldaar november 1940 afgeschreven |
R-7 | 5639 | AV961 | T-VIII W/G-2 | 10-05-1940 | 28-11-1940 | Gevlucht naar Engeland. Vloog vanaf Pembroke Dock in Wales. Werd bij een geheime vlucht met landing Tjeukemeer 16 oktober 1940 beschoten door Duitse boot, maar ontkwam toch naar Engeland; onderscheiden door Koningin in Engeland. Kist afgeschreven november 1940 Engeland |
R-8 | 5640 | AV962 | T-VIII W/G-2 | 12-05-1940 | 01-09-1940 | Ontsnapt naar Engeland. Vloog vanaf Pembroke Dock in Wales. September 1940 afgeschreven |
R-9 | 5641 | AV963 | T-VIII W/G-2 | 10-05-1940 | 26-09-1940 | Ontsnapt naar Engeland. Vloog vanaf Pembroke Dock in Wales. Verongelukt tijdens konvooivlucht in de Ierse Zee |
R-10 | 5642 | AV964 | T-VIII W/G-2 | 12-05-1940 | 26-07-1940 | Ontsnapt naar Engeland. Vloog vanaf Pembroke Dock in Wales. Juli 1940 ditched en gecrashed in Ierse Zee. |
R-11 | 5643 | AV965 | T-VIII W/G-2 | mei 1940 | 28-11-1940 | In dienst mei 1940; Ontsnapt naar Engeland. Vloog vanaf Pembroke Dock in Wales. Aldaar november 1940 afgeschreven |
R-12 t/m R-38 | 5644 - | - | - | - | - |
diverse kisten afgebouwd voor Luftwaffe; FW-160 en FW-161 bestemd voor Finland ook afgebouwd R-37 en R-38; de R-25 (serienummer 5657) ontsnapte vanuit de Minerva haven Amsterdam naar Engeland mei 1941, en aan de hand van de zon genavigeerd naar strand bij Broadstairs aan de kust; had Duitse markeringen tijdens de vlucht maar zwaaiend bij landing met Nederlandse driekleur herkend. Een aantal afgebouwde kisten schijnen te gebruikt te zijn door de Luftwaffe in Middelandse Zee gebied. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1989-6
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker T.8w (foto bijlage)
- 1298
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Jaar 1939 met de roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij de Fokker fabriek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"R-1". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deze kist ontsnapte naar Engeland en is hier met Engelse roundels te zien en zo te zien camouflage.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deze kist ontsnapte naar Engeland en is hier met Engelse roundels te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deze kist werd mei 1940 in de fabriek aangetroffen en ging naar de Luftwaffe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij de Luftwaffe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Ontsnapt naar Engeland. Engelse roundels en kleine Nederlandse driehoek op de neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Details van de mitrailleur koepel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Details met o.a. de vleugelkleppen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Fokker T.8w
- 2028
MODELBOUW FOKKER T.VIIIw
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
CMK (resin) ;
Wings72 (vacu) ;
Rudel (vacu) @
WK Models (vacu) @
AMCO/ COMET recognition @
|
-
|
-
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K27> Holland grijs | < K22> Holland licht grijs | |||
(b) | "noordzeegrijs" | "aluminium dope" ?? |
onduidelijk: noordzeegrijs lijkt op FS36231; drijvers aan bovenkant grijs met onderzijden aluminium dope; |
||
(c) | < K27> Holland grijs met donkergrijze banden/patronen ? | < K27> Holland grijs met donkergrijze banden/patronen ? | juni 1940, gevlucht Engeland; bij RAF met Engelse roundels | ||
(d) | dark green ? camouflage in Engeland | < K22> Holland licht grijs | bij RAF met Engelse roundels |
.
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE: zie de MPM kit recensie (link in tabel)
Voor een 1/72 model was er Dutch Decal decalset 72038 met 3 schema's.
Voor wat betreft de kleuren wordt aangenomen dat over het algemeen de drijvers aan de onderkant zwart waren net als de stijlen en achterzijden van de propellerbladen.
Kijk voor een bouwimpressie van Rob's MPM model op de Regio Zuid-Holland pagina hier....
---------------
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)