....

Fabriek Fokker
Vliegtuig
Type-aanduiding T.8w  (  T.VIIIw)
Cat 4, 6 --  totaal 11 stuks
 

 

 
fokker-t8w-profile2 

Informatie:

Fokker drijvervliegtuig, ontwikkeld in 1939 naar marine specificatie voor een driezits lange afstands torpedobommenwerper en verkenningsvliegtuig op drijvers. Het eerste exemplaar maakte zijn eerste vlucht februari 1939 vanaf Schellingwoude. Fokker gebruikte voor dit ontwerp meer metaalbouw in met name ook de voorste delen van de romp en het werd uitvoerig getest. Het bleek goed te voldoen en had goede eigenschappen. (het was het laatste drijvervliegtuig dat Fokker ooit ontwikkelde).

Gegevens:
 Diverse motoren o.a. Wright Whirlwind R975 van 450 pk 
 Spanwijdte: 18,0 m  
 Lengte: 15,20 m
 Maximum snelheid: 285 km/u  
 Leeggewicht: 3170 kg
 Maximum startgewicht: circa 5000 kg
 Maximum gewicht: circa 4600 kg
 Vliegbereik: 1150 km
 2 mitrailleurs, torpedo of bommen van max 600 kg.
 3 bemanningsleden

 

Literatuur:
70 jaar MLD Nico Geldhof uitgeverij Eisma   1987
Finse Fokker T.VIIIw ? Nico Geldhof Afd.Luchtvaartkennis LvK 1995-6
apart artikel Flight - Flight magazine fokker-t8w-flight-1942.pdf 1942

.

Websites:

-

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-t8-mdv-arc2
  • fokker-t8-mdv-archive
  • fokker-t8w-hirs-arch
  • fokker-t8w-indisch-17041939
  • fokker-t8w-lvk-1
  • fokker-t8w-mdv-a2
  • fokker-t8w-mdv-fl
  • fokker-t8w-profile2

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

Cat . 4 MLD en 6. Ops Engeland

De MLD had er 11 ter beschikking in 1940 (er waren er 19 en later nog eens 12 besteld).
Kenmerken: Type G1: R-1 t/m R-6 ; Type G2: R-7 t/m R-11

Het toestel werd na aflevering eerst gebruikt voor omscholing en uiteindelijk werd het nooit ingezet als torpedo toestel. Bij de Duitse aanval mei 1940 waren er 8 toestellen inzetbaar. Diverse werden gebruikt voor de evacuatie van de regering naar Engeland. In mei 1940 ontsnapten acht stuks naar Engeland. Deze toestellen werden vervolgens ingezet bij het Engelse "Coastal Command" te Pembroke Docks in Wales. Al snel resorteren de kisten 1 juni 1940 onder het opgerichte Dutch no.320 squadron. De Engelse roundels werden provisorisch aangebracht en diverse kisten deden escortes in de Ierse Zee, het St. George Channel en het Bristol Channel. Onder oorlogsomstandigheden bleek de Fokker T.VIIIw matig te voldoen. De bewapening was te licht en de actieradius te klein. Door gebrek aan onderdelen werd de laatste Fokker T.VIIIw in 1941 uit dienst gesteld.

Er werden ook diversen toestellen die nog in aanbouw waren bij Fokker afgebouwd en door de Luftwaffe ingezet.  Zelfs nog een jaar na de inval op 6 mei 1941 ontsnapte nog een toestel "R-25" vanuit Nederland naar Engeland.  


 

fokker-t8w-mdv-a2

Testvlucht 4 maart 1939 met Fokker testvlieger Sonderman . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t8-mdv-archive                                      
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

 fokker-t8-mdv-arc2                                                                                        
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t8w-indisch-17041939                                                                             
Artikel uit een Indische krant d.d 17-04-1939 (Collectie M. de Vreeze)

fokker t8w lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-t8w-hirs-arch

Na gevlucht te zijn, in RAF schema . Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

fokker-t8w-mdv-fl                                                                
Nog een foto van MLD kist gevlucht naar Engeland met Engelse roundels. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


 Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Jaar 1939 met de roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bij de Fokker fabriek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"R-1". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Deze kist ontsnapte naar Engeland en is hier met Engelse roundels te zien en zo te zien camouflage.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Deze kist ontsnapte naar Engeland en is hier met Engelse roundels te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Deze kist werd mei 1940 in de fabriek aangetroffen en ging naar de Luftwaffe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bij de Luftwaffe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ontsnapt naar Engeland. Engelse roundels en kleine Nederlandse driehoek op de neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Details van de mitrailleur koepel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Details met o.a. de vleugelkleppen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie

Constructie-nummer

Engelse Registratie Type Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R-1 5609 AV958 T-VIII W/G-1 25-04-1939 28-11-1940 Gevlucht naar Engeland. In november na crash Sudbury afgeschreven
R-2 5601  n.v.t T-VIII W/G-1 05-05-1939 10-05-1940 noodlanding Rozenburg en door bemanning vernietigd
R-3 5611 AV959 T-VIII W/G-1 27-06-1939 sept 1940 Ontsnapt naar Engeland en daar sept 1940 afgeschreven
R-4 5612  n.v.t T-VIII W/G-1 28-07-1939 10-05-1940 Neergeschoten bij Scheveningen door Duitse vliegtuigen
R-5 5613  n.v.t T-VIII W/G-1 28-07-1939 13-09-1939 Neergeschoten voor de oorlog september 1939 per vergissing door Luftwaffe; Driehoeken werden ingevoerd;
R-6 5638 AV960 T-VIII W/G-2 10-05-1940 28-11-1940 Ontsnapt naar Engeland en daar november 1940 afgeschreven
R-7 5639 AV961 T-VIII W/G-2 10-05-1940 28-11-1940 Gevlucht naar Engeland, ingezet 320 squadron. Werd bij een geheime vlucht met landing Tjeukemeer 16 oktober 1940 beschoten door Duitse boot, maar ontkwam toch naar Engeland; Afgeschreven november 1940 Engeland
R-8 5640 AV962 T-VIII W/G-2 12-05-1940 01-09-1940 Ontsnapt naar Engeland en daar sept 1940 afgeschreven
R-9 5641 AV963 T-VIII W/G-2 10-05-1940 26-09-1940 Ontsnapt naar Engeland en daar sept 1940 verongelukt Ierse Zee
R-10 5642 AV964 T-VIII W/G-2 12-05-1940 26-07-1940 Ontsnapt naar Engeland en daar juli 1940 ditched in Ierse Zee
R-11 5643 AV965 T-VIII W/G-2 mei 1940 28-11-1940 In dienst mei 1940; Ontsnapt naar Engeland en daar november 1940 afgeschreven
R-12 t/m R-38 5644 -  -  -  -  -

diverse kisten afgebouwd voor Luftwaffe; FW-160 en FW-161 bestemd voor Finland ook afgebouwd R-37 en R-38;

de R-25 (serienummer 5657) ontsnapt vanuit de Minerva haven Amsterdam naar Engeland mei 1941, aan strand Broadstairs aan de kust;

een aantal Luftwaffe kisten schijnt gebruikt te zijn in Middenlandse Zee gebied.

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1989-6

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 MODELBOUW  FOKKER T.VIIIw  

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
MPM  ;
CMK (resin)  ;
Wings72 (vacu)  ;
Rudel (vacu) @
-
 
-
 

>  beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • mpm-fokker-t8-72
  • vac-wings-fokker-t8-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K27> Holland grijs < K22> Holland licht grijs    
(b)   < K27> Holland grijs met donkergrijze banden/patronen < K27> Holland grijs met donkergrijze banden/patronen   juni 1940, gevlucht Engeland; bij RAF met Engelse roundels
(c)   met groene ? camouflage in Engeland  < K22> Holland licht grijs   bij RAF met Engelse roundels

.

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker T VIIIw 1 
en meer...

  • Fokker-T-VIIIw-1
  • Fokker-T-VIIIw-2
  • Fokker-T-VIIIw-2B
  • Fokker-T-VIIIwG-1
  • Fokker-T-VIIIwG-RAF-1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)