INFO Fokker T.9 (T.IX)
- 782
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | T.IX |
Type-aanduiding | T.9 |
Cat 2 -- geen |
|
Informatie:
Fokker ontwikkelde in de jaren dertig de T.IX als bommenwerper o.l.v hoofdconstructeur Beeling.
Het ontwerp was bedoeld voor gebruik in Nederlands-Indië. Het Departement van Koloniēn had een pakket van eisen om de Martin 139 bij de ML-KNIL te vervangen. Het type moest lange afstanden in Indië kunnen vliegen en het nodige comfort bieden aan de bemanning. Ook volgde de LvA in Nederland het projekt met belangstelling.
Het Fokker toestel was van geheel lichtmetaal, het eerste vliegtuig in geheel metaal van de vliegtuigfabriek Fokker. Het zag er rank uit met lange romp had ruimte voor 5 bemanningsleden. Verder had het dubbele verticale staartvlakken en intrekbaar hoofdonderstel (en vast staartwiel).
Na de bouw van het prototype in de fabriek in Amsterdam-Noord ging het in grote delen per dekschuit eind juli 1939 naar Schiphol. De eerste vlucht vanaf Schiphol van de T.IX was op 10 september 1939. Waarschijnlijk was het eerst voorzien in september 1939 van ML-KNIL fake nummer "T IX 701" in wit met rozetten, de witte regi zat op romp en ook op de vleugelvoorranden.
Daarna voerde het nummer LvA "970" met rozetten. Het vloog prima en er werden tientallen testvluchten gemaakt. Vanaf september 1939 werd het voorzien van driehoeken. Begin maart 1940 was er een schade door het inklappen van het landingsgestel op Schiphol bij de landing en moest het gerepareerd worden.
Mei 1940 was er echter de Duitse inval en de enige kist viel op Schiphol in Duitse handen. De motoren gingen naar Duitsland en het schijnt dat delen van het toestel nog zijn beland in de studieverzameling van de TH-Delft.
(het is dus nooit in Nederlandse Militaire dienst geweest maar had wel een militaire beschildering)
Foto van de Fokker T.9 met de aanduiding "T IX 701" , op vleugelvoorrrand en rompstaart. Onbekend wanneer deze foto is gemaakt maar is waarschijnlijk in september 1939. Het lijkt dat richtingsroeren een afwijkende kleur hebben en dat 6 rozetten worden gevoerd. Foto: collectie M. de Vreeze
Lengte: 16,5 m
Spanwijdte: 24,7 m
Hoogte: 5,1 m
2 Bristol Hercules motoren van 1375 pk
Bewapening: 3 mitrailleurs
Literatuur: | ||||
Fokker T.V en T.IX | Hugo Hooftman | Nederlandse Vliegtuigcyclopedie | 1979 | Uitgeverij Cockpit |
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld najaar 2021 door M.de Vreeze
Modelbouw Fokker T.9
- 730
MODELBOUW Fokker T.9
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Croco Models (resin)
KPL Models (vacu) @
|
-
|
-
|
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(-) |
<K124> "LvA Bruin" |
<K124> "LvA Bruin" |
opmerking: het enige prototype had een "chocolade bruine kleur" dus waarschijnlijk LvA bruin.. De bedoeling was waarschijnlijk uiteindelijk voor eventueel gebruik een "groen en beige" camouflage schema, maar het beoogd Indië schema/ kleur onbekend. |
1/72 kit van Croco Models in giethars
Kijk voor een bouwverslagje van deze Croco T.IX hier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze najaar 2021