INFO Friedrichshafen FF.33
- 1558
....
Fabriek | Friedrichshafen |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FF.33 |
Cat 4 -- totaal 22 stuks |
L of J |
Informatie:
Duits drijvervliegtuig van Friedrichshafen aan de Bodensee en afgeleid van de FF-29; maakte eind 1914 eerste vlucht. Het type werd ingezet als verkenner en ogen van de vloot door de Duitsers. Er waren diverse versies van het type en ze hadden 2 bemanningsleden. Diverse motortypes: als eerste met een Mercedes D.II motor met 120pk, later als FF33B een 160 pk Maybach motor. Hieruit ontstond weer de FF-33E waarvan er ongeveer 190 werden gebouwd. De FF-33J had wat aerodynamica verbeteringen, zo was de neus gestroomlijnder en had de propeller een spinner. Verder hadden de piloot en waarnemer hoofdsteunen en had het een radio.
De F-33L was de verkenner en was wat kleiner en was bewapend met 2 mitrailleurs. Soms ging ook een radio mee en dan had het 1 mitrailleur. De F-33S was een trainer versie waarvan er zo'n 30 werden gebouwd.
FF-33 J/S : Mercedes motor bz.III met 6 cylinder van 150 pk
spanwijdte: 14,1 m
lengte: 9,59 m
maximum snelheid: 110 km/u
spanwijdte: 13,2 m (iets kleiner dus)
lengte: 8,93 m (iets kleiner dus)
maximum snelheid: 140 km/u
bereik: circa 450 km
leeggewicht: 915 kg
maximum startgewicht: 1370 kg
2x of 1x 7,92mm mitrailleur, type LMG 08/15 en 1 beweegbare MG14 van 7,92mm
Literatuur: | ||||
70 jaar MLD |
Nico Geldhof |
Eisma uitgeverij |
1987 | |
F-33E | - | WindSock datafile | no. 73 | |
F-33 | Leaman | Cross and Cockade | Autumn 2012 | 2012 |
.
Websites:
|
- -
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Friedrichshafen FF.33
- 2045
Cat 4. MLD
Noodlanding werd gemaakt 5 augustus 1917 door een FF-33J bij Ameland vanwege motorstoring aan de Mercedes. Het werd geïnterneerd en eind 1917 aangekocht voor fl. 20.000 (circa 35.000 ReichsMark), kreeg registratie MV-1. De latere V-1 werd door de Nederlandse marine flink gebruikt voor verkenning en om ervaring op te doen. De net in april 1918 opgerichtte "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" onderzocht ook dit type. In juli 1918 ging het met de ms. Noordam van de HAL naar Nederlands Indië. Het werd daar veelvuldig ingezet vanaf Tandjong Priok.
Op 6 augustus 1917 maakt een FF33J een noodlanding bij De Cock/Texel na te zijn verdwaald. Het was van Norderney afkomstig en had een Mercedes 160 pk motor. Het was in goede staat. Er zat een draadloze telegraaf aan boord. Geïnterneerd en naar de Mok vervoerd. Registratie als V-2. Toestel werd aangekocht voor fl. 20.000 (circa 35.000 ReichsMark).
Een FF-33L exemplaar maakte 24 september 1917 een noodlanding bij Wielingen in de Scheldemonding; pas na schermutselingen met een Nederlandse torpedoboot gaf de bemanning zich over. Geïnterneerd en pas aangekocht na veel gedoe begin 1919 voor fl.20.000. Registratie V-3 en vloog vanaf marinevliegkamp Veere.
Dit type watervliegtuig beviel goed. Zo werden na de Eerste Wereldoorlog oorlog nog 18 stuks F-33L bijbesteld per contract van oktober 1918 en afgeleverd per "trein". Drie stuks werden gebruikt als leervliegtuig maar uiteraard de rest als verkenner. Er waren ook voor het eerst af en toe vluchten naar het "buitenland".
Friedrichshafen FF.33, let op de diagonale band en herkenbaar aan de vier vleugelstijlen aan iedere kant. Foto: Archief Dennis Meijering (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
in de takel. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||||
Registratie | Type | Duitse Registratie | Constructie-nummer | Datum landing op Nederlands (zee)gebied c.q in dienst |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
MV-1 (later V.1) |
FF-33J | 931 | 05-08-1917 | 1925 | geïnterneerd op 5-8-1917 te Ameland . Arriveerde september 1918 in Nederlands Oost-Indië. Medio 1925 afgeschreven. | |
MV-2 (later V.2) |
FF-33J | 1101 | 06-08-1917 | 03-10-1919 | geïnterneerd op 6-8-1917 bij Texel. Was niet een F-33S die nog niet in productie was maar een F-33J; in dienst okt. 1917; beschadigd oktober 1917 maar hersteld. Afgeschreven na ongeval | |
V-3 | FF-33L | 1581 | 24-09-1917 | 1922 | geïnterneerd na noodlanding bij Wielingen | |
-- | ||||||
V-15 | FF-33L | 1383 | april 1919 | 21-09-1922 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919. | |
V-16 | FF-33L | 1384 | april 1919 | 11-09-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Neergestort bij Schellingwoude | |
V-17 | FF-33L | 1385 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925 | ||
V-18 | FF-33L | 1386 | april 1919 | 17-10-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. Neergestort in Oosterschelde | |
V-19 | FF-33L | 1387 | april 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-20 | FF-33L | 1388 | april 1919 | 12-06-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Na noodlanding gezonken (Felixstowe) | |
V-21 | FF-33L | 1389 | april 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-22 | FF-33L | 1390 | april 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst april 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-23 | FF-33L | 1391 | april 1919 | 01-08-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. Na noodlanding gezonken (Katwijk) | |
V-24 | FF-33L | 1392 | mei 1919 | 02-08-1919 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Verongelukt op het Buiten IJ | |
V-25 | FF-33L | 1393 | sept 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-26 | FF-33L | 1394 | sept 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst sept. 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-27 | FF-33L | 1395 | mei 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst mei 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-28 | FF-33L | 1396 | juni 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juni 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-29 | FF-33L | 1397 | juni 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juni 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-30 | FF-33L | 1398 | juli 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juli 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-31 | FF-33L | 1399 | juli 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst juli 1919; Uit dienst medio 1925 | |
V-32 | FF-33L | 1400 | juli 1919 | 1925 | Deze toestellen zijn op 15-10-1918 in Duitsland besteld. In dienst aug 1919; Uit dienst medio 1925 |
Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Friedrichshafen FF.33 (foto bijlage)
- 1491
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
de latere "V-18"?. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de Mok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FF-33L vooraanzicht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FF-33L. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Duits FF-33J drijvervliegtuig kwam in 1917 terecht op Ameland, werd geïnterneerd en met registratie V-1 door de MLD in gebruik genomen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FF-33L lichte zeeverkenners (1918-1925) in de hangar te Veere met op de achtergrond een Gotha WD-11 torpedovliegtuig (1917-1919) in Duitse camouflagekleuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FF-33L, de Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FF-33L. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FF-33J. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FF-33L "V-18" op Veere. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FF-33L. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail opname van de "V-1". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Friedrichshafen FF.33
- 1764
MODELBOUW FF.33
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
33H:
Ludemann (resin, bruikbaar voor 33J conversie)
-----
33L: Choroszy ; (conversion E/H) (resin) ---- 33J: Choroszy (conversion) ; Sierra (conversion) (vacu)
|
33E:
Marivox (ombouw Sk2) / Techmod (ombouw)
33L:
Ardpol (48205)
|
LukGraph (aangekondigd 2021)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
1/144: SRAM models (resin)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | gebleekt linnen | gebleekt linnen | drijvers donkergrijs; metalen delen lichtgrijs "oranje bollen" | ||
(b) | drijvers donkergrijs; gebleekt linnen met "grijze" romp metalen delen lichtgrijs "roundels" |
----------
De 1/48 kit van Ardpol voor een FF.33L (kit #48205) is uitgebracht in 2008. De kit heeft ongeveer 100 onderdelen in lichtgrijs giethars/ resin. Er zitten decals bij voor een Poolse kist of Duitse kist. Er is een keuze van de vertikale staart. Zaag voorzichtig (onder water tegen schadelijk giethars stof) voorzichtig de delen van de gietblokjes. Het cockpitje is netjes maar wat meer detail is leuk. De drijvers vragen wat werk netjes te krijgen. Bevestig ook eerst de ondervleugel met wat zelf gemaakte metalen pennetjes voor de stevigheid. Uiteraard is het uitlijnen van alle struts, vleugels en drijvers een secuur werkje. De spandraden worden niet goed aangeven, dus uitzoeken met wat referenties is wel nodig (en de tekening hieronder kan helpen). Verder een prima model voor de ervaren modelbouwer.
---------
Tekeningen Collectie M. de Vreeze
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)