Cat 3. KLu
Totale vloot: F-16A/B : 213 stuks, vanaf 1979 in dienst; 177 eenzitters F-16A, 36 tweezitters F-16B.
(tekst door Meindert de Vreeze)
De keuze van de F-104 Starfighter opvolger duurde in Nederland vele jaren met heel wat politiek gekrakeel. Al in 1967 begon het Europese MRCA programma waar Nederland overigens niet aan mee deed (dat werd later de Panavia Tornado). December 1973 nam zowaar de Noorse minister van Defensie (!) het initiatief de opvolging weer eens in NAVO verband op te pakken. Een kleine stuurgroep waar ook Nederland in mee deed ging naast de YF-16 en YF-17 types analyseren als de Northrop P-530 Cobra, Franse Dassault Mirage F-1 met M53 motor en later de Zweedse Saab Viggen. De stukskosten werden ingeschat op circa 13 miljoen gulden per F-16, 14 miljoen voor de YF-17, 17 miljoen voor de Mirage F-1 en 18 miljoen voor de Viggen. Men keek ook naar de dreiging in de lucht vanuit het Warschau Pakt zoals de MiG-21 “Fishbed”en MiG-23 “Flogger”. Maar ondertussen had de USAF nog niet gekozen voor de “Light Weight Fighter”, dat zou pas 13 januari 1975 officieel gebeuren. De stuurgroep adviseerde vervolgens de F-16. In de nacht van 23 op 24 mei 1975 werd door de Nederlandse kabinet van premier Den Uyl besloten de F-16 te bestellen als opvolger van F-104 mits de Noren, Denen en Belgen er ook voor kozen. Op 27 mei kondigde PvdA minister Vredeling aan het aantal 84 stuks en daarbij nog 18 opties (80 F-16A en 22 F-16B) met afleveringen van 1979 tot 1984.
De bestelde kisten zouden uiteraard het M61 kanon, extern SidewinderAIM-9 lucht-lucht raketten en diverse bommen voor grondaanvallen verkrijgen. Een grote rol speelden de contracten voor verdere industriesamenwerking: Fokker zou onderdelen in licentiebouw produceren voor NAVO landen en andere Europese fabrieken waren het Belgische SABCA en FN Herstal voor de motorassemblage. Fokker op Papendrecht zou rompmiddenstukken en wieldeuren produceren, Avio-Fokker zou kabelbomen installeren. Op Schiphol-Oost fabriceerde Fokker vleugeldelen en zou men eindassemblage doen met de acceptatie/testvluchten net als SABCA. KLu F-16 technici gingen eind 1978 in opleiding bij de General Dynamics fabriek op Fort Worth en december 1978 ging de eerste KLu vlieger Wim Sneek naar Hill AFB bij Salt Lake City. Veel moest nog worden uitgevonden v.w.b. opleiding en de F-16 zelf was nog in ontwikkeling en moesten F100 motorproblemen worden opgelost. De vooropleiding was bij de EMVO op de PC-7 op Woensdrecht of op de Belgische Alpha Jet vanaf Brustum. Latere gingen F-16 vliegers in de Verenigde Staten vliegen op de T-37 Tweety en daarna T-38 Talon op Sheppard en vanaf 1990 naar Tucson Arizona.
Voor ons modelbouwers is grappig dat destijds het beoogde KLu kleurenschema een soortgelijk camouflage patroon had als de F-104 en NF-5. Dit schema werd echter nooit toegepast, alle F-16’s werden afgeleverd in het standaard Amerikaanse / NAVO grijze patroon.
--- INDIENSTSTELLING
De eerste bij Fokker geassembleerde F-16, de F-16B tweezitter "J-259", maakte 3 mei 1979 zijn eerste vlucht vanaf Schiphol met Fokker testvlieger Henk Themmen en de Amerikaanse testvlieger Dave Palmer. De eerste 12 F-16A kisten waren van het zgn. Block 1, met het kleine stabilo, zwarte neus en standaard USAF staart (zonder parachute fairing). De KLu roundels waren nog vrij groot. Op Leeuwarden werd mid 1979 gestart met typeconversie en opleiding en 1 mei 1981 was het 322 squadron operationeel met 16 F-16A en 2 F-16B, een jaar later volgde 323 squadron. Begin 1982 werden voor 560 miljoen gulden 22 extra F-16’s besteld voor mogelijke vredesverliezen en extra 42 stuks ter vervanging van de Northrop NF-5 welke vanaf 1985 uit dienst zou gaan. Ondertussen zou de F-16 vergrootte composiet horizontale stabilo’s krijgen die door Fokker in Hoogeveen werden gefabriceerd. De reeds aan de KLu afgeleverde Block 1 kisten werden daarmee gemodificeerd in het “Pacer Loft 1” programma met extra bekabeling en de parachute in een staartfairing. Het schijnt dat al speciale “Have Glass” verf en RAM radarabsorptiemateriaal werden toegepast maar dat was toen een goedbewaard geheim. Daarbij kreeg de canopy een goud-smoke tint vanwege de radarabsorberende coating.
Februari 1983 kreeg het 306 verkenningssquadron de eerste verkennings F-16, wel aangeduid als F-16A(R) en F-16B(R). Daarvan werden 25 toestellen afgeleverd. Ze waren voorzien van extra bekabeling om de Orpheus Recce pod van de F-104 te blijven gebruiken. Drie F-16A kisten werden later nog verbouwd tot R. Oktober 1984 kreeg een speciale testgroep van de KLu een F-16A “J-646” afgeleverd die “Orange Jumper” werd genoemd met extra bekabeling voor meetsystemen van het Nationaal Luchtvaart Laboratorium (NLR) en al snel kwam de test F-16B “J-653”. Deze testvliegtuigen hadden het doel om specifiek KLu wapengebruik uit te proberen.
De 162 beschikbare KLu F-16’s hadden ondertussen al 15.000 vlieguren gemaakt en ze vlogen bij negen KLu squadrons vanaf Leeuwarden, Twenthe, Volkel, Gilze-Rijen en Eindhoven. Regelmatig werd een enkele F-16 voorzien van een solo display kleurenschema voor demonstraties op air shows of vanwege een squadronjubileum. Er zijn heel wat speciale beschilderingen geweest. Vanaf Goose Bay in Canada werden regelmatig laagvliegoefeningen gedaan en zo rond 1990 begon de F-16 opleiding op Tucson Arizona bij de Amerikaanse Air National Guard met aldaar zo’n 11 KLu F-16’s met staartcode "AZ". In juni 1989 was de F-16 tien jaar bij de KLu in dienst maar helaas waren er 18 verongelukt en dat was meer dan verwacht. Vanaf 1993 was het de bedoeling acht F-16 squadrons te hebben met de-activering van 306 squadron en de verouderde Orpheus pod uit te faseren. Dat werd echter niet doorgezet want er was nog geen alternatief. De laatste van 213 KLu F-16’s werd afgeleverd in 1992 en het aantal in dienst 189 stuks. De KLu toestellen werden niet alleen in Nederland en contreien ingezet, ook werd er deelgenomen aan internationale NAVO operaties. Vanaf april 1993 werd operatie "Deny Flight" boven Bosnië uitgevoerd vanaf de Italiaanse basis Verona. De Orpheus pod werd daar veelvuldig gebruikt en bewees weer eens zijn waarde. In 1995 volgde operatie "Deliberate Force".
---- MLU UPGRADES en OPERATIES
De F-16 in gebruik bij onze KLu, Verenigde Staten en andere NAVO landen was in de jaren negentig toe aan een modernisering. Daartoe werd het “Mid Life Update” (MLU) programma opgestart om de F-16 een ware 24-uur per dag inzetbaarheid te geven. Deze MLU F-16’s worden aangeduid als: F-16AM voor de eenzitter en F-16BM voor de tweezitter. Het eerste KLu MLU programma opgestart in 1995 behelste updates aan GPS, terreinvolgsysteem en de Pratt en Whitney F100 motoren. De ALQ-131 ECM pod kwam, aanvullende chaff/flare systemen, verbeterde radar, betere IFF en missiecomputer. De AIM-120B AMRAAM luchtraket werd ingevoerd, kon een FLIR pod worden meegevoerd en geleidde GBU-33 en CBU-87 bommen worden afgeworpen. Het schijnt dat reeds speciale verf en RAM radarabsorptiemateriaal al werd toegepast maar dat was toen een goedbewaard geheim. De piloot kon verder nachtzichtkijkers gebruiken maar het bleek beter dat bij onderhoud de canopy werd aangepast met andere verf voor de radarwerende canopy, niet goud-smoke maar wat meer blauwig-smoke. Voor de KLu werd de MLU uitgevoerd bij Fokker en in rond 1998 gereed voor zo’n 112 F-16AM en 25 F-16BM MLU kisten. De KLu kisten konden ook een LANTIRN targeting pod gebruiken en Maverick grondraketten afvuren.
De KLu F-16’s werden weer eens in het buitenland ingezet. Op de Balkan was onrust uitgebroken en maart 1999 NAVO operatie "Allied Force" uitgevoerd vanwege de oorlog in Kosovo. Ze werden gestationeerd in het Italiaanse Amendola. Op 24 maart 1999 schoot de KLu F-16AM "J-063" een Servische MiG-29 neer, de eerste KLu kill na 1945. Van 2002 tot in wel 2011 vlogen F-16's boven Afghanistan, eerst in kader van ISAF vanaf Manas in Kirgizië maar later ook vanaf Kandahar met uitzending van steeds zo'n 6 kisten. Naast het maken van patrouillevluchten werden ook gronddoelen aangevallen.
MLU M3 opgestart in 2004 betekende toevoeging van een datalink 16, radar APG-66v2 en systemen zoals het Helmet Mounted Cueing systeem waarbij de piloot in de helm informatie krijgt gepresenteerd. De cockpit zelf werd gemoderniseerd (wat te zien is omdat er veel zwart in het cockpit interieur zit tegen schittering). Naast uitbreiding van wapenmogelijkheden werden de motoren op de laatste F100-PW-220 standaard gebracht, de grootte van de luchtinlaat bleef ongewijzigd. De MARS (medium altitude recon system) als opvolger van de oude Delft Orpheus pod werd ingevoerd bij 306 squadron. In modificatieprogramma “Pacer Amstel” opgestart in 2005 werden diverse constructiespanten vervangen en nieuwe hardware, software en nieuwe bekabeling geïnstalleerd.
Vanaf 2005 werden luchtbewakingsmissies (QRA) met andere NAVO landen gevlogen in de Baltische staten. Bij de latere Afghanistan Uruzgan missie vlogen F-16's vanaf mei 2006 vanaf de vliegvelden Kabul en Kandahar.
MLU M4 vanaf 2006 betekende een nieuwe computer zodat AIM-9X Sidewinder en IRIS-T raketten afgevuurd kunnen worden en AGM-154 JSOW en EGBU-12 geleidde bommen.
MLU M5 van 2009 bracht een beter precisie-navigatiesysteem, de geleidde GBU-49 bom en Sniper ATP voor doelaanwijzing. De MARS werd vervangen door de Recce-Lite (RL) met o.a. infraroodsensoren. Mid 2009 had de KLu nog beschikking over zo'n honderd F-16 toestellen (waarvan 14 in de USA op Tucson voor de vliegeropleiding).
MLU M6 uitgevoerd in 2012 betrof weer een identificatie IFF update. Rond 2019 werden Leonardo Terma pylons gebruikt met eigen ECM in een fairing op de pylon.
UITFASERING bij de KLu
Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten van de 87 resterende F-16's er 19 extra te gaan af stoten. De KLu F-16’s die niet werden gemoderniseerd werden doorverkocht naar andere landen zoals Jordanië en Chili via Lockheed die de gevoelige apparatuur eruit haalde (programma's "Peace Falcon" en "Peace Amstel"). Oktober 2011 vloog men nog in Afghanistan vanaf Mazar-e-Shariff om de politie in de provincie Kunduz te ondersteunen. Een jaar later waren nog operationeel de KLu squadrons 312 en 313 op Volkel en 322 en 323 op Leeuwarden. In 2016 was er nog een klein KLu detachement in Letland.
De Lockheed F-35A JSF werd uiteindelijk in 2013 gekozen als F-16 opvolger. Er werd weer bezuinigd: het aantal squadrons werd één op de vliegbasis Leeuwarden en twee op Volkel. Dit betekende niet dat er minder missies kwamen: men vloog tegen ISIS boven Irak (zoals in 2014) en Syrië. Januari 2018 vertrokken 6 F-16 toestellen naar een vliegbasis in Jordanië waar het detachement een jaar vloog. Mei 2019 was de F-16 maar liefst 40 jaar in dienst bij de KLu met nog zo'n 63 F-16AM kisten en 3 F-16BM naast de 5 F-16AM en 4 F-16BM bij de opleiding op Tucson. Vanaf zomer 2021 werden de F-16’s geplaatst op Volkel zodat Leeuwarden zich volledig kon gaan richten op de F-35. De F-16 loopt op z'n eind en er zijn hoge onderhoudskosten.
Een dozijn F-16’s werd in 2022 doorverkocht naar Draken International maar vanwege de Rusland - Oekraïne oorlog worden deze kisten doorgeleverd aan Oekraïne. Dit aantal is februari 2024 van 18 verhoogd naar 24 en de Oekraïense piloten zijn daarvoor in opleiding.
Ondertussen is bij de KLu de Lockheed F-35 operationeel waarvan 52 stuks zijn besteld.
Het afscheid van de F-16 bij de KLu was 27 september 2024 met een farewell flight, de kisten zijn uit dienst gesteld.
F-16B, J-066 van de KLu "Orange Jumper" test flight . Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16B . Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: R.Abbink (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Demo kist. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Mei 2019 was de F-16 40 jaar in dienst bij de KLu. Op de luchtmachtdagen op Volkel 2019 was deze kist "J-642" voorzien van een speciale staartbeschildering en de nummers hadden een witte rand. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Deze "J-001" is niet de eerste KLu kist maar een van de laatste die rond 1990 werd afgeleverd. Zo te zien tijdens de luchtmachtdagen Volkel 2019 is het recent voorzien van verse verf. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Op de luchtmachtdagen op Volkel 2019 was deze "J-146" wat meer verweerd. Aan de vleugeltips de "smokewinders". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gezien op de luchtmachtdagen Volkel 2019. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16A MLU "J-061". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16AM MLU "J-003". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16AM MLU "J-008". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16AM MLU "J-201" in de landing. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16AM MLU "J-871". Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-16B Orange Jumper waarvan in de loop der jaren diverse kisten werden gebruikt als test kist. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
F-16B en A, goed te zien zijn de walkway lijnen bovenop de romp. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Beschildering Tigermeet 1991. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
In vroeg operationeel standaard schema. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Demo schema 1988 toen de KLu 75 jaar bestond. Op de staartvin zit een squadron embleem, deze werd er later afgehaald. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Demo schema 1993 waarvan meestal 2 kisten waren voorzien. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Demo schema 1992. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Nogmaals het demo schema 1992. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
No.314 squadron bestond in 1992 40 jaar en deze J-145 (net als de J-206) kreeg een indiaan / maskotte "Humprey" op de staart. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Het F-16 afscheid bij de KLu was op 27 september 2024 na 45 jaar. Er was een manifestatie op vliegbasis Volkel met een farewell vlucht boven een regenachtig Nederland. De F-16AM J-197 had een speciale beschildering. Foto Min.Def via screenshot door M. de Vreeze.
Artikel in Flight over de Orpheus Pod; Deze was speciaal in Nederland door OlDelft ontwikkeld, uit Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Artikel uit de Aviation Week november 1982 [W8] over de regelmatig voorkomende "onderscheppingen" van Russische kisten boven de Noordzee (courtesy Aviation Week)
REGISTRATIES
De J-.. nummering loopt niet logisch met wanneer een F-16 werd afgeleverd.
Eerste order voor 80 F-16A en 22 F-16B (afleverperiode circa):
F-16B Block 15: J-649 t/m J-657 aflevering 1982 t/m 1984
F-16B Block 15: J-368 t/m J-369 aflevering sep 1986 t/m feb 1987
F-16B Block 15T/15U: J-208 t/m 211 aflevering juli 1985 t/m april 1986
F-16B Block 15Y/15AA/15AE: J-064 t/m J-068 aflevering juni 1988 t/m dec 1989
Vanaf 1995 van de bestaande F-16 vloot 138 stuks geupgrade naar MLU standaard, aanduiding F-16AM / F-16BM (M=Mid Life Update):
Kenmerken:
J-001 t/m 369;
J-508 t/m 516;
J-616 t/m 657;
J-864 t/m 885;
Registratiegegevens F-16A:
|
|
||||
Registratie | Constructie-nummer | US- Fiscal Year-nr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen: AM > A naar MLU |
J-001 | 32143 | 6D-157 | 22-06-1990 | juli 2020 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. (later werd ook J-004 van deze regi in 1998 voorzien); (let op: was niet de eerste afgeleverde kist) |
J-002 | 32174 | 6D-158 | 03-07-1990 | april 2020 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. |
J-003 | 32203 | 6D-159 | 13-09-1990 |
Fokker F-16A block 15; Demonstratiekist 1996. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
|
J-004 | 32234 | 6D-160 | 09-10-1990 | zomer 2022 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Feb 2011 nog actief in USA/Az; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-005 | 32264 | 6D-161 | 15-11-1990 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-006 | 32295 | 6D-162 | 15-11-1990 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; een van de laatste KLu kisten bij afscheid 27-09-2024 | |
J-007 | 32325 | 6D-163 | 21-12-1990 | 10-01-1992 | Fokker F-16A-15OCU-CF , block 15; Afgeschreven na ongeval Vlieland |
J-008 | 32356 | 6D-164 | 05-02-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; een van de laatste KLu kisten bij afscheid 27-09-2024 | |
J-009 | 32387 | 6D-165 | 06-03-1991 | ? | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; later instructiekist |
J-010 | 32417 | 6D-166 | 04-04-1991 | zomer 2022 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU.; In 2007 USA Springfield met no.148FS schema; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-011 | 32448 | 6D-167 | 26-04-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-012 | 32478 | 6D-168 | 04-06-1991 | 10-01-1996 | Fokker F-16A Block 15; vloog met Tiger staart. Afgeschreven crash Noordzee |
J-013 | 89-0013 | 6D-169 | 01-07-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; een van de laatste KLu kisten bij afscheid 27-09-2024 | |
J-014 | 89-0014 | 6D-170 | 02-08-1991 | ? | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
J-015 | 89-0015 | 6D-171 | 30-08-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Ook solo display. ISAF 2007. Demo 2009; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-016 | 89-0016 | 6D-172 | 25-09-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Demo 2001-2004. ISAF 2011; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-017 | 89-0017 | 6D-173 | 25-10-1991 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-018 | 89-0018 | 6D-174 | 04-12-1991 | zomer 2022 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011; aug 2012 bij 148FS USA /AZ; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-019 | 89-0019 | 6D-175 | 07-01-1992 | zomer 2022 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. End 2010 148FS USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-020 | 89-0020 | 6D-176 | 03-02-1992 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2006 en 2008; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
|
J-021 | 89-0021 | 6D-177 | 28-02-1992 | Fokker F-16A block 15; Laatste aflevering. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-054 | 86-0054 | 6D-137 | 29-7-1988 | 11-02-1992 | Fokker F-16A block 15Y OCU. Afgeschreven na ongeval Hengelo door motorstoring take-off. Vloog alleen bij 315 sq. |
J-055 | 86-0055 | 6D-138 | 02-08-1988 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; ook demo 2005-2006 en 2008. ISAF 2013; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
|
J-056 | 86-0056 | 6D-139 | 13-10-1988 | 19-04-1989 | Fokker F-16A block 15AA OCU. Vloog 135 sq, na ongeval bij Javinque (B) afgevoerd ? |
J-057 | 86-0057 | 6D-140 | 14-10-1988 | feb 2018 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007; uit dienst en in opslag Volkel; verkocht naar Jordanie |
J-058 | 86-0058 | 6D-141 | 29-11-1988 | april 2011 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht Chili FACH grupo 7 |
J-059 | 86-0059 | 6D-142 | 06-02-1989 | 22-12-1999 | Fokker F-16A block 15AA OU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; afgeschreven 22 dec 1989 na Cherokee mid-air collision bij Hoeven. Was eerste MLU crash. |
J-060 | 86-0060 | 6D-143 | 22-02-1989 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Demonstratiekist 1990. Demo 1999 Leeuwarden? ; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-061 | 86-0061 | 6D-144 | 16-03-1989 | feb 2021? | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; later instructiekist |
J-062 | 86-0062 | 6D-145 | 30-03-1989 | Fokker F-16A block 15AA OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2012; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; een van de laatste KLu kisten bij afscheid 27-09-2024 | |
J-063 | 86-0063 | 6D-146 | 30-05-1989 | 18-11-2022 | Fokker F-16A block 15AC OCU; 1992 Jubileumbeschildering 40 jaar 315 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; vlieger Tankink schoot 24-3-1999 een Servische MiG-29 neer ; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
J-135 | 85-0135 | 6D-125 | 30-06-1987 | oct 2020? | Fokker F-16A block 15X ; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011 en 2012. |
J-136 | 85-0136 | 6D-126 | 31-07-1987 | Fokker F-16A block 15X; In 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-137 | 85-0137 | 6D-127 | 03-09-1987 | mei 2007 | Fokker F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; verkocht naar Chili (FACH Grupo 8 / 726) |
J-138 | 85-0138 | 6D-128 | 29-09-1987 | nov 2010 | Fokker F-16A block 15X; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; verkocht Chili FACH |
J-139 | 85-0139 | 6D-129 | 27-10-1987 | mei 2007 | Fokker F-16A block 15X; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; 19-09-1996 gebotst met Sea Harrier bij Portland maar hersteld; Verkocht naar Chili (FACH 731) |
J-140 | 85-0140 | 6D-130 | 24-12-1987 | 21-05-1998 | Fokker F16A Block 15Z. Afgeschreven Goose Bay, resterende delen naar opslag MLM / TNO cockpit; |
J-141 | 85-0141 | 6D-131 | 04-01-1988 | dec 2005 | Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (730) |
J-142 | 85-0142 | 6D-132 | 15-02-1988 | apr 2020 | Fokker F-16A block 15Y OCU; 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. |
J-143 | 85-0143 | 6D-133 | 01-03-1988 | juni 2007 | Fokker F-16A block 15Y OCU; In 1993 Jubileumbeschildering 40 jaar 316 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (725) |
J-144 | 85-0144 | 6D-134 | 07-04-1988 | apr 2022 | Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2012. |
J-145 | 85-0145 | 6D-135 | 26-04-1988 | feb 2018? | Fokker F-16A block 15Y OCU; 1992 Jubileumbeschildering 40 jaar 314 squadron. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; 2011 USA 148FS; uit dienst en in opslag Volkel; verkocht Jordanie |
J-146 | 85-0146 | 6D-136 | 20-05-1988 | Fokker F-16A block 15Y OCU; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM/ block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-192 | 83-1192 | 6D- 99 | 24-07-1985 | nov 2010 | Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Verkocht naar Chili (752) |
J-193 | 83-1193 | 6D-100 | 26-08-1985 | feb 2018? | Fokker F-16A block 15T; Demonstratiekist 1993. Vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 ML; Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "246" |
J-194 | 83-1194 | 6D-101 | 01-10-1985 | sept 2006 | Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; verkocht naar Chili (722) |
J-195 | 83-1195 | 6D-102 | 06-11-1985 | 10-02-1993 | Fokker F-16A block 15T. Afgeschreven na ongeval bij Geffen. |
J-196 | 83-1196 | 6D-103 | 31-10-1985 | aug 2018? | Fokker F-16A block 15T; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Tigermeet 2012. Nog operationeel april 2016 en werd daarna instructiekist; |
J-197 | 83-1197 | 6D-104 | 29-11-1985 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-198 | 83-1198 | 6D-105 | 17-01-1986 | nov 2010 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; Buiklanding 27-2-2007 maar hersteld. Verkocht Chili (753) |
J-199 | 83-1199 | 6D-106 | 17-02-1986 | feb 2018? | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2007 en 2009. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "247" |
J-200 | 83-1200 | 6D-107 | 27-03-1986 | 28-02-1991 | Fokker F-16A block 15U. Afgeschreven na ongeval bij Texel. |
J-201 | 83-1201 | 6D-108 | 02-04-1986 | Fokker -16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-202 | 83-1202 | 6D-109 | 29-05-1986 | 2016? | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ISAF 2011. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet meer voor verkoop. Zomer 2021 nog in opslag Volkel. |
J-203 | 83-1203 | 6D-110 | 29-05-1986 | aug 2011 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. Verkocht Chili (745) |
J-204 | 83-1204 | 6D-111 | 17-06-1986 | april 2011 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; Verkocht Chili (754) |
J-205 | 83-1205 | 6D-112 | 23-06-1986 | mei 2007 | Fokker F-16A block 15U; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; Verkocht naar Chili (729) |
J-206 | 83-1206 | 6D-113 | 24-07-1986 | 15-06-2001 | Fokker F-16A block 15U; 1992 Jubileumbeschilderng 40 jaar 314 squadron 1992. vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; afgeschreven na problemen bij Terschelling. |
J-207 | 83-1207 | 6D-114 | 22-08-1986 | nov 2010 | Fokker F-16A block 15W; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM / block 20 MLU. ; verkocht Chili (755) |
J-212 | 78-0212 | 6D-001 | 08-06-1979 | 20-11-1997 | Fokker F-16A block 1; Eerste afgeleverde Fokker licentie kist. Afgeschreven en gesloopt |
J-213 | 78-0213 | 6D-002 | 06-08-1979 | 20-03-1998 | Fokker F-16A block 1; Demonstratietoestel 1991. Afgeschreven. Opgesteld KMA (Ned.Defensie Academie) Breda |
J-214 | 78-0214 | 6D-003 | 05-09-1979 | 08-01-1998 | Fokker F-16A block 1; Afgeschreven. |
J-215 | 78-0215 | 6D-004 | 02-11-1979 | 02-02-1999 | Fokker F-16A Block 1; 1993 Jubileumbeschildering 50 jaar 322 squadron. Afgeschreven; Naar MLM , nu NMM Soesterberg |
J-216 | 78-0216 | 6D-005 | 29-02-1980 | 10-03-1980 | Fokker F-16A block 1; ook gebruikt als F-16 testvliegtuig o.a voor de Orpheuspod circa 1981; Afgeschreven. |
J-217 | 78-0217 | 6D-006 | 21-12-1979 | 17-07-1981 | Fokker F-16A block 1; Afgeschreven na ongeval runway barrier Leeuwarden. |
J-218 | 78-0218 | 6D-007 | 20-03-1980 | 24-05-1998 | Fokker F-16A block 1; demo 1994. Afgeschreven.; delen naar TNO Rijswijk |
J-219 | 78-0219 | 6D-008 | 31-03-1980 | 27-04-1995 | Fokker F-16A block 1; Afgeschreven., voor instructie gebruikt Leeuwarden |
J-220 | 78-0220 | 6D-009 | 31-03-1980 | 2000 ? | Fokker F-16A Block 1; cockpit TNO Soesterberg. |
J-221 | 78-0221 | 6D-010 | 01-05-1980 | 27-04-1995 | Fokker F-16A block 1; Afgeschreven. naar opslag MLM |
J-222 | 78-0222 | 6D-011 | 19-05-1980 | 11-05-1995 | F-16A block 1; Afgeschreven en nog in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop. |
J-223 | 78-0223 | 6D-012 | 02-07-1980 | 01-01-1996 | F-16A block 1; Afgeschreven en gesloopt Leeuwarden. |
J-224 | 78-0224 | 6D-013 | 30-06-1980 | 26-04-1983 | F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval Hoogeveen met de J-227. |
J-225 | 78-0225 | 6D-014 | 14-07-1980 | 21-03-1983 | F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval. |
J-226 | 78-0226 | 6D-015 | 01-07-1980 | 19-02-1999 | F-16A block 5; Demonstratietoestel Leeuwarden 1991. Afgeschreven.; deel bewaard Woensdrecht; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg. |
J-227 | 78-0227 | 6D-016 | 04-08-1980 | 26-04-1983 | F-16A block 5; 323 en later 322 sq. Afgeschreven na ongeval Hoogeveen met de J-224. |
J-228 | 78-0228 | 6D-017 | 22-08-1980 | 11-09-1997 | F-16A block 5; Afgeschreven. bewaard Leeuwarden |
J-229 | 78-0229 | 6D-018 | 22-08-1980 | 28-04-1995 | F-16A block 5; Afgeschreven en nog in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop. |
J-230 | 78-0230 | 6D-019 | 16-10-1980 | 2001 ? | F-16A block 5; Afgeschreven.; naar opslag MLM; later Gilze Rijen; verkocht in delen naar USA eind 2014; bewaard Wright Patterson USA; |
J-231 | 78-0231 | 6D-020 | 11-12-1980 | 2005 ? | F-16A block 5; Demonstratietoestel Leeuwarden 1991. Afgeschreven. |
J-232 | 78-0232 | 6D-021 | 19-11-1980 | 2005 ? | F-16A Block 5; ook gestaan in VTOC Fokker in Aalsmeer; naar KLu opslag Woensdrecht; instructiekist |
J-233 | 78-0233 | 6D-022 | 19-11-1980 | 20-10-1981 | F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval. |
J-234 | 78-0234 | 6D-023 | 13-01-1981 | 01-02-1996 | F-16A block 5; Afgeschreven. Voorjaar 2002 speciale beschildering 50 Jr 315sq. bewaard op Twenthe; in 2013 naar Deltion college Zwolle; |
J-235 | 78-0235 | 6D-024 | 18-03-1981 | 2007 ? | F-16A block 5; Afgeschreven. naar opslag MLM; nu sleutelkist Eindhoven |
J-236 | 78-0236 | 6D-025 | 13-03-1981 | 2005 ? | F-16A Block 5. 1998 'Day/Night'schema in verband met 85 jaar KLu; bewaard ROC Hoofddorp. |
J-237 | 78-0237 | 6D-026 | 06-04-1981 | 03-06-1981 | F-16A block 5; Afgeschreven na ongeval. |
J-238 | 78-0238 | 6D-027 | 04-05-1981 | 18-12-1992 | F-16A block 10; Afgeschreven. Tentoonstelling Aviodome, daarna naar LETS. nu bewaard op Eindhoven |
J-239 | 78-0239 | 6D-028 | 22-05-1981 | ? | F-16A block 10; Afgeschreven en gesloopt voor onderdelen. |
J-240 | 78-0240 | 6D-029 | 04-05-1981 | 2008 ? | F-16A block 10; Afgeschreven. Naar KMSL als vervanging voor J-015; poortwachter Volkel |
J-241 | 78-0241 | 6D-030 | 25-05-1981 | 2019 ? | F-16A Block 10 (later fake regi J-315 in ROC) |
J-242 | 78-0242 | 6D-031 | 22-06-1981 | 01-11-1995 | F-16A Block 10. Afgeschreven en naar Kjevik Noorwegen voor school |
J-243 | 78-0243 | 6D-032 | 15-07-1981 | 2018 ? | F-16A Block 10; naar opslag MLM |
J-244 | 78-0244 | 6D-033 | 17-06-1981 | 17-11-1986 | F-16A Block 10. Afgeschreven na ongeval. |
J-245 | 78-0245 | 6D-034 | 01-09-1981 | 27-04-1995 | F-16A Block 10. Afgeschreven ; poortwachter Ramstein AFB |
J-246 | 78-0246 | 6D-035 | 10-09-1981 | 01-01-1996 | F-16A Block 10. Afgeschreven. Naar KMSL, bewaard Woensdrecht; later exhibit o.a Leeuwarden. |
J-247 | 78-0247 | 6D-036 | 02-10-1981 | 28-04-1995 | F-16A Block 10. Afgeschreven; bewaard op Twenthe |
J-248 | 78-0248 | 6D-037 | 08-10-1981 | nov 2004 | F-16A Block 10. "50 jaar 323". Afgeschreven, wordt gebruikt in stands op open dagen |
J-249 | 78-0249 | 6D-038 | 06-10-1981 | 2004 | F-16A Block 10; bruikleen ROC Leeuwenborgh te Beek airport, instructriekist |
J-250 | 78-0250 | 6D-039 | 12-10-1981 | 2017 ? | F-16A Block 10. Afgeschreven. Naar KMSL, bewaard Woensdrecht, instructiekist |
J-251 | 78-0251 | 6D-040 | 02-11-1981 | 2012 | F-16A Block 10; verbouwd tot F-16AM; eerste met 2000 uren; in opslag; naar Jordanië |
J-252 | 78-0252 | 6D-041 | 18-01-1982 | 04-10-1983 | F-16A Block 10. Juni 1983 Jubileumbeschildering 40 jaar 322 squadron. Afgeschreven na ongeval. |
J-253 | 78-0253 | 6D-042 | 19-02-1982 | 2014 | F-16A Block 10. Demonstratiekist 1994. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg. |
J-254 | 78-0254 | 6D-043 | 01-02-1982 | 2014 | F-16A Block 10. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Dump Volkel, gesloopt eind 2014 Domeinen Soesterberg. |
J-255 | 78-0255 | 6D-044 | 11-02-1982 | F-16A Block 10. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; naar |
|
J-256 | 78-0256 | 6D-045 | 16-04-1982 | ???? | F-16A Block 10. Afgeschreven , naar opslag MLM Soesterberg; naar TU Delft, LR, aldaar weer uit collectie naar..? |
J-257 | 78-0257 | 6D-046 | 26-03-1982 | F-16A Block 10. 1997 Jubileumbeschilderin 45 jaar 315 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM ; naar Jordanië | |
J-258 | 78-0258 | 6D-047 | 01-06-1982 | 10-05-1990 | F-15A Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-358 | 84-1358 | 6D-115 | 05-09-1986 | 10-05-1990 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-359 | 84-1359 | 6D-116 | 03-11-1986 | 23-09-1992 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Franeker |
J-360 | 84-1360 | 6D-117 | 04-11-1986 | ? | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval??? / verkocht naar Chili (723). |
J-361 | 84-1361 | 6D-118 | 02-12-1986 | 23-09-1999 | F-16A Block 15. Afgeschreven en gesloopt 2001 |
J-362 | 84-1362 | 6D-119 | 23-12-1986 | dec 2019 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM |
J-363 | 84-1363 | 6D-120 | 02-02-1987 | 20-07-2006 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; Afgeschreven na ongeval Vliehors |
J-364 | 84-1364 | 6D-121 | 02-02-1987 | 31-08-2006 | F-16A Block 15. Demonstratiekist 1997 Leeuwarden; Afgeschreven na ongeval Afghanistan tijdens TFU missie. |
J-365 | 84-1365 | 6D-122 | 30-3-1987 | ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili |
J-366 | 84-1366 | 6D-123 | 29-4-1987 | zomer 2022 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA ??; |
J-367 | 84-1367 | 6D-124 | 01-06-1987 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-508 | 87-0508 | 6D-147 | 30-07-1989 | F-16A Block 15; Demonstratiekist 1996. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
|
J-509 | 87-0509 | 6D-148 | 02-08-1989 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
|
J-510 | 87-0510 | 6D-149 | 04-09-1989 | 2018 ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Jordanie als "250"; |
J-511 | 87-0511 | 6D-150 | 26-09-1989 | 13-04-2021 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM |
J-512 | 87-0512 | 6D-151 | 10-11-1989 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; een van de laatste KLu kisten bij afscheid 27-09-2024 |
|
J-513 | 87-0513 | 6D-152 | 30-01-1990 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016. |
|
J-514 | 87-0514 | 6D-153 | 02-03-1990 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
|
J-515 | 87-0515 | 6D-154 | 03-04-1990 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; een van de laatste KLu kisten bij afscheid 27-09-2024 |
|
J-516 | 87-0516 | 6D-155 | 01-05-1990 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-616 | 80-3616 | 6D-048 | 14-05-1982 | 2020 ? | F-16A Block 15. 1991 Jubileumbeschildering 40 jaar 311 squadron; opslag Volkel |
J-617 | 80-3617 | 6D-049 | 14-06-1982 | ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "741" |
J-618 | 80-3618 | 6D-050 | 20-07-1982 | 26-0-1992 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Goose bay |
J-619 | 80-3619 | 6D-051 | 20-07-1982 | juni 2007 | F-16A Block 15. In 1991 Jubileumbeschildering 40 jaar 311 squadron; verkocht naar Chili als 728 |
J-620 | 80-3620 | 6D-052 | 19-07-1982 | ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als " |
J-621 | 80-3621 | 6D-053 | 31-08-1982 | 03-06-1985 | F-16A Block 15. Afgeschreven |
J-622 | 80-3622 | 6D-054 | 01-10-1982 | juni 2007 | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (727) |
J-623 | 80-3623 | 6D-055 | 25-10-1982 | ? | F-16A Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016. |
J-624 | 80-3624 | 6D-056 | 06-12-1982 | 2021 | F-16A Block 15; Demonstratiekist 1993. Vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist naar Belgie |
J-625 | 80-3625 | 6D-057 | 02-12-1982 | 04-06-1988 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Goose Bay |
J-626 | 80-3626 | 6D-058 | 20-12-1982 | 13-06-1986 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-627 | 80-3627 | 6D-059 | 18-02-1983 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "743" |
J-628 | 80-3628 | 6D-060 | 01-03-1983 | 2021 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; later instructiekist |
J-629 | 80-3629 | 6D-061 | 01-03-1983 | 15-04-1986 | F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval. Staartsectie naar TU Delft. |
J-630 | 80-3630 | 6D-062 | 05-04-1983 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016; verkocht Draken International USA. |
|
J-631 | 80-3631 | 6D-063 | 05-04-1983 | aug 2020 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM |
J-632 | 80-3632 | 6D-064 | 02-05-1983 | maart 2022 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM |
J-633 | 80-3633 | 6D-065 | 30-06-1983 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (721) |
J-634 | 80-3634 | 6D-066 | 30-06-1983 | 28-05-1984 | F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-635 | 80-3635 | 6D-067 | 30-06-1983 | juni 2019 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped |
J-636 | 80-3636 | 6D-068 | 21-07-1983 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "744" |
J-637 | 80-3637 | 6D-069 | 09-08-1983 | 2018 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; beschadigd 4-11-2004; verkocht Jordanie als "239" |
J-638 | 80-3638 | 6D-070 | 01-09-1983 | 2018 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Jordanie als "240" |
J-639 | 80-3639 | 6D-071 | 01-09-1983 | 11-02-1988 | F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-640 | 80-3640 | 6D-072 | 16-09-1983 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; beschadigd 2013; Chili ?? |
J-641 | 80-3641 | 6D-073 | 03-10-1983 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; een van de laatste KLu kisten bij afscheid 27-09-2024 | |
J-642 | 80-3642 | 6D-074 | 20-01-1984 | 2019 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Nog operationeel april 2016. |
J-643 | 80-3643 | 6D-075 | 16-03-1984 | mei 2019 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped |
J-644 | 80-3644 | 6D-076 | 13-04-1984 | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-645 | 80-3645 | 6D-077 | 13-04-1984 | 09-08-1993 | F-16A(R) Block 15. Afgeschreven na ongeval.; delen naar TNO Rijswijk |
J-646 | 80-3646 | 6D-078 | 04-06-1984 | F-16A(R) Block 15; ook gebruikt circa 1984 als testvliegtuig waarbij boordkanon plaats maakte voor meet apparatuur; daarna weer omgebouwd tot operationeel toestel; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; |
|
J-647 | 80-3647 | 6D-079 | 04-07-1984 | 2019 ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist |
J-648 | 80-3648 | 6D-080 | 20-07-1984 | ? | F-16A(R) Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili als "746" |
J-710 | 87-0710 | 6D-156 | 22-05-1990 | 21-11-1990 | F-16a Block 15. Afgeschreven na ongeval; zie ook J-883. |
J-864 | 81-0864 | 6D-081 | 16-07-1984 | ? | F-16A block 15; 1988 Demonstratiebeschildering i.v.m. 75 jaar KLu. Medio 1991 jubileum beschildering 40 jaar 312 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM (ook als F-16A(R) ?; verkocht Chili |
J-865 | 81-0865 | 6D-082 | 30-07-1984 | 03-06-1985 | F-16A-15-CF, Block 15. Afgeschreven na ongeval. |
J-866 | 81-0866 | 6D-083 | 16-08-1984 | 2020 ? | F-16A(R) block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; op KMA Breda |
J-867 | 81-0867 | 6D-084 | 28-08-1984 | ? | F-16A(R) block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili |
J-868 | 81-0868 | 6D-085 | 01-10-1984 | ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Was in april 2002 voorzien van specifieke Maxima-maskings. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016. |
J-869 | 81-0869 | 6D-086 | 31-10-1984 | ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (749) |
J-870 | 81-0870 | 6D-087 | 22-11-1984 | 2018 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (242). |
J-871 | 81-0871 | 6D-088 | 06-12-1984 | 2021 | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Draken International USA. |
J-872 | 81-0872 | 6D-089 | 18-12-1984 | 2018 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (243) |
J-873 | 81-0873 | 6D-090 | 25-01-1985 | 2018 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (244) |
J-874 | 81-0874 | 6D-091 | 13-02-1985 | ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (750) |
J-875 | 81-0875 | 6D-092 | 25-02-1985 | ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht Chili (751) |
J-876 | 81-0876 | 6D-093 | 01-04-1985 | 2018 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie (245) |
J-877 | 81-0877 | 6D-094 | 19-04-1985 | 2010 ? | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; instructiekist |
J-878 | 81-0878 | 6D-095 | 26-04-1985 | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; verkocht naar Chili (724) | |
J-879 | 81-0879 | 6D-096 | 30-05-1985 | zomer 2022 | F-16A block 15; 1996 Jubileumbeschildering 45 jaar 312 squadron. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM ; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-880 | 81-0880 | 6D-097 | 14-06-1985 | 21-05-1991 | F-16A Block 15. Afgeschreven na ongeval Sardinie, rest naar Den Dolder |
J-881 | 81-0881 | 6D-098 | 26-06-1985 | feb 2021 | F-16A block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16AM; scrapped |
Bronnen, zie hieronder...
Opmerkingen:
AM betekent A omgebouwd to MLU standard; MB is een B omgebouwd to MLU standard.
J-315 en J-001 hebben nooit bestaan (waren fake regi's voor resp J-241 en J-004)
.
.
Registratiegegevens General Dynamics F-16B (tweezitter):
|
|||||
Registratie | Constructie-nummer | US-Fiscal Year-nr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen (BM = MLU update) |
J-064 | 86-0064 | 6E-033 | 05-07-1988 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; beschadigd 18-5-2006; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-065 | 86-0065 | 6E-034 | 21-12-1988 | sep 2020 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; USA; Volkel, scrapped |
J-066 | 87-0066 | 6E-035 | 23-06-1989 | 31-03-2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; in gebruik vanaf circa 2001 voor testvliegtuig met bijnaam "Orange Jumper". Mid 2008 al MLU M5 configuratie; nu in opslag depot NMM |
J-067 | 87-0067 | 6E-036 | 08-12-1989 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-068 | 87-0068 | 6E-037 | 08-12-1989 | 20-09-2006 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16BM Afgeschreven crash Volkel |
J-208 | 83-1208 | 6E-027 | 24-07-1985 | 2018 ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; USA; wordt verkocht en in opslag Volkel gezien april 2016; verkocht Jordanie als "237" |
J-209 | 83-1209 | 6E-028 | 26-09-1985 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-210 | 83-1210 | 6E-029 | 31-01-1986 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; ook demo schema met hoefijzers en sneeuw; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-211 | 83-1211 | 6E-030 | 01-05-1986 | juni 2007 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd naar F-16AM; verkocht naar Chili (738) |
J-259 | 78-0259 | 6E-001 | 07-06-1979 | 29-06-1999 | Eerste afgeleverde F-16. F-16B Block 1. 1989 speciale beschildering ter gelegenheid van 10 jaar F-16 in Nederland. Afgeschreven en naar LETS.; Nu KMS bewaard Woensdrecht |
J-260 | 78-0260 | 6E-002 | 10-10-1979 | 21-12-1993 | F-16B-01-CF, Block 1. Afgeschreven na ongeval.; bewaard Woensdrecht |
J-261 | 78-0261 | 6E-003 | 29-02-1980 | april 2004 | F-16B Block 1; naar opslag MLM ? |
J-262 | 78-0262 | 6E-004 | 18-01-1980 | 18-03-1998 | F-16B Block 1; Afgeschreven |
J-263 | 78-0263 | 6E-005 | 04-02-1980 | 01-01-1995 | F-16B Block 1; Afgeschreven, naar opslag MLM; naar nieuwe NMM Soesterberg. |
J-264 | 78-0264 | 6E-006 | 04-08-1980 | april 2004 | F-16B Block 1, nu naar opslag NMM ? |
J-265 | 78-0265 | 6E-007 | 16-01-1981 | april 2004 | F-16B Block 5. '313 NATO Tiger' ; nu naar opslag NMM ? |
J-266 | 78-0266 | 6E-008 | 18-03-1981 | sept 2004 | F-16B block 5, naar opslag MLM; exhibit Leeuwarden |
J-267 | 78-0267 | 6E-009 | 19-05-1981 | 2008? | F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009 |
J-268 | 78-0268 | 6E-010 | 01-09-1981 | april 2004 | F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar opslag MLM en nu in opslag Volkel gezien april 2016 maar niet voor verkoop. |
J-269 | 78-0269 | 6E-011 | 18-11-1981 | okt 2005 | F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009 |
J-270 | 78-0270 | 6E-012 | 12-02-1982 | jan 2006 | F-16B Block 10; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Jordanië april 2009 |
J-271 | 78-0271 | 6E-013 | 13-03-1982 | 11-12-1984 | F-16B Block 10; Afgeschreven |
J-368 | 84-1368 | 6E-031 | 06-10-1986 | F-16B Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; nog actief zomer 2022 no.312 squadron; | |
J-369 | 84-1369 | 6E-322 | 04-03-1987 | zomer 2022 | F-16B Block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; USA; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-649 | 80-3649 | 6E-014 | 25-08-1982 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili als "737" |
J-650 | 80-3650 | 6E-015 | 12-11-1982 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995. Als eerste verbouwd tot F-16BM; ; naar Jordanië als "133" |
J-651 | 80-3651 | 6E-016 | 31-01-1983 | april 2005 | Ook als F-16B(R) recce; naar opslag MLM |
J-652 | 80-3652 | 6E-017 | 29-04-1983 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (734) |
J-653 | 80-3653 | 6E-018 | 26-05-1983 | 2008 ? | F-16B block 15; gebruikt circa 1984 als software testvliegtuig op Volkel; ook later voor testen nacht operaties apparatuur welke later in de MLU update zouden komen; in 2000 verbouwd tot standaard MLU F-16BM; naar Jordanië |
J-654 | 80-3654 | 6E-019 | 25-07-1983 | 2008 ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Jordanië april 2009 |
J-655 | 80-3655 | 6E-020 | 31-10-1983 | juni 2007 | F-16B block 15; Ook als F-16B(R) recce. vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; naar Chili (735) |
J-656 | 80-3656 | 6E-021 | 21-02-1984 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Chili (733) |
J-657 | 80-3657 | 6E-022 | 16-03-1984 | ? | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; verkocht naar Chili (736) |
J-882 | 81-0882 | 6E-023 | 27-07-1984 | zomer 2022 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM; april 2016 USA; ook tijd op Volkel no.312 squadron; zomer 2022 uit dienst en verkocht naar Draken International USA; |
J-883 | 81-0883 | 6E-024 | n.v.t | n.v.t | F-16B, nooit geleverd aan de KLu, ging naar Egypte als "9207". (Klu kreeg J-710 in de plaats) |
J-884 | 81-0884 | 6E-025 | 22-01-1985 | 2018 ? |
F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM. Uit dienst en in opslag Volkel gezien april 2016 ; verkocht Jordanie (236) |
J-885 | 81-0885 | 6E-026 | 26-04-1985 | sept 2005 | F-16B block 15; vanaf medio 1995 verbouwd tot F-16BM block 15; verkocht naar Chili (732) |
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] Scramble web, [O3] NIMH.web , [W16] F-16.net
Opmerkingen:
AM betekent A omgebouwd to MLU standard; BM is een B omgebouwd to MLU standard.
De "J-013" kreeg 1995 heel kort een fake regi "J-323".
KLu F-16's in de Verenigde Staten gestationeerd voor de opleiding zijn vaak voorzien van basis staartcodes zoals "AZ".
Sommige F-16's doorverkocht (via Lockheed in Amerikaans "peace" programma ) aan Chili en Jordanië.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)