Fabriek Gloster
Vliegtuig Meteor
Type-aanduiding mk. 4 / 7/ 8
Cat 3  --  totaal 266 + stuks
 

gloster-meteor-profile 

Informatie:

Een van de eerste straaljagers, ontwikkeling gestart in 1941 als de geheime E28/39 in Engeland bij Gloster met de voor die tijd nieuwe "jet straal" motor, met als startpunt de Whittle W-1 motor. De latere specificatie F.9/40 voor een jager van geheel metaal. De W-2 motoren of  "Halford H1" motoren kwamen in de eerste Meteors. De moteren zaten in twee motorgondels gebouwd in en om de vleugel wat problemen natuurlijk geeft bij een motorstoring om de kist onder controle te houden. De eerste vlucht in juni 1943 was met een "Welland" motor met 765 kg stuwdruk, ook van Whittle. De eerste Meteor versie was de F.mk.1 met vier Hispano 20 mm kanonnen aan de beide zijkanten in de neus sectie.

De vervolg F.mk.3 had een betere Rolls Royce Derwent 1 motor met zo'n 900 kg stuwdruk. Wel werd ook nog voor een kleine series de Welland 1 motor gebruikt. Het windscherm en kap werd ook anders. Aan het eind van de oorlog vlogen al enige squadrons bij de RAF en Meteors werden o.a ingezet tegen de Duitse V-1 raketten, ze waren nog te geheim om boven Europa te vliegen vond men. Pas april 1945 gingen de eerste RAF Meteors mk.3 naar Europa o.a Gilze-Rijen waar de RAF een detachement plaatste. ( De laatste serie mk.3's kregen een langere motorgondel die voor de mk.4 zou worden toegepast die toen in ontwikkeling was).

Na de oorlog kwam de Meteor F.mk.4, welke vloog mei 1945 en in productie ging in 1946. Al snel was beschikbaar de Derwent 5 motor met meer stuwkracht en dat betekende een hogere snelheid en veel meer weerstand. De motorgondel langer maken voor- en achter- de vleugel bleek een goede oplossing ( "long chord / narrow intake").  Na een ongeluk werd besloten de vleugel spanwijdte iets kleiner te maken en werden wat aanpassingen gedaan aan de besturing en trimvlakken. En al had de piloot nu een cockpit onder luchtdruk, er zat nog geen schietstoel in. De laatste mk.4 werd in 1950 afgeleverd.

Er was sterke behoefte aan een Meteor trainer. Er gebeurden veel ongelukken en dat kwam natuurlijk ook door onervarenheid met de straalmotor, vooral bij motorstoring. Maar de T.mk.7 tweezits trainer vloog pas in 1948 en had een langere romp en natuurlijk een trainer cockpit met dubbele besturing. De lange cockpitkap had nogal wat frames en scharnierde naar rechts. Productie kisten kregen de Derwent 8 motor.

Ondertussen werd gewerkt aan verbeteringen en andere versies en de F.mk.8 werd de bekendste Meteor versie als "jager". De F.mk.8 had  een langere 30 inch romp dan de mk.4 met ook een andere cockpit sectie en een grotere staart. Ook kreeg de F.mk.8 een eerste Martin Baker schietstoel en een betere cockpitkap met meer zicht. Deze versie was vanaf 1950 beschikbaar. In eerste instantie met de Derwent motor (7 of 8?) met lange gondel en kleine inlaat. Daarna was er een modificatie met een ietwat kortere gondel voor de vleugel met 11 cm grotere inlaat waardoor de weerstand kleiner werd met meer stuwdruk. Later werden ook de kanon cartridge uitwerp fairings gemonteerd aan de romp zijkanten. Ook werd de latere cockpit kap een geheel transparante kap.

Tijdens de Koreaanse oorlog bleek de Meteor F.mk.8 geen partij te zijn voor de MiG-15 die veel manoevreerbaarder was.

 

Gegevens Meteor F.mk. 4 "onderscheppingsjager"
Lengte: 12,50 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2 x Rolls Royce Derwent 5 motoren
Snelheid: maximaal 940 km/u
Vliegbereik: 1.500 km
Plafond: 13.550 m
Max gewicht: 8482 kg met tanks
Bewapening: 4 x Hispano 20 mm kanonnen

Meteor T.mk.7 (tweezits trainer)
Lengte: 13,25 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2x RR Derwent 7 en later Derwent 8 van 1585 kg stuwdruk
Max snelheid circa 950 km/u
Bewapening: geen

Meteor F.mk.8:
Lengte: 13,26 m
Spanwijdte: 11,30 m
Hoogte: 3,96 m
2x RR Derwent 7 (?) danwel Derwent 8 van 1585 kg stuwdruk
Max snelheid circa 956 km/u
Leeggewicht: 4820 kg
Startgewicht: 7122 kg
Bewapening: 4x Hispano mk.5  20 mm kanonnen

Er werden begin jaren vijftig ook "NF" versies ontwikkeld als tweepersoons nachtjager en met een radar in een langere neus. (deze waren echter niet in Nederland in gebruik).


Literatuur:
Modelbouw in Plastic, (Ned F.4 special)
 
1974-4
 
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, (F.8)
 
1984-3 , 2001-1
 
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, (Special Ned)
 
1983-4
 
IPMS Nederland;
Modelbouw in Plastic
 
1972-3
 
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, (MLD, tek trainer)
 
1985-3
 
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP
demoteam
1997-4
W.Jonker
 
Modelbouw in Plastic, MIP
F.mk.8 1/48
2008-2
R. van Oosterzee
IPMS Nederland
Alle Paarden van Apollo (4 delig!)
het standaardwerk over alle Meteors bij KLu/LSK
Aart van Wijk
Geromij uitgeverij
Meteor
N. Geldhof en Coenen
St.Vrienden MLM, 1991/1992
KLu vliegtuigen
 
 
W. Schoenmaker en T. Postma
De Alk, 1987
Gloster Meteor
datafile no.8
Modellers datafile
Garuana, Franks
SAM publications, 2004
Gloster Meteor in action
in action no.152
 
 
Squadron signal publ.
Gloster Meteor in Nederland en Belgie
AviaHobby maart 1980
Hans Loeber
IPMS / Avia
Meteor F.mk 8 (KLu/LSK)
special boekje 35 pagina's
2015
Nico Geldhof
Dutch Profile 21
Excercise Cuppola
o.a. Meteors tijdens oefening Twenthe 1950
2012
Luuk Boerman
Dutch Profile 17

.

Websites:

FOTO GALERIJ:

  • gloster-meteor-8-mdv-archive
  • gloster-meteor-mdv-a2
  • gloster-meteor-mdv-ar4
  • gloster-meteor-mdv-archive
  • gloster-meteor-mdv-fl
  • gloster-meteor-mdv5
  • gloster-meteor-mdv6
  • gloster-meteor-mk4-lvk-5-goth-auth
  • gloster-meteor-mk4-lvk-6-goth-auth
  • gloster-meteor-mk8-lvk-1-pieters-auth
  • gloster-meteor-mk8-lvk-2-pieters-auth
  • gloster-meteor-mk8-lvk-3
  • gloster-meteor-mk8-mindef-arc
  • gloster-meteor-mk8-mindef1
  • gloster-meteor-model-32
  • gloster-meteor-profile
  • gloster-meteor8-mdv-fl
  • gloster-meteorruit-wj-author
  • gloster-meteort7-mdv-ar
  • meteor-fb-1

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 3.  KLu 

varianten :
mk.4: 61 stuks LsK/KLu ; kenmerken I.21-I.81 ;
mk.T7: 45 stuks ; kenmerken I.1-I.20, I.301-I.325 , trainers
mk.8: 160 stuks ; kenmerken I.90-I.94 (Gloster), en I.101-I.255 (Fokker productie 155 stuks)

De Meteor F.mk.4 was de eerste straaljager van de toenmalige LuchtStrijdKrachten (wat 18 maart 1953 officieel de "Koninklijke Luchtmacht" werd) bestelde en de eerste toestellen arriveerden in juni 1947. De eerste 34 Meteors van het type mk.4 werden 1948 geleverd en deze eerste generatie toestellen had nog geen schietstoel. De eerste Meteors gingen naar No.1 jachtvliegtuig squadron op Twenthe (dat maart 1946 officieel werd opgericht maar november 1948  operationeel werd). (Het squadron werd later hernummerd to no.323 squadron toen de NATO werd opgericht). Ook gingen No. 1 Meteors naar Leeuwarden. Er volgden ook nog 27 Meteor F.mk.4 toestellen begin 1950.

Uiteindelijk waren no. 324, 325, 326, 327 en 328 de squadrons die met de Meteor vlogen. De bakermat van de Nederlandse Militaire Luchtvaart vliegbasis Soesterberg was weer in gebruik genomen eind augustus 1951 en no. 327 en 328 squadrons gingen er vliegen. De toestellen hadden "squadron" codes: 323 squadron / Y-9 , 324/ 3P, 325/ 4R, 326/ 9I, 327/ 7E en 328 / 8S.

Menige Meteor verongelukte maar het was dan ook de eerste straaljager van de luchtmacht. Er waren ook nog geen tweezitters voor training, er werd geïmproviseerd met een "staande" trainer extra vlieger! Vooral bij een a-symmetrische motorstoring waren er veel ongelukken. Trainen op motorstoring, dus landen met 1 motor aan, werd dan ook geoefend op Twenthe. De vliegduur zonder droptank was maar zo'n 40 minuten.

De Meteor tweezitter versie was er pas in 1948 en al snel volgden de eerste T.mk.7 voor de Klu in 1949. Er kwamen er 45 naar de KLu welke vlogen op vele velden en ook bij de Jacht Vlieg School (o.a. op Twenthe). Een aantal Meteor trainers gingen in 1958 uitgeleend aan de MLD voor training van instrument vliegen.

De opvolger van de mk.4 werd de F.mk.8 die langer was en een flinke verbetering. Zo zat er een schietstoel in en de staart werd gemodificeerd en snel herkenbaar omdat de "bumper fairing" er niet meer onder de staart zat . Deze F.mk.8 variant werd vanaf  mid 1950 in licentie door Fokker gebouwd voor Nederland en Belgie. Door Fokker, op de Papaverweg in Amsterdam-Noord en met ook onderdelen van Aviolanda in Papendrecht, werden uiteindelijk circa 300 Meteors voor de luchtmachten van Nederland en Belgie gebouwd (nog los van de extra 30 die in Gosselies werden geassembleerd). Deze opdracht was belangrijk voor Fokker en was de eerste stap naar licentiebouw en herstart na de oorlog. De eerste F.mk.8 werd oktober 1950 door Fokker formeel afgeleverd en ze vervingen vaak de eerdere mk.4 bij de KLu. De motorgondel lengte was in het begin lange variant met kleine inlaat. Later was de gondel voor de vleugel korter met een grotere inlaat en waarschijnlijk een modificatie omdat die minder weerstand dan wel grotere stuwdruk gaf. Meestal vloog de Meteor met de belly tank met brandstof. Er werd ook een proef gedaan met een bellytank met raketten maar dat was blijkbaar geen succes.

Diverse oefeningen ook in NATO verband vonden plaats zoals excercises Cupola in augustus 1950 en later Ombrelle, Cirrus, Coronet. Soms kregen de kisten dan een apart kleurtje op de neus.

Januari 1951 kreeg 324 squadron de eerste F.mk.8. Uiteindelijk gingen Meteors naar 322,323,324,326, 327, 328 squadrons en de jachtvliegschool JVS. Ze bleven in feite "dagjagers", ze waren niet echt geschikt voor vliegen bij slecht weer en de F-86 Sabre van de Amerikanen en MiG-15 van de Soviets waren beter. (Dat bleek later toen de allereerste MiG-15 in Westerse handen kwam nadat een Poolse vlieger 5 maart 1953 was gedeserteerd naar het eiland Bornholm in de Oostzee.)

Met de Meteor F.mk.8 werd ook een demoteam opgericht, "Ruiten Vier" najaar 1951 vanaf Soesterberg. Ook schijnt er kort nog een team te zijn geweest "The Jet Pipes" op Soesterberg. Het Whiskyteam werd ook opgezet in 1956 op Woensdrecht (en later gingen die met de Lockheed T-33 vliegen ook).

De laatste Meteor bij 322 squadron vloog begin 1958 bij de KLu en ze waren al geleidelijk door de Hunter opgevolgd. De Meteors werden bijna allemaal gesloopt want er was ook geen vraag naar Meteors. In 1958 werden enige T mk.7's lesvliegtuigen overgedragen aan de MLD (zie Cat. 4).


 gloster-meteor-8-mdv-archive                                                                 
mk.4. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

 

gloster-meteor-mdv-ar4                                                                             
mk.4., de cockpitkap bolt wat op. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

gloster-meteor-mdv-fl                                                                
mk.4. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

gloster meteor mk4 lvk 6 goth auth

Foto: dhr. F. Goth  via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

gloster meteor mk4 lvk 5 goth auth

mk.4 , Foto: dhr.  F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

gloster meteor mk8 lvk 2 pieters auth

Mk. 4 , Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

gloster-meteor-mdv5

Gerestaureerde Meteor F.mk.4 met zo te zien de lange motorgondel voor de vleugelvoorrand en kleine inlaat. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

meteor-fb-1

Opgeknapte tweezitter Meteor T.Mk.7. Foto / dia : Fred Bachofner (used with permission)

gloster-meteor-mdv-archive                                                                                  
T.Mk. 7 trainer voor de KLu . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

 

gloster-meteor-mdv-a2

Meteor mk.8 in camouflage schema (a)  en de geheel doorzichtige schuifkap . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

gloster-meteor8-mdv-fl                                                                             
Meteors mk.8 van het Ruiten Vier demo team met zo te zien de lange motorgondel voor de vleugelvoorrand.  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

gloster-meteorruit-wj-author                                                                
mk.8 museumkist "7E-5" , is in feite de I-189 , maar nu met het schema van Ruiten Vier demoteam. De schuifkap is bij deze kist niet helemaal doorzichtig. De motorgondel voor de vleugel is de lange versie met kleinere inlaat. Foto: Wilko Jonker  (used with permission)

gloster-meteor-mk8-mindef-arc                                                                         
Mk.8 met wat lijkt de korte motorgondel voor de vleugel met grote inlaat. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

gloster-meteor-mdv6  
Instrumenten paneel, typisch Engels voor deze periode rommelig en zwart . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

gloster meteor mk8 lvk 1 pieters auth

Feestje ? Foto: dhr.  Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

gloster meteor mk8 lvk 3

Mk. 8 . Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

gloster-meteor-mk8-mindef1

Mk.8 in camouflage met codes (7E) en staarttipkleur (rood) van 327 squadron. Foto: Collectie dhr. Uijttenboogaart via M. de Vreeze (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Meteors mk.4 :

De eerste mk.4 juni 1948 op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

mk.4 op Leeuwarden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Te zien is dat de ligger doorloopt in de inlaten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Volgooien maar! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

mk.4, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Weer een verkeerde landing, let op de afwijkende neuskleur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

mk.4, de cockpitkap lijkt behoorlijk plat aan de voorzijde. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

mk.4 met aparte zwarte onderzijde. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

mk.4 bij Fokker, de hardhouten inlaat-neusring is nog ongeschilderd lijkt het. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.Mk.4 van 324 Sqn op Leeuwarden, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tanken maar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tijdens oefening Cupola. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.4 neuswielpoot detail in onbelaste uitgeveerde toestand. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

mk.4 opschriften bij de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit mk.4 , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Erg interessante foto tijdens onderhoud op Leeuwarden. Leuk voor een diorama. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

uitbouwen motor, de vleugelligger loopt door in de gondel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

  ======================================= Trainers T.mk 7

T. mk.7 op Leeuwarden, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met open kap. Voor de motor inlaat zit beschermgaas tijdens het motor testen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tweezitters op Twenthe, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

  ===================================== F.mk 8 jagers:

Gecamoufleerde F.mk 8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De belly tank vorm is hier wat te zien van onderen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Buikschuiver, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.mk 8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In camouflage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.mk 8 aan de onderzijde. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

kist van 323 squadron? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

322 squadron F.mk 8 kist, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

327 squadron kist, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.Mk.8 Meteors van 326 Sqn in formatie, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

gecamoufleerde F.Mk.8 Meteors van 326 Sqn op Woensdrecht in 1957, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.Mk.8 Meteors van 326 Sqn, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.Mk.8 Meteor demoteam "Ruiten Vier", 327 Sqn op vliegbasis Soesterberg 1953. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"Ruiten vier" kisten, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.mk 8 van 328 squadron demoteam "jet pipes". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"Polly Grey" de mascotte van 322 Sqn bij zijn portret op de motorgondel van een Gloster F.Mk.8 Meteor., Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.mk8 cockpit, leuk voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

nog een foto. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumentpaneel, is het een F.mk 8 ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

vermoedelijk een mk.8 met ontbrekende kap. Martin Baker stoel is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Zicht op de canon bay van de F. mk 8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Blik op de cockpitkap van een F.mk 8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Rechterkant console mk.8 cockpit, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instructies onder de cockpit van een mk.8, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

bovenkant schietstoel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens Gloster Meteor F.Mk. 4:
Registratie
Constructie-nummer
Engelse Registraties
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen:
I-21
?
 
april 1948
05-03-1957
Ongeluk boven de Harskamp
I-22
 
 
april 1948
juni 1957
Buiten dienst 1957
I-23
 
 
sept 1948
juni 1957
Buiten dienst 1957
I-24
 
 
maart 1948
juni 1957
Buiten dienst 1957
I-25
 
 
juli 1948
22-05-1951
Afgeschreven botsing ongeval Stadtlohn
I-26
 
 
juli 1948
 
Buiten dienst 1957
I-27
 
 
juli 1948
 
Buiten dienst 1957, instructie kist
I-28
 
 
sept 1948
 
Buiten dienst 1957
I-29
 
 
sept 1948
15-01-1951
uit dientst, naar LTS Deelen
I-30
 
 
juli 1948
30-06-1950
Afgeschreven, restanten naar LETS Deelen
I-31
 
 
jan 1949
22-05-1951
met foutieve regi "SX-31", Afgeschreven botsing ongeval Stadtlohn
I-32
 
 
jan 1949
 
Buiten dienst 1957
I-33
 
 
jan 1949
11-01-1957
noodlanding Brussel Limette ?
I-34
 
 
jan 1949
28-02-1951
Afgeschreven na crash Druten; onderdelen LETS
I-35
 
 
jan 1949
25-03-1952
Afgeschreven na ongeluk Vlieland
I-36
 
 
1949
23-05-1952
Afgeschreven ongeluk Terschelling
I-37
 
 
1949
 
Buiten dienst 1957
I-38
 
 
1949
06-02-1950
Afgeschreven ongeval Jelsum
I-39
 
 
feb 1949
 
Buiten dienst 1957
I-40
 
 
1949
 
Buiten dienst 1957
I-41
 
 
1949
 
Buiten dienst 1957
I-42
 
 
1949
01-04-1952
Botsing Eerselo  met I-61 ??
I-43
 
 
maart 1949
14-06-1951 ???
Afgeschreven Leeuwarden ???
I-44
 
 
1949
 
Buiten dienst 1957
I-45
 
 
1949
28-06-1950
Afgeschreven ongeval Schiermonnikoog
I-46
 
 
1949
 
Buiten dienst 1957
I-47
 
 
1949
27-10-1950 ???
Afgeschreven (of ongeval 28-09-1949 Leeuwarden ??)
I-48
 
 
mei 1949
06-04-1957
gesloopt en buiten dienst 1957
I-49
 
 
juni 1949
01-03-1951
Afgeschreven, delen naar LTS
I-50
 
 
juni 1949
Buiten dienst 1957
I-51
 
 
 
  Buiten dienst 1957
I-52
 
 
 
30-11-1951
Afgeschreven ongeval Deurningen
I-53
 
 
juni 1949
 
Buiten dienst 1957
I-54
 
 
juni 1949
 
Buiten dienst 1957
I-55
 
VZ391
jan 1950
02-031951 
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval landing Leeuwarden, voor instructiedoeleinden
I-56
 
VZ393
jan 1950
08-07-1951
ex RAF ; Afgeschreven landingsongeval Twenthe
I-57
 
VZ395
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-58
 
VZ396
jan 1950
21-02-1952
ex RAF ; Afgeschreven ongeval bij Lunteren
I-59
 
VZ397
 
06-02-1951
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Leeuwarden
I-60
 
VZ387
feb 1950
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-61
 
VZ400
 
01-04-1952
ex RAF ; Afgeschreven botsing Eerselo met I-42 ??
I-62
 
VZ388
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-63
 
VZ390
feb 1950
27-02-1952
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Ypelo Wierden
I-64
 
VZ399
 
29-09-1951
ex RAF ; Afgeschreven ongeval landing Leeuwarden ?
I-65
 
VW309
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-66
 
VW286
 
18-05-1951
ex RAF ; Afgeschreven crash Twenthe
I-67
 
VZ398
 
18-05-1953
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Weerselo
I-68
 
VZ402
 
10-3-1953
ex RAF ; Afgeschreven ongeval Deurningen
I-69
 
VZ409
 
 maart 1951
ex RAF ; Bewaard; MLM , nu NMM Soesterberg
I-70
 
VZ408
mei 1950
 juni 1957
ex RAF ; Buiten dienst 1957 (Y9-15)
I-71
 
VW288
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-72
 
VW264
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-73
 
VW291
juli 1950
16-12-1953
ex RAF ; Afgeschreven na ongeluk Medemblik Ijsselmeer
I-74
 
VW310
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-75
 
VW313
 
28-02-1957
ex RAF ; Afgeschreven botsing Woensdrecht met I-78
I-76
 
VT333
juli 1950
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-77
 
VW263
 
20-02-1951
ex RAF ; ongeval 20-02-1951 Leeuwarden
I-78
 
VZ394
 
28-02-1957
ex RAF ; Afgeschreven ongeval botsing I-75
I-79
 
VW295
sept 1950
31-10-1956
ex RAF ; klein landingsongeval Woensdrecht maar niet hersteld
I-80
 
VW296
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1957
I-81
 
VW315
sept 1950
12-03-1951
ex RAF ; Afgeschreven crash Tjietjerk

.

Registratiegegevens Gloster Meteor F.Mk. 8:
Registratie
Constructie-nummer
Registratie
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
I-90
 
WF697
1951
26-10-1951 ??
ex RAF; Buiten dienst 1958, werd opgeknapt na een ongeval Benneker ??
I-91
 
WF698
1951
 
ex RAF; Buiten dienst 1958
I-92
 
WF699
1951
03-04-1954
ex RAF; Afgeschreven botsing Lauwersmeer Zoutkamp
I-93
 
WF694
1952
04-02-1957
ex RAF; Afgeschreven ongeval Marken
I-94
 
WF696
1951
jan 1958
ex RAF; "7E-1" , Buiten dienst 1958
I-101
6325
 "M-11"
1951
 
Buiten dienst 1958
I-102
6326
 "M-12"
 
 
Buiten dienst 1958
I-103
6327
 etc....
 
 
Buiten dienst 1958
I-104
6328
 
 
26-08-1955
Afgeschreven ongeval Beesd
I-105
6330
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-106
6331
 
 
09-05-1958
Afgeschreven na ongeval
I-107
6334
 
 
25-10-1951
Afgeschreven ongeval Borne
I-108
6340
 
 
20-12-1951
Afgeschreven ongeval Leeuwarden
I-109
6341
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-110
6342
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-111
6345
 
 
12-06-1951
Afgeschreven ongeval Uithuizen
I-112
6346
 
 
16-09-1952
Afgeschreven Leeuwarden na botsing I-119
I-113
6347
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-114
6353
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-115
6354
 
 
21-11-1951
Afgeschreven grond ongeval Leeuwarden
I-116
6359
 
 
07-01-1957
Afgeschreven ongeval Barneveld
I-117
6360
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-118
6365
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-119
6366
 
 
16-09-1952
Afgeschreven Leeuwarden na botsing I-112
I-120
6367
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-121
6368
 
 
24-01-1952
Afgeschreven ongeval Wijtgeest
I-122
6369
 
 
09-08-1951
Afgeschreven noodlanding Beetgumermolen
I-123
6370
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-124
6371
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-125
6372
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-126
6373
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-127
6374
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-128
6375
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-129
6376
 
 
13-03-1952
Afgeschreven ongeval Baayum
I-130
6377
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-131
6379
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-132
6380
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-133
6381
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-134
6382
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-135
6383
 
 
10-07-1952
Afgeschreven ongeval Baarn botsing met I-136
I-136
6384
 
 
10-07-1952
Afgeschreven ongeval Baarn na botsing I-135
I-137
6385
 
 
25-01-1952
Afgeschreven landingsongeval Soesterberg
I-138
6386
 
 
18-09-1952
Afgeschreven na ongeval bij Ottenburg
I-139
6387
 
 
26-03-1956
Afgeschreven ongeval wadden
I-140
6388
 
1951
 
Buiten dienst 1958
I-141
6395
 
1952
 
Buiten dienst 1958
I-142
6396
 
1951
 
Buiten dienst 1958
I-143
6397
 
1951
04-12-1952
Afgeschreven ongeval Neunen na botsing I-165
I-144
6398
 
1951
 
Buiten dienst 1958
I-145
6399
 
1951
 
Buiten dienst 1958
I-146
6400
 
1951
 
Buiten dienst 1958
I-147
6401
 
1951
 
Buiten dienst 1958; (later werd kist op Soesterberg, de I-187 van dit regi voorzien);
I-148
6402
 
1952
 
Buiten dienst 1958
I-149
6403
 
1952
juni 1952
Buiten dienst
I-150
6404
 
1952
23-05-1952
Afgeschreven ongeval bij Austerlitz - Maarn
I-151
6405
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-152
6406
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-153
6407
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-154
6408
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-155
6409
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-156
6410
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-157
6411
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-158
6412
 
 
17-02-1953
Afgeschreven ongeval Oldenzaal
I-159
6413
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-160
6414
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-161
6415
 
 
03-10-1952
Afgeschreven ongeval bij Amersfoort
I-162
6416
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-163
6417
 
 
15-06-1953
Afgeschreven ongeval Markelo
I-164
6418
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-165
6419
 
 
04-12-1952
Afgeschreven ongeval Neunen na botsing I-143
I-166
6420
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-167
6421
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-168
6422
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-169
6423
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-170
6424
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-171
6425
 
 
21-09-1956
Afgeschreven ongeval landing te Soesterberg
I-172
6426
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-173
6427
 
 
16-07-1953
Afgeschreven ongeval Bilthoven
I-174
6428
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-175
6429
 
 
03-04-1954
Afgeschreven
I-176
6430
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-177
6431
 
 
 
Bewaard
I-178
6432
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-179
6433
 
 
29-11-1957
landingsongeval ???
I-180
6434
 
 
09-11-1956
Afgeschreven landingsongeval Soesterberg
I-181
6441
 
 
27-09-1955
Afgeschreven botsing Oss - Tiel route met I-246
I-182
6442
 
1953
29-07-1955
Afgeschreven boven Ijsselmeer
I-183
6462
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-184
6463
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-185
6464
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-186
6465
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-187
6466
 
1953
 
Bewaard; (later werd ook van regi I-147 en "7E-12" voorzien); poortwachter op diverse bases, op Hoogeveen, nu Aviodrome als "3W-32".
I-188
6467
 
1952
 
Buiten dienst 1958
I-189
6468
 
1952
 
7E-5 , bewaard in MLM
I-190
6469
 
1953
 
Buiten dienst 1958
I-191
6470
 
1953
13-06-1957
Afgeschreven sleepvlucht ongeval Terschelling
I-192
6471
 
1952
 
Buiten dienst 1958
I-193
6472
 
1952
20-08-1954
Afgeschreven ongeval Tzum
I-194
6473
 
1953
 
Buiten dienst 1958
I-195
6485
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-196
6486
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-197
6487
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-198
6488
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-199
6489
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-200
6490
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-201
6491
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-202
6492
 
 
09-07-1957
ongeval Brugge (B)  botsing I-223
I-203
6493
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-204
6500
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-205
6501
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-206
6510
 
 
12-08-1954
Afgeschreven ongeval Munster (D)
I-207
6511
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-208
6512
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-209
6525
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-210
6526
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-211
6527
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-212
6540
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-213
6550
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-214
6551
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-215
6552
 
 
30-09-1957
taxi schade Leeuwarden
I-216
6553
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-217
6565
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-218
6566
 
 
17-10-1953
Afgeschreven ongeval Vliehors
I-219
6567
 
 
19-12-1953
Afgeschreven na ongeval te ???
I-220
6568
'M-254"
 
 
Buiten dienst 1958
I-221
6575
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-222
6576
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-223
6577
 
 
09-07-1957
Afgeschreven ongeval Brugge (B) na botsing I-202
I-224
6578
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-225
6579
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-226
6585
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-227
6586
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-228
6587
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-229
6588
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-230
6589
 
 
02-06-1955
Afgeschreven ongeval Diepenveen na botsing I-308
I-231
6590
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-232
6595
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-233
6596
 
 
31-08-1957
ongeval landing Leeuwarden
I-234
6597
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-235
6605
 
 
13-01-1958
Afgeschreven ongeval Rilland Bath na botsing I-254
I-236
6606
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-237
6607
 
 
09-12-1957
ongeval landing Woensdrecht
I-238
6615
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-239
6616
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-240
6617
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-241
6618
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-242
6619
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-243
6620
 
1953
 
Buiten dienst 1958
I-244
6621
 
1954
20-03-1958
ongeval bij Woensdrecht
I-245
6625
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-246
6626
 
 
27-09-1955
Afgeschreven botsing Oss - Tiel route met I-246
I-247
6627
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-248
6628
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-249
6629
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-250
6630
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-251
6631
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-252
6635
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-253
6636
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-254
6637
"M-323"
 
13-01-1958
Afgeschreven ongeval Rilland Bath botsing I-235
I-255
6638
"M-324"
1954
02-05-1956
Afgeschreven Goor ?????

Later vloog er een met Regi "3P-4" : dit was een Engelse Meteor G-METE met KLu kleuren.
..

Registratiegegevens Gloster Meteor T.Mk. 7 KLu (trainer)
Registratie
Constructie-nummer
Engelse Registratie
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
I-1
 
 
feb 1949
mei 1959
was eerst een F.mk.4; Opgebouwd uit ex G-AKPK en delen van G-AIOC; na uit dienst name in 1959 als monument bij DVM-1 te Soestduinen. (1965 gesloopt)
I-2
 
 
mei 1949
18-05-1949
Afgeschreven na crash Twenthe
I-3
 
 
juli1949
11-04-1956
ongeval Woudenberg
I-4
 
 
 
 
naar MLD in december 1958, gebruikt voor onderdelen
I-5
G-5-243
 
 
02-06-1950
Afgeschreven ongeval bij Twenthe
I-6
G-5-244
 
nov 1949
 
Buiten dienst 1959
I-7
 
 
nov 1949
16-11-1954
Afgeschreven na start ongeval Engelum
I-8
 
WA623
aug 1950
 
ex RAF ; Buiten dienst 1959 , diende ook voor brandweer oefeningen Deelen
I-9
 
WA626
 
 
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
I-10
 
WA633
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-11
 
WH165
feb 1952
 
ex RAF ; Buiten dienst 1959
I-12
 
WH203
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-13
 
WH193
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1959
I-14
 
WH196
april 1952
 
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
I-15
 
WH199
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1959
I-16
 
WH179
nov 1952
04-03-1953
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Losser
I-17
 
WH202
nov 1952
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-18
 
WL469
 
 
ex RAF ; naar MLD in 1958, gebruikt voor onderdelen
I-19
 
WH233
feb 1953
 
ex RAF ; Bewaard; gebruikt op diverse basis als museum/poortwachter oa. Woensdrecht; nu depot NMM.
I-20
 
WL482
 
02-05-1958
ex RAF ; ongeval Soesterberg
I-301
 
WH207
17-03-1954
17-03-1954
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Harderwijk
I-302
 
WH222
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1959
I-303
 
WL487
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1959
I-304
 
WG998
maart 1953
 
ex RAF ; Naar MLD maart 1959 als 21-50; later 132 (niet mee gevlogen)
I-305
 
WH125
 
 
ex RAF ; Naar MLD november 1958 als 21-51; later 133
I-306
 
WL426
 
 
ex RAF ; Naar MLD als 21-52; later 134
I-307
 
WN315
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-308
 
WH237
02-06-1955
02-06-1955
ex RAF ; Afgeschreven na ongeval Diepenveen na botsing I-230
I-309
 
WL477
juli 1953
 
ex RAF ; Naar MLD okt 1958 als 21-53; later 135
I-310
 
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-311
 
 
 
 
Buiten dienst 1958
I-312
 
 
 
 
Naar MLD als 21-54; later 136
I-313
 
XF279
dec 1954
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-314
 
XF278
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-315
 
??
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-316
 
WH135
dec 1954
 
ex RAF ; Naar MLD sept 1957 als 21-55; later 137
I-317
 
XF275
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-318
 
WL412
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-319
 
WA674
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-320
 
WA417
okt 1955
01-12-1958
ex RAF ; Bewaard op Beek en later Leeuwarden;ook soms met regi "I-323"
I-321
 
?
okt 1955
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-322
 
WA 592
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958
I-323
 
WF856
 
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958 (bewaarde I-320 kreeg soms dit nummer opgeschilderd)
I-324
 
WH247
okt 1955
07-08-1958
ex RAF ; ongeval
I-325
 
WH177
jan 1956
 
ex RAF ; Buiten dienst 1958

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. door Coen van den Heuvel van FLASH luchtvaartwinkel   (met dank!)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Cat 4. MLD

De MLD nam diverse mk.7's (T-7) trainers over van de KLu, kenmerken volgens nieuw MLD systeem o.a. 132-137 ; (ook andere kisten overgenomen van de KLu, deze werden voor onderdelen gebruikt of er werd niet mee gevlogen).

Tot 1961 vlogen ze bij No.3 squadron op Valkenburg voor les-en sleepvluchten. Ze trainden vooral Seahawk vliegers.

gloster-meteort7-mdv-ar

Trainer van de MLD . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens Gloster Meteor T.Mk. 7 bij de MLD (overgenomen KLu): (zie ook hierboven)
Registratie KLu
Tweede MLD Registratie vanaf 1959
Constructie-nummer
Engelse Registratie
Datum in dienst (MLD)
Datum uit dienst
Opmerkingen
21-50
132
 
WG998
14-03-1959
17-12-1959
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-304. Nooit echt voor MLD gevlogen, wel MLD schema. Gesloopt
21-51
133
 
WH125
06-11-1958
18-01-1961
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-305. Afgevoerd
21-52
134
 
WL426
10-12-1958
14-01-1961
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-306. Afgevoerd
21-53
135
 
WL477
11-11-1958
15-02-1961
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-309. Afgevoerd
21-54
136
 
 
24-09-1957
04-07-1961
Overgenomen van KLu, was I-312. Veel gebruikt door MLD. Afgevoerd
21-55
137
 
WH135
24-09-1957
04-07-1961
ex RAF ; Overgenomen van KLu, was I-316. Veel gebruikt door MLD. Afgevoerd

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70

 Zie ook de KLu registratie tabel....

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 MODELBOUW   METEOR

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
mk.4: :
PJ Productions (resin)
MPM / Revell (04658)
Commando
Frog/ NOVO/ Hasegawa
Classic airframes (multi)
(Tamiya mk I + V)
HK models
mk.7: T-7
Xtrakit /MPM
Aeroclub
PJ Productions (resin)
Matchbox NF14+ conversion Aeroclub
Aeroclub
Classic airframes (multi)
HK models + Fisher conversie resin set
mk.8:
Airfix (nieuwe mal: identiek MPM)/ MPM (Special Hobby)
Xtrakit (vrijwel identiek MPM)
Aeroclub
PJ productions (resin)
Commando
CMK (resin)
Matchbox NF14+conversion Aeroclub
Frog/Tri-ang @
Merlin models @
Airfix (uitgave 2016)
Aeroclub
Xtrakit
Classic airframes (multi)
Slipstream (vac) @
HK models + Fisher conversie set
ID models / Tigger (vac) @

 > Beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144:  HK Models, Welsh,

BOXART

  • airfix-meteor-8-48
  • airfix-meteor-8-72
  • classic-airframes-meteor-48
  • classic-airframes-meteor-t7-48
  • frog-meteor-72-2
  • frog-meteor-72-3
  • frog-meteor-72
  • hasegawa-meteor-72
  • hk-models-meteor-32
  • merlin-meteor-72
  • mpm-meteor-72
  • mpm-meteor-8-72-2
  • mpm-meteor-t7-72
  • novo-meteor-72
  • rareplanes-meteor-72
  • revell-mpm-meteor-72
  • slipstream-meteor-48
  • tigger-id-models-meteor-8-32
  • triang-meteor-72
  • xtrakit-meteor-8-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(a)
camouflage
< K80 > Dark green
< K11 > Dark sea grey
< K110 >PRU blue (grijsblauw)
.
KLu 507 Dark green en KLu 106 Dark sea grey, PRU blue (onderzijde)
(b)
.
< K26 > Licht grijs / anodiseer grijs"?
< K26 > licht grijs / anodiseer grijs?
.
overall
(c)
.
<K130> aluminiumverf
<K130> aluminiumverf
vaak gele markerings vlakken op trainers
overall ; o.a. ook MLD schema
(d)
camouflage
< K80 > Dark green
< K11 > Dark sea grey
geel met zwarte banden
.
tug (doelsleper)

 

Extra Informatie:

De meeste KLu Meteor toestellen voerden naast de normale I registratie ook een 'squadron'-code en een squadron-kleur:

squadron squadron code squadron kleur
322 squadron 3W licht blauw
323 9Y soms Y9 licht blauw
324 3P licht rood
325 4R geel-oranje
326 9I licht-rood
327 7E licht-rood
328 8S geel-oranje

De squadron-code was op de Meteor neuswiel deuren aangebracht in de squadron-kleur en verder werd de code in wit gevoerd op het in de squadron-kleur geverfde staarttopje van de Meteor;

Verder werd er bij de Meteor F.mk 8 een kleur aangebracht op de punt van het stroomlijnlichaam voor het kielvlak; de kleur gaf de vliegbasis aan als volgt: Twenthe lichtrood, Leeuwarden lichtblauw en Soesterberg zwarte punt.
Rozetten : diameter 75 cm op romp, diameter 90 cm op vleugel; op kielvlak een flash/vlaggetje.
De F.mk 8 vloog eerst in aluminium dope (waarschijnlijk schema c), later vanaf 1954 gecamoufleerd (waarschijnlijk schema a );

Er waren behoorlijke variaties in het patroon van het camouflage schema.

Het Ruiten Vier demoteam vloog ook met de Meteor F.mk 8 met ook diverse rode vlakken en pijlen over de basis aluminium kleur. 

De F.mk 8 kon een lange inlaat fairing met kleine inlaat hebben of de latere kortere fairing met grotere inlaat opening. Ook waren er variaties in cockpit kap, de eerste serie had een schuikap die niet helemaal in de lengte doorzichtig was, maar met een geschilderd achterdeel, de latere kappen waren helemaal transparant.


DUTCH DECAL heeft in de loop der jaren vele decalsets uitgebracht voor diverse Meteor versies van de KLu / LSK. O.a. een set

 


 IPMS TEKENINGEN:

ipms-4-meteor

IPMS tekeningen uit de oude doos

ipms-5-meteor

ipms-6-meteor

ipms-7-meteor

ipms-8-meteor

ipms-9-meteor

ipms-10-meteor

.


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

Gloster Meteor Mk4 1

en meer.....

  • Gloster_Meteor_Mk4-1
  • Gloster_Meteor_Mk4-3
  • Gloster_Meteor_Mk4-4
  • Gloster_Meteor_Mk8-323sq-Demo1955
  • Gloster_Meteor_Mk8-Laat
  • Gloster_Meteor_Mk8-Ruiten-Vier-1
  • Gloster_Meteor_Mk8-Ruiten-Vier-2
  • Gloster_Meteor_Mk8-Vroeg
  • Gloster_Meteor_TMk7-Schema1
  • Gloster_Meteor_TMk7-Schema2
  • Gloster_Meteor_TMk7-SchemaMLD

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)