1509

Cat 4. MLD 

Trackers werden door Amerika geleverd ter ondersteuning NATO landen onder MDAP programma.
28 S-2A's / S2F-1 (kenmerken 146-173); afgeleverd 1960 via de US Navy;
17 CS-2A's / (C)S2F-1 (kenmerken 180-196); afgeleverd eind 1960 en 1961 vanuit Canada: deze kisten hadden geen radome op de romp, escape hatches waren van aluminium en motorgondels hadden rechte achterkant.

Letters:
No 1 squadron H(ato) (de CS-2A vloog hier vanaf 1961)
No 4 Karel D(oorman)
No 320 squadron V(alkenburg)

Er werden 45 stuks door de MLD in dienst gesteld als vervanger van de Grumman Avengers. Trackers in Nederland vlogen vanaf zowel landbases met name Valkenburg als het vliegkampschip Hr.Ms Karel Doorman.
De CS-2 A Trackers vloog vanaf het begin op Hato op Curaçao en werd ook gebruikt voor opleiding naast de gebruikelijke opsporings- en reddingstaken (het schijnt dat deze CS-2A nooit in Nederland operationeel werd gebruikt).

Het type voldeed uitstekend, was betrouwbaar en kon lang in de lucht blijven. Tussen 1968-1972 was er een modificatie programma van 18 S-2A toestellen tot S-2N door Fairey Canada. Vier werden later verbouwd tot (U)S-2N doelsleper. De laatste Tracker ging uit dienst oktober 1975.


MEER INFORMATIE OVER DE TRACKER (bijdrage door Wilko Jonker):

In 1960 ontving de MLD in het kader van MDAP van de VS 28 Grumman S2F-1 Trackers. Zij werden wel de "Stoof" genoemd. Deze toestellen waren ingedeeld bij VSQ 4 aan boord van de Hr.Ms Karel Doorman; bij VSQ 320 en bij VSQ 2 op Valkenburg. Verder waren er een aantal toestellen ingedeeld bij VSQ 5, eveneens op Valkenburg.

Van Canada ontving de MLD eind 1960, begin 1961 nog eens 17 CS2F-1's. Het overgrote deel van deze toestellen werd ingedeeld bij VSQ 5, gestationeerd op Hato en belast met de training van bemanningen en lokale bescherming. Ze arriveerden december 1060 vanuit Canada op Hato Curaçao. Een vijftal toestellen was ingedeeld bij VSQ 4 aan boord van de Karel Doorman. Zeven toestellen waren naar verluid gebruikt voor reserve onderdelen aangehouden in Nederland. In 1970 – 1971 werden de Canadese toestellen uitgefaseerd. De 184/H was lange tijd in de Anthony Fokker-school te Den Haag aanwezig; De 190 ging naar de KLM-school en heeft nog enige tijd de originele kleuren gevoerd en ging later naar Bosbad Hoeven.

In de periode 1969 – 1970 werden 18 S2F-1-toestellen, namelijk, 149, 151, 153, 155 t/m 163; 164 t/m 169 en 171 opgewaardeerd tot versie S2N, hierbij werd vooral de inwendige apparatuur gemoderniseerd. Uiterlijk veranderde vrijwel niets aan de toestellen.

Later werden nog eens vier toestellen verbouwd tot US-2N: de 151, 159, 160 en 168. Hierbij werd de MAD-boom en apparatuur verwijderd. De US-2N's werden gebruikt als doelsleper. In de loop van 1975 werden de MLD Trackers buiten dienst gesteld.


grumman tracker lvk 1 pieters auth

Op de Hr.Ms Karel Doorman. Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

grumman tracker lvk 2 pieters auth

Foto: Archief Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

grumman tracker lvk 3 pieters auth

Foto: dhr.  Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

grumman tracker lvk 4 goth auth

Foto: dhr.  F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

grumman tracker lvk 7 goth auth

Foto: dhr.  F. Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

grumman tracker lvk 8 tornij auth

In de Anthony Fokker school in Den Haag 1981. Foto: dhr.  Tornij via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

grumman tracker lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

grumman tracker lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

grumman tracker lvk 6

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 

s2 sleper wj aut 100 

Detail van waarschijnlijk een doelsleepinstallatie. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)


 

Registratiegegevens Grumman (C)S-2A / (C)S2F-1 Tracker:
Registratie
Constructie-nummer
Constructie-nummer
Datum in dienst / overdrcaht
Datum uit formeel dienst
Opmerkingen
180
1502
DH-5-01
29-03-1961
01-03-1971
Naar Brandweer Marinevliegkamp Valkenburg.
181
1503
DH-5-02
18-09-1961
11-06-1968
Gesloopt
182
1504
DH-5-03
18-09-1961
01-08-1971
Na gebruik door Brandweer Marinevliegkamp Valkenburg gesloopt.
183
1505
DH-5-04
18-09-1961
01-03-1971
Voor instructie-doeleinden naar TNO, Rijswijk
184
1506
DH-5-05
29-03-1961
01-01-1970
Voor instructie-doeleinden naar Anth. Fokkerschool te Den Haag;
bewaard, nu in traditiekamer de Kooy.
185
1507
DH-5-06
18-09-1961
01-08-1971
Voor instructie-doeleinden naar LETS, Deelen
186
1511
DH-5-10
28-11-1960
01-10-1970
Gesloopt
187
1512
DH-5-11
05-12-1960
22-04-1970
Gesloopt
188
1513
DH-5-12
18-09-1961
13-05-1968
Naar MLTS en later gesloopt
189
1514
DH-5-13
07-12-1960
01-11-1969
Gesloopt
190
1515
DH-5-14
18-09-1961
dec 1969
Voor instructie-doeleinden naar KLM, Schiphol
191
1516
DH-5-15
30-03-1961
01-08-1969
Gesloopt
192
1518
DH-5-17
29-03-1961
29-06-1970
buiklanding Hato en in Nederland gesloopt
193
1522
DH-5-21
21-11-1960
09-06-1970
Naar HTS Haarlem en later gesloopt; delen TU Delft
194
1523
DH-5-22
29-11-1960
01-06-1970
Gesloopt
195
1524
DH-5-23
11-04-1961
26-08-1966
Na ongeval na start luchthaven Aruba afgeschreven.
196
1526
DH-5-25
10-09-1961
01-05-1968
Gesloopt

.

Registratiegegevens Grumman S2F-1 / (U)S-2A/N Tracker:
Registratie
US-nummer
Constructie-nummer
Datum in dienst / ontvangst
Datum uit formeel dienst
Opmerkingen
146
147636
707
08-03-1960
13-05-1971
Via MAAG naar Turkse Marine 
147
147637
708
08-03-1960
13-05-1971
Via MAAG naar Turkse Marine 
148
147638
709
11-04-1960
13-05-1971
Via MAAG naar Turkse Marine 
149
147639
710
11-04-1960
27-09-1974
Omgebouwd tot S-2N in 11-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
150
147640
711
11-04-1960
20-08-1962
Na ongeval bij Katwijk afgeschreven.
151
147641
712
23-04-1960
07-01-1976
Omgebouwd tot S-2N in 12-1970.  Bewaard en naar Bosbad Hoeven, daarna bewaard ROC Hoofddorp; nu Aviodrome
152
147642
713
23-04-1960
10-04-1963
In zee bij Gibraltar en afgeschreven.
153
147643
714
25-05-1960
27-09-1974
werd 7 maart 1964 "gekaapt/gestolen" op Malta en naar Libie gevlogen; teruggegeven nar diplomatieke rel.
Omgebouwd tot S-2N in 9-1970. Retour naar US Navy in 1974
154
147644
715
25-05-1960
13-05-1971
Via MAAG naar Turkse Marine 
155
147645
716
25-06-1960
28-03-1974
Omgebouwd tot S-2N bij Fairey, Canada, 6-1968. Gesloopt
156
148278
717
18-08-1960
28-03-1974
Omgebouwd tot S-2N bij Fairey, Canada, 6-1968. Gesloopt
157
148279
718
25-06-1960
07-01-1976
Omgebouwd tot S-2N in 3-1970. Opgeslagen.
158
148280
719
25-06-1960
28-03-1974
Omgebouwd tot S-2N in 9-1969. Gesloopt
159
148281
720
25-06-1960
07-01-1976
Omgebouwd tot S-2N in 9-1969.  Bewaard en naar Aviod(r)ome.
160
148282
721
18-08-1960
07-01-1976
Omgebouwd tot S-2N in 12-1970.  Bewaard en naar MLM; depot NMM.
161
148283
722
18-08-1960
27-09-1974
Omgebouwd tot S-2N in 3-1970. Retour naar US Navy in 1974
162
148284
723
29-08-1960
28-03-1974
Omgebouwd tot S-2N in 3-1969. Gesloopt.
163
148285
724
29-08-1960
13-05-1971
Via MAAG naar Turkse Marine 
164
148286
725
november 1960
27-09-1974
Omgebouwd tot S-2N in 6-1969. Retour naar US Navy in 1974.
165
148287
726
november 1960
27-09-1974
Omgebouwd tot S-2N in 11-1969. Retour naar US Navy in 1974
166
148288
727
21-10-1960
27-09-1974
Omgebouwd tot S-2N in 3-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
167
148289
728
21-10-1960
27-09-1974
Omgebouwd tot S-2N in 9-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
168
148290
729
21-10-1960
07-01-1976
Omgebouwd tot S-2N in 2-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
169
148291
730
12-01-1961
27-09-1974
Omgebouwd tot S-2N in 6-1970. Opgeslagen en later gesloopt.
170
148292
731
15-12-1960
13-05-1971
Via MAAG naar Turkse Marine 
171
148293
732
15-12-1960
27-09-1974
Omgebouwd tot S-2N in 8-1970. Opgeslagen en gesloopt.
172
136459
368
maart 1962
13-05-1971
Via MAAG naar Turkse Marine 
173
136576
485
maart 1962
13-05-1971
Via MAAG naar Turkse Marine 

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B1] MIP 1975-4 , [B5] Luchtv.kennis 2013-4 en 2014-3

 

Deze inhoud werd voor het eerst opgesteld door W.Jonker en M.de Vreeze zomer 2004 (op de oude IPMS website)