Cat 3. KLu
Voor de KLu was in 2013 beoogd om 4 onbemande toestellen aan te schaffen voor verkenningen op hoogte en aanvallen op afstand. De General Atomics MQ-9 werd gekozen en bevat een elektro-optische en infraroodsensor (EO/IR), een grond- en oppervlakteradar en een laser voor de aanwijzing van objecten. De vliegduur is maximaal 27 uur bij een 445 km/u kruissnelheid op 15 km hoogte.
Het MALE (Medium Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Vehicle) UAV-systeem bestaat uit een onbemand vliegtuig met de benodigde grond apparatuur voor het grondstation. De Synthetic Aperture Radar kan bewegende objecten waarnemen (Moving Target Indicator, MTI). De grondcomponent bevat functionaliteiten voor missieplanning, vluchtvoorbereiding, besturing van vliegtuig en sensoren, beeldinterpretatie, communicatie, onderhoud en simulatie.
Het KLu project betreft de aanschaf van 4 MALE UAV-toestellen met sensoren en 4 grondstations van waaruit de toestellen worden bediend. Hiervan zijn 2 grondstations nodig voor vluchten vanaf de thuisbasis en 2 voor het opstijgen en landen vanaf een inzetlocatie. Contact tussen de verschillende onderdelen van het systeem gebeurt per satellietverbinding. Ook worden voor de KLu 2 Honeywell TPE331-10T turbopropmotoren als reserve aangeschaft.
Een Defensie budget was gereserveerd van tussen de 100 - 250 miljoen Euro. De indienststelling zou zijn rond eind 2016 maar in 2015 werd het jaren uitgesteld vanwege geldgebrek. Dit tot ongenoegen van de Luchtmacht die al de nodige voorbereidingen had lopen en waarbij de vliegbasis Leeuwarden de beoogde thuisbasis zou worden. Divers personeel was zelfs al opgeleid in het Amerikaanse Syracuse/ Hancock zoals de analisten.
De 4 MQ-9A Reapers gaan vliegen bij het Klu 306 Squadron dat opnieuw wordt geactiveerd en gaat opereren vanaf Vliegbasis Leeuwarden. Mei 2020 waren de eerste bemanningen klaar met hun training in de Verenigde Staten.
Pas op 7 juli 2021 vond de eerste roll-out plaats van de eerste van vier bestelde MQ-9A 's voor de KLu. Begin februari 2022 was de eerste acceptatie van een Block 5 toestel. Men gaat oefenen en opstarten in eerste instantie vanaf Hato, Curaçao en aldaar komen 2 grondstations voor de aansturing. Ook is het de bedoeling het in te zetten voor anti-drugs operaties. Verder komen op thuisbasis Leeuwarden faciliteiten en 2 grondstations.
Op 20 april 2022 werd de eerste trainingsvlucht gemaakt vanaf Hato Curaçao, waar de luchtmacht het onbemande verkenningsvliegtuig beproefde.
Mei 2022 is besloten nog 4 extra MQ-9 te bestellen. Najaar 2024 zijn de Reapers klaar op Curaçao.
Februari 2024 is besloten dat ze bewapend kunnen worden met de Hellfire air-to-ground raket. Maar de grote en langzaam vliegende Reaper is erg kwetsbaar voor luchtafweer en kan daarom alleen ingezet worden als er geen moderne luchtafweer in een operatiegebied aanwezig is.
MQ-9A, M-002 voor acceptatie in Palmdale. Foto: Ministerie van Defensie. (used with permission)
MQ-9 op Hato, Curaçao, april 2022. Foto: Ministerie van Defensie. (used with permission)
REGISTRATIES
Registratiegegevens MQ-9: |
||||
Registratie |
Constructienummer |
Datum in dienst |
Datum uit dienst |
Opmerkingen |
M-001 |
? |
feb 2022 |
- |
MQ-9A Block 5 |
M-002 |
? |
feb 2022 |
- |
MQ-9A Block 5 |
M-003 |
? |
feb 2022 |
- |
MQ-9A Block 5 |
M-004 |
? |
feb-maart 2022 |
- |
MQ-9A Block 5 |
M-005 ? | tweede serie | |||
M-006 ? | tweede serie | |||
M-007 ? | tweede serie | |||
M-008 ? | tweede serie |
Bronnen o.a [O1] MinDef.web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)