....

Fabriek Halberstadt
Vliegtuig   
Type-aanduiding CL. II  ( CL.2 )
Cat 1  --  totaal 2 stuks
  

halberstadt-cl2-profile

Informatie:

De Halberstadt Cl.II was een zeer succesvol escortjager en ondersteunde ook de infanterie. De Halberstadter Flugzeugwerke GmbH werd oorspronkelijk in 1912 opgericht als Deutsche Bristol Werke GmbH en bouwde Bristol-vliegtuigen onder licentie. Nadat de Eerste Wereldoorlog in augustus 1914 uitbrak, veranderden ze hun naam in Halberstadter Flugzeugwerke GmbH. In november 1916 begon de ontwikkeling van de Halberstadt Cl.II, de kleine letter "l" geeft (leicht)gewicht aan. Er werden wat aanpassingen nog gedaan en in mei 1917 volgde een eerste bestelling.

Het toestel voldeed goed met uitstekend zicht, prima klimsnelheid en goede manoeuvreerbaarheid. Vroege productie kisten hadden een naar voren gerichte LMG 08/15 "Spandau" gemonteerd aan de bakboordzijde van de motor en wat (te) kleine roeren. Bij de latere versie werd dit verbeterd en werd de LMG 08/15 "Spandau" boven de stuurboordzijde van de motor gemonteerd. Toegepaste motoren waren160 pk, 180 pk en 200 pk Daimler-Mercedes D.III-, D.IIIa- en D.IIIaü-motoren. Ongeveer 900 toestellen werden geproduceerd, waarvan 200 in licentie door Bayerische Flugzeug Werke (BFW), waarvan de helft werd aangedreven door de 180 pk sterke Argus As.IIIa-motor en de Cl.IIa werd genoemd.

Gegevens:
 Spanwijdte: 10,77 m
 Lengte: 7,3 m
 Hoogte: 2,75 m
 Maximum snelheid: circa 165 km/u
 Vliegduur: 3 uur
 Leeggewicht: 770 kg
 Maximum startgewicht: 1130 kg
 1 of 2 Spandau 7,92mm mitrailleurs, 1 flexibele parabellum MG mitrailleur
 mogelijk tot 50 kg bommen
 2 bemanningsleden
 
Literatuur:
Halberstadt CL.II ? serie luchtvaartencyclopedie   Afd. Luchtvaartkennis
Profiles volume I
 
Camouflage en Kentekens J.H.N. Greuter et al. pag 35.   Uitgeverij Bonneville
Halberstadt CL.II
-
 
 
WindSock datafile no. 27

.

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

  • halberstadt-cl2-profile
  • halberstadt-mindef-author

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

Cat 1. LvA 

2 geïnterneerde toestellen (1918-1925); kenmerk  H-414 en H-415; nog twee andere toestellen landden op Nederlands territorium maar waren te veel beschadigd.

Op 31 december 1917 oudjaarsdag landde bij Ijzendijke in Zeeuws Vlaanderen een Duitse CL.II na te zijn verdwaald. Werd geïnterneerd al was de propeller beschadigd. De motor was een Mercedes van 160 pk. Het zou worden aangekocht maar dat ging niet door. Vloog bij het 2e escadrille van de LvA.  Stond nog in 1919 in opslag.

De tweede CL.II van het Duitse tweede Marine Feld Jasta landde "per ongeluk" op 2 april 1918 bij Aardenburg na te zijn beschoten en motorstoring. Het was onbeschadigd en werd geïnterneerd. Vloog bij het 2e escadrille van de LvA.

De in april 1918 opgerichtte "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" verrichtte ook enige proeven met dit type en waren positief.


 

halberstadt-mindef-author

Foto: Ministerie van Defensie  (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Duitse Registratie Constructienummer Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
H414 6115/17 (of 6315/17 ?)
 Werknr. 583
31 december 1917 1919 landing bij Ijzendijke nabij Sas van Gent. Registratie H414 M160 wat duidt op de Mercedes 160 pk motor.
H415 14252/17 2 april 1918 1919 landing bij Aardenburg; Mercedes 160 pk motor. Registratie H415 M160 wat duidt op de Mercedes 160 pk motor.

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1

Een CL.II, de 15433/17 met witte code "7", maakte een kraak op 21-10-1918 bij Oostburg en was zo zwaar berschadigd dat alleen de Mercedes 160 pk motor in opslag kon. Op 14-11-1918 landde een kist, de 1220/18, bij Lemiers Gulpen en het was vernield.

 

Dit artikel werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Halberstadt CL.II 6315/17, nog in Duits schema toen het werd geïnterneerd op de laatste dag van 1917, 31 dec. 1917 te Sas van Gent. Uffz. F.C. Reichel. LVA reg. H414.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Halberstadt CL.II 14252/17 van de 2e Marine Feld Jasta, geïnterneerd op 2 april 1918 te Aardenburg. Uffz. Matrose Paul Zeidler. Ned. reg. H415. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Nog een foto van deze CL.II 14252/17. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de "H-414". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Nog eens de geïnterneerde Duitse Halberstadt CL.II 14252/17. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission).

Modelbouw Informatie Halberstadt CL.II

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Pegasus
Ardpol (resin)
Ludemann (resin)
Formaplane (vacu)@ 
Cramer@
Mirage Hobby
Eduard
Bluemax
Tom's Modelworks
Aurora
Wingnut Wings (early of late)
 
Tom's modelworks
 
 

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

1/144: SRAM models (resin)

BOXART

  • ardpol-halberstadt-cl2-72
  • aurora-halberstadt-cl2-48
  • bluemax-halberstadt-cl2-48
  • formaplane-halberstadt-cl2-72
  • ludemann-halberstadt-cl2-72
  • mirage-hobby-halberstadt-cl2-48-2
  • mirage-hobby-halberstadt-cl2-48
  • pegasus-halberstadt-cl2-72
  • sram-halberstadt-cl2-144
  • toms-halberstadt-cl2-48
  • wingnutwings-32-halberstadt-early
  • wingnutwings-32-halberstadt-late

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
( ) . linnen met lozenge patroon linnen met lozenge patroon
romp onderzijde : grauw geel;
romp lozenge patroon: donkerbruin, lichtbruin, lila, geel
oranje bollen

   

halberstadt flight draw

Tekening uit een oude Flight  October 10, 1918. Het is natuurlijk onduidelijk of deze tekening al heel nauwkeurig was zo vlak na de wapenstilstand. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

Dit artikel werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)