.

Fabriek Handley Page
Vliegtuig H.P 12   
Type-aanduiding O/400
Cat 1  --  totaal 1 exemplaar
  

handleypage-0400-profile

Informatie:

Bommenwerper uit de eerste Wereld Oorlog gebouwd door het Britse Handley Page. Het eerste grote ontwerp van het Britse Handley Page was de 0/100 uit 1916. Deze twee Rolls Royce Eagle II motoren van 266 pk elk. Het type werd verder ontwikkeld tot de 0/400. Deze had sterkere Eagle motoren, een ander brandstof systeem, radiateurs en een betere opstelling voor de bemanningsleden met ook een neusschutter. Gebruikt door RAF vanaf 1918 voor "strategische bombardementen" op Duits gebied. De RAF gebruikte meer dan 400 kisten voor de wapenstilstand van november 1918. Na de oorlog werden de toestellen ook nog gebruikt voor allerlei taken.

 2x Rolls Royce Eagle VIII twaalfcylinder motoren van 360 pk
 Spanwijdte: 30,5 m ("100 ft")
 Lengte: 19,16 m
 Hoogte: 6,71 m
 Leeggewicht: 3800 kg
 Maximum startgewicht: 6300 kg
 Maximum snelheid: 157 km/u
 Vliegduur: 8 uur of 1100 km
 5 bemanningsleden
 Maximale bommenlast: 900 kg
 5 Lewis 0.303 mitrailleurs

Literatuur:
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
 
1987
De Alk
HP O/400
-
 
2007
WindSock datafile no. 121 

.

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

  • handleypage-0400-jg-archive
  • handleypage-0400-mdv-author
  • handleypage-0400-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 1. LvA 

1 geïnterneerde kist (1918-1920): kenmerk  HP 703

Deze enorme bommenwerper van het Britse RAF no. 214 squadron maakte 1 juli 1918 een landing op het strand bij Valkenisse op Walcheren. Het was aangeschoten en had motorstoring. Het werd geïnterneerd. Na demontage ging het naar Soesterberg. Het werd niet verder gerepareerd maar kreeg wel de LvA registratie HP703. Het dus werd nooit ingezet door de LvA.

Plannen het in 1919 aan te kopen voor de "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" gingen niet door. De kist ging (maar niet compleet) na de oorlog 12-03-1920 weer retour naar de RAF.

handleypage-0400-jg-archive

In het Engelse schema. Foto: Joop Gelauf (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH): 

Op het strand bij Valkenisse (Walcheren). Nederlandse militairen bewaken het vliegtuig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

reg. C9648 van RAF No. 214 Sq. De romp op transport op een dekschuit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

C9648 van boven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
LvA-Registratie Engelse Registratie Constructienummer Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
HP703 C9648  
1-7-1918
12-3-1920 landing bij Valkenisse; had 2 Rolls Royce motoren van 350 pk; werd nooit daadwerkelijk gebruikt door de LvA; maart 1920 retour RAF

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1

Na de Wapenstilstand landde nog wel eens een toestel op Nederlands gebied. Op 7-5-119 landde een O/400 bij Breda. Na een aantal dagen vertrok het weer na te zijn gerepareerd. Zo ook een HP O/400 "C9731" op 8-8-1919 bij Aardenburg. Het vertrok na een aantal dagen weer naar Engeland.

 

Dit artikel werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Informatie HP O/400

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix / MPC 
 
  -

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144: SRAM

BOXART

  • airfix-hp-0400-72-2
  • airfix-hp-0400-72-3
  • airfix-hp-0400-72
  • sram-hp-0400-144

Ja, van de Handley Page 0/400 is in feite maar een bouwdoos in al die jaren verschenen!

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
( ) . ?? ?
       alleen Engels schema gehad (nooit gevlogen LvA)

  

 Dit artikel werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)