Fabriek Hansa Brandenburg
Vliegtuig   
Type-aanduiding W.12
Cat 4  --  totaal 1 exemplaar
  

hansa-w12-profile

Informatie:

Verkenningsvliegtuig van het Duitse Hansa Brandenburg uit begin 1917. Ontworpen door Ernst Heinkel. Was redelijk succesvol en werd door de Duitse marine ook gebruikt in de Noordzee en boven het Kanaal.  

Uit lessen getrokken uit eerdere vliegtuigen ontworpen voor het Oostenrijks-Hongaarse leger en de marine ontwierp Ernst Heinkel de Hansa-Brandenburg W.12. Het werd gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog en was succesvol. De W.12 werd ontworpen voor een groot vliegbereik en het een sterke constructie dat ook voor zware zeegang was gemaakt en er was bijna geen bespanning. De eerste W.12 vloog februari 1917 voor het eerst met een Benz 150 pk motor maar er waren wat problemen.

De eerste prototypes hadden ronde neuskappen en de Daimler-Benz D.III 160 pk motor. Als snel werd de Benz Bz.III 150 pk motor gebruikt met een grote rechthoekige radiator. De meeste kisten hadden 2 Spandau machinegeweren. De latere productie toestellen kregen een langere romp, wat andere stijlen, andere staart en ailerons op zowel onder- als bovenvleugel. Ze gebruiken ofwel de Daimler-Benz D.III motor of de Benz Bz.III.

De eerste 6 prototypes van de W.12 'Kamel' werden gekenmerkt door een afgeronde neus-motorkap, 160pk Daimler-Mercedes D.III motor en een radiator gemonteerd in voor de bovenste vleugel. De eerste 10 toestellen besteld in januari 1917 (nummers 1178-1187) werden aangedreven door de 150 pk Benz Bz.III motor met een rechthoekige koelradiator. De meeste vroege W.12 kisten werden gebouwd volgens "C2MG specificaties" (twee-zits C-type vliegtuigen uitgerust met 2 machinegeweren Spandau IMG08 7.92mm en Parabellum LMG14). Er zijn ook wat foto's dat een klein aantal een extra LMG 08 'Spandau' 7.92 mm hadden. Nog eens 20 vroege productie W.12 kisten werden besteld maart 1917 (nummers 1395-1414) en het totaal aantal "vroege" kisten was 36. Foto's genomen bij Zeeburugge suggereren dat sommige vliegtuigen een extra uitsparing hadden in de bovenvleugel voor beter zicht. Late productie W.12 kisten werden gekenmerkt door een verlengde romp, herontworpen "cabane struts, rolroeren zowel op onder- als bovenvleugel en een aangepast staartvlak. Deze vliegtuigen werden aangedreven door ofwel de Daimler-Mercedes D.III of Benz Bz.III motor. daarvan werden er zo'n 110 gebouwd.

De W.12 bleef in dienst tot aan het eind van de oorlog. De Nederlandse Van Berkel gebruikte een geinterneerd toestel voor hun ontwerp van de Van Berkel WA.

 Spanwijdte: bovenvleugel 11,2 m (en ondervleugel 10,46 m)
 Lengte:   8,69 m (vroeg) of 9,47 m (latere versies)
 Maximaal startgewicht: 1230 kg (vroeg)  of 1314 kg (laat)
 Maximum snelheid:  circa 150 km/u
 Vliegduur: 3,5 uur
 2 bemanningsleden
 meestal 1 vaste 7,92mm IMG08 mitrailleur + 1 beweegbare LMG14 7,92mm

 

Literatuur:
70 jaar MLD
-
 1987
 Nico Geldhof
Uitgeverij Eisma
W.12
-
 2000
 
WindSock datafile no. 61
Brandenburg W.12
1997
P.M Grosz
WindSock datafile 61

.

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

  • hansa-w12-mdv-arc
  • hansa-w12-mdv
  • hansa-w12-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze en Wilko Jonker 


Cat 4. MLD

1 exemplaar (waarschijnlijk de latere serie W.12 type met o.a langere romp);

De kist maakte bij Rottumeroog landing op zee op 22 april 1918 wegens brandstofgebrek. Werd ge-interneerd. Registratie W-1. Overgebracht naar De Mok in complete staat hetgeen het bergingsteam een reprimande opleverde; meestal moesten kisten zoveel mogelijk worden gedemonteerd omdat vervoer anders te veel aandacht trok; Nederland was immers neutraa, maar werd begin 1919 formeel voor fl. 25000 aangekoch. 

De MLD was er blij mee en het voldeed prima al werden er maar een paar vluchten mee gemaakt. Dit type was het voorbeeld voor de latere Van Berkel WA. De Hansa werd daarheen gebracht 1919.

(gedurende de Eerste Wereldoorlog waren er meer W.12 toestellen die landden maar die niet meer bruikbaar waren; soms kon de Mercedes motor worden geborgen; zo landde bij Westkapelle 6 december 1917 een kist op zee en werd door een loodsboot binnengesleept; het was bij berging vernield maar enige onderdelen zijn wellicht nog gebruikt).

hansa-w12-mdv-arc

De "W 1" van de MLD met ook de oranje bol goed te zien. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

hansa-w12-mdv

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Duitse Registratie Constructienummer Datum landing Nederlands (zee)gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
W-1 2098   ??
22-04-1918
1919 medio 1919 afgevoerd

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Informatie W.12

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
CzechMaster (verbeterde kit /resin)  
Wings 72 (vacu)
Valhalla
Aviastone (vacu)
Private Venture (resin)@
Formaplane (vacu) @
FlashBack
Copper State (resin) @
WingNut Wings (maar aanpassingen nodig om er een "latere"van te maken)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART:

  • aviastone-w12-72
  • copper-state-w12-48
  • formaplane-w12-72
  • hansa-w12-czech-box
  • hansa-w12-flashback-box
  • hansa-w12-pheon-decals-32
  • hansa-w12-wingnut-32-box
  • valhalla-w12-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
( )
.
linnen
linnen
oranje bollen
 
 zie hieronder

 


Modelbouw kleur informatie:

Duitse watervliegtuigen waren zo beschilderd dat oppervlakken die zichtbaar zijn van boven, zoals vleugel bovenzijden, romp, drijvers en staartvlak werden voorzien van "zeshoeken" in  "grijs bruin", "grijs blauw" en "grijs violet'. Maar regelmatige in camouflage bedrukte stof is niet gebruikt op de W.12. Foto's bevestigen dat er verschillende verf mixen werden gebruikt voor de zeshoek camouflage en zo komt deze op houten vlakken donkerder over. Zijvlakken van de romp, drijvers e.d waren geschilderd in "grijs blauw" met de onderkanten geschilderd in "lichtgrijs", behalve voor stoffen vleugels etc die in hun oorspronkelijke CDL (Clear Doped Linnen) moet blijven. Sommige W.12 kisten die erg lang in dienst waren hadden in zwart met teer geschilderde drijvers tegen het zoute water vanaf medio 1918. In het algemeen waren de zeshoek gelakte oppervlakken mat, net als de "grijs blauwe" multiplex romp zijkanten, terwijl de metalen motorbeplating en cockpitranden glans waren.  Ook de onderkanten hadden een hoogglans afwerking.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)