INFO Hansa Brandenburg W.29
- 1478
........
Fabriek | Hansa Brandenburg |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | W.29 |
Cat 4 -- totaal 2 exemplaren |
Informatie:
Door Duitse Hansa Brandenburg gebouwde verkenner tweezitter met drijvers. Uitgaande van de W-12 werd een eendekker ontworpen door Ernst Heinkel. Vloog 1917 en in dienst 1918. Was afgeleid van de W.12 maar met kortere romp voor twee piloot en schutter en wat andere staart. Het was een goed wendbaar toestel en er waren wat variaties van de Benz motor. Was redelijk succesvol en er werden er bijna 200 gebouwd.
Gegevens:
Benz BZ III 6 cylinder motor van 150 pk of een Benz BZ III.a van 185 pk
Spanwijdte: 13,49 m
Lengte: 9,35 m
Hoogte: 3,0 m
Vleugeloppervlak: 32,3 m2
Leeggewicht: circa 1000 kg
Startgewicht: 1495 kg
Maximale snelheid: 175 km/u
Vliegduur: 4 uur
1 of 2 vaste Spandau / LMG 08/15 7,92mm + 1 flex Parabellum MG14 7,92mm machinegeweer
2 bemanningsleden
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic
|
MIP 2009-3 |
Wilko Jonker
|
2009
|
IPMS Nederland |
W.29 , profile 3
|
pag . 86 |
|
1989 | Argus books |
Brandenburg W.29
|
-
|
Grosz
|
|
WindSock datafile no. 55
|
.
Websites:
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Hansa Brandenburg W.29
- 1757
2 kisten, geïnterneerd
De eerste kist "2098" maakte 23 april 1918 een noodlanding bij Rottumeroog na te zijn verdwaald en motorstoring. Was onbeschadigd verder en werd geïnterneerd. Het had een Mercedes 160 pk motor. Er werd door de MLD kort mee gevlogen met registratie W-1. Formeel aangekocht voor fl. 25000 begin 1919. Werd najaar 1918 overgebracht naar Van Berkel patent voor de ontwikkeling van hun type WA.
De tweede kist "2601" maakte 24 oktober 1918 een zeelanding bij Schiermonnikoog na motorstoring en oliebrand. De kist was van de 1e Seeflug Abteilung te Norderney. Werd na te zijn geïnterneerd waarschijnlijk uitgeprobeerd door de Nederlandse MLD vanaf De Mok. Kreeg registratie W-2 maar niet formeel aangekocht.
(ook diverse andere watervliegtuigen landden op zee met name bij de Waddeneilanden; vaak waren ze beschoten, zwaar beschadigd of in brand gestoken maar soms konden motoren nog worden geborgen en hergebruikt. Van een wrak van de W.29, de "2292" werd deels de motor gebruikt voor de MLD W-2.).
Registratiegegevens:
|
|||||
Registratie
|
Duitse Registratie
|
Constructienummer
|
Datum landing Nederlands (zee)gebied
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
W-1
|
2098
|
|
23-04-1918
|
najaar 1918
|
geïnterneerd en aangekocht; diende als voorbeeld ook voor de Van Berkel WA
|
W-2
|
N.84 / 2601
|
|
24-10-1918
|
1919
|
geïnterneerd maar nooit aangekocht; medio 1919 afgeschreven
|
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Hansa Brandenburg W.29 (foto bijlage)
- 1389
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Zeldzame foto van de kist op De Mok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Hansa Brandenburg W.29
- 1551
Modelbouw Informatie W.29 (W.XXIX )
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
CMK (resin)
Toko/Eastern Express
MPM
Pegasus
Private Venture (resin)@
Formaplane (vacu) @
Meicraft (vacu) @
Veeday (vacu) @
|
Flashback
|
Wingnut Wings @
Combat models (vac) @
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; ( best kit listed first ) ;
BOXART:
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
.. | . |
lozenge vlak 1: Humbrol 87 graublau; < K23 > lichtgrijs gehele romp |
< K154 > "linnen" of lichtgrijs: vleugel onderzijde ? | drijvers en stijlen: zwart | "oranje bollen" |
.
----
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
(door Meindert de Vreeze)
Op schaal 1/48 is de enige W.29 kit die van Flashback welke uitgebracht is in 1998. Er zijn plastic-, nette giethars- en witmetaal- onderdelen. De romp lijkt zo'n 2,5 mm te ondiep en dat zie je toch wel; een plastic gebogen plaatje onderop lijmen en plamuur kan dit corrigeren. Vergeet niet weer aan te geven waar de stijlen voor de drijvers moeten komen. Het richtingsroer moet ook wat worden verbeterd qua vorm. De vleugelachterlijsten zijn nogal dik, dus accuraat schuurwerk is nodig. De meegeleverde kleine deeltjes zijn best netjes. De lozenge decals voor bovenop zijn erg dun en kwetsbaar. En breng voor het aanbrengen eerst de juiste ondergrond kleuren aan! Helaas zijn er geen lozenge decals voor bovenop de drijvers in de kit en de meeste kisten hadden die wel. De drijvers monteren vraagt natuurlijk ook goed uitlijnen en misschien is het beter hier metalen stijltjes te maken (strips in profiel kunnen in de modelbouwwinkel worden aangeschaft). Breng nog de instapstukjes aan op de voorste stijl. (bron: Scale Aviation Modeller mei 1999). Voor een geïnterneerde MLD kist moeten we natuurlijk zelf de oranje bollen regelen. Lozenge patroon kleuren indicatie staat in de kleurentabel.
-------------
Tekening collectie M. de Vreeze (used with permission)
Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)