542

.

Fabriek Hawker
Vliegtuig Hurricane
Type-aanduiding mk. II a/b
Cat 5  --  totaal 12 + 17 + 10 stuks
  

hawker-hurricane-profile

Informatie:

Beroemde Britse Hawker jager uit de slag om Engeland. Na specificatie F36/34 vloog eind 1935 een eerste prototype met een RR Merlin C motor van 1025pk. Het had prima prestaties en er volgden veel toestellen in diverse sub-types. De romp was staalbuis met linnen en deel plaatmateriaal en eerst  houten (maar later na 1939 metalen) vleugels. Tijdens de Battle of Britain waren zo'n 1700 Hurricanes in dienst bij de RAF.  

De Hurricane mk.2 had de Rolls Royce Merlin XX 1280 pk motor en had versterkingen ten opzichte van de mk.1.
 Spanwijdte: 12,19 m
 Lengte: 9,80 m
 Leeggewicht: 2500 mkg
 Maximum startgewicht: 3310 kg
 Maximum snelheid: 545 km/u op hoogte
 Bereik: 750 km
 8x 7,7mm mitrailleurs

Literatuur (met focus op Nederland):
Militaire luchtvaart in Nederlands-Indie H. Hooftman pag. 43-14 Europese Bibliotheek; Zaltbommel
De Luchtstrijd om Indie Boer e.a.
p. 136-139, 162-164, 171-174, 221-225, 332. Unieboek; Houten, 1990
40 Jaar luchtvaart in Indie G. Casius, Th. Postma, p. 61, 82-83, 152. De Alk; Alkmaar 1989
De Militaire Luchtvaart in Nederlands-Indie B. van der Klaauw, B.M. Rijnhout p. 23-24. De Bataafsche Leeuw; Amsterdam 1987
KNIL Nationaliteitskenmerken (artikel)
M. Schep 'Modelbouw In Plastic'; jaargang 1984, nr. 2, p. 26-29 IPMS Nederland
De Luchtoorlog bij en boven Nederlands-Indie tot maart 1942, dl 8 en 9; C.R. Patist, m.m.v. Sectie Militaire Luchtvaart Historie Stabelan, jrg. n.b. Defensie voorlichting

.

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze