INFO Hawker Sea Fury
- 1844
.
Fabriek | Hawker |
Vliegtuig | Sea Fury |
Type-aanduiding | mk. 50/51/60 |
Cat 4 -- totaal 48 stuks |
Informatie:
Ontwikkeld reeds in de Tweede Wereldoorlog als jager-bommenwerper door Hawker uit Engeland voor zowel RAF als Royal Navy. Er werden zes Fury prototypen besteld die zouden gaan vliegen met twee versies van de Bristol Centaurus stermotor en met de Rolls-Royce Griffon lijnmotor. Met beide motortypen werd de eerste vlucht gemaakt in 1944. Eerste vlucht van de Marine versie, de Sea Fury, was februari 1945 als Sea Fury Mk.X. De RAF zag af van verdere bestelling van de Fury maar Engelse Fleet Air Arm (FAA) had nog steeds behoefte aan dit type ook voor gebruik vanaf vliegdekschepen. De eerste productie kist vloog september 1946 en er volgden beproevingen vanaf o.a het vliegdekschip HMS Victorious. Uiteindelijk werden er aan de FAA meer dan 600 toestellen afgeleverd tot 1952. De Sea Furies werden ook ingezet in de Korea oorlog als jachtbommenwerper. Er werd ook een tweezits trainerversie gebouwd die ook als doelsleper fungeerden. De Sea Fury was zeer snel en bleek een uitstekend vliegtuig.
Gegevens:
Lengte: 10,56 m
Spanwijdte: 11,69 m
Bristol Centaurus XVIII zuiger-stermotor met 18 cilinders en 2480 pk
Vijfbladige Rotol propeller
Gewicht: leeg 3650 kg tot 4100 kg , maximaal 5450 kg
Snelheid: maximaal 740 km/u op hoogte
Vliegbereik: 1125 km tot 1674 km met drop tanks
Plafond: 10900 m
Bewapening: 4 x 20 mm Hispano 5 kanonnen en zonodig 900 kg aan bommen max 900 kg en/of 12x 3inch raketten.
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | 1973-2 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic | M. de Wit | 2008-3 | over Trumpeter model | IPMS Nederland |
Sea Fury (bij MLD) |
Nico Geldhof en Luuk Boerman | no.3 | bij de MLD | Dutch Profile 3 |
.
Websites:
|
IPMS NL Walkaround op deze website....
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Hawker Sea Fury
- 3578
Cat 4. MLD
MLD 48 stuks:
Sea Fury F.mk.50: 10 stuks , kenmerken J10-1 t/m J10-10
F.mk.60: 13 stuks, kenmerken J10-11 t/m J10-22
Sea Fury mk 11 (FB.mk.51): 25 stuks, kenmerken F6-23 t/m F6-47
Latere kenmerken 10-1 t/m 10-48 en 6-1 t.m 6-48
Ingezet van 1948-1956 door MLD;
Voor de Nederlandse MLD was heropbouw na de Tweede Wereldoorlog voorzien en gezien de nauwe banden met Engeland was ook de Sea Fury gewenst. Oorspronkelijk waren er ambitieuze plannen bij de MLD maar vanwege geldgebrek werden deze beperkt tot de aanschaf van minder toestellen. In juli 1946 was er vliegdemonstratie op vliegveld Valkenburg, en het resultaat was dat in oktober 1946 een contract werd afgesloten voor een eerste bestelling van 10 Sea Fury F mk.50 jager toestellen. Deze was vrijwel identiek aan de Royal Navy F mk.X en uitgerust met een Centaurus 18 motor met vijfbladige propeller. Met registraties J1-J10 werden deze afgeleverd april/mei 1948. Uiteraard moesten er ook vliegers worden opgeleid in Engeland en dit gaf wat vertraging. Er waren meer toestellen dan vliegers! Het duurde dan ook geruime tijd voordat alle MLD toestellen operationeel waren. In eerste instantie vloog de Sea Fury alleen bij het GVO (Groep Vlieg Opleiding) vanaf Valkenburg. In de loop van 1950 was het aantal vliegers groot genoeg om Vliegtuigsquadron (VSQ) 860 weer operationeel te maken. Daarbij werd het GVO opgeheven en werden de Sea Furies ook aan VSQ 3 toegewezen, dat nu voor de opleiding ging zorg dragen.
Vanuit de Engelse Royal Navy was ook behoefte aan een fighter-bomber (FB) waarbij ophangpunten onder de vleugel werden aangebracht. Deze versie FB.mk.XI leek sterk op de F.mk.X en kon worden voorzien van rocket assisted take-off RATOG raketten onder de romp. Ook de MLD had er belangstelling voor, en begin 1950 kwam een vervolgorder voor 12 stuks als versie FB.mk.60. Deze werden mei-juli 1950 afgeleverd.
Tegelijk werd het eerste Sea Fury no.860 squadron operationeel. In juli 1950 kwamen de eerste Sea Fury toestellen aan boord bij het Koninklijke Marine vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman. De Sea Furies en de Doorman voerden diverse "cruises" uit naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee, Noordzee en ook naar de West. Vanaf 1950 werd gekozen voor de Amerikaanse deklandings-systematiek.
Het gebeurde vaak dat de Karel Doorman in onderhoud lag, en dat duurde soms wel een langere tijd (1951, 1953). Bij diverse gelegenheden werden de MLD toestellen dan ook veelvuldig (tijdelijk) in Engeland gestationeerd om te oefenen en ook aan boord van Engelse vliegdekschepen werden dan deklandingen geoefend.
Voor standaardisatie werden ook de oorspronkelijke F.mk.50 toestellen in de loop van 1951 omgebouwd bij Hawker. Bij Fokker werden vanaf juli 1951 ook Sea Fury FB.mk.51 toestellen in licentie gebouwd maar er waren nogal wat opstartproblemen. Dit bleef dan ook beperkt. Tijdens de operaties gebeurden er natuurlijk wel ongevallen ook bij deklandingen maar over het algemeen voldeed het type.
In mei 1953 was ook de formatie van een demoteam de "Aerobats" dat ongeveer een jaar vliegdemo's gaf.
Vanaf mid 1956 volgde uit dienst stelling van de Sea Fury bij de MLD.
( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )
Sea Fury komende uit de hangaar van de Karel Doorman. Foto: Collectie J. Sweers (used with permission)
Foto: W.Jonker (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie | Engelse Registratie | regi | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
10-1 | J-1 | 12-04-1948 | 27-07-1950 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). had nog DSG schema bij aflevering; na ongeval Marinevliegkamp Valkenburg afgeschreven. J-1 | |||
10-2 | 6-2 | J-2 | 12-04-1948 | 26-01-1957 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11; Gesloopt. | ||
10-3 | 6-3 | J-3 | 12-04-1948 | 12-03-1956 |
Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Gesloopt | ||
10-4 | 6-4 | J-4 | 21-04-1948 | 08-06-1956 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Buiten dienst gesteld juni 1956 en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot te Zandvoort. | ||
10-5 | 6-5 | J-5 | 21-04-1948 | 01-04-1955 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Gesloopt | ||
10-6 | 6-6 | J-6 | 21-04-1948 | 11-6-1952 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. In zee vanaf Karel Doorman en afgeschreven. | ||
10-7 | 6-7 | J-7 | 21-05-1948 | 20-4-1956 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Na ongeval afgeschreven | ||
10-8 | 6-8 | J-8 | 26-06-1948 | 24-10-1955 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Na ongeval start Marinevliegkamp Valkenburg afgeschreven | ||
10-9 | 6-9 | J-9 | 14-05-1948 | 14-04-1954 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). In 1951 bij Hawker verbouwd tot FB.Mk.60, de exportversie van de FB.Mk.11. Botsing KLu Thunderjet K-103 bij Lisse en afgeschreven | ||
10-10 | J-10 | 25-05-1948 | 04-01-1956 | Type: Sea fury F.Mk.50 (de exportversie van de F.Mk.X). J-10. Gesloopt | |||
10-11 | VX712 | J-11 | 12-05-1950 | 23-01-1957 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gesloopt. | ||
10-12 | 6-12 | VX713 | J-12 | 12-05-1950 | 27-02-1952 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Na ongeval 31-08-1951 in Engeland nabij Port Isaac afgeschreven. | |
10-13 | 6-13 | VX714 | J-13 | 12-05-1950 | juni 1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld april 1957 en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot, Zandvoort. | |
10-14 | 6-14 | VX715 | J-14 | 12-05-1950 | januari 1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en januari 1959 voor instructiedoeleinden naar HTS Haarlem. | |
10-15 | 6-15 |
VX716 | J-15 | 12-05-1950 | 12-01-1951 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). In zee bij Noordwijk en afgeschreven | |
10-16 | 6-16 | VX717 | J-16 | 12-05-1950 | mei 1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot, Zandvoort. | |
10-17 | 6-17 | VX718 | J-17 | 20-07-1950 | 25-05-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). November 1951 beschadigd a/b HMS Indomitable en hersteld; buiten dienst gesteld mei 1956 en gesloopt | |
10-18 | 6-18 | VX719 | J-18 | 20-07-1950 | 09-08-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gebruikt brandweeroefeningen Valkenburg | |
10-19 | 6-19 | VX744 | J-19 | 20-07-1950 | 13-06-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot, Zandvoort. | |
6-30 | F-30 | 6297 | 05-11-1951 | 02-12-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-31 | F-31 | 6298 | 07-12-1951 | 17-02-1954 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; in zee vanaf Karel Doorman en afgeschreven | ||
6-32 | F-32 | 6299 | 05-11-1951 | 13-03-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Na ongeval op HMS Theseus afgeschreven. | ||
6-33 | F-33 | 6300 | 07-12-1951 | 14-09-1954 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Na ongeval op Karel Doorman afgeschreven | ||
6-34 | F-34 | 6301 | 30-11-1951 | 02-12-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-35 | F-35 | 6302 | 07-12-1951 | 15-05-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Buiten dienst en bestemd voor museum. Later verkocht naar buitenland (of geruild??) | ||
6-36 | F-36 | 6303 | 07-12-1951 | 08-03-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-37 | F-37 | 6304 | 07-12-1951 | 05-02-1954 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; In zee na start Karel Doorman en afgeschreven | ||
6-38 | F-38 | 6305 | 07-12-1951 | 03-01-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Ook door Aerobats demoteam gebruikt. Gesloopt | ||
6-39 | F-39 | 6306 | 07-12-1951 | 15-06-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-40 | F-40 | 6307 | 07-12-1951 | 29-09-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-41 | F-41 | 6308 | 30-01-1952 | 26-07-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Verbrand op Marine Vliegkamp Valkenburg en afgeschreven | ||
6-42 | F-42 | 6309 | 06-08-1951 | 01-07-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-43 | F-43 | 6310 | 03-01-1952 | 22-06-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Buiten dienst gesteld en in 1959 naar TH Delft. Later in 1971 naar Avio(r)dome en nog later bij MLM tentoongesteld. | ||
6-44 | F-44 | 6311 | 08-02-1952 | 24-01-1957 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-45 | F-45 | 6312 | 08-02-1952 | 31-08-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-46 | FR-46 | 6313 | 25-02-1952 | 31-08-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; ook bij Aerobats demoteam; Na deklanding ongeval Karel Doorman afgeschreven. | ||
6-47 | F-47 | 6314 | 08-02-1952 | 01-12-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. F-47. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
10-20 | 6-20 | VX745 | J-20 | 20-07-1950 | 13-06-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gebruikt brandweeroefeningen Valkenburg | |
10-21 | 6-21 | VX746 | J-21 | 20-07-1950 | 23-01-1957 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Gesloopt. | |
10-22 | 6-22 | VX747 | J-22 | 20-07-1950 | 12-03-1956 | Type: Sea fury F.Mk.60 (de exportversie van de F.Mk.11). Buiten dienst gesteld en in 1959 verkocht aan de Fa. Akersloot, Zandvoort. | |
6-23 | F-23 | 6290 | 04-07-1951 | 09-04-1954 | Type: Sea Fury FB.MK.51. (waarschijnlijk uit door Fairey geleverde onderdelen) door Fokker gebouwd. Gesloopt. | ||
6-24 | VX748 | F-24 | 6291 | 04-07-1951 | 04-03-1955 | Type: Sea Fury FB.MK.51. (waarschijnlijk uit door Fairey geleverde onderdelen) door Fokker gebouwd; Na ongeval bij Malta afgeschreven | |
6-25 | F-25 | 6292 | 04-07-1951 | 19-05-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; na botsing met F-18/16-28 nabij Rhydwen in Wales afgeschreven. | ||
6-26 | F-26 | 6293 | 21-09-1951 | 11-05-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt | ||
6-27 | F-27 | 6294 | 21-09-1951 | 03-09-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; na ongeval HMS Illustrious in brand en afgeschreven; wrak jaren later schijnt opgedoken te zijn.... | ||
6-28 | F-28 | 6295 | 21-09-1951 | 19-05-1953 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd; Na botsing met F-25 nabij Rhydwen in Wales afgeschreven. | ||
6-29 | F-29 | 6296 | 05-11-1951 | 02-12-1956 | Type: Sea Fury FB.MK.51. Door Fokker gebouwd. Gesloopt |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B1] MIP 1973-2
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Hawker Sea Fury (foto bijlage)
- 2060
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Overdracht eerste kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.50 in eerste grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deze Sea Fury heeft tijdelijk een "engelse vleugel geleend" met roundel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
FB.mk 60 onderaanzicht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Optreden demoteam 860 squadron. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.51 klaar voor de landing. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Barrier crash. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aparte foto met grijpen van de remkabel op dek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier zijn de optionele startraketten te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Vleugel opgevouwen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motorkap open. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH voor het beschikbaar stellen van foto linkjes.
Modelbouw Hawker Sea Fury
- 2652
Modelbouw informatie Sea Fury
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Trumpeter ;
Special Hobby MPM;
Aki products (resin);
HighPlanes;
PM2/ Pioneer/ Airfix;
Frog/ Tri-ang/ NOVO/ Airlines
|
Airfix (A06106)**;
Trumpeter;
AMG;
KiTech;
Hobbycraft;
Falcon (vacu)
|
Fisher (multi media kit);
Hobbycraft (zie link hieronder...);
Touchdown (vac FB11)@;
ID Models (vacu)@;
Combat models (vacu)@;
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
1/144: F-Toys, MiniWing
1/700: Fujimi
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | eerste schema | < K12> Extra dark sea grey: zijkant en bovenkant | < K85> Sky / < K84> Sky |
Rozet 6 posities over het algemeen: diameter romp 80 cm; vleugels 92 cm. wielbakken: wit? binnenzijde wieldeuren: meestal sky; propeller: zwart met gele tips; letterstijl is engels (wijkt af van amerikaanse letters) |
|
(b) | latere schema | < K12> Extra dark sea grey | < K85> Sky / < K84> Sky |
Rozet 6 posities over het algemeen: diameter romp 80 cm; vleugels 92 cm. sky afscheiding zit hoog op zijkant; binnenzijde wieldeuren en wielbakken: meestal wit ; propeller: zwart met gele tips; letterstijl is engels (wijkt af van amerikaanse letters) |
TIP: Bouwverslag IPMS lid M. de Vreeze van 1/32 Hobbycraft kit Seafury [externe link]
De 1/48 Airfix kit A06106 Sea Fury FB.11 "Export" bevat ook decals voor de MLD "Aerobats". In Modelbouw in Plastic MIP 2020-5 beschrijft Ruben Bohncke de bouw van deze Airfix kit.
Kleuren Schema's (IPMS Nederland)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)