.

Fabriek Hiller
Vliegtuig Raven
Type-aanduiding UH-23 / OH-23
Cat 3  --  totaal 36 stuks
H-23 B/C  

hiller-profile

Informatie:

Lichte helicopter van vlak na de oorlog rond 1948 van Hiller ontwikkeld uit model 360. De civiele aanduiding was H-12. De Amerikaanse Army en Navy gebruikten talloze Hillers met aanduiding H-23 Raven. De H-23A was een tweepersoons ambulance versie met twee externe brancards en een Franklin 200 pk motor. De H-23B kreeg een ski met kleine wielen; sommigen kregen later de sterkere 250 pk Lycoming O-540 motor.  
De H-23C was identiek aan de H-23B , maar had een bolle cockpitkap uit een stuk gemaakt en geheel metalen rotorbladen. Er was ook plaats voor drie personen. De H-23D was een driezitter trainer, ook met de Lycoming VO-540 en verbeterde transmissie en betere rotor. De H-23F was een vierpersoons toestel met een 305 pk Lycoming VO-540-A1B motor.

Er werden meer dan duizend Hillers geproduceerd.

Gegevens (H-23B):  
 Lengte:  8,74 m  
 Diameter rotor:  10,66  m  
 Hoogte:  2,68 m  
 1x Franklin 6V4 motor van circa 200 pk (deze motor was vrij zwak voor zijn taak) of Lycoming H10 van 180 pk
 Snelheid maximaal zo'n  150 km/u  
 Vliegbereik:  225 km
 Plafond:  3.500 m  

De H-23C was een versie met bolle cockpitkap; 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic . 2008-1 Wilko Jonker en Jan Brussaard IPMS Nederland

 .

Websites:
--  IPMS NL Walkaround OH-23 op deze site

 

FOTO GALERIJ:

  • hiller-h23-2-mindef-archive
  • hiller-oh-23c-2-kwj-author
  • hiller-oh23-lvk-3-goth-auth
  • hiller-oh23b-klu-auth
  • hiller-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 3. KLu

De Hiller toestellen (van het type H-23B en 1 exemplaar H-23C) werden onder MDAP-voorwaarden aan Nederland geleverd. Het waren de eerste helicopters van de Koninklijke Luchtmacht. De eerste H-23B toestellen  kwamen in juni 1955 bij de KLu in dienst, te beginnen bij 298 squadron.

De toestellen waren van de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) voor inzet door de Landmacht, maar ze werden door de Koninklijke Luchtmacht gevlogen en onderhouden. De toestellen voerden aanvankelijk squadronregistraties, totdat die in 1959 werden afgeschaft. De H-23B toestellen waren tweezitters maar bij warm weer bleek al te zeer het lage motorvermogen. Ook konden er twee brancards aan de cockpit worden bevestigd.  

In mei 1959 kwam nog een extra toestel, een H-23C, met registratie O-36. Deze week af van de eerder geleverde H-23B.

Twee Hillers (O-19 en O-22) werden eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD .  

De Hillers vlogen van 1955 tot 1965 bij de KLu bij o.a 298, 299 en 300 squadrons, waarna het type werd vervangen door de Alouette III.

hiller oh23b klu auth

de latere "O-4", een H-23B met de vlakke cockpitkap welke goed is te zien.  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

hiller-h23-2-mindef-archive

UH-23B van de KLu . Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

hiller oh23 lvk 3 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)                                                                    
hiller-oh-23c-2-kwj-author
de enige "H-23C" Hiller van de KLu  zoals gezien in het MLM. De diverse details zijn goed zichtbaar en deze versie wijkt af vanwege een bolle cockpitkap en andere afwijkende details. Foto: W.Jonker (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hiller voor gewondentransport. Op de skids (het onderstel) werd aan beide zijden een brancarddrager met overkapping bevestigd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

OH-23C met de bolle kap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumentenpaneel Hiller OH-23B. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

 

Registratiegegevens:
Registratie US Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
O-1 54-2935 729 jun 1955 april 1965 8A-201; naar N 7299
O-2 54-2936 730 jun 1955   8A-205; naar D-HAMU
O-3 54-2937 731 jun 1955   8A-203; naar N42937
O-4 54-2938 732 jun 1955   8A-206; Buiten dienst 1965
O-5 54-2939 733 jun 1955   8A-204; naar N8505
O-6 54-2940 734 jun 1955   8A-200; Buiten dienst 1965
O-7 54-2941 735 jun 1955   8A-202; naar N8506
O-8 54-2942 736 okt 1955 jun 1965 8A-207; Naar G-AYCI
O-9 54-2943 737 okt 1955   8A-208; Buiten dienst 1966
O-10 54-2944 738 sep 1955 21-03-1958 8A-209; Afgeschreven ongeval Hoenderloo
O-11 54-2945 739 okt 1955   8A-210; naar D-HFNA
O-12 54-2946 740 sep 1955   8A-211; naar Turkije medio 1965
O-13 54-2947 741 sep 1955 apr 1965 8A-212; restanten naar USAFE disposal Soesterberg
O-14 54-2948 742 okt 1955 28-03-1956 8A-213; Afgeschreven ongeval Stroe
O-15 54-2949 743 dec 1955   8A-214; naar N8507
O-16 54-862 675 nov 1958 1965 naar N43677
O-17 54-863 676 nov 1958   naar N 8504
O-18 54-864 677 nov 1958   Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-19 54-865 678 nov 1958   ook eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD ; naar N 9885
O-20 54-866 679 jan 1957   8A-218; Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-21 54-867 681 nov 1958   naar N8503, D-HGAG
O-22 54-868 682 dec 1958   ook eind 1959 kort uitgeleend aan de MLD ; naar N4724, N25PC
O-23 54-869 683 mrt 1957   8A-220; Naar OH-HHA
O-24 54-870 684 nov 1958   naar N4725
O-25 54-871 685 mei 1957   8A-221; Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-26 54-872 687 nov 1958   naar G-AYCH
O-27 54-873 688 nov 1958   Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-28 54-874 689 okt 1958   Buiten dienst 1965
O-29 54-875 690 dec 1958   Buiten dienst 1965
O-30 54-876 693 dec 1958   Buiten dienst 1965; Fort Rucker USA
O-31 54-877 694 jan 1957   8A-219; naar N4877A
O-32 51-16411 664 mrt 1957   8A-222; Buiten dienst 1965
O-33 51-16412 665 apr 1956   8A-216; Buiten dienst 1965; restanten naar USAFE disposal Soesterberg
O-34 51-16413 666 apr 1956   8A-217; Werd OH-HHB
O-35 51-16414 669 jan 1956 1965 8A-215; naar G-AWKG; in Gent ?
O-36 57-6521 937 mei 1959 mei 1965 .
8A-336 .. .. .. ..

Afwijkend type met bolle hap, H-23; bewaard MLM, nu NMM Soesterberg

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw  Hiller  H-23

Modellen (type) ? nooit gezien @ moeilijk te vinden ? never seen @ hard to find
1/72 1/48 1/32
Special Hobby ( "H-23C" maar aanpassingen nodig) . .
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)

BOXART

  • special-hobby-raven-72

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)  < K126> olive drab       overall, bij aflevering
(b)  < K175> donkergroen ?       overall, meestal witte registraties;
sommige toestellen voor opleiding voorzien van flourescerende vlakken
(c)

< K175> donkergroen ?

< K82 ?? > Khaki

      schema niet zeker

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)