.

Fabriek Koolhoven
Vliegtuig  
Type-aanduiding FK.31
Cat 5  --  totaal 4 stuks
 

koolhoven fk31 profile

       Tekening met dank aan Afd.Luchtvaartkennis

Informatie:

De Nederlandse Nationale Vliegtuig Industrie NVI werd opgericht begin jaren negentien-twintig. Vanaf mei 1922 treedt Frits Koolhoven toe tot deze firma en de oprichter Carley stapt al snel eruit na de nodige teleurstelling. Koolhoven gaat door en er wordt een ontwerp gemaakt voor een jager/verkenner met 2 type vleugels. De romp was van staalbuis met houten vleugel bekleed met doek. Desgewenst kon een dubbele besturing worden aangebracht. Het prototype werd getoond op de Parijse Salon maar  het eerste FK-31 toestel vloog pas medio 1923. Er waren in het begin nogal wat fouten in het ontwerp van deze parasoldekker en het werd sterk veranderd.

Bemanning: 2 vliegers
1× Bristol Jupiter IX 450 pk motor
Maximum snelheid ongeveer 235 km/u op 4000 m hoogte
Leeggewicht: circa 1200 kg
Startgewicht ongeveer 1680 tot 1800 kg
Spanwijdte: 13,7 m (verkenner) en 11,34 (jager)
Lengte: 7,9 m
Hoogte: 3,4 m
2 bemanningsleden
2 vaste Vickers voor, 2 draaibare Lewis achter mitrailleurs
 
In Nederland heeft alleen de LA-KNIL enige belangstelling  (zie KNIL artikel). In 1924 was er belangstelling voor licentiebouw in Frankrijk door De Monge te Issy-les-Moulineaux. Een FK.31 ging naar De Monge en de kist werd succesvol gevlogen en vestigde enige records. De Monge wilde een wat aangepaste FK.31 gaan bouwen als type de Monge M.101 en tenminste 1 kist werd gebouwd. Tot een verdere bestelling door de Franse luchtmacht komt het niet. Verder bestelt in 1927 Finland een aantal toestellen maar het type voldeed bij proeven erg slecht en de afname werd geweigerd. Door het in feite mislukken van dit projekt werd Frits Koolhoven ontslagen bij de N.V.I.
 
Literatuur:
Koolhoven, Nederlandse vliegtuigbouwer in schaduw van Fokker --- Uitg. Romen Haarlem Thijs Postma en Theo Wesselink
1981
Haagse Bluf, Koolhoven FK.31   Afd.Luchtvaartkennis Theo Wesselink 2012-2 en 2013-2
Koolhoven FK.31   Afd.Luchtvaartkennis ? 1974-1

 .

Websites:
- - -

 

FOTO GALERIJ:

  • koolhove-fk31-mdvar2
  • koolhoven-fk31-hb-archive
  • koolhoven-fk31-mdv-archive
  • koolhoven-fk31-mdv-fl
  • koolhoven-fk31-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 5.  LA-KNIL

Begin jaren twintig toonde LA-KNIL belangstelling voor een jager/verkenner en al won Fokker deze order, toch kocht men vier stuks van de Koolhoven FK-31. De prestaties waren niet zoals afgesproken maar toch werden ze in 1926 afgeleverd op Andir in Ned.Indië met Jupiter III ? motoren. Deze toestellen hadden een iets spitsere motorkap en een afgeschuind kielvlak t.o.v de civiele kist H-NACA.

Er waren grote onderhoudsproblemen en was het type in feite een miskoop. In 1930 gingen de toestellen uit dienst en opgevolgd door de Curtiss P-6 Hawk.

koolhove-fk31-mdvar2

ML-KNIL kist.  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission) 

koolhoven-fk31-hb-archive

Foto: Collectie H.G. Berfelo  (used with permission)

koolhoven-fk31-mdv-fl                                                                                         
Het eerste toestel, nog in een promotie schema voor de Parijse Salon van 1924 . foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


 Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Prototype foto dat goed de vleugel weergeeft. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tweede prototype met gewijzigd verend onderstel, 1923. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Zonder beplating zodat cockpit detail wat te zien is. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motor detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:  FK.31 LA-KNIL
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K.421 205 1926 1930  
K.422 206 1926 1930  
K.423 207 1926 1930  
K.424 208 1926 1930 eerst nog de H-NADE

 Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B14] Koolhoven, [B5] Luchtv.kennis 2012-2

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw FK.31

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Omega (gebruik kits #72459, #72460 of #72464) ;
Vami (conversion Finish kit)
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • omega-fk31-72-2

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)    ?      

.

 

koolhoven fk31 profile lvk

Tekening met dank aan Afd. Luchtvaartkennis (2012-2) via M. de Vreeze

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)