.

Fabriek Koolhoven
Vliegtuig  
Type-aanduiding FK.46
Cat 2  --  totaal 1 test kist
 


koolhoven fk46 sketch

Informatie:

Tweedekker ontworpen als lesvliegtuig en later ook gebruikt als sportvliegtuig. Het houten prototype vloog voor het eerst herfst 1933 met een Cirrus Hermes motor. Het tweede prototype kreeg een buizen frame en een Gipsy Major 130 pk motor. De kist had eerst een open cockpit, maar was ook leverbaar met schuifkappen welke meestal werden toegepast. Was goed geschikt als lesvliegtuig, de NLS kocht er vier. De eerste kisten hadden een bolle voorrand van het kielvlak, dat werd later recht gemaakt en waren er rolroeren in beide vleugels. Het type was goed geschikt als lesvliegtuig.

Naar een Luchtvaart Afdeling specificatie in 1936 werd ook een versie ontworpen.

 Type: les- en sportvliegtuig voor 1 vlieger en 1 leerling
 Motor: (latere versies): Gipsy Major met max 130 pk met luchtkoeling en 2-bladige schroef
 Maximum snelheid: ongeveer 175 km/u met Major motor
 Startgewicht: circa 850 kg
 Spanwijdte: 8,05 m
 Lengte: 7,30 m met Gipsy Major en 7,45 met Walter Minor motor
 Bereik:  470 km tot 600 km

Bij de NLS was een ietwat lichtere versie in gebruik met een Walter Minor IV 95 pk motor. Het werd vaak Koebeest genoemd.

Literatuur:
KLu Vliegtuigen De Alk Wim Schoenmaker en Thijs Postma 1987
FK.46, Koolhoven's "achste koebeest"   Afd. Luchtvaartkennis Nico Geldhof 2007-4
Koolhoven vliegtuigen eigen uitgave Theo Wesselink

 .

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • koolhoven-fk46-draw-booy-auth
  • koolhoven-fk46-jg-archive
  • koolhoven-fk46-mdv-archive
  • koolhoven-fk46-sketch

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 2.  LvA

Naar een Luchtvaart Afdeling specificatie in 1936 werd een aangepaste FK.46 kist door de Koolhoven fabriek aangeboden. De kist zou zijn voor opleiding en "acrobatie" instructie. Het had een Gipsy Major motor.

Maart 1937 was het gereed en werd de kist "76" aan het LvA LuchtVaartBedrijf op Soesterberg aangeboden voor uitvoeren van testen door de Rijks Studiedienst Luchtvaart. De RSL besloot na testen gedurende maart 1937 dat het type niet aan de eisen voldeed (maar het is niet helemaal duidelijk waarom). De LvA besloot niet tot een vervolg order (men koos voor de Bu-131 Jungmann).

Het toestel ging na het uitproberen weer terug naar Koolhoven. (deze kist werd verkocht aan een particulier en ging later vanaf mid 1938 naar Indie vliegen bij de Zuid-Sumatra-Vliegclub op Zuid Sumatra). Dus nooit officieel in dienst bij de LvA.

koolhoven-fk46-jg-archive

Kist die werd uitgetest met pseudo registratie "76". De kist had de Nederlandse driekleur op het richtingsroer. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

koolhoven-fk46-mdv-archive

ter illustratie: Civiel toestel PH-ALA . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
76  46.08 / BvL 234   n.v.t.
n.v.t  
de PH-FKE kreeg LvA pseudo registratie " 76" en "1004"; werd later PH-ARU en ging in 1938 naar Indie, werd PK-SAT bij vliegclub Zuid-Sumatra; ongeval Sumatra in 1941 

 Bronnen o.a.  [B5] Luchtv.kennis 2006-3 

Opmerking: de PH-ATS werd later voorzien van LvA pseudo registratie "1003" met driehoeken

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw FK.46

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32
Vami (resin)    

 

BOXART

  • vami-fk46-72

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)    "lichtblauw"  "lichtblauw"    

.

koolhoven-fk46-draw-booy-auth

 Tekening P.j.A Booij voor de IPMS MIP  (used with permission)

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)