INFO Koolhoven FK.46
- 1817
.
Fabriek | Koolhoven |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FK.46 |
Cat 2 -- totaal 1 test kist |
Informatie:
Tweedekker ontworpen als lesvliegtuig en later ook gebruikt als sportvliegtuig. Het houten prototype vloog voor het eerst herfst 1933 met een Cirrus Hermes motor. Het tweede prototype kreeg een buizen frame en een Gipsy Major 130 pk motor. De kist had eerst een open cockpit, maar was ook leverbaar met schuifkappen welke meestal werden toegepast. Was goed geschikt als lesvliegtuig, de NLS kocht er vier. De eerste kisten hadden een bolle voorrand van het kielvlak, dat werd later recht gemaakt en waren er rolroeren in beide vleugels. Het type was goed geschikt als lesvliegtuig.
Naar een Luchtvaart Afdeling specificatie in 1936 werd ook een versie ontworpen.
Type: les- en sportvliegtuig voor 1 vlieger en 1 leerling
Motor: (latere versies): Gipsy Major met max 130 pk met luchtkoeling en 2-bladige schroef
Maximum snelheid: ongeveer 175 km/u met Major motor
Startgewicht: circa 850 kg
Spanwijdte: 8,05 m
Lengte: 7,30 m met Gipsy Major en 7,45 met Walter Minor motor
Bereik: 470 km tot 600 km
Bij de NLS was een ietwat lichtere versie in gebruik met een Walter Minor IV 95 pk motor. Het werd vaak Koebeest genoemd.
Literatuur: | ||||
KLu Vliegtuigen | De Alk | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | 1987 | |
FK.46, Koolhoven's "achste koebeest" | Afd. Luchtvaartkennis | Nico Geldhof | 2007-4 | |
Koolhoven vliegtuigen | eigen uitgave | Theo Wesselink |
.
Websites:
|
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LVA Koolhoven FK.46
- 1657
Cat 2. LvA
Naar een Luchtvaart Afdeling specificatie in 1936 werd een aangepaste FK.46 kist door de Koolhoven fabriek aangeboden. De kist zou zijn voor opleiding en "acrobatie" instructie. Het had een Gipsy Major motor.
Maart 1937 was het gereed en werd de kist "76" aan het LvA LuchtVaartBedrijf op Soesterberg aangeboden voor uitvoeren van testen door de Rijks Studiedienst Luchtvaart. De RSL besloot na testen gedurende maart 1937 dat het type niet aan de eisen voldeed (maar het is niet helemaal duidelijk waarom). De LvA besloot niet tot een vervolg order (men koos voor de Bu-131 Jungmann).
Het toestel ging na het uitproberen weer terug naar Koolhoven. (deze kist werd verkocht aan een particulier en ging later vanaf mid 1938 naar Indie vliegen bij de Zuid-Sumatra-Vliegclub op Zuid Sumatra). Dus nooit officieel in dienst bij de LvA.
Kist die werd uitgetest met pseudo registratie "76". De kist had de Nederlandse driekleur op het richtingsroer. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
76 | 46.08 / BvL 234 | n.v.t. |
n.v.t |
de PH-FKE kreeg LvA pseudo registratie " 76" en "1004"; werd later PH-ARU en ging in 1938 naar Indie, werd PK-SAT bij vliegclub Zuid-Sumatra; ongeval Sumatra in 1941 |
Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 2006-3
Opmerking: de PH-ATS werd later voorzien van LvA pseudo registratie "1003" met driehoeken
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Koolhoven FK.46
- 1783
Modelbouw FK.46
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
HA Models; Vami (resin) |
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | "lichtblauw" | "lichtblauw" |
.
HA models heeft een 1/72 resin model uitgebracht in 2024.
Tekening P.j.A Booij voor de IPMS MIP (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)