608

.....

Fabriek Koolhoven
Vliegtuig  
Type-aanduiding FK.51
Cat 2, 4, 5  --  totaal 116 stuks
 

 

fk51 profile

Informatie:

Militaire dubbeldekker ontworpen als trainer en verkenner. Specificaties kwamen van de LvA die een nieuw overgangs-lesvligetuig zochten in de jaren dertig. Koolhoven kreeg (na de FK-49) eindelijk ook verzoeken binnen van de LvA en niet alleen concurrent Fokker. Koolhoven ging aan de slag en keek nauwkeurig naar de prestaties van de Avro 626. De ervaring met de FK-46 en de constructie methoden werden gebruikt in het ontwerp.  

Het eerste prototype van de FK-51 vloog in mei 1935 vanaf Waalhaven waar de fabriek stond en was voorzien van een Cheetah V motor met 275 pk. Toestel had een buizenframe romp met triplex bekleed en vleugel van hout met triplex in plaats van het gebruikelijke linnen. Na wat proeven waren de LvA en ook de MLD enthousiast maar men wenste nog wat aanpassingen. Ook de ML-KNIL was geinteresseerd maar voor de tropen hadden ze weer andere wensen. Er moest derhalve door Koolhoven een behoorlijk stuk her-ontwerp plaatsvinden met ook andere motor opties. De ML-KNIL kisten kregen een Wasp Junior motor en ook een wat grotere vleugel, maar dat had niet veel effekt voor de prestaties.  

De FK.51 werd in meerdere series gebouwd, o.a. door een tweede vervolgorder van de LVA. De series verschilden nogal in de details en gebruikte onderdelen.

In de praktijk voldeed het type, al was onderhoud lastig en de vleugel als geheel niet altijd vormvast. Koolhoven moest een behoorlijk aantal kisten na aflevering modificeren. Ook de vliegers moesten wennen aan een "niet Fokker" toestel.  

(Spanje had ook grote belangstelling voor een jager/eenpersoons versie van de FK-51 uitgerust met twee mitrailleurs en meer brandstofvoorraad; Koolhoven had deze aangeboden en Spanje bestelde er liefst 40. Ze hadden een Armstrong Siddeley Jaguar motor. Formeel liep dit vanwege een wapenembargo i.v.m de Spaanse burgeroorlog via Frankrijk en Zwitserland. Echter betalingsproblemen leidden ertoe dat veel kisten door vertraging nooit in Spanje zijn aangekomen, al waren er 28 klaar voor aflevering voor de uitbraak van de oorlog op 10 mei 1940. Waarschijnlijk zijn er minder dan 10 daadwerkelijk in Spanje aangekomen. Enkele toestellen vlogen nog tot ca. 1950). 

Door dit vliegtuig werd Koolhoven een fabriek die flinke aantallen vliegtuigen in produktie had. De latere Koolhoven FK-56 laagdekker maakte gebruik van de ervaringen van de FK-51. In totaal werden zo'n 160 stuks FK-51 geproduceerd.  

 Type: trainer, verkenner voor 2 bemanningsleden
 Motoren:  
 Armstrong Siddeley Cheetah IX met 325 pk voor LvA versie /  
 Pratt and Whitney R-985 Wasp Junior van 450 pk voor ML-KNIL /  
 Wright Whirlwind R975 voor MLD kisten
 Maximum snelheid ongeveer 240 km/u op 2200 m hoogte met Cheetah IX motor  
 Leeggewicht circa 900 kg
 Normaal startgewicht: 1500 kg
 Bereik: 500 tot 680 km
 Spanwijdte: 9,0 m (voor 3e serie ML-KNIL toestellen vergroot naar 10,0 m)
 Lengte: 7,85 m

 De eerste trainers waren onbewapend. Enige toestellen uit noodzaak ook uitgerust met voor- en achter- mitrailleur van het type 7,7mm Lewis. 

Literatuur:
Koolhoven, Nederlandse vliegtuigbouwer in schaduw van Fokker . Uitg. Romen Haarlem Thijs Postma en Theo Wesselink
1981
Koolhoven FK.51 Nederlandse vliegtuig encyclopedie no. 6 Cockpit uitgeverij Bennekom Hugo Hooftman
Koolhoven FK.51 .

Verenigde Vleugels,

en de Spinner no.35

Harry v.d. Meer maart 2006

 .

Websites:
- - -

 

FOTO GALERIJ:


 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze