Cat 5.  LA-KNIL / ML-KNIL

De LA-KNIL  bestelde 60 stuks FK-51 (vier series van 15 stuks) (LA-KNIL hernoemd naar Militaire Luchtvaart ML-KNIL maart 1939)

Dit type werd besteld  voor de basistraining als opvolger van de Avro 504 maar de latere Ryan STM was daar beter geschikt voor. Ze werden ook gebruikt als overgangsvliegtuig. Een eerste FK.51 serie in 1937 van 20 stuks en nog eens 5 stuks werden eerst geleverd. Ze hadden een Wasp Junior motor die goed voldeed. Van een vervolgserie van 20 stuks (K-26 t/m K-45) werd besloten de vleugel iets groter te maken al was daar in de praktijk weinig van te merken. Alle vliegtuigen werden op Waalhaven gebouwd en in kratten naar Indië verscheept. (Later volgde nog een bestelling voor de  ML-KNIL voor 15 stuks maar Duitse inval mei 1940 in Nederland maakte levering niet meer mogelijk).

Uiteindelijk waren er dus 45 toestellen tijdig voor het uitbreken van de oorlog mei 1940 in Nederland in Indië afgeleverd. Ze werden o.a. voor de voortgezette opleiding gebruikt vanaf Kalidjati maar het was een nogal veeleisende kist.

In 1941 vlogen er nog zo'n 33 FK.51 vliegtuigen, vaak ook voorzien van een lichte mitrailleur in de bovenvleugel. November 1941 waren 18 toestellen inzetbaar als verkenner vanaf Tjililitan en Singosari. Tijdens de Japanse oorlogshandelingen werden veel toestellen neergeschoten of op de grond vernietigd. Diverse kisten werden ook onklaar gemaakt voordat men het personeel evacueerde naar Australië.


 

 koolhoven-fk51-19081937a        koolhoven-fk51-indisch-b
 En in de Bataafsche krant in Indië verscheen een artikel met een heel technisch verhaal d.d.19-08-1937 (Collectie M. de Vreeze).

 

Registratiegegevens LA-KNIL / ML-KNIL:
Registratie Tweede Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-2 K-102   sept 1937    
K-3 K-103        
K-4 K-104        
K-5 K-105        
K-6 K-106        
K-7 K-107        
K-8 K-108        
K-9 K-109        
K-10 K-110        
K-11 K-111        
K-12 K-112   1938    
K-13 K-113        
K-14        03-12-1939 Botsing met K-16 en afgeschreven op Andir
K-15 K-115        
K-16        03-12-1939 Botsing met K-14 en afgeschreven op Andir
K-17 K-117      ? verongelukt bij Kentjana
K-18        08-08-1939 Botsing met K-19 en afgeschreven bij Tjimindi
K-19        08-08-1939 Botsing met K-18 bij Tjimindi en afgeschreven
K-20 K-120        
K-21 K-121   1938    
K-22 K-122        
K-23 K-123        
K-24 K-124        
K-25 K-125        
K-26 K-126  51126      met vergrootte vleugel
K-27 K-127        met vergrootte vleugel 
K-28 K-128        met vergrootte vleugel
K-29 K-129        met vergrootte vleugel
K-30 K-130        met vergrootte vleugel
K-31 K-131        met vergrootte vleugel
K-32 K-132        met vergrootte vleugel
K-33 K-133        met vergrootte vleugel
K-34 K-134        met vergrootte vleugel
K-35 K-135        met vergrootte vleugel
K-36 K-136        met vergrootte vleugel
K-37 K-137        met vergrootte vleugel
K-38 K-138        met vergrootte vleugel
K-39 K-139        met vergrootte vleugel
K-40 K-140        met vergrootte vleugel
K-41 K-141        met vergrootte vleugel
K-42 K-142        met vergrootte vleugel
K-43 K-143        met vergrootte vleugel
K-44 K-144        met vergrootte vleugel
K-45 K-145        met vergrootte vleugel

  Bronnen o.a.  [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 1971-1 en 1967-8

Wie heeft meer info? Graag uw bijdrage... contactformulier

 

Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)