INFO Koolhoven FK.56
- 1553
.
Fabriek | Koolhoven |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | FK.56 |
Cat 2 -- totaal 6 + stuks |
Informatie:
Gebouwd volgens LvA specificatie van 1937 voor een toestel voor opleiding van o.a waarnemers en schutters. Prototype vloog begin 1938. Eerste toestel was heel anders dan de latere versie en had een soort knik in de "meeuwen" vleugel.
De LvA wilden allerlei veranderingen aan het ontwerp. Het daaropvolgende toestel had een intrekbaar onderstel en de achterste kap verwijderd met plaats voor een beweegbare mitrailleur. Er volgde weer een wijziging en de "meeuwen" vleugel werd recht met een vast onderstel. Ook de aluminium rompbeplating werd weer door triplex vervangen.
-------
Aangepaste versie (voor LVA):
Motor: Wright Whirlwind R975 met 400 pk
Max.snelheid circa 300 km/u op 500 m hoogte
Plafond: 7300 m
Leeggewicht: 1050 kg
Normaal startgewicht: 1600 kg
Spanwijdte: 11,5 m
Lengte aangepast lesvliegtuig: 9,6 m (dus veel langer dan proto)
2 bemanningsleden lesvliegtuig
Bewapening: 1 vaste + 1 beweegbare mitrailleur
( Belgiƫ in 1939 bestelde ook toestellen; door uitbraak Tweede Wereldoorlog slechts 7 afgeleverd; de Joegoslavische order kon niet worden uitgevoerd)
Literatuur: | ||||
Koolhoven FK.56 | . | Afd. LuchtvaartKennis |
F. Gerdessen | no.3 + 4 / 2002 |
.
Websites:
|
- - - |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LVA Koolhoven FK.56
- 1705
Cat 2. LvA
10 stuks besteld 1939 en 10 besteld april/mei 1940, bedoelde kenmerken 81 - 100;
LVA bestelde mei 1939 in eerste instantie 10 stuks. De motoren werden apart aangekocht en er waren wat onduidelijkheden in het contract wat vertraging tot gevolg had. Het geleverde model was de verbeterde FK.56 model met de rechte vleugel en vast onderstel en met Whirlwind motor. Na levering verongelukte de eerste kist al snel door vleugelbreuk en dus waren aanpassingen nodig. De levering had wederom vertraging en kwam pas april 1940 wat op gang.
Vlak voor de Duitse aanval waren er nog 10 additionele kisten besteld. Op 10 mei 1940 had de LVA slechts 5 (+de ene die verongelukte) van de bestelde toestellen ontvangen. Hebben nauwelijks gevlogen want als snel was de Duitse inval mei 1940 en alle kisten gingen verloren.
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
81 | 56.03 | n.v.t |
- |
vloog 30 oktober 1939 met Whirlwing R975 motor; voor formele LvA aflevering verongelukt door vleugelbreuk 4 januari 1940. |
82 | 56.04 | april 1940 | 13-05-1940 | eerst naar Texel, later Haamstede; verbrand bij Duitse aanval Haamstede |
83 | 56.05 | april 1940 | 11-05-1940 | tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel |
84 | 56.06 | april 1940 | 10-05-1940 | tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven |
85 | 56.07 | april 1940 | 11-05-1940 | tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel |
86 | 56.08 | april 1940 | 11-05-1940 | tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel |
87 | 56.09 | april 1940 ? | 13-05-1940 | verbrand bij Duitse aanval Haamstede |
88 | 56.10 | n.v.t | 10-05-1940 | te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven |
89 | 56.11 | n.v.t | 10-05-1940 | te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven |
90 | 56.12 | n.v.t | 10-05-1940 | te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven |
91 t/m 100 | 56.36 t/m 56.45 | - | - | gereserveerd voor 2e bestelling; nooit gebouwd door de Duitse aanval mei 1940 |
Bronnen o.a [B14] Koolh., [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2002-3 en 2002-4
Opmerking: PH-ASB kreeg de LvA pseudo regi "1005"
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LVA Koolhoven FK.56 (foto bijlage)
- 1213
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Hier de Koolhoven kist met nog de meeuwenvleugel. Vloog januari 1938. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Trillingsproeven op Koolhoven FK.56 1001. Foto in NLL rapport V.1213. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Soesterberg april 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Koolhoven FK.56
- 1891
Modelbouw FK.56
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Kora 72197 (aangekondigd 2024)
Omega / VAMI (resin)
Dujin (resin)
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K108 > LvA Blauw | < K108 > LvA Blauw |
standaard schema schoolvliegtuigen , geheel blauw |
.
Kijk ook een impressie van Rob's Dujin model op de Regio Zuid-Holland pagina hier....
Doorsnee tekening van de uiteindelijke FK.56. In LvA uitvoering. Met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis 2002-3 (bronvermelding / used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)