.

Fabriek Koolhoven
Vliegtuig  
Type-aanduiding FK.56
Cat 2  --  totaal 6 + stuks
 


koolhoven-fk56-profile

Informatie:

Gebouwd volgens LvA specificatie van 1937 voor een toestel voor opleiding van o.a waarnemers en schutters. Prototype vloog begin 1938. Eerste toestel was heel anders dan de latere versie en had een soort knik in de "meeuwen"vleugel.

De LvA wilden allerlei veranderingen aan het ontwerp. Het daaropvolgende toestel had een intrekbaar onderstel en de achterste kap verwijderd met plaats voor een beweegbare mitrailleur. Er volgde weer een wijziging en de "meeuwen" vleugel werd recht met een vast onderstel. Ook de aluminium rompbeplating werd weer door triplex vervangen.

FK.56 eerste prototype (niet door LVA gebruikt):
 Motor: Whirwind R975 420 pk
 Spanwijdte:  11,5 m
 Lengte:  7,85 m
 Max.snelheid: circa 300 km/u
 Leeggewicht: 1000 kg
 Max.gewicht: 1700 kg

 -------

Aangepaste versie (voor LVA):

 Motor: Wright Whirlwind R975 met 400 pk
 Max.snelheid circa 300 km/u op 500 m hoogte
 Plafond: 7300 m
 Bereik: 1200 km
 Leeggewicht: 1050 kg
 Normaal startgewicht: 1600 kg
 Spanwijdte: 11,5 m
 Lengte aangepast lesvliegtuig: 9,6  m  (dus veel langer dan proto)
 2 bemanningsleden  lesvliegtuig
 Bewapening: 1 vaste + 1 beweegbare mitrailleur  

( Belgie in 1939 bestelde ook toestellen; door uitbraak oorlog slechts 7 afgeleverd; de Joegoslavische order kon niet worden uitgevoerd)

Literatuur:
Koolhoven FK.56 . Afd. LuchtvaartKennis
F. Gerdessen no.3 + 4 / 2002

 .

Websites:
- - -

 

FOTO GALERIJ:

  • koolhoven-fk56-mdv-ar
  • koolhoven-fk56-mdv-archive
  • koolhoven-fk56-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 2.  LvA

10 stuks besteld 1939 en 10 besteld april/mei 1940, bedoelde kenmerken 81 - 100;

LVA bestelde mei 1939 in eerste instantie 10 stuks. De motoren werden apart aangekocht en er waren wat onduidelijkheden in het contract wat vertraging tot gevolg had. Het geleverde model was de verbeterde FK.56 model met de rechte vleugel en vast onderstel. Na levering verongelukte de eerste kist al snel door vleugelbreuk en dus waren aanpassingen nodig. De levering had wederom vertraging en kwam pas april 1940 wat op gang.

Vlak voor de Duitse aanval werden er nog 10 additionele kisten besteld. Op 10 mei 1940 had de LVA slechts 5 (+de ene die verongelukte) van de bestelde toestellen ontvangen. Hebben nauwelijks gevlogen want als snel was de Duitse inval mei 1940 en alle kisten gingen verloren.

koolhoven-fk56-mdv-ar

FK.56 waarschijnlijk nog met een oude code (later werd dit 81 etc.). Helaas verongelukte het snel. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

koolhoven-fk56-mdv-archive

De eerste FK.56 van de LvA die helaas snel verongelukte. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Hier de Koolhoven kist met nog de meeuwenvleugel. Vloog januari 1938. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Trillingsproeven op Koolhoven FK.56 1001. Foto in NLL rapport V.1213. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Soesterberg april 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
81  56.03 n.v.t
 -
vloog 30 oktober 1939 met Whirlwing R975 motor; voor formele LvA aflevering verongelukt door vleugelbreuk 4 januari 1940.
82  56.04 april 1940 13-05-1940 eerst naar Texel, later Haamstede; verbrand bij Duitse aanval Haamstede
83  56.05 april 1940 11-05-1940 tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel
84  56.06 april 1940 10-05-1940 tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven
85  56.07 april 1940 11-05-1940 tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel 
86  56.08 april 1940 11-05-1940 tijdens Duitse aanval verbrand op De Vlijt/Texel
87  56.09 april 1940 ? 13-05-1940 verbrand bij Duitse aanval Haamstede
88  56.10 n.v.t 10-05-1940 te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven
89  56.11 n.v.t 10-05-1940 te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven
90  56.12 n.v.t 10-05-1940 te laat voor formele aflevering LvA; tijdens Duitse aanval verbrand bij fabriek Waalhaven
91 t/m 100  56.36 t/m 56.45 - - gereserveerd voor 2e bestelling; nooit gebouwd door de Duitse aanval mei 1940

 Bronnen o.a [B14] Koolh., [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2002-3 en 2002-4 

Opmerking: PH-ASB kreeg de LvA pseudo regi "1005"

  

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw FK.56

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Omega / VAMI (resin)
Dujin (resin)
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)

BOXART

  • dujin-fk56-72-2
  • dujin-fk56-72
  • koolhoven-fk56-dujin-tekening
  • omega-fk56-72
  • vami-fk56-72

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)    < K108 > LvA Blauw  < K108 > LvA Blauw    standaard schema schoolvliegtuigen overall blauw

.

koolh fk56 cu lvk

Doorsnee tekening van de uiteindelijke FK.56. In LvA uitvoering. Met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis 2002-3 (met bronvermedling / used with permission)

 De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)