Cat 6. Ops WO RAF

In Engeland werd jaren na de bezetting van Nederland een luchttransportdienst juli 1944 opgezet. Deze Dutch Communications Flight (deel van het Allied Flight van het RAF Metropolitan Communications Squadron) kreeg "diverse Nederlandse" vliegtuigen tot zijn beschikking zoals Dominie, Hudson, Proctor e.d.

Daarbij was ook 1 enkele Lockheed 12 welke wel de electra junior werd genoemd. Dit toestel (ex L2-27 die voor Indië oorspronkelijk bestemd was) kwam veel later als PB-2 "Prins Bernard" in augustus 1942 bij de RAF als NF753. In september 1944 werd begonnen met een luchtdienst naar het bevrijdde Brussel (dit werd na de oorlog de latere T-5 van de LSK).

(De vier Lockheed 12 kisten van het RNMFS daarna toegewezen aan het KLM West Indisch bedrijf op Curaçao zouden zich ook voegen bij de Flight maar dat was pas na de bevrijding met een eerste uit de Antillen overgevlogen kist in juni 1945).

De Lockheeds ondertussen vliegende in Nederland kregen de codes T-1 t/m T-5 . In juni 1946 werd de Flight opgenomen in de eerste Transport Vliegtuig Afdeling (1 TransVA). De T-2 en T-3 werden daarna ook als doelsleper gebruikt met een extra plexiglas blister.

 


Registratiegegevens Lockheed 12A bij 1316 Flight RAF:
Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Zie de registraties hier...

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)