Cat 7. Ops Jackson USA en later Antillen
11 stuks Lockheed 12 ;
De toestellen waren oorspronkelijk bestemd voor de ML-KNIL, maar Indië was al gevallen. Leerling vliegers vanuit Java waren februari 1942 geëvacueerd naar Australië maar gingen daarna naar de opgerichte Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) te Jackson, Mississippi, USA. Deze opleidingsschool in Amerika ging van start mei 1942.
Men kreeg o.a. de beschikking over deze 11 Nederlandse Lockheed L-12A (L2-12) toestellen. Ze werden gebruikt voor Advanced Training "AT TE" voor meermotorige vliegeropleiding en voor waarnemers. (de andere single engine opleiding "AT SE" variant waarvoor de P-40 werd gebruikt). De AT opleiding maakte ook gebruik van andere velden zoals Hondo en Brooksfield nabij San Antonio in Texas. De AT opleiding in de USA werd gegeven tot juli 1943 en zo'n 100 geslaagde vliegers en waarnemers.
De toestellen waren Nederlands eigendom.
Vier van de Lockheed L-12 toestellen werden vanaf oktober 1943 toegewezen om op de Nederlandse Antillen bij het KLM West-Indische bedrijf van de KLM te gaan vliegen voor civiel gebruik. Ze bleven wel eigendom van het Gouvernement. In de praktijk werden echter drie toestellen in opslag gezet op Hato Curaçao en vanaf maart 1944 werd alleen met de PJ-AKC gevlogen in de Cariben door uitgeleende vliegers. Er werden vooral vluchten gemaakt tussen Aruba en Curaçao. Vanaf waarschijnlijk april 1945 gingen de vier toestellen helemaal naar Engeland om te vliegen bij the Dutch Communications flight.
Een aantal kisten van de RNMFS Jackson zouden helemaal naar Australië om te vliegen bij het no.1 NEI transport squadron (en later na VJ day naar het bevrijdde Java).
Registraties
Zie de registraties hier...
Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 1999-02 over Antillen , 1996-05 over Antillen, [B5] Luchtv.kennis 1984-3 en 1968-3
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)