INFO Lockheed C-130 Hercules
- 1974
.
Fabriek | Lockheed |
Vliegtuig | Hercules |
Type-aanduiding | C-130H / C-130H-30 |
Cat 3 -- totaal 2 + 1 stuks |
|
Informatie:
Lockheed C-130H-30 . Herky Bird ; zeer bekend en robuust transport vliegtuig uit de USA. Ontworpen begin jaren vijftig en eerste productie versie 1953 afgeleverd aan de USAF. Veelvuldig in gebruik bij zeer veel luchtmachten. De C-130H kwam in 1975 met de Allison T56-A-15 motoren. De Engelse RAF bestelde een langere variant en deze C-130H-30 is verlengd en wel 100 inch voor en 80 inch achter de vleugel. (het allernieuwste versie is de C-130J met gekromde zesbladige propellers en nieuwe systemen).
C-130H-30:
Bemanning: 4
Max. snelheid: over 600 km/u
Kruissnelheid: 556 km/u
4 Allison T56-A-15 turboprops van 3362 kW / 4590 pk elk
Leeggewicht: 36400 kg
Bereik: 7870 km
Max. start gewicht: 70310 kg
Spanwijdte: 40.41 m
Lengte: 34.37 m
Hoogte: 11.66 m
Cargo/equipment en ECM, RWR, chaff, flares
C-130H:
Bemanning: 4
Maximum snelheid: 602 km/u
Kruissnelheid: 556 km/u
4 Allison T56-A-15 turboprops van 3362 kW / 4590 pk elk
Leeggewicht: 40000 kg
Bereik: 8100 km
Maximum start gewicht: 70455 kg
Spanwijdte: 40.41 m
Lengte: 29.8 m
Hoogte: 11.61 m
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic |
M. de Vreeze en B. Damen |
IPMS Nederland |
MIP 1996-4 | |
Piloot en Vliegtuig | magazine | Reed publishing | 2010-6 (juni) | |
Defensie info C-130 | defensie-nl-C-130_Hercules-transportvliegtuig.pdf via Luchtmacht.nl | Koninklijke Luchtmacht | zomer 2016 |
Websites:
|
Walkaround IPMS NL C-130 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Lockheed C-130 Hercules
- 3569
Cat 3. KLu
2 stuks C-130H-30 en 2 C-130H
De KLu had plotseling begin jaren negentig grote behoefte aan een snel en groot transport vliegtuig dat over lange afstanden en moeilijk bereikbare gebieden kon opereren. De C-130 werd daartoe gekozen (al was die andere luchtmachten al tientallen jaren in dienst.)
De eerste C-130 kisten werden in januari 1994 afgeleverd aan KLu 334 squadron. Deze toestellen van het type C-130-H30 hadden een verlengde romp. Ze werden ingezet als transport werkpaard bij talloze operaties zoals Bosnie, Irak maar ook hulpvluchten zoals in Rwanda in april 1994 en later in 1994 in Congo vanaf Goma en naar Litouwen. Een andere inzet is in 1998 voor hulp vanwege orkaan Mitch in Honduras en orkaan George bij Puerto Rico.
Oktober 2007 werd het heropgerichte 336 squadron voorzien van de Herculessen. Er werden rond 2007 nog additionele tweedehands C-130H (met gewone romp lengte) toestellen bijbesteld. Ze zijn tweede hands van de U.S. Navy en gemoderniseerd by Marshall Cambridge UK, maar met vertraging pas in 2010 afgeleverd. Deze kisten hebben hetzelfde maximale startgewicht en een zeer moderne cockpit.
In 2008 kregen alle KLu Herculessen een cockpit upgrade CUP en nieuwe avionica.
De kisten werden ook later veelvuldig over de hele wereld ingezet. Zo bijvoorbeeld in 2008 voor EUFOR in Tsjaad en in 2009 voor ISAF in Afghanistan vliegende vanaf Kandahar. Er volgden meer missies. Zo werd van half november 2021 tot half mei 2022 een C-130 naar Mali uitgezonden voor de VN Minusma missie.
De C-130 kisten van de KLu zijn aan vervanging toe.
Juni 2022 werd bekend dat Defensie de intentie heeft als opvolger 5 EMBRAER C-390M transporttoestellen gaat bestellen. De nieuwe kisten zouden komen vanaf 2026 en deel gaan uitmaken van het "European Air Transport Command".
Tot die tot zullen de KLu C-130 nog wat moderniseringen krijgen v.w.b. IFF5 en radiosystemen.
Foto: Collectie M . de Vreeze (used with permission)
De meest recente korte C-130H van de KLu, de G-988 . Foto: M . de Vreeze (used with permission)
Op deze foto is de kist egaal grijs. Foto: M . de Vreeze (used with permission)
De langere C-130H-30. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Een wat oudere foto. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
G-781 in grijs FS36173 gezien op de Luchtmachtdagen Volkel 2019 tijdens de Airpower demo. Met ECM pod. Een stuk romp achter de para-deuren voor de laadklep op deze kist is donkerder doordat een beschermfolie die daar zit sterk vervuild is. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | US Fiscal Year-nr | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
G-273 | 93-0597 | 5273 | 14-02-1994 | C-130H-30 met lange romp; "Ben Swagerman" ; ex-US-registratie N4080M |
|
G-275 | 93-0598 | 5275 | 08-10-1994 | C-130H-30 met lange romp; "Joop Mulder"; | |
G-781 | 160608 | 4781 | juli 2010 | C-130H; ex USN EC-130Q; tweedehands aangekocht 2006 en verbouwd bij Marshalls UK; "Bob van der Stok" | |
G-988 | 162313 | 4988 | maart 2010 | C-130H; ex USN EC-130Q; tweedehands aangekocht 2006 en verbouwd bij Marshalls UK; naam "Willem den Toom" |
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web , [B25] Onze.Luchtmacht diverse nummers
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Lockheed C-130 Hercules (foto bijlage)
- 1610
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderaanzicht toont doorlopende patronen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kist met jubileum staart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In Afghanistan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Cockpit. Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit lijkt vrij licht met zwarte instrumenten consoles. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Lockheed C-130
- 3402
Modelbouw Lockheed C-130
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
C-130-H30:
Zvezda (ombouw c.q. combi met -J)**
Italeri + Conversion (Flightpath) / Academy (ombouw);
Esci/ AMT + conversion;
Airfix/Heller+conversion;
MPC
---------------
C-130H:
Zvezda #7321;
Italeri/ Testors;
Esci;
Airfix/Heller**;
|
Italeri (conversie nodig voor verlengde kist)
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/100: Sanwa
1/144: Minicraft (H en J-30) , Amodel, Revell/Matchbox
1/140: Revell (1/140), Lodela (1/140),
1/200: Hasegawa
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(A) | < K11> FS36118
< K23> FS36375 |
< K11> FS36118
< K23> FS36375 |
"F-16" kleuren wrap around schema |
||
(B) | dark grey FS36173 | dark grey FS36173 |
egaal grijs schema ; later met grijs getinte rozetten met deze kleuren daarin: 36173/36270/36300/36375.
|
** In Modelbouw in Plastic MIP 2021-3 behandelt Frans Ouwerkerk zowel de oude Airfix als de Zvezda kits op schaal 1/72.
-------
Extra modelbouw informatie: (door Meindert de Vreeze)
De meeste modellen zijn voor de "korte" C-130, dus verlengen is nodig voor de langere C130-H30 nodig (daar zijn resin setjes voor).Ook zijn de motoren van modelling op 1/72 niet juist van vorm. Air Attack heeft resin setjes daarvoor.
Voor de standaard C-130H heeft Zvezda een uitstekend model uitgebracht op 1/72 (recensie hier.... ). De langere C-130H-30 wordt wellicht ook door Zvezda uitgebracht. Of een combi van de Zvezda lange C-130J-30 en hun korte C-130H is mogelijk.
Eduard heeft diverse 1/72 detailsets voor interieur en exterieur.
Eind 2020 heeft Dutch Decal een leuke decalset uitgebracht (#722097) met een KLu C-130H voorzien van een leuke 25 years staart. (met een Grey KLu F-16).
KLu roundel diameter: 100 cm
Bij de kortere KLu C-130 is de kleur geheel FS36173. Onderop de romp en achter de para-deuren voor de laadklep zit beschermfolie. Deze vervuilt in de loop van de tijd en ziet er dan bijna donkergrijs/zwart uit.
Later werd er op de KLu Herculessen ECM/ Beschermingsapparatuur aangebracht. Aan de staart uiteinde sensoren en chaf dispensers onder de cockpit. Onder de vleugeltips een ECM pod met pylon (lengte pod circa 3.00 meter en de pylon 1.50 m). Onder de buitenvleugel vaak een grote pylon met eventueel een ECM pod.
De afgelopen jaren worden de Herculessen vaak gezien met kleurige staarten, daar zijn Dutch Decals voor.
Tekening C-130H-30 gemaakt door M. de Vreeze voor de IPMS Nederland (used with permission)
Download artikel mip1996-4-C-130H.pdf
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)