.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig Hercules
Type-aanduiding C-130H / C-130H-30
Cat 3 --  totaal 2 + 1 stuks
  



  c130-h30

 

Informatie:

Lockheed C-130H-30 . Herky Bird ; zeer bekend en robuust transport vliegtuig uit de USA. Ontworpen begin jaren vijftig en eerste productie versie 1953 afgeleverd aan de USAF. Veelvuldig in gebruik bij zeer veel luchtmachten. De C-130H kwam in 1975 met de Allison T56-A-15 motoren. De Engelse RAF bestelde een langere variant en deze C-130H-30 is verlengd en wel 100 inch voor en 80 inch achter de vleugel. (het allernieuwste versie is de C-130J met gekromde zesbladige propellers en nieuwe systemen).  

 C-130H-30:  
 Bemanning: 4  
 Max. snelheid: over 600  km/u  
 Kruissnelheid: 556 km/u
 4 Allison T56-A-15 turboprops van 3362 kW / 4590 pk elk  
 Leeggewicht: 36400 kg
 Bereik: 7870 km
 Max. start gewicht: 70310 kg  
 Spanwijdte: 40.41 m  
 Lengte:  34.37 m  
 Hoogte:  11.66 m  
 Cargo/equipment en  ECM, RWR, chaff, flares  

 C-130H:
 Bemanning: 4  
 Maximum snelheid:  602  km/u  
 Kruissnelheid: 556 km/u
 4 Allison T56-A-15 turboprops van 3362 kW / 4590 pk elk  
 Leeggewicht: 40000 kg
 Bereik: 8100 km
 Maximum start gewicht: 70455 kg  
 Spanwijdte: 40.41 m  
 Lengte:  29.8 m  
 Hoogte:  11.61 m 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
M. de Vreeze en B. Damen IPMS Nederland
MIP 1996-4  
Piloot en Vliegtuig magazine Reed publishing 2010-6 (juni)
Defensie info C-130 pdf logodefensie-nl-C-130_Hercules-transportvliegtuig.pdf via Luchtmacht.nl Koninklijke Luchtmacht zomer 2016

Websites:
Walkaround IPMS NL C-130

 

FOTO GALERIJ:

  • c130-h30
  • c130-mindef1
  • c130h-mdv-auth
  • c130h-mdv-auth2
  • lockheed-c130-6-kluauthor
  • lockheed-c130-kluauthor
  • lockheed-c130-mdv-a2
  • lockheed-c130-mdv-author

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



Cat 3. KLu

2 stuks C-130H-30 en 2 C-130H

De KLu had plotseling begin jaren negentig grote behoefte aan een snel en groot transport vliegtuig dat over lange afstanden en moeilijk bereikbare gebieden kon opereren. De C-130 werd daartoe gekozen (al was die andere luchtmachten al tientallen jaren in dienst.)

De eerste C-130 kisten werden in januari 1994 afgeleverd aan KLu 334 squadron. Deze toestellen van het type C-130-H30 hadden een verlengde romp. Ze werden ingezet als transport werkpaard bij talloze operaties zoals Bosnie, Irak maar ook hulpvluchten zoals in Rwanda in april 1994 en later in 1994 in Congo vanaf Goma en naar Litouwen. Een andere inzet is in 1998 voor hulp vanwege orkaan Mitch in Honduras en orkaan George bij Puerto Rico.

Oktober 2007 werd het heropgerichte 336 squadron voorzien van de Herculessen. Er werden rond 2007 nog additionele tweedehands C-130H (met gewone romp lengte) toestellen bijbesteld. Ze zijn tweede hands van de U.S. Navy en gemoderniseerd by Marshall Cambridge UK, maar met vertraging pas in 2010 afgeleverd. Deze kisten hebben hetzelfde maximale startgewicht en een zeer moderne cockpit.

In 2008 kregen alle KLu Herculessen een cockpit upgrade CUP en nieuwe avionica.

De kisten werden ook later veelvuldig over de hele wereld ingezet. Zo bijvoorbeeld in 2008 voor EUFOR in Tsjaad en in 2009 voor ISAF in Afghanistan vliegende vanaf Kandahar.

lockheed-c130-mdv-a2

Foto: Collectie M . de Vreeze (used with permission) 

c130h-mdv-auth

De meest recente korte C-130H van de KLu, de G-988  . Foto: M . de Vreeze (used with permission)  

c130h-mdv-auth2                                                                

Foto: M . de Vreeze (used with permission)              

lockheed-c130-6-kluauthor

De langere C-130H-30. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

 lockheed-c130-kluauthor                                                           
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
lockheed-c130-mdv-author                      
Foto: M. de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderaanzicht toont doorlopende patronen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kist met jubileum staart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In Afghanistan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Cockpit. Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit lijkt vrij licht met zwarte instrumenten consoles. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie US Fiscal Year-nr Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
G-273 93-0597 5273 14-02-1994 C-130H-30 met lange romp; "Ben Swagerman" ; 
ex-US-registratie N4080M
G-275 93-0598 5275 08-10-1994 C-130H-30 met lange romp; "Joop Mulder"; 
G-781 160608  4781 juli 2020 C-130H; ex USN EC-130Q; tweedehands aangekocht 2006 en verbouwd bij Marshalls UK; "Bob van der Stok" 
G-988 162313 4988 maart 2010 C-130H; ex USN EC-130Q; tweedehands aangekocht 2006 en verbouwd bij Marshalls UK; naam "Willem den Toom"

 Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web , [B25] Onze.Luchtmacht diverse nummers

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Lockheed C-130

Modellen (type)
 ?  nooit gezien
@ moeilijk te vinden
 ?  never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
C-130-H30:
Italeri + Conversion (Flightpath) / Academy (ombouw);
Esci/ AMT + conversion;
Airfix/Heller+conversion;
MPC
 ---------------
C-130H:
Italeri/ Testors;
Esci;
Airfix/Heller;
Italeri (conversie voor verlengde kist)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/100: Sanwa

1/144: Minicraft (H en J-30) ,  Amodel,  Revell/Matchbox

1/140: Revell (1/140), Lodela (1/140),

1/200: Hasegawa

 

BOXART

  • academy-italeri-c130-72
  • airfix-c130-72-2
  • airfix-c130-72
  • amodel-c130-144
  • esci-c130-72
  • hasegawa-c130h-200
  • italeri-c130-48
  • matchbox-c130-144
  • minicraft-c130-j30-144
  • minicraft-c130h-144
  • revell-c130-140
  • revell-c130h-144
  • sanwa-c130-100

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 Schema  Algemeen Kleur boven- en zijkanten  Kleur onderzijde  Details Opmerkingen 
(A) < K11> FS36118 

< K23> FS36375

< K11> FS36118 

< K23> FS36375

"F-16" kleuren
wrap around schema
(B)  dark grey FS36173   dark grey FS36173

egaal grijs schema ; later met grijs getinte rozetten met deze kleuren daarin: 36173/36270/36300/36375.

 

Extra informatie:

Alle modellen zijn voor de "korte" C-130, dus verlengen is altijd voor de langere C130-H30 nodig (daar zijn resin setjes voor).Ook zijn de motoren van modelling op 1/72 niet juist van vorm. Air Attack heeft resin setjes daarvoor.

Roundel diameter: 100 cm

 Later werd er ECM/ Beschermingsapparatuur aangebracht. Aan de staart uiteinde sensoren en chaf dispensers onder de cockpit. Onder de vleugeltips een ECM pod met pylon (lengte pod circa 3.00 meter en de pylon 1.50 m). Onder de buitenvleugel vaak een grote pylon met eventueel een ECM pod.

 

ipms-c130-mdv

ipms-c130-mdv3 

Tekening gemaakt door M. de Vreeze voor de IPMS Nederland (used with permission)

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)