Cat 3. KLu
2 stuks C-130H-30 en 2 C-130H
De KLu had plotseling begin jaren negentig grote behoefte aan een snel en groot transport vliegtuig dat over lange afstanden en moeilijk bereikbare gebieden kon opereren. De C-130 werd daartoe gekozen (al was die andere luchtmachten al tientallen jaren in dienst.)
De eerste C-130 kisten werden in januari 1994 afgeleverd aan KLu 334 squadron. Deze toestellen van het type C-130-H30 hadden een verlengde romp. Ze werden ingezet als transport werkpaard bij talloze operaties zoals Bosnie, Irak maar ook hulpvluchten zoals in Rwanda in april 1994 en later in 1994 in Congo vanaf Goma en naar Litouwen. Een andere inzet is in 1998 voor hulp vanwege orkaan Mitch in Honduras en orkaan George bij Puerto Rico.
Oktober 2007 werd het heropgerichte 336 squadron voorzien van de Herculessen. Er werden rond 2007 nog additionele tweedehands C-130H (met gewone romp lengte) toestellen bijbesteld. Ze zijn tweede hands van de U.S. Navy en gemoderniseerd by Marshall Cambridge UK, maar met vertraging pas in 2010 afgeleverd. Deze kisten hebben hetzelfde maximale startgewicht en een zeer moderne cockpit.
In 2008 kregen alle KLu Herculessen een cockpit upgrade CUP en nieuwe avionica.
De kisten werden ook later veelvuldig over de hele wereld ingezet. Zo bijvoorbeeld in 2008 voor EUFOR in Tsjaad en in 2009 voor ISAF in Afghanistan vliegende vanaf Kandahar. Er volgden meer missies. Zo werd van half november 2021 tot half mei 2022 een C-130 naar Mali uitgezonden voor de VN Minusma missie.
De C-130 kisten van de KLu zijn aan vervanging toe.
Juni 2022 werd bekend dat Defensie de intentie heeft als opvolger 5 EMBRAER C-390M transporttoestellen gaat bestellen. De nieuwe kisten zouden komen vanaf 2026 en deel gaan uitmaken van het "European Air Transport Command".
Tot die tot zullen de KLu C-130 nog wat moderniseringen krijgen v.w.b. IFF5 en radiosystemen.
Foto: Collectie M . de Vreeze (used with permission)
De meest recente korte C-130H van de KLu, de G-988 . Foto: M . de Vreeze (used with permission)
Op deze foto is de kist egaal grijs. Foto: M . de Vreeze (used with permission)
De langere C-130H-30. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Een wat oudere foto. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
G-781 in grijs FS36173 gezien op de Luchtmachtdagen Volkel 2019 tijdens de Airpower demo. Met ECM pod. Een stuk romp achter de para-deuren voor de laadklep op deze kist is donkerder doordat een beschermfolie die daar zit sterk vervuild is. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | US Fiscal Year-nr | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
G-273 | 93-0597 | 5273 | 14-02-1994 | C-130H-30 met lange romp; "Ben Swagerman" ; ex-US-registratie N4080M |
|
G-275 | 93-0598 | 5275 | 08-10-1994 | C-130H-30 met lange romp; "Joop Mulder"; | |
G-781 | 160608 | 4781 | juli 2010 | C-130H; ex USN EC-130Q; tweedehands aangekocht 2006 en verbouwd bij Marshalls UK; "Bob van der Stok" | |
G-988 | 162313 | 4988 | maart 2010 | C-130H; ex USN EC-130Q; tweedehands aangekocht 2006 en verbouwd bij Marshalls UK; naam "Willem den Toom" |
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web , [B25] Onze.Luchtmacht diverse nummers
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)