INFO Lockheed F-104 Starfighter
- 3066
.
Fabriek | Lockheed |
Vliegtuig | Starfighter |
Type-aanduiding | F-104 |
Cat 3 -- totaal 138 stuks |
F-104G, RF-104G, TF-104G |
Informatie:
De F-104 Starfighter is een door het Amerikaanse Lockheed ontwikkelde supersonisch gevechtsvliegtuig. Ontworpen in het geheim door de befaamde ontwerper Kelly Johnson vloog het Lockheed model 83 / XF-104 prototype in februari 1954. Het toestel was nogal een revolutie en vestigde al snel hoogte- en snelheidsrecords in 1958. Erg wendbaar was het toestel niet en meer bekend als een "missile with a man in it". Je moest er dan ook als piloot echt mee leren vliegen. Het was wel erg stabiel ook op lage hoogte. De USAF en Air National Guard kregen dan ook de beschikking over met name de F-104C maar niet in grote aantallen (ongeveer 300 toestellen) want er waren bij de USAF al andere soortgelijke toestellen in dienst zoals de F-100 en F-106. Er zijn de nodige versie geweest van dit type, o.a. F-104A, F-104B, F-104C en de latere F-104G.
Het toestel was ook interessant voor Amerikaanse partners met name binnen de NAVO. Met name op verzoek van West Duitsland kwam Lockheed met model 683-10 genoemd als "Super Starfighter". Deze variant kreeg een groter kielvlak en versterkingen in de constructie. Deze latere F-104G (G=Germany) kreeg in eerste instantie de Lockheed C2 schietstoel, een intern Litton NL3 navigatiesysteem en een modern NASARR vuurleidingssysteem. Daarbij konden bommen preciezer worden afgeworpen. De eerste F-104G vloog augustus 1961.
De gezamenlijke productie onder Lockheed licentie van de F-104G werd uitgevoerd voor de NATO landen. De verschillende delen van het toestel zouden door diverse andere fabrieken aangeleverd worden. Zo werd o.a in licentie door Fokker en Aviolanda gebouwd in de zogeheten "Noordgroep" waarook Duitse fabrikanten in deelnamen. Fokker bouwde o.a de droptanks en Aviolanda grote rompdelen maar ook delen als de hoofd-cockpitkappen en Philips bouwde een deel van de electronica. Eind assemblage vond ook plaats bij Fokker met onderdelen aangeleverd vanuit de diverse partijen. Zo leverde Fokker meer dan 250 Starfighters af voor de West Duitse Luftwaffe en 95 stuks voor de Koninklijke Luchtmacht (met eerste aflevering november 1960).
Het toestel kwam in grote aantallen in dienst bij o.a de luchtmachten van Duitsland, Canada (CF-104 met een licentie Orenda J79-OEL-7 motor en aangepaste systemen en onderstel), Nederland, Belgiƫ, Denemarken, Noorwegen en Italiƫ. Mitsubishi in Japan bouwde in licentie de F-104. De USAF gebruikte kort de F-104C ook in Vietnam maar het was daar geen succes.
Bij de introductie van de F-104 bij met name de Duitse Luchtmacht waren er nogal wat dodelijke ongevallen. De F-104 was een kist die precies vliegen vergde en de standaard C2 schietstoel voldeed minder in noodgevallen op lagere hoogte. Door de Duitse Luchtmacht werd dan ook vanaf 1967 de betere "zero zero" Martin Baker GQ-7 stoel toegepast maar natuurlijk moest de vlieger nog steeds heel precies met de Starfighter omgaan. Sommige andere luchtmachten gingen ook de betere MB stoel gebruiken.
Italiƫ gebruikte nog lang een verbeterde variant, de F-104S, en stelde die zelfs pas in 2004 buiten gebruik. Er werden er circa 2500 Staafighters gebouwd en door de export werd het toestel een enorm Lockheed succes.
Gegevens F-104G:
Lengte: 16,66 m
Spanwijdte: 6,7 m zonder tiptanks
Hoogte: 4,12 m
General Electric J79-GE-11A motor met 4500 kg stuwdruk (7100 kg stuwdruk met afterburner / naverbrander)
Gewicht: 6.270 kg (leeg), 12.034 kg (max. startgewicht)
Maximale snelheid: 2447 km/u (ofwel Mach 2,1 op hoogte)
Vliegbereik: normaal 675 km, tot 1740 km (2600 km met 4 vleugeltanks)
Plafond: 15000 m normaal, 17700 m max
Bewapening: 20 mm Vulcan M-61 snelvuurkanon (G), 2 tot 4 Sidewinders AIM-9 en maximaal 1.800 kg aan bommen etc. (5 pylons)
De RF-104G was onbewapend met een extra brandstoftank en een camera fairing onder de neus met Trimetrogon camera's.
TF-104G is een tweezitter trainer welke onbewapend is en geen autopilot heeft. .
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP 2004-4 (stores), IPMS Nederland | ||||
Modelbouw in Plastic (Special) | werkgroep, incl. F.Bachofner | 1977-4; 1978-1 | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic (cockpit) | 1985-2 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic (TF-104) | 1989-1 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic (target tug) | 1989-2 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic (sharkmouth) | 1992-1 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic (RF-104G en Orpheus pod) | pag. 28 | 2020-5 | IPMS Nederland | |
Lockheed F-104G Starfighter in Nederland | Hub Groeneveld | het "standaard werk" | Aviation Warbooks | |
F-104 | C. Stafrace | Warpaint 43 | Hall Park publ. | |
F-104 Starfighter in action | L. Drendel | no.27 | Squadron signal, 1976 | |
F-104 in detail and scale | no.38 | Detail and scale, | ||
De Starfighter: De geschiedenis van de Starfighter in Nederland. | Cor van Gent | 2002 | Geromy, Maarssen | |
Lockheed F-104 Starfighter | Martin Bowman with Matthias Vogelsang | 2002 | Crowood | |
talloze andere boeken! | . | . | . |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu F-104 Starfighter
- 11665
Cat 3. KLu
TF-104G: 18 stuks vanaf 1962 (tweezitter trainers door Lockheed gebouwd)
F-104G: 102 stuks voor luchtverdediging, of als tactische bommenwerper
Periode 1962 tot 1984; 95 toestellen werden door Fokker gebouwd en 25 door Fiat in licentie; 18 tweezitters door Lockheed geleverd.
-----------------------
Het Nederlandse Ministerie van Defensie kondigde rond kerst 1959 dat men zou overgaan tot aanschaf van de Lockheed F-104G Starfighter met samenwerking in het NATO consortium van de "Noordgroep". De toestellen zouden met de tijd de rol van de Hunters en Kaasjagers overnemen. De order kwam tot stand september 1960. De aanschaf had later nogal wat politieke gevolgen in de jaren zeventig i.v.m de Lockheed omkopings-affaires met Prins Bernard in Nederland (waardoor bijna de Koningin moest aftreden) maar ook in Duitsland.
De eerste door Fokker gebouwde Starfighter vloog 11 november 1961 vanaf Schiphol maar de eerste aflevering van de F-104G volgde december 1962. De eerste TF-104 arriveerde juni 1963 op Twenthe bij de OCU conversie vlucht. Opleiding was zeker noodzakelijk voor deze voor die tijd geavanceerde kist en dit werd verzorgd door de "Dutch Masters", zijnde de conversie flight op Twenthe. Ook werden er wel vliegers getrained in het Duitse Norvenich bij een Duits squadron.
De eerste F-104G toestellen vlogen bij 306 squadron vanaf 1 juli 1963 vanuit Twenthe. (De eerste kisten waren geleend van de Duitse Luftwaffe!).
De eerste toestellen RF-104G toestellen voor 306 squadron kwamen september 1963 beschikbaar. Deze RF-104G had geen kanonbewapening. Oorspronkelijk werden ze in 1963 door Avio Diepen voorzien van ingebouwde camera's in de romp met een fairing onder de neus. Rond 1973 begon bij de KLu de invoering van de Orpheus van OudeDelft, een gondel (pod) die onder de romp werd gehangen. Deze pod bevat een vijftal TA-8M daglichtcamera's en een infrarood-line IRLS scanner met name voor verkenningen op lage hoogte. Squadron 306 vloog vanaf Volkel en vanaf september 1969 vanaf Twenthe en soms De Peel.
De KLu 311 en 312 squadrons vanaf Volkel gebruikten de Starfighter voor de bommenwerpermissie en waren vanaf juni 1964 en begin 1965 inzetbaar. In juni 1964 begint 322 squadron met 323 squadron vanaf Leeuwarden te vliegen met de F-104G. De Starfighter werd o.a ook voor de QRA ("Quick Reaction Alert"), waarbij de kist binnen 5 minuten werd ingezet om snel onbekende vliegtuigen in het luchtruim te "onderscheppen". Dit kon "all weather" dus onder alle weersomstandigheden, met vaak gebruikmaking van een "zoom flight" techniek tot 70,000 voet. Coƶrdinatie werd gedaan door het Control Report Centrum van de KLu in Nieuw Milligen en daarbij werd gebruik gemaakt van een geĆÆntegreerd Elliot systeem.
Bijzonder was het gebruik van de Starfighter tijdens de treinkaping en gijzeling in De Punt in juni 1977. Een aantal laagvliegende kisten werden gebruikt om met de herrie verwarring te zaaien tijdens de bevrijdingsactie.
Rond 1972 begon een modificatieprogramma bij Fokker Dordrecht waarbij constructiedelen van veel toestellen werden vervangen i.v.m vermoeiing. Dit liep door tot 1975. Ook kon de F-104 van de interne ALQ-126 ECM systeem worden voorzien, herkenbaar aan uitstulpingen voor de neuswielbak en bij de vanghaak.
De Starfighter toestellen waren "het" KLu toestel met de NF-5 in die jaren. Vanaf 1980 werden de kisten opgevolgd door F-16A/B waarbij enige Starfighters nog werden gebruikt voor het doelslepen vanuit Leeuwarden. De laatste Starfighter vlucht van de KLu was op 21 november 1984.
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Deze F-104G vloog ook bij de UFO. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Heel apart met rozet ook op de staart. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Onder de neus zijn de later aangebracht ECM fairings te zien. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Op een regenachtige dag zonder tiptanks, clean. Onder de neus al met ECM fairings. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Met alle kleppen open. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
In het nevelgrijze schema, een klassiek plaatje! Foto: dhr. Pieters via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Met oefenpod. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Deels onder afdekzeil. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
RF-104G met recce Orpheuspod en ECM fairing onder de neus. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: H.Hirs (IPMS, used with permission)
voorzien van rocket pods??? Foto: M.de Vreeze (used with permission)
TF-104G-LO die door Lockheed was gebouwd. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
TF-104G-LO. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
TF-104G-LO. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Gezien op een open dag jaren 1978 (65 jaar KLu) en de oude kleine foto gemaakt als puber met de eerste eenvoudige camera gescanned. Met feestschema! Foto: M.de Vreeze (used with permission)
F-104G, gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Dezelfde F-104G, gezien van de andere kant op een open dag jaren tachtig. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
DETAILS:
Avionica bay F-104G ( foto: M.de Vreeze / used with permission)
De schietstoel zoals gebruikt in de Nederlandse toestellen (verschillende types?) . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Radar details, blijkbaar inspectie met een grote koelslang. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens Lockheed F-104G Starfighter: | ||||
Registratie |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
D-6652 | 20-03-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6653 | 03-03-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6654 | 03-03-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6655 | 20-03-1965 | 15-12-1980 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6656 | 25-03-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije | |
D-6657 | 25-03-1965 | 09-02-1978 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Havelte | |
D-6666 | 11-05-1965 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6667 | 29-04-1965 | 19-01-1982 | gebouwd FIAT; later naar Turkije, later museum Eskisehir |
|
D-6668 | 11-05-1965 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6669 | 29-04-1965 | 13-10-1972 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Kassel (D) |
|
D-6670 | 29-04-1965 | 07-05-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland |
|
D-6671 | 15-07-1965 | 22-09-1969 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Isselburg (D) |
|
D-6680 | 21-06-1965 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland |
|
D-6681 | 08-09-1965 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6682 | 08-09-1965 | 19-08-1974 | gebouwd FIAT; afgeschreven Berlikum | |
D-6683 | 12-10-1965 | 13-08-1979 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Kleef (D) |
|
D-6684 | 08-09-1965 | 07-05-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6685 | 24-09-1965 | 12-10-1978 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Erp | |
D-6694 | 12-10-1965 | 04-06-1974 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash Soest | |
D-6695 | 07-02-1965 | 07-05-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6696 | 23-12-1965 | 13-08-1971 | gebouwd FIAT; afgeschreven Bremerhaven (D) |
|
D-6697 | 23-12-1965 | 07-05-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6698 | 23-12-1965 | 02-11-1976 | gebouwd FIAT; afgeschreven crash bij Texel | |
D-6699 | 07-02-1966 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-6700 | 22-03-1966 | 23-07-1982 | gebouwd FIAT; later naar Griekenland | |
D-8013 | 12-12-1962 | 08-03-1984 | Fokker bouw; eerste aflevering KLu kist door Fokker; oorspronkelijk bedoeld voor 306 squadron als RF versie maar die was nog niet productie gereed; later naar Turkije | |
D-8022 | 12-12-1962 | 15-03-1984 | Fokker bouw; eerste aflevering KLu kist door Fokker; oorspronkelijk bedoeld voor 306 squadron als RF versie maar die was nog niet productie gereed; naar MLM (nu NMM Nationaal Leger Museum). |
|
D-8045 | 06-05-1963 | 17-11-1964 | Fokker bouw; afgeschreven crash Trondheim (Noorwegen) | |
D-8047 | 19-04-1963 | 01-12-1981 | Fokker bouw; afgeschreven crash bij Vlieland | |
D-8048 | 06-05-1963 | 12-04-1984 | Fokker bouw;ook UFO en Woensdrecht ? |
|
D-8049 | 19-04-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije |
|
D-8050 | 22-05-1963 | 05-09-1963 | Fokker bouw; crash Losser | |
D-8051 | 16-05-1963 | 08-11-1984 | Fokker bouw; Leeuwarden poortwachter ; mid 2012 vervangen | |
D-8052 | 05-06-1963 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8053 | 14-05-1963 | 11-10-1984 | Fokker bouw; staat op paal in Nieuw-Milligen | |
D-8057 | 06-05-1963 | 20-04-1977 | Fokker bouw; crash Crispiniano Italiƫ | |
D-8059 | 17-09-1963 | 08-03-1984 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8058 | 19-06-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8060 | 24-06-1963 | 19-01-1982 | Fokker bouw; later naar Turkije; zie opmerking** |
|
D-8061 | 21-06-1963 | 21-11-1983 | Fokker bouw; opslag MLM, Aviodrome Lelystad | |
D-8062 | 29-08-1963 | 25-10-1984 | Fokker bouw; bewaard MLM; | |
D-8063 | 19-06-1963 | 23-11-1984 | Fokker bouw; naar Volkel , delen naar 8312 en bewaard bij Stichting Dutch Starfighter Foundation |
|
D-8065 | 24-06-1963 | 08-03-1984 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8066 | 04-07-1963 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8082 | 17-09-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8083 | 19-06-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8084 | 15-10-1963 | 16-10-1984 | Fokker bouw; ook bij UFO ? |
|
D-8089 | 01-08-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8090 | 06-08-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8091 | 25-09-1963 | 25-10-1984 | Fokker bouw;ook bij UFO ? |
|
D-8093 | 04-10-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8098 | 28-08-1963 | 21-11-1978 | Fokker bouw; crash Wilderath (D)?; delen staan in Deelen; sloopterrein MLM 2011 |
|
D-8099 | 02-10-1963 | 06-02-1967 | Fokker bouw; crash Franeker | |
D-8104 | 11-09-1963 | 30-07-1984 | Fokker bouw; crash Gutersloh (D) | |
D-8105 | 01-10-1963 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8109 | 27-09-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8110 | 05-11-1963 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8114 | 02-10-1963 | 18-06-1984 | Fokker bouw; bewaard, in TU Delft, opslag MLM; mid 2012 naar Volkel; wordt gerestaureerd te Volkel door HVV. |
|
D-8115 | 31-01-1964 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8120 | 05-11-1963 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8121 | 05-11-1963 | 25-08-1971 | Fokker bouw; crash Workum | |
D-8243 | 26-05-1964 | 25-06-1973 | Fokker bouw; afgeschreven na brand | |
D-8244 | 02-06-1964 | 21-11-1983 | Fokker bouw; naar LETS "rode sterren ook", opslag MLM; |
|
D-8245 | 12-06-1964 | 10-07-1984 | Fokker bouw; naar MLM, op paal buiten; depot NMM |
|
D-8256 | 21-08-1964 | 04-04-1984 | Fokker bouw; cockpit stored Volkel; delen bewaard bij Stichting Dutch Starfighter Foundation |
|
D-8257 | 06-08-1964 | 22-05-1984 | Fokker bouw; neus MLM | |
D-8258 | 24-06-1964 | 26-11-1984 | Fokker bouw; ook UFO ? |
|
D-8259 | 24-08-1964 | 11-10-1984 | Fokker bouw; bewaard ROC Hoofddorp | |
D-8260 | 01-10-1964 | 12-08-1976 | Fokker bouw; crash Cƶsfeld (D) |
|
D-8266 | 09-09-1964 | 09-11-1984 | Fokker bouw; naar MLM, staat in Luchtvaartmuseum Texel | |
D-8267 | 10-07-1964 | 20-09-1971 | Fokker bouw; crash Bremen (D) | |
D-8268 | 11-09-1964 | 25-10-1984 | Fokker bouw; naar Zwolle, Deltion MTS college | |
D-8272 | 09-12-1964 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8273 | 18-11-1964 | 08-03-1984 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8279 | 24-9-1964 | 02-03-1978 | Fokker bouw; poortwachter Volkel ? | |
D-8280 | 14-10-1964 | 01-03-1979 | Fokker bouw; afgeschreven crash Bremen (D) |
|
D-8281 | 01-10-1964 | 01-11-1984 | Fokker bouw; later naar LETS |
|
D-8282 | 14-10-1964 | 20-07-1984 | Fokker bouw; later UFO en als Luftwaffe Budel? |
|
D-8283 | 23-09-1964 | 17-12-1974 | Fokker bouw; crash Achel (B) | |
D-8286 | 05-10-1964 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8288 | 09-12-1964 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8293 | 12-01-1965 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8294 | 02-11-1964 | 03-05-1977 | Fokker bouw; afgeschreven boven Noordzee |
|
D-8297 | 10-11-1964 | 14-06-1979 | Fokker bouw; afgeschreven in zee 80 km ten noorden van Den Helder | |
D-8300 | 25-03-1965 | 01-11-1984 | Fokker bouw; later naar kunstenaar in Uithuizen Roling; MLM sloopterrein | |
D-8304 | 22-10-1964 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8308 | 02-11-1964 | 09-11-1981 | Fokker bouw; afgeschreven crash Elsendorp | |
D-8311 | 27-10-1964 | 30-11-1983 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8312 | 22-04-1965 | 16-10-1984 | Fokker bouw; later ook UFO ?; wordt gerestaureerd bij Stichting Dutch Starfighter Foundation |
|
D-8318 | 12-01-1965 | 21-11-1983 | Fokker bouw; opslag MLM; mid 2012 poortwachter Leeuwarden | |
D-8319 | 16-10-1964 | 25-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8324 | 02-02-1965 | 15-12-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8325 | 11-02-1965 | 23-03-1972 | Fokker bouw; afgeschreven crash Adorp | |
D-8326 | 25-03-1965 | 02-11-1984 | Fokker bouw; later UFO en in delen op Ypenburg |
|
D-8331 | 11-02-1965 | 08-11-1984 | Fokker bouw; tijdelijke demokist, naar Tinker AFB park (USA) | |
D-8332 | 20-05-1965 | 18-01-1973 | Fokker bouw; afgeschreven crash Afferden | |
D-8336 | 01-03-1965 | 12-03-1975 | Fokker bouw; afgeschreven crash Noordzee | |
D-8337 | 22-03-1965 | 12-04-1983 | Fokker bouw; crash Northumberland range, Newcastle (UK) | |
D-8338 | 01-03-1965 | 05-06-1984 | Fokker bouw; MLM sloopterrein | |
D-8341 | 23-02-1965 | 20-11-1978 | Fokker bouw; crash Wildenrath (D) | |
D-8342 | 20-05-1965 | 28-08-1980 | Fokker bouw; later naar Turkije | |
D-8343 | 08-04-1965 | 24-01-1978 | Fokker bouw; afgeschreven crash bij Texel | |
KG-114 | 28-02-1963 | juli 1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | |
KG-119 | 23-03-1963 | juli 1967 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | |
KG-120 | 28-02-1963 | aug 1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | |
KG-125 | 28-03-1963 | aug 1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | |
KG-135 | 09-08-1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | ||
KG-137 | 30-07-1963 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour | ||
KG-180 | tijdelijk geleend Luftwaffe, retour |
Opmerkingen:
Museum of particuliere kisten met "nep" registraties: D-8029 bij Zwolle , D-8030, D-8054, D-8212, D-8278 op Volkel, en zelfs een D-8090 in USA, (zijn veelal ex Luftwaffe of Belgisch AF).
Ook de TF-104 D-8060 voor het op te zetten 'Koude Oorlog" museum te Teuge is niet origineel maar is een ex-Lufwaffe 24+46 kist die is geschilderd in grijs KLu schema.
.
Registratiegegevens Lockheed RF-104G Starfighter: (Fokker bouw) | ||||
Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
D-8101 | 21-11-1963 | 14-07-1970 | gebouwd Fokker; crash Steenwijk | |
D-8103 | 18-09-1963 | 11-11-1983 | crash Deursen | |
D-8107 | 13-11-1963 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-8112 | 31-10-1963 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-8117 | 16-10-1963 | 09-02-1970 | crash Cuxhaven (D) | |
D-8119 | 26-11-1963 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8123 | 12-11-1963 | 18-01-1968 | crash Paderborn (D) | |
D-8125 | 12-11-1963 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8127 | 27-04-1964 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8129 | 03-03-1964 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8131 | 03-03-1964 | 20-04-1977 | crash Crispiniano Italiƫ (collision) | |
D-8133 | 08-11-1963 | 01-12-1981 | crash Jever (D) | |
D-8135 | 17-01-1964 | 12-07-1965 | crash Hoogwoud na botsing D-8147 |
|
D-8138 | 14-02-1964 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-8141 | 17-01-1964 | 20-03-1975 | crash Mariaheide / Erpt (N.B) |
|
D-8143 | 31-01-1964 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8145 | 10-01-1964 | 30-11-1983 | later naar Turkije | |
D-8147 | 03-02-1964 | 12-07-1965 | crash Hoogwoud na botsing D-8135 |
.
Registratiegegevens Lockheed TF-104G Starfighter: (tweezitter, Lockheed bouw) | ||||
Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
D-5702 | 23-08-1965 | 25-08-1980 | afwijkende regi, kwam van Lockheed; later naar Turkije | |
D-5801 | 09-06-1963 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-5802 | 09-06-1963 | 14-04-1967 | afgeschreven crash Flevopolder | |
D-5803 | 09-08-1963 | 26-11-1984 | naar Twente, opslag MLM, nu depot NMM |
|
D-5804 | 05-08-1963 | 23-11-1984 | in MotorTecnica Bad Oeyenhausen | |
D-5805 | 07-09-1963 | 02-05-1984 | naar Museum Best, vervolgens MLM. In 2013 naar Alberta aviation museum (Canada) | |
D-5806 | 07-09-1963 | 16-10-1984 | tijdje Aviodome; opslag MLM | |
D-5807 | 20-10-1963 | 30-11-1983 |
later naar Turkije (daar gecrashed 30-11-1983) | |
D-5808 | 20-10-1963 | 08-03-1984 | later naar Turkije | |
D-5809 | 16-11-1963 | 15-12-1980 | later naar Turkije | |
D-5810 | 16-11-1963 | 26-11-1984 | opslag MLM | |
D-5811 | 25-02-1966 | 19-12-1975 | afgeschreven crash Schijndel | |
D-5812 | 26-04-1966 | 19-01-1982 | later naar Turkije | |
D-5813 | 27-04-1966 | 15-12-1980 | later naar Turkije | |
D-5814 | 10-11-1967 | 23-08-1982 | later naar Turkije | |
D-5815 | 16-11-1967 | 12-10-1976 | afgeschreven crash bij Harlingen | |
D-5816 | 27-11-1967 | 25-08-1980 | later naar Turkije | |
D-5817 | 02-01-1968 | 30-11-1983 | later naar Turkije |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Lockheed F-104 (foto bijlage)
- 2705
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In grijs schema (a). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In camo schema (b). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met aparte wat lijkt raket pods. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met Sidewinders en zonder tiptanks. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De kap scharniert aan de linkerkant. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Sidewinders onder de romp en zonder tiptanks. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
F-104G met doelsleper met bijbehorende pod en daarnaast een F-16. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Remmen met kabel op de runway. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Remmend met remhaak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In de shelter met 4 brandstoftanks en oefen kanonpod. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail van de tiprail voor Sidewinders eventueel en de constructie in de kap is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor testen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Remmen met de parachute op de runway. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dart doelsleper. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
dummy B-43 tactisch nucleaire bom. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hydraulic bay onderzijde romp achter F-104G. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Linker console. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rechter console. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Radar detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Avionics bay achter de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RF-104 verkenner:
Verkenning fairing onder de cockpit (de eerste variant). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met Orpheus pod en ECM fairing onder neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
TF-104 tweezitter trainer:
TF-104G uitgerust als doelsleper met Alcan-SoulƩ doelschijf (Dart) systeem. Foto Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud aan een TF-104G. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Lockheed F-104
- 8688
Modelbouw Lockheed F-104 Starfighter
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
F-104G:
Hasegawa;
ESCI/AMT/Italeri;
Airfix;
Matchbox;
Heller;
Frog ;
AMT ;
Academy
Starfix
|
Eduard **;
Kinetic (K-48090);
Hasegawa;
Revell-Monogram;
Esci ; Testors ; Hawk (1/50) ; Lindberg (F-104A) |
Hasegawa [externe link]
Revell [externe link]
|
TF-104G:
Hasegawa Heller Airmodel @ (ombouw set) |
Hasegawa + Maintrack conversion
|
Italeri (2509)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal. (best kit listed first);
schaal 1/100: Faller, Tamiya, BEN ;
schaal 1/144: Mark One , Crown / Revell , Academy;
schaal 1/18: Twenty-One Century
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K26> Nevelgrijs RAL 7001 |
< K26> Nevelgrijs RAL 7001 |
overall | eerste schema voor meeste kisten maar niet alle latere kisten | |
(b) | Camo | < K82> camouflage groen RAL 6014
< K25> camouflage grijs RAL 7012 |
< K26> Nevelgrijs RAL 7001 | zwart of olijfgroen antiglare panel | latere schema , niet alle kisten ervan voorzien |
Extra modelbouw informatie:
Gegevens KLu F-104G (controleer foto van de gewenste kist):
roundel diameter: 88 cm op inlaten; 73,6 cm vleugels op 1/1;
meeste squadron emblemen 45 cm diameter;
FIAT kisten hadden een groene anti-glare panel voor cockpitscherm, anders mat-zwart;
cockpit interieur: lichtgrijs met zwarte instrumenten;
schietstoel type: eerst Lockheed C2 stoel, vanaf 1973 ook Martin Baker QC-7? mk.7 (F-104G) en S/R-2 (TF-104G) ??
schietstoel: lichtgrijs;
schietstoel kussen: oranje of groen;
wielpoten: aluminium;
wielkasten en binnenkant deuren: wit
binnenkant remkleppen: lichtgrijs;
pitotbuis: meestal wit met rode banden;
De RF-104G heeft geen kanon en had eerst een camera fairing onder de rompvoorkant ter plaatse van de neuswiel bak; Later werd deze fairing verwijderd en kwam de externe Oude Delft Orpheus pod met camera's.
Schaal 1/32:
Italeri heeft een hele mooie serie 1/32 F-104 modellen uitgebracht. Eerst was er de F-104G; in 2018 is ook een RF-104G uitgebracht; de Orpheus camerapod is een ander type dan gebruikt bij de KLu. De Italiaanse firma Videoaviation.com heeft ook een resin Orpheuspod NL voor de KLu op 1/32 (deze lijkt correct met een lengte van 116 mm op 1/32).
In Modelbouw in Plastic MIP 2019-3 beschrijft JaapJan Visser de bouw van deze 1/32 Italeri F-104G kit.
Op 1/32 heeft Italeri eind 2018 ook de tweezitter TF-104G is uitgebracht. De tweezitter is de eerste 1/32 kit van de TF-104 en kitno. 2509 heeft ook KLu decals voor de TF-104G "D-5803" op Volkel in de jaren zeventig.
Dutch Decal heeft eind 2019 weer 1/32 sets uitgebracht: set #32037 voor KLu F-104G (en F-16). Set #32035 1/32 decals voor de KLu TF-104G tweezitter.
Schaal 1/48
De Hasegawa kit is in een Eduard uitgave verschenen. In MIP 2020-5 staat een artikel van Wilco Bongers over de bouw van de 1/48 kit met een Daco Orpheuspod.
Decals
Er zijn talloze Dutch Decal sets voor een F-104 op diverse schalen verschenen, o.a. Decal set 72069 en 1/72 of 1/48 "Dusty"
Voor KLu decals zijn er ook wat kleinere initiatieven: in MIP 2020-5 staat een kort artikel over Historical Fighter Volkel / Dutch Starfighter Foundation die voor een KLu F-104 decals uitbrengen met veel accurate stencilling dwz de technische opschriften in bijvoorbeeld 1/32.
IPMS NL tekeningen:
Tekening van Hans Loeber (IPMS lid) (used with permission)
IPMS tekening met de camera fairing:
Tekeningen IPMS L.van 't Hof (used with permission)
Bovenstaande tekeningen zijn van een IPMS Nederland werkgroep en leden (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
en meer.....
Aparte tekening gemaakt destijds op basis van publicaties, Lockheed werkte niet mee omdat de F-104 nogal geheim was toen (Collectie M. de Vreeze uit Flight archief).
KLU VOORSCHRIFTEN E.D , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)
Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Flight Manual uit 1992 van een ITALIAANSE TF-104G Trainer. Deze kan dus afwijken van de oude operationele KLu TF-104G Starfighter trainers. In de Italiaanse TF-104G zat ook een Martin Baker schietstoel.
Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Oude nieuws en historische artikelen (Collectie M. de Vreeze)
Vaak uit bladen zoals het Amerikaanse Aviation Week
Advertentie uit Aviation Week 1955. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Foto's uit Aviation Week 1956. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Foto's uit Aviation Week die een duidelijke promo boodschap uitdragen (er zijn ook wat andere vliegtuigen te zien). Collectie M. de Vreeze (used with permission)
J79 motor van de F-104. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Artikel over de aanschaf voor de KLu uit het Amerikaanse blad Aviation Week 1962. Later zou blijken dat Prins Bernhard ermee te maken had gehad. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Hieronder artikelen uit Aviation Week 1969. Er werd gespeculeerd over een snelle vervanging.... zoals door de Europese MRCA (de latere Tornado). Het kwam er niet van en werd uiteindelijk de F-16. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)