2137

Modelbouw  Lockheed F-104 Starfighter

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
F-104G:
Hasegawa;
ESCI/AMT/Italeri;
Airfix;
Matchbox;
Heller;
Frog ;
AMT ;
Academy
Starfix 
Eduard ;
Kinetic;
Hasegawa;
Revell-Monogram;
Esci ;
Testors ;
Hawk (1/50) ;
Lindberg (F-104A) 
 
 
 
Hasegawa [externe link]
 
Revell [externe link]
 
 
 
 
 
TF-104G:

Hasegawa

TF-104 Revell (recensie)

Heller

Airmodel @ (ombouw set)

Hasegawa + Maintrack conversion

 

 

 

Italeri  (2509)

 

 

 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal. (best kit listed first);

schaal 1/100: Faller, Tamiya, BEN  ;

schaal 1/144: Mark One , Crown / Revell , Academy;

schaal 1/18: Twenty-One Century

BOXART


.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K26> Nevelgrijs RAL 7001

< K26> Nevelgrijs RAL 7001

overall eerste schema voor meeste kisten maar niet alle latere kisten
(b) Camo < K82> camouflage groen RAL 6014

< K25> camouflage grijs RAL 7012

< K26> Nevelgrijs RAL 7001 zwart of olijfgroen antiglare panel latere schema , niet alle kisten ervan voorzien

 

Extra modelbouw informatie:

Gegevens KLu F-104G (controleer foto van de gewenste kist):
 roundel diameter: 88 cm op inlaten; 73,6 cm vleugels op 1/1;
 meeste squadron emblemen 45 cm diameter;
 FIAT kisten hadden een groene anti-glare panel voor  cockpitscherm, anders mat-zwart;
 cockpit interieur: lichtgrijs met zwarte instrumenten;
 schietstoel type: eerst Lockheed C2 stoel, vanaf 1973 ook Martin Baker QC-7? mk.7 (F-104G) en  S/R-2 (TF-104G) ??
 schietstoel: lichtgrijs;
 schietstoel kussen: oranje of groen;
 wielpoten: aluminium;
 wielkasten en binnenkant deuren: wit 
 binnenkant remkleppen: lichtgrijs;
 pitotbuis: meestal wit met rode banden;

De RF-104G heeft geen kanon en had eerst een camera fairing onder de rompvoorkant ter plaatse van de neuswiel bak; Later werd deze fairing verwijderd en kwam de externe Oude Delft Orpheus pod met camera's. 

Schaal 1/32:

Italeri heeft een hele mooie serie 1/32 F-104 modellen uitgebracht. Eerst was er de F-104G; in 2018 is ook een RF-104G uitgebracht; de Orpheus camerapod is een ander type dan gebruikt bij de KLu. De Italiaanse firma Videoaviation.com heeft ook een resin Orpheuspod NL voor de KLu op 1/32 (deze lijkt correct met een lengte van 116 mm op 1/32).

Op 1/32 heeft Italeri eind 2018 ook de tweezitter TF-104G is uitgebracht. De tweezitter is de eerste 1/32 kit van de TF-104 en kitno. 2509 heeft ook KLu decals voor de TF-104G "D-5803" op Volkel in de jaren zeventig.


Decals

Er zijn diverse Dutch Decal sets voor een F-104 verschenen, o.a. Decal set 72069 en 1/72 of 1/48 "Dusty"


IPMS NL tekeningen:

ipms-15-f104

Tekening van Hans Loeber (IPMS lid) (used with permission)

ipms-16-f104

IPMS tekening met de camera fairing:

ipms-f104-rf

Tekeningen IPMS L.van 't Hof (used with permission)

ipms-17-f104

ipms-18-f104

 Bovenstaande tekeningen zijn van een IPMS Nederland werkgroep en leden (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

Lockheed F104G Starfighter 1

en meer.....


 

 

f104g cutaway

 

Aparte tekening gemaakt destijds op basis van publicaties, Lockheed werkte niet mee omdat de F-104 nogal geheim was toen (Collectie M. de Vreeze uit Flight archief).


KLU VOORSCHRIFTEN E.D  , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)


Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Flight Manual uit 1992 van een ITALIAANSE TF-104G Trainer. Deze kan dus afwijken van de oude operationele KLu TF-104G Starfighter trainers. In de Italiaanse TF-104G zat ook een Martin Baker schietstoel.

Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Oude nieuws en historische artikelen (Collectie M. de Vreeze)

Vaak uit bladen zoals het Amerikaanse Aviation Week

f 104 avweek 1956

Advertentie uit Aviation Week 1955. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek 1956a

Foto's uit Aviation Week 1956. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek p

Foto's uit Aviation Week die een duidelijke promo boodschap uitdragen (er zijn ook wat andere vliegtuigen te zien). Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek j79

J79 motor van de F-104. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

f 104 avweek 1962

Artikel over de aanschaf voor de KLu uit het Amerikaanse blad Aviation Week 1962. Later zou blijken dat Prins Bernhard ermee te maken had gehad. Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Hieronder artikelen uit Aviation Week 1969. Er werd gespeculeerd over een snelle vervanging.... zoals door de Europese MRCA (de latere Tornado). Het kwam er niet van en werd uiteindelijk de F-16. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek 1969a

 

f 104 avweek 1969b

f 104 avweek 1969c

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)