INFO Lockheed Neptune P-2
- 1907
.
Fabriek | Lockheed |
Vliegtuig | Neptune |
Type-aanduiding | P2V-5 |
Cat 4 -- totaal 31 stuks |
SP-2H |
Informatie:
Lange afstand maritiem patrouille en anti-onderzeeboot vliegtuig ontworpen en gebouwd door Lockheed uit de USA . De ontwikkeling begon in de Tweede Wereldoorlog in 1941 maar prototype vloog pas mei 1945. Pas in 1947 werd het eerste toestel P2V-1 bijde US Navy in dienst gesteld. xDe kist had een besturing met kabels, alleen het hoogteroer was ook hydraulisch. De kist had enorme grote brandstoftanks met daarnaast ook vleugeltiptanks waarbij ook nog een extra tank kon in het ruim kon worden geinstalleerd. Het had geen drukcabine en de vlieghoogte was dan ook praktisch beperkt.
Verschillende versies werden geproduceerd. De P2V-1 t/m 3 versies hadden mitrailleurs of kanonnen in de neus en mitrailleurs in koepels op de rug en op de staart. De P2V-3W was voorzien van een AN/APS-20 zoekradar en werd gebruikt als Airborne Early Warning (AEW) vliegtuig. De P2V-4 was de eerste speciale versie voor onderzeebootbestrijding. Naast de AN/APS-20 zoekradar kwam er in de romp een sonoboei afwerpinstallatie en een operator erbij en werden er onder de vleugeltips extra brandstoftanks gehangen. De rechtertank kreeg een zoeklicht. Ook kwamen er later sterkere motoren in. De mitrailleurkoepels op de rug en in de staart bleven gehandhaafd. De P2V-5 versie had een andere neuskoepel met twee 20 mm kanonnen, nieuwe grotere tiptanks, waarbij het zoeklicht in de rechtertank nu gekoppeld was aan de neuskoepel. Latere toestellen kregen een doorzichtige observatieneus en een MAD boom in de staart in plaats van de bewapening. Vaak werd ook de rugkoepel verwijderd.
De P2V-5F was een modificatie van de P2V-5, waarbij onder elke vleugel een extra Westinghouse J-34 straalmotor werd gehangen voor betere startprestaties. Deze versie had dan ook een 4500 kg hoger startgewicht. Tijdens de kruisvlucht werden de straalmotoren uitgezet want ze zopen natuurlijk brandstof. De motorgondels hadden deuren die dan de inlaat van de straalmotor afsloten. De P2V-7 was de laatste door Lockheed gebouwde Neptune variant. Er zat nu een hoger, gekromd cockpitdak op, en de radome en tiptanks hadden een iets andere vorm.
De Neptune werd gebruikt door vele landen. In Japan is door Kawasaki nog een versie geproduceerd met twee turbopropmotoren in plaats van de zuigermotoren. Deze P-2J variant is door de Japanse marine tot 1984 in gebruik geweest.
P2V-5 gegevens:
2 x Whright R-3350-30W motoren 3750 pk met injectie
Spanwijdte: 31,65 m
Lengte: 24,87 m
Leeggewicht: 18956 kg
Maximale gewicht: 34573 kg
Kruissnelheid: 315 km/u
Maximum snelheid: 548 km/u
Propeller diameter: 4,62 m
Bereik: 3750 km
Max last: 3600 kg
4 mitrailleurs, o.a twee in de neus en twee bovenop in koepel
8 bemanningsleden
P2V-7 (P-2H) gegevens:
Spanwijdte: 30,89 m
Lengte: 27,94 m
Leeggewicht: 21570 kg
Maximum gewicht: 38466 kg
2x Wright R3350-32Wa2-18 motoren met 18 cylinder met injectie max 3750 pk
2x Westinghouse J34 jets onder vleugels in pods met 1540 kg stuwdruk
Maximum snelheid: 635 km/u met straalmotoren aan
Kruissnelheid: 315 km/u
Bereik: 6000 km
4x Hispano 20 mm kanonnen in neus
Lading: maximaal 3500 kg bommen
8 bemanningsleden
SP-2H gegevens:
Lengte: 27,94 m
Spanwijdte: 31,67 m
Hoogte: 8,94 m
2 x Wright R-3350-32W + 2 hulp-straalmotoren Westinghouse J34
Maximum snelheid met straalmotoren aan was tegen de 630km/u
Maximum gewicht: 36500 kg
Vliegbereik: ongeveer 6.000 km
Plafond: 6.700 m
Bewapening: 16 ongeleide raketten, 3600 kg aan bommen, torpedo's, mijnen, Franse AS12 draadgeleide raket, mogelijke nucleaire
dieptebom etc.
8 tot 11 bemanningsleden
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic |
Werkgroep IPMS NL |
IPMS Nederland |
MIP 1982-4 | |
Modelbouw in Plastic | Maarten Schonfeld | IPMS Nederland | MIP 1990-1 | verbouwing tot P2V-5 |
Op de grens van zee en lucht | van Oosten | De Boer Maritiem | 1982 | ISBN 90.228.1868.3 |
Lockheed Neptune | Nico Geldhof | Spinner / Stichting Vrienden MLM | 1992 | |
Lockheed Neptune P2V in action | Jim Sullivan | Squadron Signal In Action | 1985 | |
Lockheed P2V/ Kawasaki P-2J | "japans" | Bunrindo FAMOUS AIRPPLANES | 1995 |
Websites:
|
-- IPMS NL Walkaround Neptune |
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-2_Neptune |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze met bijdrage van P.J.A.Booij
4. MLD Lockheed Neptune P-2
- 3829
Cat 4. MLD
12 stuks P2V-5 : kenmerken S.21-S.32 / later vanaf 1959 nummers 086-097
15 stuks P2V-7B : kenmerken 200-214 (later door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H, behalve de "200" die was afgeschreven)
4 stuks P2V-7 : kenmerken 215-218 (later aangekocht en door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H)
(dhr. R. Burgerhout meldde: De 7B’s zijn door Nederland aangekocht bij Lockheed en kregen daarom geen individueel BuAerNo. Aan de hele serie is één nummer toegekend voor de radio- en radaruitrusting, dit nummer is/was al in gebruik bij een P2V-7S van de USN. Bij de latere ombouw tot SP-2H is waarschijnlijk dat er aparte nummer series zijn voor de vliegtuigen en voor de apparatuur, maar dat is niet bewezen).
In het kader van het MDAP kreeg ook Nederland de beschikking over Neptunes. Ze vervingen de Lockheed Harpoon bij de MLD. De eerste P2V-5 Neptunes kwamen bij MLD in december 1953 en gingen naar no.320 squadron op Valkenburg. April 1954 werden de eerste twee Neptunes officieel in dienst gesteld maar de rest ging in opslag vanwege personeelstekort. Deze Neptunes hadden een krachtige APS-20 radar voor het opsporen van oppervlakteschepen. In eerste instantie bestond een bemanning uit 7: 2 vliegers, een vlieger/waarnemer, 2 radaroperators/telegrafisten, 1 boordwerktuigkundige, en 1 schutter. De rol van radaroperator was een te zware taak, daarom werd een extra bemanningslid toegevoegd die als telegrafist fungeerde.
Uiteindelijk kwamen waren er in 1958 zo'n 8 Neptunes inzetbaar en naast de gebruikelijke operationele vluchten deden ze ook mee aan diverse internationale oefeningen. Ze waren ook bedoeld voor onderzeebootbestrijding maar de detectieboeien waren nogal storingsgevoelig. Geleidelijk aan werd in 8 toestellen een LORAN AN/APN-70 locatiesysteem ingebouwd en in 3 kisten een AN/APN-69 en een aantal Neptunes van deze kisten vervulden ook soms een OSRD taak.
De eerste serie van 12 P2V-5 ging uit dienst rond 1960/1961 en de kisten die allemaal nog Amerikaans eigendom waren, gingen na een opknapbeurt bij de firma Aviolanda veelal naar Portugal. (de Portugese bemanningen kregen ook een training bij de MLD op Valkenburg; veel van deze Portugese Neptunes werden ook ingezet in Portugees Koloniaal Afrika zoals Guinee, Angola en Mozambique waarbij bevrijdingsbewegingen onafhankelijkheid voor deze landen wilden).
De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in oktober 1959.
Voor gebruik in Nederlands Nieuw-Guinea werden 15 nieuwe toestellen van het type P2V-7B (ofwel P-2H maar dat was een administratieve toekenning) besteld in 1960. Deze werden september 1961 afgeleverd. Direct naar Biak gingen 11 kisten vliegen bij squadron VSQ 321. De andere 4 kisten gingen naar Nederland bij VSQ 5 en ze werden op Valkenburg gebruikt voor opleiding. De toestellen met een dichte neus waren behoorlijk verschillend van de Amerikaanse P2V-7 kisten, zo ontbrak de onderzeeboot-bestrijdingsapparatuur maar was wel de bedrading gehandhaafd. Voorzien van 4 zware mitrailleurs in de neus werden ze aangeduid als -7B. Ze werden veelvuldig gebruikt bij diverse acties in Nieuw-Guinea (en ook de "213" en "214" hebben op Nieuw Guinea op Biak gestaan).
De terugkomst in Nederland van de in Nieuw-Guinea gevlogen Neptunes was oktober 1962. Ze kwamen bij MLD VSQ / no. 320 squadron en en no.5 squadron. De nieuwe Neptune taak was onderzeebootbestrijding en in de jaren 1963-1966 werden daarom de resterende kisten omgebouwd tot P2V-7B (vanaf 1965 genoemd SP-2H). De kanonnen werden verwijderd en de kisten voorzien van onderzeebootbestrijdingsapparatuur en een transparante neus voor waarnemingen. De kisten nrs. "209" en "212" werden bij Lockheed verbouwd, de overige kisten zijn verbouwd bij Aviolanda. Ook kwamen er in 1965 vier extra P2V-7 toestellen vanuit Frankrijk, die ook werden verbouwd tot SP-2H.
De Neptunes werden gebruikt voor verkenning, OSRD en onderzeebootbestrijding. Het was de tijd van de Koude Oorlog. Voorzien van een MAD boom en een oppervlakteradar onder de romp, konden lange patrouilles worden gevlogen. De bemanning bestond tijdens dergelijke missies uit wel 11 man, ook voor aflossing. De cabine zat stampvol met elektronica en de vleugelbox liep ook door de romp, erboven langs kon men kruipen van voor naar achter naar de diverse werkplekken.
MLD Neptunes vlogen ook vanaf diverse buitenlandse velden, met name tijdens NAVO oefeningen.
De Neptune werd begin jaren zeventig ook gebruikt vanaf Hato op Curaçao als vervanging van de aldaar vliegende Trackers. VSQ 1 op Hato werd augustus 1971 opgeheven en werd "Detachement Marineluchtvaartdienst Curaçao". Er waren in de regel steeds zo'n 3 Neptunes van VSQ 320 gestationeerd op Hato. De ferry vluchten naar de West duurden vaak zo'n 10 tot twaalf uur en vereiste goede navigatie. Ze voerden in Carabisch gebied militaire taken uit. De Neptunes werden gerouleerd met steeds zo'n 3 maanden per kist en het groot onderhoud werd op Valkenburg uitgevoerd.
De vervanging van de Neptunes was een veel terugkerende politieke discussie in de jaren zeventig en de laatste MLD Neptune vloog door tot in 1982 ! Toen pas kwam de P-3C Orion.
P2V-5 in schema (b) . Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
SP-2H met ook de jetmotor. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
P2V-7B later SP-2H. Het grote zoeklicht in de rechter-vleugelpod is goed te zien. Foto dhr. Struben via en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Dezelfde kist als hierboven , nu ex-MLD P2V-7B later SP-2H, later gezien in de tachtiger jaren in een museum in Engeland. Foto: M.de Vreeze (used with permission) in schema (e)
Foto uit collectie en met dank aan de Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: dhr. Tornij via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens Lockheed P2V-5 Neptune: | ||||||
Registratie | Tweede Registratie vanaf oktober 1959 |
US-Fiscal Year-nr | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
S-21 | 086 | 134671 | 426-5273 | 08-12-1953 | 09-03-1962 | 19-21; Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven en aldaar tot 1977 gevlogen! |
S-22 | 087 | 134672 | 426-5274 | 16-12-1953 | 07-06-1961 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-23 | 088 | 134673 | 426-5275 | 15-12-1953 | 04-06-1960 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-24 | 089 | 134674 | 426-5276 | 21-01-1954 | 03-02-1961 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-25 | 090 | 134675 | 426-5277 | 23-12-1953 | 20-07-1961 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-26 | 091 | 134676 | 426-5278 | 21-01-1954 | 21-04-1960 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-27 | 092 | 134718 | 426-5279 | 21-01-1954 | 06-10-1960 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-28 | 093 | 134719 | 426-5280 | 21-01-1954 | 09-01-1961 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-29 | 094 | 134720 | 426-5281 | 24-02-1954 | 07-12-1961 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-30 | 095 | 134721 | 426-5282 | 25-02-1954 | 02-12-1960 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
S-31 | 096 | 134722 | 426-5283 | 24-02-1954 | 29-07-1960 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven; museum Sintra (P) |
S-32 | 097 | 134723 | 426-5284 | 24-02-1954 | 18-04-1961 | Verstrekt onder MDAP. Na teruggave (MAAG) grote revisie bij Aviolanda en door de USA aan Portugal gegeven |
Bronnen... zie hieronder...
Registratiegegevens Lockheed P2V-7 (SP-2H) Neptune: | ||||||
Registratie | US Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer / ref.no ? |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
200 | 726-7238 | 17-10-1961 | 11-05-1962 | Ongeval Marinevliegkamp Boroekoe/Biak bij landing | ||
201 | 726-7241 | 08-09-1961 | 13-11-1981 | Naar Biak; later door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x20 mm mitrailleurs in de neus. Vloog ook op Hato. Later 1981 naar MLM te Soesterberg. |
||
202 | 726-7245 | 27-09-1961 | 21-09-1980 | Naar Biak; gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt | ||
203 | 726-7248 | 24-10-1961 | 20-03-1982 | Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Later afgevoerd op Hato Curacao. Staat nog (in vervallen staat) op dump Hato. | ||
204 | 726-7251 | 15-11-1961 | 22-07-1982 | Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Uit dienst en naar museum Cosford, Engeland. | ||
205 | 726-7252 | 15-11-1961 | 25-01-1982 | Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt | ||
206 | 726-7254 | 21-11-1961 | 21-02-1974 | Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt | ||
207 | 726-7257 | 04-12-1961 | 03-09-1981 | Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Cockpit-sectie is bewaard op De Kooy. | ||
208 | 726-7259 | 14-12-1961 | 21-02-1974 | Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt | ||
209 | 726-7261 | 02-01-1962 | 09-04-1980 | Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Retour Nederland and vanaf april 1963 tot oktober door Lockheed gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt | ||
210 | 726-7263 | 16-01-1962 | 15-06-1982 | Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Naar KLM voor instructiedoeleinden, nu in fake KLM kleuren Aviodrome |
||
211 | 726-7265 | 30-01-1962 | 23-01-1979 | Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt | ||
212 | 726-7267 | 08-02-1962 | 23-04-1965 | Valkenburg; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Door Lockheed gemoderniseerd tot SP-2H. Werd "gestolen", gevlogen en verongelukt bij Katwijk |
||
213 | 726-7268 | 27-02-1962 | 18-12-1979 | Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Ook gevlogen in Nieuw Guinea op Biak. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt | ||
214 | 726-7269 | 02-03-1962 | 21-05-1981 | Biak; Gemodificeerde versie (P2V-7B) met 4 x 20 mm mitrailleurs in de neus. Ook gevlogen in Nieuw Guinea op Biak. Door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt | ||
215 | 144691 | 726-7142 | 25-10-1965 | 13-05-1976 | Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg. Gesloopt | |
216 | 144692 | 726-7143 | 25-10-1965 | 11-07-1980 | Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Bewaard eerst als monument op Marinevliegkamp Valkenburg, nu op De Kooy | |
217 | 146434 | 726-7153 | 25-10-1965 | 12-02-1980 | Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg. | |
218 | 146438 | 726-7157 | 25-10-1965 | 28-08-1981 | Overgenomen van de Franse Aeronavale. Eveneens door Aviolanda gemoderniseerd tot SP-2H. Voorste rompgedeelte naar MLM te Soesterberg, andere delen TU Delft; |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , info R.Burgerhout
Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Lockheed Neptune P-2 (foto bijlage)
- 1824
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
P2V-5. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met neusturret. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
P2V-5. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
P2V-5. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
SP-2H. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
P2V-7. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Winter op Valkenburg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Geheel grijs. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Hato, Curaςao. Bij de voorste kist zijn geen props gemonteerd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Scramble! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tanken maar! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met open ruim deuren.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De rode binnenzijden van de flaps zijn hier te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aparte foto, tijdens de inbouw en het testen van het AS.12 draadgeleidde raketsysteem. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
SP-2H. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Wisselen van de Westinghouse J 34 Turbojet. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
SP-2H neus met waarnemer en het frame is ook te zien binnenin. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Leuke details voor de interieur modelbouwers. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Uitkijkpositie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Interieur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Overhead cockpit paneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Zoeklicht bediening. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Lockheed Neptune
- 3651
Modelbouw Neptune
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
SP-2H:
Hasegawa/Frog/Revell
-------
P2V-5:
Hasegawa/Revell/Frog (met conversion)
Hasegawa/Revell/Frog (met conversion set ClassicPlane) ;
Falcon (vacu conversie)
Cruver (vacu)@
|
RVHP models (resin)
Combat Models (vacu) @
Attic Models @
ID Models @
|
.--
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
schaal 1/104?: Lodela/ Revell / Heller
schaal 1/130: Otaki P2V
schaal 1/144: Aeroclub (vacu)
schaal 1/200: Frog
schaal 1/240: Fuji / Sanshoh / Air Giants
.
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema-- | Algemeen-- | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde-- | Details-- | Opmerkingen |
(a) | < K111 > Gloss sea blue | < K111 > Gloss sea blue | overall; eerste aflevering P2V-5 | ||
(b) | < K10 > medium sea grey
< K31 > wit |
< K31 > wit | wit onderkant en onderzijden | ||
(c) | < K31 > wit (dak)
< K19 > seaplane grey |
< K19 > seaplane grey | wit dak vaak voor tropen operaties Nieuw Guinea op Biak; werd vaak aldaar overgeschilderd in een mengkleur donkerder grijs maar het verschil bleef zichtbaar! Sea plane (26081) grey onderkant en onderzijden |
||
(d) | < K11 > dark sea grey | < K11 > dark sea grey | SP-2H schema | ||
(e) | < K31 > wit (dak)
< K11 > dark sea grey |
< K11 > dark sea grey | SP-2H, met ook wit dak vaak voor tropen operaties in de Antillen vanaf Hato |
.
Extra informatie:
Modelbouw info SP-2H:
P2V-7 variant (= Hasegawa c .q. Frog en Revell model) is te gebruiken voor de SP-2H; (de P2V-5 is korter en vraagt verbouwing, zie MIP
1990-1);
registratie neus: 50 cm hoog
rozetten: diameter op romp en vleugel 125 cm
KON.MARINE: 50 cm hoog
basiscode B / V: 125 cm hoog
registratie vleugel: 100 cm hoog
stoelzittingen: oranje;
rode walkway lijnen;
onderstel en velgen: wit ;
binnenzijde wingtanks: zwarte vlakken;
props: zwart met wit-rood-wit tips;
binnen kant kleppen: rood;
binnenwerk bommenruim en ruimkleppen: wit;
draadantenne cockpitdak naar kielvlak;
MLD Markeringen:
registraties op en onder vleugels: 1375 cm hoog;
nummers zijkanten neus: 50 cm;
V of B op staart: 130 cm;
In ons IPMS magazine "Modelbouw in Plastic" MIP 2014-2 staat een bouwverslag van een 1/72 Hasegawa Neptune naar een P2V-5 van Jan Brussaard in een MLD schema.
Kijk voor een bouwverslagje van een Hasegawa 1/72 conversie naar P2V-5 hier...
Conversie sets
Voor een 1/72 Neptune P2V-5 heeft Falcon ooit een vacu conversie setje uitgebracht. Ook heeft in 2017 Blackbird Models een conversie set uitgebracht. Deze laatste is niet zo goed, kijk hier voor een recensie van de Blackbird P2V-5 set....
Schema's voor antennes SP-2H:
Verbouwschema model tot een P2V-7B met dichte neus en vier kanonnen; de romplengte en neuslengte is exact die van de SP-2H; er is een resin set verschenen met neus. Verder zitten er veel minder antennes op deze P2V-7B (Tekeningen van IPMS NL werkgroep)
Schema's van werkgroep IPMS Nederland (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)