.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig Neptune
Type-aanduiding P2V-5
Cat 4 --  totaal 31 stuks
SP-2H

lockheed p2v7 neptune

 

Informatie:

Lange afstand maritiem patrouille en anti-onderzeeboot vliegtuig ontworpen en gebouwd door Lockheed uit de USA . De ontwikkeling begon in de Tweede Wereldoorlog in 1941 maar prototype vloog pas mei 1945. Pas in 1947 werd het eerste toestel P2V-1 bijde US Navy in dienst gesteld. xDe kist had een besturing met kabels, alleen het hoogteroer was ook hydraulisch. De kist had enorme grote brandstoftanks met daarnaast ook vleugeltiptanks waarbij ook nog een extra tank kon in het ruim kon worden geinstalleerd. Het had geen drukcabine en de vlieghoogte was dan ook praktisch beperkt.  

Verschillende versies werden geproduceerd. De P2V-1 t/m 3 versies hadden mitrailleurs of kanonnen in de neus en mitrailleurs in koepels op de rug en op de staart. De P2V-3W was voorzien van een AN/APS-20 zoekradar en werd gebruikt als Airborne Early Warning (AEW) vliegtuig. De P2V-4 was de eerste speciale versie voor onderzeebootbestrijding. Naast de AN/APS-20 zoekradar kwam er in de romp een sonoboei afwerpinstallatie en een operator erbij en werden er onder de vleugeltips extra brandstoftanks gehangen. De rechtertank kreeg een zoeklicht. Ook kwamen er later sterkere motoren in. De mitrailleurkoepels op de rug en in de staart bleven gehandhaafd. De P2V-5 versie had een andere neuskoepel met twee 20 mm kanonnen, nieuwe grotere tiptanks, waarbij het zoeklicht in de rechtertank nu gekoppeld was aan de neuskoepel. Latere toestellen kregen een doorzichtige observatieneus en een MAD boom in de staart in plaats van de bewapening. Vaak werd ook de rugkoepel verwijderd.

De P2V-5F was een modificatie van de P2V-5, waarbij onder elke vleugel een extra Westinghouse J-34 straalmotor werd gehangen voor betere startprestaties. Deze versie had dan ook een 4500 kg hoger startgewicht. Tijdens de kruisvlucht werden de straalmotoren uitgezet want ze zopen natuurlijk brandstof. De motorgondels hadden deuren die dan de inlaat van de straalmotor afsloten. De P2V-7 was de laatste door Lockheed gebouwde Neptune variant. Er zat nu een hoger, gekromd cockpitdak op, en de radome en tiptanks hadden een iets andere vorm.

De Neptune werd gebruikt door vele landen. In Japan is door Kawasaki nog een versie geproduceerd met twee turbopropmotoren in plaats van de zuigermotoren. Deze P-2J variant is door de Japanse marine tot 1984 in gebruik geweest.

P2V-5 gegevens:  
 2 x Whright R-3350-30W motoren 3750 pk  met injectie
 Spanwijdte: 31,65 m
 Lengte: 24,87 m
 Leeggewicht: 18956 kg
 Maximale gewicht: 34573 kg
 Kruissnelheid: 315 km/u  
 Maximum snelheid: 548 km/u
 Propeller diameter: 4,62 m
 Bereik:  3750 km  
 Max last:  3600 kg  
 4 mitrailleurs, o.a twee in de neus en twee bovenop in koepel
 8 bemanningsleden

P2V-7 (P-2H) gegevens:  
 Spanwijdte:  30,89 m
 Lengte:  27,94 m
 Leeggewicht:  21570 kg
 Maximum gewicht:  38466 kg
 2x Wright R3350-32Wa2-18 motoren met 18 cylinder met injectie max 3750 pk
 2x Westinghouse J34 jets onder vleugels in pods  met 1540 kg stuwdruk
 Maximum snelheid:  635 km/u met straalmotoren aan  
 Kruissnelheid:  315 km/u
 Bereik: 6000 km
 4x Hispano 20 mm kanonnen in neus
 Lading: maximaal 3500 kg bommen  
 8 bemanningsleden

SP-2H gegevens:  
 Lengte:  27,94 m  
 Spanwijdte:  31,67 m  
 Hoogte:  8,94 m  
 2 x Wright R-3350-32W + 2 hulp-straalmotoren Westinghouse J34  
 Maximum snelheid met straalmotoren aan was tegen de 630km/u  
 Maximum gewicht: 36500 kg  
 Vliegbereik: ongeveer  6.000 km  
 Plafond:  6.700 m  
 Bewapening:  16 ongeleide raketten, 3600 kg aan bommen, torpedo's, mijnen, Franse AS12 draadgeleide raket, mogelijke nucleaire
 dieptebom etc.  
 8 tot 11 bemanningsleden

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
Werkgroep IPMS NL
IPMS Nederland
MIP 1982-4   
Modelbouw in Plastic Maarten Schonfeld IPMS Nederland MIP 1990-1 verbouwing tot P2V-5
Op de grens van zee en lucht van Oosten De Boer Maritiem 1982 ISBN 90.228.1868.3
Lockheed Neptune Nico Geldhof Spinner / Stichting Vrienden MLM 1992   
Lockheed Neptune P2V in action Jim Sullivan Squadron Signal In Action 1985   
Lockheed P2V/ Kawasaki P-2J  "japans" Bunrindo FAMOUS AIRPPLANES 1995   

Websites:
-- IPMS NL Walkaround Neptune
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_P-2_Neptune

 

FOTO GALERIJ:

  • lockheed-neptune-lvk-1-struben-auth
  • lockheed-neptune-lvk-2-tornij-auth
  • lockheed-neptune-lvk-3
  • lockheed-neptune-mdv-author
  • lockheed-neptune-p2v5-jg-ar
  • lockheed-neptune-p2v7-jg-arc
  • lockheed-neptune3-mindef-auth
  • lockheed_p2v7_neptune

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze met bijdrage van P.J.A.Booij