1182

.

Fabriek Martin
Vliegtuig
Type-aanduiding model 139 (B-10)
Cat 5 --  totaal 118 stuks
model 166 WH-1/ WH-2 / WH-3 / WH-3A


martin-139-profile

Informatie:

Bommenwerper / lesvliegtuig; het was afgeleid van Martin model 123 en de B-10 vloog voor het eerst februari 1932. Metaalbouw met draaibare koepel en gesloten cockpit.  De daaruit afgeleidde Martin 139 W welke een soort export versie was maakte de eerste vlucht in 1934; Argentinie, China, Siam en Turkije bestelde toestellen en later ook Nederland (aanduiding WH). Er waren diverse subtypes met motoren (zie details op andere pagina's). De Amerikaanse USAAC vloog er ook mee. Bemanning bestond meestal een piloot, bommenrichter/boordschutter in de neus, telegrafist en tweede schutter. Deze kon ook met een reserve set stuurorganen het toestel vliegen.  

Het model 166 was een doorontwikkeling van model 139 en had een betere stroomlijn.

 Spanwijdte: 21,5 m
 Lengte: 13,8 m
 Leeggewicht: 4682 kg
 Maximale startgewicht: 8539 kg
 Wright Cyclone GR1820 motoren, 850 tot 1200 pk afhankelijk van sub-type;
 Maximale snelheid zo'n  388 km/u
 Kruissnelheid: 300 km/u
 Bereik: 2500 km
 Plafond: 8600 m
 4 bemanningsleden
 3x 7,62mm Colt mitrailleurs
 bommenlast: afhankelijk van versie, tot 1000 kg en 2000 kg latere versies

Literatuur:
Luchtstrijd rond Borneo P.C Boer . . .
Air Enthousiast Quarterly nr. 22 . . . .
40 jaar luchtvaart in Indie Gerard Casius en Thijs Postma . De Alk
1986
Camouflage en kentekens J.H.N. Greuter e.a zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v Bonneville
1997
Glenn Martin bommenwerper in Indie Harm Hazewinkel Sept 2008 / pag. 8- Verenigde Vleugels
sept 2008
B.10 in andere dan Nederlandse dienst Harm Hazewinkel algemene info Afd.Luchtvaartkennis 2002-1

.

Websites:
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_B-10

 

FOTO GALERIJ:

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze