Cat 3. KLu
AH-64A: 12 leased US Army (KLu 301 squadron)
AH-64D: 30 stuks, kenmerken Q-01 t/m Q-30; vernieuwd tot AH-64E
Moderne Apache NAH-64D helikopters werden mei 1995 besteld; maar de eerste Apaches die door de KLu werden gebruikt waren van het AH-64A type en 12 stuks werden van de USAF gehuurd voor opleiding en in afwachting van aflevering van de modernere AH-64D. De helikopteropleiding begon op Fort Hood in Texas USA en de eerste gehuurde AH-64A kwam in 1996 daar aan, en zo'n 8 stuks deden dienst tot 2001. Op Gilze Rijen kwamen juni 1997 ook de eerste AH-64A helikopters aan en in januari 1997 werd no.301 squadron weer opgericht. Ze werden vanaf 1998 geleidelijk vervangen door de "D" .
De bestelde AH-64D zou de Longbow radar (bovenop de rotormast) krijgen maar dit werd wegbezuinigd. De Nederlandse toestellen kregen wel een Hollandse Signaal radio maar zijn verder identiek aan de Amerikaanse AH-64D.
De eerste AH-64D toestellen kwamen november 1999 op Gilze Rijen en ging vliegen bij no. 302 squadron. (de gehuurde AH-64A's, waarmee zo'n 6000 vlieguren waren gemaakt, werden weer teruggenomen met de laatste retour in februari 2001). Later werden voor de AH-64D diverse Hellfires "fire and forget" grondraketten aangeschaft.
Van mid 1998 tot september 1999 werden in Bosnie missies o.a. vanaf Tuzla gevlogen, en in 2001 naar Djibouti voor de UNMEE operatie in Ethiopiƫ en Eritrea. In 2004 volgde uitzending naar Irak voor de SFIR en sind 2004 missies voor ISAF in Afghanistan. Daarbij werd snel een Terma AMASE afweersysteem aangebracht. Bij de latere missie Uruzgan TFU vlogen een zestal kisten vanaf april 2006 op Kandahar en vanaf oktober 2006 vanaf Tarin Kowt in Afghanistan.
April 2004 werd no.302 squadron wegbezuinigd en gingen de AH-64D heli's naar no.301 en werd er gevlogen met 16 stuks en gingen er 6 in de opslag met het plan deze te verkopen. Dit ging uiteindelijk niet door.
De AH-64D "block II" helikopters resorteren sinds juli 2008 onder het opgerichte "Defensie helikopter Commando" (DHC) op Gilze Rijen en voor de opleiding in Fort Hood, USA werd no.302 squadron weer opgericht (ook voor de Chinook). Later verhuisde men naar Robert Gray AAF.
Vanaf eind 2013 werd besloten de resterende 29 AH-64D Apaches gedurende een aantal jaren te moderniseren met software, betere data verbindingen en extra hardware. (block II). Dit moest 2017 gereed zijn voor alle toestellen maar liep vertraging op.
Mei 2014 werden 4 Apaches gezonden naar Mali (VN operatie MINUSMA). De helikopters werden ingezet om inlichtingen verzamelen, escorte en leveren desgewenst luchtsteun voor de grondtroepen. Helaas verongelukte een toestel door technisch falen en hadden de kisten veel te lijden van slijtage door het woestijnzand. De Apaches vlogen tot eind januari 2017 in Mali.
Begin 2018 waren nog 28 AH-64D Apaches beschikbaar die vliegen bij no.301 squadron op Gilze-Rijen en no.302 op Fort Hood, Texas. Ze kregen een modificatieprogramma om ze op Block II standaard te krijgen met digitale communicatie en betere IFF mode 5. Dit programma was vertraagd en liep tot 2021 bij het KLu Logistieke centrum in Woensdrecht en voor in de USA aanwezige Apaches bij Boeing in Mesa. Een upgrade met het AAR-57 afweersysteem (net als bij de Chinook) als vervanging van de huidige Terma AMASE afweersysteem is waarschijnlijk uitgevoerd. Ook upgrade van de Hellfire en nieuwe lasergeleide raketten en het upgraden naar de AH-64E standaard met T700-GE-701D motor en systeem upgrades.
Modernisering was nodig en september 2018 werd besloten tot een "remanufacrure programma" om de helicopters te moderniseren naar AH-64E "Guardian". Eind 2020 werd hiermee begonnen voor al de resterende KLu AH-64D helikopters. Telkens werden een aantal helikopters verscheept naar de USA voor dit Boeing programma. Het airframe is geheel nieuw maar zoveel mogelijk systemen van de oudere gebruikte AH-64D worden overgezet. Verder voorzien van de T700-GE-701D motor met meer motorvermogen alsook nieuwe rotorbladen. In feite kunnen dan weer meer "uren" worden gevlogen voordat zo'n helicopter op is. De doorlooptijd per heli is steeds 2 jaar en als alles volgens plan verloopt zijn uiteindelijk in 2025 de 28 resterende helikopters vernieuwd. Ook zijn zo'n 17 sets Longbow APN/APG-78 vuurgeleidingsradar aangeschaft, alsook enige MUM-T systemen. Voor 2028 is al weer een upgrade gepland van het zelfverdedigingssysteem.
Voor training in de USA worden zo'n 8 KLu AH-64E gebruikt door no.302 squadron op Fort Cavazos (formalige Fort Hood AAF) maar dit werd Robert Grey AAF waar de eerste 2 stuks arriveerden oktober 2022. Vanaf maart 2024 werden de eerste 6 AH-64E afgeleverd op Gilze Rijen en eind 2024 verwacht men er nog 6 en de laatste in 2025. Ze vliegen bij no.301 squadron.
In theorie zou de AH-64E tot 2050 in dienst kunnen blijven.
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Tijdens missie in Mali. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens McDonnell-Douglas AH-64A Apache (leased* from US Army): | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
85-25430 | PV-251 | 13-11-1996 | 28-09-2000 | "Lightning | |
85-25465 | PV-286 | 13-11-1996 | 29-09-2000 | "Nightstalker | |
85-25471 | PV-292 | 13-11-1996 | 29-09-2000 | "Raptor | |
85-25472 | PV-293 | 13-11-1996 | 28-09-2000 | "Eagle" | |
85-25474 | PV-295 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Ghost" | |
85-25480 | PV-301 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | ||
85-25482 | PV-303 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Star" | |
85-25485 | PV-306 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Snake" | |
86-8970 | PV-340 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Wolf" | |
86-8983 | PV-353 | 13-11-1996 | 28-09-2000 | ||
86-9029 | PV-399 | 13-11-1996 | 19-02-2001 | "Storm" | |
86-9033 | PV-403 | 13-11-1996 | 29-09-2000 | "Coyote" |
*Werden weer teruggenomen nadat de AH-64D gereed waren; (veel -A heli's werden weer door de USA verder verbouwd tot -D en weer doorverkocht)
.
Registratiegegevens McDonnell-Douglas AH-64D Apache: (later remanufactured AH-64E **) | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Q-01 | DN001 | 29-05-1998 | 2020-2024 | 98-0101; | |
Q-02 | DN002 | 31-07-1998 | 2020-2024 | 98-0102; Fort Hood USA; naar Block II standaard gebracht mei 2014. |
|
Q-03 | DN003 | 30-10-1998 | 2020-2024 | 98-0103; Fort Hood USA; naar Block II standaard gebracht november 2013. |
|
Q-04 | DN004 | 20-11-1998 | 2020-2024 | 98-0104 | |
Q-05 | DN005 | 29-01-1999 | 2020-2024 | 98-0105 | |
Q-06 | DN006 | 30-04-1999 | 2020-2024 | 98-0106; Fort Hood USA | |
Q-07 | DN007 | 30-04-1999 | 2020-2024 | 98-0107; Fort Hood USA | |
Q-08 | DN008 | 27-08-1999 | 2020-2024 | 98-0108; Fort Hood USA; later uitzending ook op Kandahar |
|
Q-09 | DN009 | 30-11-1999 | 2022-2024 | 98-0109 | |
Q-10 | DN010 | 28-02-2000 | 2022-2024 | 98-0110 | |
Q-11 | DN011 | 09-06-2000 | 2022-2024 | 98-0111; Fort Hood USA | |
Q-12 | DN012 | 28-04-2000 | 2022-2024 | 98-0112; Fort Hood USA; naar Block II standaard gebracht najaar 2014; |
|
Q-13 | DN013 | 16-08-2000 | 2020-2024 | 98-0113 | |
Q-14 | DN014 | 28-07-2000 | 2020-2024 | 98-0114 | |
Q-15 | DN015 | 06-10-2000 | 17-03-2015 | 98-0115; Crash Mali bij lokale schietoefening tijdens MINUSMA; |
|
Q-16 | DN016 | 31-10-2000 | 2020-2024 | 98-0116 | |
Q-17 | DN017 | 12-01-2001 | 2020-2024 | 98-0117 | |
Q-18 | DN018 | 29-01-2001 | 2020-2024 | 98-0118 | |
Q-19 | DN019 | 2001 | 2020-2024 | 98-0119 | |
Q-20 | DN020 | 2001 | 29-08-2004 | 98-0120; Afgeschreven ongeval in Afghanistan | |
Q-21 | DN021 | 2005 | 2020-2024 | 98-0121 | |
Q-22 | DN022 | 2002 | 2020-2024 | 98-0122 | |
Q-23 | DN023 | 2005 | 2020-2024 | 98-0123 | |
Q-24 | DN024 | 2005 | 2020-2024 | 98-0124 | |
Q-25 | DN025 | 2002 | 2020-2024 | 98-0125 | |
Q-26 | DN026 | 2002 | 2020-2024 | 98-0126 | |
Q-27 | DN027 | 2002 | 2020-2024 | 98-0127; Fort Hood USA. | |
Q-28 | DN028 | 2002 | 2020-2024 | 98-0128; Fort Hood USA. | |
Q-29 | DN029 | 2002 | 2020-2024 | 98-0129 | |
Q-30 | DN030 | 2005 | 2020-2024 | 98-0130 |
** Gemoderniseerde AH-64D tot AH-64E Guardian beginnen met een nieuwe registratie... Q-31 e.v.
Registratiegegevens McDonnell-Douglas AH-64E Apache: (remanufactured Ah-64D**) | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Q-31 | NL001 | dec 2022 | eerste remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-32 | NL002 | dec 2022 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-33 | NL003 | feb 2023 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-34 | NL004 | feb 2023 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-35 | NL005 | jan 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-36 | NL006 | jan 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.302 squadron opleiding Fort Cavazos | ||
Q-37 | NL007 | mar 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-38 | NL008 | apr 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-39 | NL009 | apr 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-40 | NL010 | apr 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-41 | NL011 | mei 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-42 | NL012 | mei 2024 | remanufactured AH-64D; bij no.301 squadron Gilze Rijen | ||
Q-43 | NL013 | ||||
Q-44 | NL014 | ||||
Q-45 | NL015 | ||||
Q-46 | NL016 | ||||
Q-47 | NL017 | ||||
Q-48 | NL018 | ||||
Q-49 | NL019 | ||||
Q-50 | NL020 | ||||
Q-51 | NL021 | ||||
Q-52 | NL022 | ||||
Q-53 | NL023 | ||||
Q-54 | NL024 | ||||
Q-55 | NL025 | ||||
Q-56 | NL026 | ||||
Q-57 | NL027 | ||||
Q-58 | NL028 | ||||
Q-29 | NL029 | ||||
Q-30 | NL030 |
** geremanufactured AH-64D tot AH-64E Guardian beginnen met een nieuwe registratie... Q-31 e.v.
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis. , [W1] scramble web , [B25] Onze.Luchtm
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)