IPMS Nederland

3. KLu (K)DC-10

Cat 3. KLu

2 stuks KDC-10 tanker en 1 DC-10 transport.  

Contract getekend 1992 voor eerst een tweetal tweedehands kisten van Martinair, een van de bedoelde kisten werd vervangen door een andere i.v.m met een tragische crash van de bestelde civiele kist. De KDC-10 tankers van de KLu zijn anders dan de USAF versie want de tankboom wordt op afstand bediend vanuit de cockpit d.m.v TV-camera's. Dit Remote Aerial Refueling Operating System, kortweg RARO, betekent dat de Boom Operator net achter de cockpit zit en op diverse tv-schermen verbonden met camera’s in de uitbouw onder de romp van de KDC-10 een prima beeld van wat er zich wat er zich rondom de refuelingboom van het tankvliegtuig afspeelt. ( De USAF versie heeft een crewmember achterin zitten die dit visueel doet).  
Tanken gaat met 1750 liter per minuut. De cabine zelf kan in diverse vloerindelingen worden gebruikt.  

Alle toestellen vliegen bij no.334 squadron. De toestellen werden veelvuldig ingezet voor operaties over de hele wereld.  

Nog 2 extra stuks DC-10 werden later besteld uitsluitend uitgevoerd als transportversie (zonder tank installatie).  Een zal operationeel worden na ombouw , de ander alleen voor reservedelen. De operationele kist heeft een systeem met pallets ook voor stoeluitrusting voor zo'n 246 militairen.

Alle KLu toestellen hebben een vernieuwde cockpit modernisatie gekregen met oa. beeldschermen en verder moderne avionica zoals een datalink en TCAS.  

Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten de enige transport DC-10 af te stoten. Ook de tankers zullen worden uitgefaseerd. (Juli 2016 is besloten om samen met Luxemburg in het kader van de NATO European Defence Agency  2 Airbus A330-MRTT tankers/transportvliegtuigen aan te gaan schaffen. De verwachting is dat ze in 2020 beschikbaar komen en gaan vliegen vanaf Eindhoven).

douglas-kdc10-mdv-author

KDC-10 in eerste schema . Foto: M.de Vreeze (used with permission)

mdcdon-kdc10-mdv-a2

T-264 . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

mcdon-kdc10-hirs-arch

Latere grijze schema . Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

dc10-mindef1

Kist vooraan is de transport DC-10 van de KLu, daarachter de KDC-10 tankers. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

dc10-mindef5

KDC-10 "T-264" en de lichtgrijze walkway is goed te zien. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

dc10-cockpit-mindef

Cockpit. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission) 


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

KDC-10. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Laden van de KDC-10. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In het grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Boom operator station KDC-10 met schermen , zit achter de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
T-235 46956 12-12-1995   KDC-10-30CF; Jan Scheffer; Overgenomen van Martinair; was PH-MBP
T-264 46985 29-09-1995   KDC-10-30CF; Prins Bernard; Overgenomen van Martinair; Was PH-MBT
T-255 46987 okt. 2004 juli 2014
DC-10-30CF: aangekocht oktober 2004, verbouwd en gemoderniseerd voor gebruik. Uit dienst.

 Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web

Opmerking:  DC-10-30CF no.46986: ex N104WA, N1857U ; 2005 aangekocht; tweedehands airframe, wordt gebruikt voor airframe onderdelen;.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)