.

Fabriek Messerschmitt
Vliegtuig Taifun
Type-aanduiding ME-108B
Cat 5 --  totaal 1 exemplaar
 


me-108-profile

Informatie:

Algemeen civiel reisvliegtuig van de Duitse Messerschmitt uit 1935. Geheel metaal en voor die tijd zeer modern met een intrekbaar landingsgestel en zeer snel. De Luftwaffe gebruikte het ook als lesvliegtuig en ook voor verbindingen. In de oorlog hadden vele Luftwaffe squadrons zo'n "Taifun" toestel beschikbaar. (in de oorlog werd het gemaakt vanaf 1942 in Frankrijk bij SNCAN in Parijs; dit werd na de oorlog de Nord 1000 Pinquin).  

 Lengte: 8,3 m
 Spanwijdte: 10,5 m
 Leeggewicht: 880 kg
 Maximale startgewicht: 1385 kg
 Argus AS 10c motor met 240 pk met 2 bladige prop
 Maximale snelheid zo'n 300 km/u
 Bereik: 500 km
 1 piloot en 3 passagiers

Literatuur:
BF-108 in Indie
Theo Wesselink
-
Maandblad Luchtvaart
juli/aug 1988

.

Websites:
IPMS NL walkaround Me-108
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_108

 

FOTO GALERIJ:

  • me-108-profile
  • messersch108-mdv-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



Cat 5.  ML-KNIL

De particuliere eigenaar dhr. de Sturler uit Soerabaja had de Messerschmitt Taifun in Australië juli 1940 gekocht.  Werd PK-SAD en vloog vanaf Andir. De ML-KNIL op Andir had wel interesse aangezien de eigenaar al af en toe mee deed met oefeningen. Het toestel was november 1941 al bij de Technische Dienst van de ML-KNIL. Formeel 1 februari 1942 werd het in gebruik genomen met de registratie MT928. De kist raakte beschadigd bij een Japanse aanval op 19 februari 1942 maar werd hersteld. Het werd gebruikt voor militaire taken voor Depot Vliegtuigafdeling.

Later is het bij de verovering van Java in Japanse handen gevallen en waarschijnlijk werd de kist nog door Japanners gevlogen. Berichten zijn dat het werd aangetroffen op Sumatra na augustus 1945.

messersch108-mdv-archive

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
MT-928
- 1 februari 1942   toestel VH-UZI was juli 1940 aangeschaft van Guinea Airways te Adelaide in Australië door particuliere eigenaar in Indië. Werd PK-SAD; Voor ML-KNIL gebruikt in Indie; buitgemaakt Andir in 1942 en wellicht door Japanners ter plaatse nog gebruikt.

 Bronnen o.a. [B34] PK.Lv

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Me-108

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
KP (gebaseerd op Fly met extra delen)
Fly
Heller/ Arwico
Airmodel (vac) @
Eduard
 
WSW (resin)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; 

1/87 H0: Legato

BOXART

  • fly-me108-72
  • heller-me108-72-2
  • heller-me108-72-3
  • heller-me108-72
  • legato-me108-87
  • me-108-airmodel-72
  • me-108-kp-72
  • me-108-wsw-48

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(-)   < K16 > < K195 >  ~FS34096 groen / Nivo green 
 < K22 > ~FS26440 grijs

details die uitstekend waarschijnlijk in "jong blad" < K86 > zoals motor, neus

driehoeken ook gevoerd; zie opmerkingen

 

Opmerkingen: KP heeft een bouwdoos met Nederlandse oranje driehoeken en die zijn in Indie wel gevoerd. De kleuren zijn bepaald aan de hand van wat toen gebruikelijk was en uitgezocht door dhr. M. Schep, de IPMS Indie specialist.

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)