Cat 5.  ML-KNIL (na oorlogs)

Circa 7 Japanse kisten bleven achter na de capitulatie (VJ-day) van Japan in augustus 1945. Drie kisten waren op Bandoeng en twee kisten te Palembang achtergelaten. Er waren ook nog Japanse vliegers die deze kisten onder begeleiding zouden kunnen vliegen.

Besloten werd de toestellen met de Japanse vliegers (tijdelijk) te gaan gebruiken en e.e.a werd georganiseerd door kapt.Arens ("Arens airline"). Men noemde dit gebeuren officieel de RAPWI = Recovery of Allied Prisoners of War and Civil Internees. Dat was dus transport van o.a. vrijgekomen gevangenen en geïnterneerden. Zo was er een dienst was tussen Bali en Bandoeng.

Waarschijnlijk werden de toestellen eerst wit gemaakt en voorzien van groene kruizen. Vervolgens tot oktober 1946 gebruikt in een metaaltint met Nederlandse vlaggen. 

mitsubishi-ki57-hfb

Ki-57 met  Nederlandse vlag. Foto: Collectie H. G. Berfelo (used with permission)


Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
801  ?  augustus 1945    
802 ?    augustus 1945    
803 ?    augustus 1945    
808 ??    augustus 1945    

  Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 2006-1 en 2008-3

Extra informatie welkom! Gebruik het contactformulier...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)