Cat 5.  ML-KNIL (na oorlogs)

 

Om geïnterneerde burgers en militairen te bevrijden/ repatriëren na het eind van de Tweede Wereldoorlog RAPWI ("Rescue of Allied prisoners of War and Internees") werd een transportonderneming RAPWI-AIR opgezet door kapitein Arens, een ex-KNILM gezagvoerder. Er was een Japanse oorlogsbuit van tientallen toestellen na VJ-day achtergebleven net als Japanse vliegers. Een aantal van deze toestellen werd "georganiseerd" en gevlogen door Japanse vliegers, vaak begeleid door Nederlandse militairen.  

Een aantal Ki.57 kisten bleven achter na de capitulatie (VJ-day) van Japan in augustus 1945. Drie kisten waren op Bandoeng en twee kisten te Palembang achtergelaten. Er waren ook nog Japanse vliegers die deze kisten onder begeleiding zouden kunnen vliegen. Zo was er een dienst opgezet  tussen Bali en Bandoeng. 

Circa 4 ? zijn er gebruikt. 

 

mitsubishi-ki57-hfb

Ki-57 met de later (vanaf 1946?) aangebrachte Nederlandse vlag. Waarschijnlijk ontdaan van de camouflage. Foto: Collectie H. G. Berfelo (used with permission)


Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
801  ?  augustus 1945    
802 ?    augustus 1945    
803 ?    augustus 1945    
808 ??    augustus 1945    

  Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 2006-1 en 2008-3

Extra informatie welkom! Gebruik het contactformulier...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)