INFO Morane Saulnier AR
- 1378
.
Fabriek | Morane Saulnier |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | AR / MS-35 EP2 |
Cat 5 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie
Parasol lesvliegtuig uit Frankrijk van Morane Saulnier uit circa 1922. Het type AR had meestal een Gnome Rhone motor maar ook wel andere zoals de Clerget motor 130 pk. Vleugel met stijlen boven de romp gemonteerd. Gebruikelijke bouwwijze met hout , draadbespanning en linnen. Werd veelal gebruikt voor de basis vliegopleiding. Werd ook ge-exporteerd over de hele Wereld en had soms ook andere motoren naast de le Rhone of Clerget zoals van Anzani of Hispano-Suiza.
(de Franse legeraanduiding van de type AR was MS-35 en Ep.2 betekende 2 inzittenden).
Le Rhone 80 pk motor
Spanwijdte: 10,56 m
Lengte: 6,77 m
Leeggewicht: circa 460 kg
Vlieggewicht: circa 700 kg
Maximum snelheid zo'n 130 km/u
--
Lengte: 6,82 m
Leeggewicht: circa 515 kg
Vlieggewicht: circa 760 kg
Maximum snelheid: circa 140 km/u
Literatuur:
|
||||
Morane Saulnier MS-35 / AR | serie luchtvaartencyclopedie | G.J. Casius | Afd. Luchtvaartkennis KNNvL | okt 1977 |
Morane Saulnier 35
|
Profiles Volume 1
|
-
|
Argus books
|
1989
|
Morane Saulnier AR (MS.35) | Luchtvaartkennis | H. Hazewinkel | Afd. Luchtvaartkennis | 2004-3 |
.
Websites:
|
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
5. ML-KNIL Morane Saulnier AR
- 1327
Cat 5. ML-KNIL
Een enkel MS-35-AR toestel werd in Indië in 1924 ontvangen om deze te kunnen vergelijken met een "verbeterde" Avro 504 en een Fokker S.IV (een concurrerende Koolhoven FK.32 was uiteindelijk niet beschikbaar). De eis was gebruik van een Clerget 9B motor van 130 pk en die zat op de kist.
De Avro 504 AL kwam er beter uit en kon bovendien "zelf gebouwd" worden. Het bleef dus bij het enige Morane AR toestel.
De kist werd gebruikt voor lesvluchten vanaf Kalidjati. De kist werd in 1933 verkocht aan de vliegclub Bandoeng als PK-SAK.
Foto: Collectie H.G. Berfelo / IPMS Nederland erelid (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
M-59 | - | 1924 | 1933 | In 1924 aangekocht; 1933 verkocht club Bandoeng als PK-SAK en in 1934 afgeschreven. |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie, [B5] Luchtv.encycl okt 1977 en 2004-3
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Morane Saulnier MS-35 AR
- 1488
Modelbouw MS-35-AR
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
Choroszy (resin) | . |
. |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | "frans khaki" (lijkt op <K86A> jongblad) | motorkap metaal | bij aflevering LA-KNIL 1924 | ||
(2) | <K130> silverdope geheel | latere schema LA-KNIL met ook rozetten |
---------
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE (door Meindert de Vreeze)
De 1/72 Choroszny kit #A11 uitgebracht in het jaar 2000 heeft ongeveer 35 giethars/ resin onderdelen. De paneellijnen zijn netjes. Er zitten decals bij voor een Poolse kist. De gietharsonderdelen zitten aan wat dikke gietblokken, gebruik een zaagje en vermijd resin stof, dus zagen onder en in een bakje water kan hier helpen om uw gezondheid te sparen. Er worden geen gedetailleerde kleuren aangegeven in de instructie. De tekeningen zijn handig voor het uitlijnen van het model, de afmetingen zijn wat lastiger te bepalen qua accuratesse maar lijken wel goed. Kijk nog even goed naar de hoogte van de delen zoals de "cabane struts" bovenop. De montage is lastig met continu kijken en meten aan de hand van de tekeningen. Er zijn heel veel spandraden ook voor zo'n klein model maar je kunt er goed bij, het is immers een "eendekker". Deze draden moet je zelf maken met bijvoorbeeld dun vislijn.
De enige Nederlandse kist vloog in de jaren twintig in Indië, maar het is onduidelijk hoe het schema precies was. Waarschijnlijk waren de rompzijkanten tot net achter de tweede cockpitopening metaalkleurig en de rest olijfgroen? Propeller in blank mahoniehout?
---------
Schets uit de jaren dertig. Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)