.

Fabriek Morane Saulnier
Vliegtuig
Type-aanduiding L  (MS.3)
Cat 1 --  totaal 1 exemplaar
 


morane-type-l-profile

Informatie

Franse eenzits verkenner 1913 van de bekende fabriek Morane Saulnier. Was een 'parasol dekker" met bespanning. De militaire aanduiding was ook wel MS.3. Het type werd veelvuldig ingezet door Frankrijk bij de Aviation Militaire en Geallieerden in de Eerste Wereldoorlog. Was het eerste Franse toestel met een naar voren schietende mitrailleur en werd zelfs als lichte bommenwerper gebruikt.

Meer dan 600 kisten werden gebouwd  en zelfs gebruikt door Rusland. Verdere uitvoeringen waren de LA (MS.4) en P (MS.21 en MS.26)

 Gnome Lambda of Rhone 9c rotatiemotor met 80 pk
 Spanwijdte: circa 10,36 m
 Hoogte:  3,15 m
 Lengte: 6,32 m
 Leeggewicht: 385 kg
 Maximum gewicht: 650 kg
 Maximum snelheid: circa 120 km/u
 Bereik circa 450 km
 Mogelijke bewapening van 1 Hotchkiss 7,92 mm mitrailleur
 
Literatuur:
Morane Saulnier L
Profiles Volume 2
-
Argus books
1989  
Saulnier L
Windsock no.16
-
 
Morane Saulnier L Luchtvaartkennis 1968-10 - Afd.Luchtvaarkennis  

.

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/Morane-Saulnier_L

 

FOTO GALERIJ:

  • morane-type-l-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

Cat 1.  LVA

Deze kist gevlogen door het Engelse no.3 RFC werd geïnterneerd nadat deze een noodlanding maakte op 22 januari 1915 bij Schore bij Vlissingen. Het toestel was geraakt door afweer. Het had een Le Rhone 9C rotatiemotor van 80 pk. Aangekocht en werd LA-35.

Werd op een gegeven moment omgebouwd tot schouderdekker door de LVA en toen pas aangekocht 1 oktober 1916; na verbouwing leek het weer een Morane "G". De kist werd door de LvA gebruikt als lesvliegtuig. Op het laatst gebruikt als "roltoestel".

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum geland
Datum uit dienst Opmerkingen
LA-35 (later vanaf december 1917 "M23" en in 1918 nummer "M4" als roltoestel) 1845 22-01-1915 medio 1917; nog gebruikt als roltoestel. landing 22 januari 1915 bij Schore op Walcheren; werd later omgebouwd.

  Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B5] Luchtv.kennis 1968-10

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Morane L Parasol nr. 1845 op Soesterberg die werd geïnterneerd te Schore 22 jan. 1915. Te zien is nog de Union Jack onderop de vleugel alsmede de Engelse roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Morane Saulnier L werd omgebouwd op Soesterberg en van een midden vleugel voorzien en leek nu op een "schouderdekker". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Modelbouw Morane Saulnier "L"

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
 AZ Models (ook A1/A.II);
 Ardpol (conversie MS-L);
 Omega (resin);
 HR Models (conversie);
 Ludemann (resin) (conversie);
 12 squared;
 Scaleplanes (vacu conversie) @
 Airframe (vacu conversie) @
 Unyelfe Chile (vac) @
Eduard;
Flashback
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144:  SRAM

BOXART

  • airframe-saulnier-l-72
  • ardpol-saulnier-l-72
  • azmodels-saulnier-l-72
  • eduard-saulnier-l-48
  • hr-models-saulnier-l-72
  • ludemann-saulnier-l-72
  • omega-saulnier-l-72
  • sraml-saulnier-l-72
  • twelve-squared-saulnier-l-72
  • unyelfe-saulnier-l-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(.)   < K152> Linnen met Emaillitte < K152> Linnen met Emaillitte motorkap niet beschilderd  

.

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

De 1/48 Eduard kit uitgebracht in 1995 van de Morane Saulnier L heeft zo'n 21 plastic onderdelen, 1 witmetalen en een mooie set etsmetaal voor de details. Het is een hele mooie kit. Het interieur is echt mooi en past. Er is een keuze in motoren en wielen (met of zonder spaken). De stijlen zijn metaal dus "vlak". De purist kan deze vervangen door aftermarket metaal stijlen in profielvorm. De kleur is over het algemeen een lichte dope linnen. Doordat het een parasoldekker is met 1 vleugel is het aanbrengen van de spandraden goed te doen, maar lijn wel de vleugel met de tussenstijlen goed uit! Maar....let wel: de enige Engelse kist die was geïnterneerd is voor de LvA verbouwd tot een "schouderdekker"! Dus een interessant projektje en je hebt dan een uniek vliegtuig!

 ------ 

 

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)