Cat 5.  MLD /  Defensie Helicopter Commando (DHC)

12 stuks NFH + 8 stuks TNFH (+3);

Besloten werd in september 1984 dat bij de MLD de Lynx helikopter zou worden vervangen door 12 NH90 helicopters van de zgn. versie ‘Nato Frigate Helicopter’ (NFH). Deze NFH zou worden voorzien van geavanceerde missiesystemen voor met name maritieme operaties. Systemen als Thales 360 graden rondzoek- en volgradar, een MAD detector, een ELAC HELRAS DS-100 long range dipping sonar (die Nederlandse SAKAMATA software heeft om het "pingen" zo beperkt mogelijk te houden). Verder een ESM systeem of een FLIR en de systemen om sonoboeien af te gooien en te volgen. Een Link 11 datamodem en flare- en chaff-dispensers. Voor vliegdekoperaties is een "harpoen" gemonteerd onderin de romp en een speciaal geleidingssysteem om de kist de hangaar in te trekken op een schip. Er zit een vrachthaak onder de romp voor maximaal 400 kg en een lier bij de cabinedeur. Bewapening met 2 mk.46 torpedo's en een mitrailleur in de deur is mogelijk. De diverse systemen zijn uitwisselbaar tussen de diverse heli's. In de transport rol kan de NH90 14 personen of 6 stretchers meenemen.

Oorspronkelijk zouden de eerste NH90 toestellen komen in 2007, maar er was flinke vertraging in het ontwikkelingsprogramma opgetreden. De eerste NH90 NFH in Nederlandse kleuren was er juli 2007, maar dit was nog een test kist.

In januari 2008 werd het Nederlandse ‘Defensie Helikopter Commando’ (DHC) opgericht en voorzien van helicopters van alle krijgsmachtdelen. Het DHC (waarin dus ook de MLD werd opgenomen omdat ze alleen Lynx helicopters nog vlogen) accepteerde als eerste klant in april 2010 de NFH.

De NFH uitrusting was weliswaar een tijdelijke zgn. MOC (Meaningful Operational Capable) configuratie. Weliswaar was dus de ontwikkeling van de NFH nog niet gereed maar de Lynx helikopter liep op z’n laatste benen en dus was de introductie van de NH90 voor opleiding van personeel dringend nodig. Er volgden ook  alvast proefnemingen (met hulp van het NLR) aan boord van Koninklijke Marine schepen. Deze beproevingen met kwalificaties moeten voor ieder (nieuw) scheepstype werden uitgevoerd vanwege de variatie in scheepsopbouw met invloed op de aanvliegcondities en operationele limieten in allerlei weerscondities.

Pas in januari 2013 volgde de Full Operational Capable NH90 versie voor het DHC (het algemene Nederlandse "Defensie Helicopter Commando") en in maart 2013 werd de NH90 NFH afgeleverd. De in dienststelling heeft dus jaren vertraging opgelopen, daardoor moest een beperkt aantal Lynx helicopters die al helemaal waren opgevlogen langer worden aangehouden. Het grote deel van het NH90 onderhoud gebeurde eerst op Gilze-Rijen. Door de vertraging van de daadwerkelijke in dienst stelling van grotere aantallen, was het DHC genoodzaakt allerlei noodmaatregelen te nemen. Bijvoorbeeld het tijdelijk inhuren van civiele SAR capaciteit. De NH90 had nogal last ook van software problemen en een gebrek aan onderdelen. Bepaalde boordsystemen functioneerden niet goed. 

Omdat de Eurocopter Cougar eerder zou worden uitgefaseerd door bezuiningen aangekondigd in 2011, werden er 8 additionale NH90 helicopters besteld van de versie ‘Tactical Nato Frigate Helicopter’ (TNFH). Deze laatste kan ook vanaf schepen vliegen en lijkt sterk op de NFH maar heeft niet al de missie apparatuur (de 12 stuks NFH hebben wel de apparatuur). Nederland heeft dus weliswaar nog steeds 1 versie maar het zijn nu totaal 20 toestellen die in twee configuraties en rollen kunnen worden ingezet:

De eerste operationele NH90 werd gebruikt bij de anti-piraten missies voor de kust van Somalie aan boord van Hr.Ms De Ruyter. Na de zomer van 2013 werd een tocht gemaakt aan boord van de Hr.Ms Amsterdam naar de Antillen. Zomer 2014 bleek dat er enorme corrosie problemen waren met de eerste door DHC gebruikte toestellen (zoals de N 227 en N 233). Oktober 2014 waren er zo'n 13 afgeleverd maar werd de levering van 7 bestelde toestellen voorlopig opgeschort. (De Cougars bleven daarom langer doorvliegen). Deze NH90 corrosie problemen kostten zo'n 100 miljoen extra maar eind 2014 was er een overeenkomst met het NHI consortium.

Eind 2014 was er een uitgebreide serie trainingen met drie DHC NH90 kisten met de Royal Navy op Culdrose. Normaal is de bemanning een piloot, TACCO en een SENSO, maar voor de complexe missies wordt gevlogen met een extra SENSO.

De levering werd hervat en de laatste NH90 werd juni 2016 afgeleverd. Alle 20 NH90s zijn ingedeeld bij het DHC en gestationeerd op De Kooy. Het is echter wel de bedoeling dat op termijn de acht TNFH´s worden gestationeerd op Gilze-Rijen, na de geplande uitfasering van de Cougar helikopters. Op De Kooy verzorgt no.7 Squadron de opleiding van vliegend- en grondpersoneel. De operationele taken worden uitgevoerd door no.860 Squadron. De helicopters vliegen natuurlijk ook vanaf de marineschepen. Het onderhoud wordt uitgevoerd door no.990 Squadron.

Bij de presentatie van de Defensienota 2024 begin september 2024 werd aangekondigd dat er 3 extra toestellen komen. 

 ( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )


nh90-mdv-auth1

Foto: M.de Vreeze (used with permission)

nh90-mdv-auth2

N-088, de eerste Nederlandse NH90 op de Kooy. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

nh90-mdv-auth4

Foto: M.de Vreeze (used with permission)

nh90-mindef4

Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)


 

Registratiegegevens NH90:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
N-088
csx81697 1088/NNLN01
aug 2007
.
NH90-NFH; fabriekstoestel met Nederlands schema voor uittesten; was in feite de eerste Nederlandse kist augustus 2007 maar weer retour; juni 2016 weer terug bij DHC
N-102
csx81720 1102/NNLN02
maart 2009
 .
NH90-NFH; 1022/NNLN02; geleend van Agusta Westland in 2009 voor training, formeel afgeleverd november 2011
N-110
1110/NNLN03
mei 2010
 .
eerste productie DHC kist van de NH90-NFH; upgraded Agusta jan 2014; "Full Operational Capability" upgrade afgerond jan 2014 - april 2016.
N-164
1164/NNLN04
juli 2010
 . in opslag ?
N-175
1175/NNLN05
feb 2008
.
upgraded Agusta april 2014 en loopt nog steeds (tot eind 2016)
N-195
1195/NNLN06
feb 2008
.
.
N-227
1227/NNLN07
dec 2008
.
eerst N-007 ?? ; upgraded Agusta oktober 2014; ook badge 100 jaar MLD 
N-228
1228/NNLN08
mei 2009
.
.
N-233
1233/NLNN09
juli 2009
.
ook gevlogen Hr.Ms Zeven Provincien; "Lets go bananas".
N-234
1234/NNLN10
juli 2009
  .
Eerste operationele NH90-NFH
N-258
1258/NNLN11
28-08-2013
 .
 in opslag ? 
N-277
1277/NNLN12
27-01-2014
 .
 formeel mei 2009; in opslag ? 
N-316
1316/NNLN13
 
 .
 formeel jan 2014
N-317
1317/NNLN14
27-06-2014
 .
 formeel juni 2014
N-318
1318/NNLN15
?
 .
 formeel aug 2014
N-319
1319/NNLN16
28-01-2015
 .
 formeel april 2009
N-324
1324/NNLN17
09-04-2015
19-07-2020
 formeel nov 2014; gestationeerd op Zr.Ms. Groningen en gecrashed 12 km uit de kust van Aruba op vlucht naar Curacao.
N-325
1325/NNLN18
29-05-2015
.
 formeel mei 2014
N-326
1326/NNLN19
02-09-2015
 .
 formeel juni 2014; ook badge 100 jaar MLD 
N-327
1327/NNLN20
20-01-2016
.
 formeel overgedragen april 2015
N-        aangekondigd Defensienota 2024
N-        
N-        

  Bronnen o.a.  [W1] scramble web

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)